Gå til innhold

Lar dere besøket vente på rommene til ungene når de har besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes også dette er skikkelig rart som voksen, men opplevde begge deler som barn selv. Vokste opp på 90-tallet så mulig det er noe generasjonsgreier, økonomi eller noe sånt.

Anonymkode: 8b8b0...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 1.36):

Hva det har med saken å gjøre? Det er veldig uhøflig å spise foran mennesker i muslimsk kultur. Og dette inntrykket har jeg faktisk fått av mange norske venninner osv. fordi når jeg var yngre, fikk jeg alltid beskjed av mine norske venninner om å sitte å vente på rommet. Alle av de. Det var to tilfeller der de hadde laget nok, så jeg kunne spise. Men etter de få tilfellene endte jeg bare opp med å dra hjem fra de. Gidder ikke å vente på noen som skal spise, da drar jeg heller hjem. Akkurat det jeg har lært ungene mine også om de opplever det der. Og alle mine muslimske venner jeg har pratet med, de har aldri opplevd dette hos andre muslimer, og de har aldri heller spist hos sine norske venner. Derfor sa jeg det med muslimsk kultur. Fordi det er veldig veldig uhøflig 

Anonymkode: 5d55e...154

Hei ts! Jeg selv er muslim og har vokst opp i beste vestkant på 80 tallet. Tro meg det du forteller her stemmer 1000%. Alltid når jeg dro hjem til mine norske venninner og de skulle spise middag så måtte jeg sitte på rommet og vente til de har spist. Selv om det var grønnsaksuppe til middag så lot de meg vente til de har spist. Det verste av alt var når de ropte på ungen deres til middag så spurte venninene mine « hva med x»? Nei hun får vente til vi er ferdig! Sånn ukultur har vi heldigvis ikke i vår kultur. Det er skam og ikke tillatt å la sin gjest sitte for seg selv og ikke bli tilbudt mat eller noe som helst. Selv om det er laget for lite mat så skal gjesten alltid få mat til han/hun er mett.

Har selv lært mine barn om å aldri vente på rommet til noen. Kom heller hjem og spis hjemme. Bare følelsen av å føle seg uvelkommen av voksne mennesker er det verste for et barn. 
 

Det er ikke alle norske som er sånne men de fleste er ikke gjestfrie når det kommer til mat.  Dessverre så er det sant.  

Anonymkode: 7832e...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 1.39):

Som barn hadde jeg venner som ventet, og jeg ventet hos venner. Vi ble gjerne sendt hjem også for å så komme tilbake etter middagstid. Man kan ikke anta at alle har mulighet til å stille med middag til alle, og for noen er gjerne middag den eneste stunden man får som hele familien igjennom dagen og ikke ønsker forstyrrelser. Barn tar ikke skade av det. 

Anonymkode: 44f9a...8b6

Jo barn kan ta skade av det faktisk! 
man føler seg ikke velkommen, man føler seg som en byrde og ikke ønsket!!!!

Anonymkode: 7832e...332

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 11.25):

Ja, det er helt vanlig 

Anonymkode: 5bb47...d86

Nei det er heldigvis ikke vanlig 

Anonymkode: e9618...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme så mange ganger som ungdom selv. Fikk besøk om å vente til de spiste middag, mens hjemme hos meg var alle velkommen til middag og det som måtte være. 
 

Vi lager alltid en del mat når vi lager mat, så det at noen sier «det er ikke nok middag» til et barn, synes jeg er veldig rart. Et barn på 6-7 år spiser ikke så mye, og hvor lite mat lager folk egentlig dersom en liten porsjon ødelegger alt?! Hva om noen i huset vil ha en porsjon til da? Sier man nei?! 🤔 man kan alltid skrape sammen noe så et barn på besøk kan få noe mat i stedet for å vente på rommet alene som om det var til bry med å være der. 

Anonymkode: b5bb3...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplevde det samme så mange ganger som ungdom selv. Fikk besøk om å vente til de spiste middag, mens hjemme hos meg var alle velkommen til middag og det som måtte være. 
 

Vi lager alltid en del mat når vi lager mat, så det at noen sier «det er ikke nok middag» til et barn, synes jeg er veldig rart. Et barn på 6-7 år spiser ikke så mye, og hvor lite mat lager folk egentlig dersom en liten porsjon ødelegger alt?! Hva om noen i huset vil ha en porsjon til da? Sier man nei?! 🤔 man kan alltid skrape sammen noe så et barn på besøk kan få noe mat i stedet for å vente på rommet alene som om det var til bry med å være der. 

Anonymkode: b5bb3...61e

Nå er ikke jeg den som pleier å si at vi ikke har nok, men vi er 3 småspiste personer i familien, og nabogutten spiser faktisk like mye som oss 3 til sammen. 😛 Jeg vet hvor mye vi spiser og beregner som regel bittelitt ekstra, men ikke nok ekstra til den gutten.

Når det er sagt har vi som regel ekstra i kjøleskap eller fryser, og jeg strekker meg langt for å lage nok hvis jeg vet om besøket i tide. Har mange ganger laget noe annet enn det vi har planlagt for å ha nok til besøk. Men beregnes når middagen lages, det må det.

Anonymkode: f9112...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barn på 70-tallet og fikk alltid spise når jeg var på besøk, og det samme hjemme hos oss. Hadde som mange familier på den tiden lite penger, men mamma drøyer maten med f.eks ostesmørbrød først før middagen. Eller en skål med havrenøtter og melk til dessert. 
 

Vet at barnet mitt ikke får mat hos flere venner, men hos oss får alle mat. Normal høflighet vil jeg kalle det.

Anonymkode: 9ac84...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er spontant besøk så ser jeg ikke problemet med å vente på rommet. Alle gjorde det sånn da jeg var barn. Jeg har både ventet selv og hatt venner som ventet på meg. Helt vanlig. 

Man lager jo ikke unødvendig mye middag hver dag "i tilfelle" ungene tar med venner hjem!? 

Anonymkode: 6aaad...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...