Gå til innhold

Lar dere besøket vente på rommene til ungene når de har besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva det har med saken å gjøre? Det er veldig uhøflig å spise foran mennesker i muslimsk kultur. Og dette inntrykket har jeg faktisk fått av mange norske venninner osv. fordi når jeg var yngre, fikk jeg alltid beskjed av mine norske venninner om å sitte å vente på rommet. Alle av de. Det var to tilfeller der de hadde laget nok, så jeg kunne spise. Men etter de få tilfellene endte jeg bare opp med å dra hjem fra de. Gidder ikke å vente på noen som skal spise, da drar jeg heller hjem. Akkurat det jeg har lært ungene mine også om de opplever det der. Og alle mine muslimske venner jeg har pratet med, de har aldri opplevd dette hos andre muslimer, og de har aldri heller spist hos sine norske venner. Derfor sa jeg det med muslimsk kultur. Fordi det er veldig veldig uhøflig 

Anonymkode: 5d55e...154

Hvorfor sammenligner du muslimsk kultur og norsk kultur? Det er helt ulikt. Jeg er norsk og synes ikke det er uhøflig i det hele tatt

Anonymkode: 5bb47...d86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, såsant de ikke selv ønsker det av en eller annen grunn. Jeg har alltid dekket på også til venner som er på besøk og tilbudt dem å spise med oss. Vi deler på det vi har og legger evt til brød/rundstykker ved siden av. Veldig hyggelig for barna og oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn enda, men ville aldri sendt barnas venner på rommet for å vente. Da jeg var liten fikk jeg som regel middag hos venninner om jeg var på besøk. Unntaket var jo nærmeste nabo og bestevenn siden jeg var der hver dag etter skolen og vi bodde i samme gate, da gikk jeg selvfølgelig hjem for middag. I den situasjonen hadde jo mamma laget mat hjemme så det ville være unaturlig å spise hos naboen hver dag. Vi tilbrakte sikkert 6-7 timer sammen hver dag frem og tilbake og mye ute. Noen ganger spiste vi hos hverandre, men da var det gjerne på overnattinger osv. 

Anonymkode: 5ce85...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke barn enda, men ville aldri sendt barnas venner på rommet for å vente. Da jeg var liten fikk jeg som regel middag hos venninner om jeg var på besøk. Unntaket var jo nærmeste nabo og bestevenn siden jeg var der hver dag etter skolen og vi bodde i samme gate, da gikk jeg selvfølgelig hjem for middag. I den situasjonen hadde jo mamma laget mat hjemme så det ville være unaturlig å spise hos naboen hver dag. Vi tilbrakte sikkert 6-7 timer sammen hver dag frem og tilbake og mye ute. Noen ganger spiste vi hos hverandre, men da var det gjerne på overnattinger osv. 

Anonymkode: 5ce85...8bb

Må nevnes at mødrene våre ikke var hjemme før etter 2 timer så vi spiste alltid noen brødskiver før de kom hjem. Det bør alltid være et minimum å tilby brødmat. 

Anonymkode: 5ce85...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 80-tallet og for oss var det helt vanlig. Skjedde rett som det var at vi ventet ute (om sommeren når det var fint vær) eller på rommet mens de vi besøkte spiste middag.

Anonymkode: 308d6...bb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O.G. skrev (2 minutter siden):

En ting er at man ikke vil ødelegge middagslagingen for andre foreldre, men ungene forstår ikke dette. 

De forstår mye hvis man forklarer dem det. I motsatt fall blir det jo vanskelig å forstå. 

Anonymkode: b7a18...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (10 timer siden):

Men er det forventet at datteren din er på besøk hos dem under middagstiden? Har det blitt avtalt på forhånd? 

Datteren min får ikke lov å dra dit uten at foreldrene sine sier ja, så de vet det ganske godt. Vil ikke si at det er uventet besøk 

Anonymkode: 5d55e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor sammenligner du muslimsk kultur og norsk kultur? Det er helt ulikt. Jeg er norsk og synes ikke det er uhøflig i det hele tatt

Anonymkode: 5bb47...d86

Akkurat derfor jeg samme ligner. Det er store forskjeller der

Anonymkode: 5d55e...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Avtalt besøk spiser med oss. Barn i gata sendes hjem, på rommet, eller jeg hører med foreldrene om de kan spise hos oss. Synes det er frekkere å servere andres barn middag uten å spørre foreldrene om det er greit, enn å sende dem på rommet mens vi spiser. 

Anonymkode: 9a294...313

Jeg skrev at vi gir besøket middag, men det er jo avklart med foreldrene. Det tenkte jeg ikke på å nevne en gang, da jeg ser det som en selvfølge. Noen foreldre vet jeg at synes det er greit uansett, og noen vil at barna skal ringe og spørre/gi beskjed. Et par stykker får ikke lov å spise borte i det hele tatt, men de vet det selv og går hjem automatisk når jeg sier det er middag. Om det er noen som ikke har vært her så mye før og jeg ikke vet hvordan foreldrene stiller seg til det, så sender jeg en sms eller ber barnet ringe og spørre selv.

Anonymkode: f9112...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kommer fra en muslimsk kultur, og det der er jævlig uvanlig. Når ungene mine tar med besøk av venner, så lar jeg ikke de vente på rommet? Det er jo frekt? Datteren min har en venninne som alltid spiser hos oss, fordi foreldrene jobber til sent, og det er greit at hun spiser hos oss. Men datteren min var hos dem nå i dag, og de lot henne vente på rommet til venninna? Det er jo latterlig. Skjønner ikke helt hva som ligger bak det der

Anonymkode: 5d55e...154

Veldig spesielt når ungen til disse spiser ofte middag hos dere, da burde jo din få mat hos dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir like overrasket som deg når det skjer, men ja, det skjer fortsatt. 
Det jeg synes er aller rarest er at folk unnskylder oppførselen med at «vi hadde ikke nok mat/visste ikke du kom». Altså. Hvis du absolutt ikke skal dele maten så burde barnet sendes hjem. Husker jeg selv noen ganger satt og ventet på rommet, og ikke turte å si at da går jeg hjem og spiser. 

Anonymkode: 90c96...335

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Datteren min får ikke lov å dra dit uten at foreldrene sine sier ja, så de vet det ganske godt. Vil ikke si at det er uventet besøk 

Anonymkode: 5d55e...154

Tenkte mest på om det er avtalt en god tid før middagen og ikke rett rundt hjørnet? 

Men merkelig å ikke tilby middag dersom saken er at de vet datteren din blir å komme på besøk en god til før middagen. Kan det vær at de handler middagen inn på budsjett? Har ikke så god råd? Planlegger middagen tidlig? 

Ser at du har skrevet at du/dere (?) er muslimer. Kan det vær at kjøttet de spiser til middagen ikke er halal? Lite kunnskap? Osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva har det med saken å gjøre? Jeg kommer fra norsk kultur, men har aldri blitt behandlet så frekt jeg heller, ungen min har aldri blitt utsatt for det, og jeg har selvsagt aldri utsatt et barn for det. Det er ikke noe som er vanlig i norsk kultur. Enten gir man gjesten mat, eller så sier man heller at det ikke passer med besøk.  

Foreldrene til venninna til ungen din er skikkelig uhøflige og ugjestfrie! Jeg tror faktisk jeg hadde ringt dem og spurt hva greia er, hadde ikke akseptert at barnet mitt ble behandlet på den måten.

Anonymkode: 3f6a2...54c

Vet du, jeg husker venninnen min (muslim) nevnte dette. Og jeg har faktisk samme erfaring, da jeg var liten ble ejg alltid bedt om å vente på rommet til den jeg var hos (norske). Det var liksom "vanlig". Venninnen min syntes det var utrolig sært at vi norske alltid gjorde det sånn. Jeg synes det var veldig uvanlig at familien til venninnen min alltid ba meg komme å spise med dem, men det var utrolig hyggelig og mye bedre enn å bli sendt på rommet. 

 

Anonymkode: eccbb...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 9.04):

Avtalt besøk spiser med oss. Barn i gata sendes hjem, på rommet, eller jeg hører med foreldrene om de kan spise hos oss. Synes det er frekkere å servere andres barn middag uten å spørre foreldrene om det er greit, enn å sende dem på rommet mens vi spiser. 

Anonymkode: 9a294...313

Er det virkelig frekkere? 

Vi har servert mange ganger til barn uten å spørre foreldrene. De springer så mye inn og ut hos hverandre, at det har skjedd mang en glipp på akkurat det å spørre foreldre om barna får tillatelse til å spise hos oss .

Jeg synes det er litt trist hvis det blir oppfattet som «frekt». Kan man ikke heller si at det er ubetenksomt/uheldig?  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

Er det virkelig frekkere? 

Vi har servert mange ganger til barn uten å spørre foreldrene. De springer så mye inn og ut hos hverandre, at det har skjedd mang en glipp på akkurat det å spørre foreldre om barna får tillatelse til å spise hos oss .

Jeg synes det er litt trist hvis det blir oppfattet som «frekt». Kan man ikke heller si at det er ubetenksomt/uheldig?  

Jeg vil ikke si det er frekt. Min erfaring er at barna har ganske god kontroll selv på om de får lov til å spise borte eller ikke, evt om de må ringe og spørre først. :)

Jeg synes bare det er hyggelig om mitt barn blir invitert til å spise hos andre, og jeg har etter hvert erfart hvem jeg kan regne med at han spiser middag hos hvis han blir en stund og hvem han kommer sulten hjem fra så jeg bør ha middagen klar. ;)

Anonymkode: f9112...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vanlig i min barndom, å vente på rommet til den jeg var på besøk hos 🤷‍♀️🤷‍♀️ Ville jo aldri gjort noe sånt som foreldre selv nå. Veldig merkelig opplegg. 

Anonymkode: c5177...d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt sulten på andres rom iblant. Var grusomt. Har aldri skjedd i mitt hjem!

Man har ansvar for de barna man har i hus!

Gi dem mat eller send dem hjem!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...