Gå til innhold

Lar dere besøket vente på rommene til ungene når de har besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså jeg har tre barn og bor i et tettbebygd strøk. Her er det barn inne heeele tiden. Synes ikke det er frekt og udannet å ikke servere 3-4 venner middag mange ganger i uken. Planlagt besøk får selvsagt mat, og de som bor langt unna. De som bor rett borti gata og er her hele tiden må gå hjem å spise så lenge vi ikke har nok middag til dem. Noe annet ville kostet ekstremt mye penger. 

Anonymkode: 94076...98f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnas venner tilbys alltid middag når de er her. Om de ikke vil spise sitter de som regel ved bordet og får litt drikke. Mine barn har kjekke venner og det er artig med ekstra folk rundt bordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber aldri noen vente på rommet. Kommer de mens middagen lages og det ikke er nok, så sier vi at vi skal spise middag nå, men at barnet vårt kan ringe på hos dem etterpå. Om de kommer før vi lager middag, så lager vi nok til alle.

Men barnets bestevenn som er muslim kan vi ikke alltid tilby middag til, da vi ofte spiser svinekjøtt. Spør da om han vil ha brød og/eller tilbehør i stedet, men han velger som regel å gå hjem og spise. Ved avtalt besøk passer vi jo på å lage noe han kan spise, men som oftest er besøket spontant.

Anonymkode: f9112...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbyr alltid, så får heller jeg og/eller mannen spise noe annet.

Anonymkode: 7ce36...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalt besøk spiser med oss. Barn i gata sendes hjem, på rommet, eller jeg hører med foreldrene om de kan spise hos oss. Synes det er frekkere å servere andres barn middag uten å spørre foreldrene om det er greit, enn å sende dem på rommet mens vi spiser. 

Anonymkode: 9a294...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kommer fra en muslimsk kultur, og det der er jævlig uvanlig. Når ungene mine tar med besøk av venner, så lar jeg ikke de vente på rommet? Det er jo frekt? Datteren min har en venninne som alltid spiser hos oss, fordi foreldrene jobber til sent, og det er greit at hun spiser hos oss. Men datteren min var hos dem nå i dag, og de lot henne vente på rommet til venninna? Det er jo latterlig. Skjønner ikke helt hva som ligger bak det der

Anonymkode: 5d55e...154

Vi skilte mellom avtalt besøk og impulsbesøk.

Når barna hadde med seg avtalt besøk hjem fra skolen spiste vi alle middag sammen.
Når barna hadde impulsbesøk skulle barna spise hjemme hos seg selv, og ventet følgelig på rommet hvis middagen ble servert til ulike tider.

Dette var avtalt mellom oss foreldre.

Det var veldig mange barn som gikk på "middagsshopping", som ikke kom hjem til middag, og  dette var et ledd i å få slutt med det.

Spoiler

"Middagsshopping" :  I dag skal vi ha fisk hjemme, det vil jeg ikke ha.  Maria sa at de skulle ha pannekaker, det er godt, men hos Svein skal de ha kjøttkaker, og det er enda bedre.  Jeg leker med Svein i dag!

 

Anonymkode: 00cc9...fbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg har ikke barn selv. Men husker da jeg var barn, at jeg ofte ventet på rommet, men det hente også at jeg fikk mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns virkelig ikke det er «ekstremt frekt» å ikke tilby nabobarn som flyr inn og ut hele dagen middag hver dag. Jeg gir dem mat når de kommer hjem fra skolen, type kokt pasta eller kornblanding med melk. Men middag får dem tilbudt kun om det er avtalt, er overnattingsgjester eller bor langt unna. 
 

Jeg lager ikke 1-2 ekstra porsjoner med mat tilfelle noen naboungene dukker opp.. hater å ha middagsrester. 

Anonymkode: 6a4f9...b22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er helt vanlig norsk kultur. Hvorfor er det en overraskelse for deg?

Anonymkode: 494df...62c

Snakk for deg selv. :Nikke:

Det er ikke vanlig i det hele tatt, jeg hadde reagert veldig hvis barna mine hadde opplevd det. Hvis vi har gjester og det skal spises, inviterer jeg alltid til bords. Det gjelder uansett alder på gjesten. Hvis gjesten allerede har spist, dekker jeg likevel på og inviterer til bords, slik at vedkommende kan delta i samtalen og evt smake litt på maten. 

Anonymkode: 2be20...833

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her springer barna fra hus til hus hele dagen. Om de er her når det er middag kan de vente på rommet eller gå hjem imens om de ikke vil det, slik opererer de fleste foreldre her. Vi har faktisk ikke råd til å fø på et eller flere ekstra barn flere ganger i uken. Har vi feilberegnet og har nok, får de selvsagt tilbudet, men det er sjelden vi har. Dette er jeg vandt med fra da jeg var barn også. Det var ikke ofte vi spiste hos hverandre og jeg tenkte aldri at det var stusselig å leke på rommet imens fordi jeg jo valgte det selv. Jeg kunne gå hjem eller til noen andre om det var kjedelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende hvis man ikke har nok mat, at en gjest til barnet må vente på rommet. Hvis man ikke regnet med en ekstra person rundt bordet, kan det være det ikke er nok mat til familien om man lar en ekstra person spise.

Det er egentlig ikke særlig høflig, men man kan heller ikke drive og kjøpe og lage for mye mat hver dag heller, I TILFELLE det skulle komme et ekstra barn på besøk den dagen. Man lager som regel f.eks 5 kyllingfileter om man er 5 i familen. 

Anonymkode: 4b929...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer alltid vennene til ungene på middag hvis de er her, uansett om det er planlagt eller ikke. Vi deler det vi har evt sper på med ostesmørbrød eller lignende eller vi finner noe i frysen vi tiner i tillegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, hvor mye mat ekstra lager folk her inne på KG? Det må være et ekstremt matsvinn ettersom «alle» er beredt til å fixe ekstra porsjoner til unger som barna har med hjem. 
 

Jeg lager ekstra hvis vi har nok, eller at jeg vet om det og kam svippe innom butikken på vei hjem fra jobb, men maten for uka er som regel handlet inn, og jeg vet hvor mye familien trenger, så er det plutselig ekstra folk hjemme, sier jeg at det desverre ikke er nok mat til flere, så de får gå hjem å spise middag om de ikke har spist. Så kan de heller leke mer etter middag. Tror ikke barn tar skade av det opplegget. 
 

Jeg hadde ikke likt om en i familien til noen jeg var på besøk hos skulle «ofre» sin porsjon for at jeg plutselig var på besøk. Heller ikke dom barn.

likevel synes jeg det er utrolig hyggelig med barnas venner på middag om det er planlagt! Da lager jeg noe alle liker og tåler og syns det er kjempehyggelig. 

Anonymkode: b7a18...4c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det er en uting å be barn vente på rommet mens familien spiser. La de i det minste få sitte ved bordet med noe å drikke, og med tilbud om ei brødskive. 
 

Hadde selv ei venninne i barndommen hvor foreldrene ba meg vente på rommet når de skulle spise middag. Jeg bodde 3 kilometer unna, så dersom jeg gikk hjem ble det slutt på leken den dagen. Jeg husker hvor kjedelig det var å sitte der alene på rommet hennes og vente, mens jeg hørte familien prate og kose seg rundt middagsbordet. Mine venner fikk selvsagt alltid middag hjemme hos meg, og det fortsetter vi med nå som vi har barn selv. 

Jeg forstår at det kan være litt annerledes dersom man har flere barn på besøk samtidig, da har de jo selskap i hverandre. Og dersom de bor rett nedi gata så kan de jo dra hjem og spise der, dersom de ikke vil vente. Men å sende et barn alene på rommet er en uting. Selv om man ikke har nok middag så har man vel plass ved bordet? Og et glass med noe å drikke? Og ei brødskive, dersom barnet er sultent? 

Anonymkode: e110f...9a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette husker jeg godt fra når jeg var liten, at den følelsen der ville jeg aldri gitt til et barn.

Har mine barn besøk, så tilbyr jeg mat og sitteplass ved spisebordet. Om barnet gjerne har spist, så spør jeg likevel om hun/han har lyst å sitte med oss og spør alltid alle barna hvordan dagen deres har vært. Det har aldri vært rart, selv om besøket ikke spiser. For barnet er inkludert i samtalen rundt bordet.

Alle er forskjellige, men det er slikt jeg liker det. 

Anonymkode: 65d19...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere ganger at sønnen min har med venner hjem fra skolen uten at jeg har visst om det på foran. Hvis jeg da vet at jeg har for lite middag til gjesten så tar jeg en kjapp innom butikken,her skal selvsagt alle få middag. 

Anonymkode: 5307e...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unnskyld, men det må være noe jeg ikke har fått med meg her..

Vente på hva da?

Anonymkode: e3939...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Unnskyld, men det må være noe jeg ikke har fått med meg her..

Vente på hva da?

Anonymkode: e3939...e84

Vente de minuttene det tar å spise middag for det barnet som bor i huset.

Anonymkode: b7a18...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er helt vanlig norsk kultur. Hvorfor er det en overraskelse for deg?

Anonymkode: 494df...62c

Syns det er respektløst, spesielt venninna til datteren til ts spiser hos dem så ofte.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt irritert når jeg stod å laget middag til ungene, å de kom hjem, og ville ikke ha, fordi de hadde spist hos venner. Så stod jeg der med mye mat som ikke ble spist. 

Vi lot vennene deres spise hos oss når jeg visste det var lenge til de skulle spise hjemme.

Det har selvfølgelig også å gjøre med alderen på ungene. Nå er de store, å både de og deres venner har selv kontroll på middagen hjemme, så vi tilbyr, å de takker ja eller nei, ettersom det passer. 

Anonymkode: 96efb...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...