Gå til innhold

Lar dere besøket vente på rommene til ungene når de har besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra en muslimsk kultur, og det der er jævlig uvanlig. Når ungene mine tar med besøk av venner, så lar jeg ikke de vente på rommet? Det er jo frekt? Datteren min har en venninne som alltid spiser hos oss, fordi foreldrene jobber til sent, og det er greit at hun spiser hos oss. Men datteren min var hos dem nå i dag, og de lot henne vente på rommet til venninna? Det er jo latterlig. Skjønner ikke helt hva som ligger bak det der

Anonymkode: 5d55e...154

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig med deg jeg. Kunne aldri bedt et barn sitte på rommet mens vi andre spiste middag. Husker hvor ubehagelig det var selv når jeg var liten, så slikt gjør ikke jeg.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt er bare 3 år, så ikke gammel nok til dette ennå, men kommer ikke til å la venner vente på rommet nei. 
Måtte vente på venners rom som barn selv, og husker hva jeg følte om det, så det er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre selv.

Anonymkode: b4316...249

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet mitt er bare 3 år, så ikke gammel nok til dette ennå, men kommer ikke til å la venner vente på rommet nei. 
Måtte vente på venners rom som barn selv, og husker hva jeg følte om det, så det er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre selv.

Anonymkode: b4316...249

Jeg måtte det samme når jeg var liten, og det er jo litt frekt liksom

Anonymkode: 5d55e...154

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om middagen er ferdig og det ikke er nok til flere, også kommer det uanmeldt besøk på døra. Personen får da enten komme tilbake senere, vente ute eller på rommet. 

Er det avtalt på forhånd så lager man så klart ekstra! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på. Eldste barne vårt et 7 år og om han får en venn på besøk som alerede har spist middag når vi spiser sier vi at han kan leke på romme mens vi spiser. Om han ikke vil ha litt middag likevel da. Men å skulle sitte å se på at vi spiser, enten sammen med oss ved spisebordet eller i sofaen, syns jeg blir enda merkeligere enn å vente på rommet. 

De er jo såpasd liten enda også, at å sitte rett opp og ned å vente ikke er deres sterk side. Da er jeg ganske sikker på at de har det bedre blant lekene. 

Heldigvis skjer ikke det så ofte. Som regel når 7 åringen har venner med hjem er det avtalt på forhånd og da spiser de også sammen med oss. 

Anonymkode: 3fb1a...4db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo litt an på om de bare kan springe like nedi gata og spise middag hjemme, men om de bor litt lenger unna føler jeg det er på sin plass å i hvertfall dekke på så venner også kan få mat om de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg kommer fra en muslimsk kultur, og det der er jævlig uvanlig. Når ungene mine tar med besøk av venner, så lar jeg ikke de vente på rommet? Det er jo frekt? Datteren min har en venninne som alltid spiser hos oss, fordi foreldrene jobber til sent, og det er greit at hun spiser hos oss. Men datteren min var hos dem nå i dag, og de lot henne vente på rommet til venninna? Det er jo latterlig. Skjønner ikke helt hva som ligger bak det der

Anonymkode: 5d55e...154

Hva har det med saken å gjøre? Jeg kommer fra norsk kultur, men har aldri blitt behandlet så frekt jeg heller, ungen min har aldri blitt utsatt for det, og jeg har selvsagt aldri utsatt et barn for det. Det er ikke noe som er vanlig i norsk kultur. Enten gir man gjesten mat, eller så sier man heller at det ikke passer med besøk.  

Foreldrene til venninna til ungen din er skikkelig uhøflige og ugjestfrie! Jeg tror faktisk jeg hadde ringt dem og spurt hva greia er, hadde ikke akseptert at barnet mitt ble behandlet på den måten.

Anonymkode: 3f6a2...54c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kommer fra en muslimsk kultur, og det der er jævlig uvanlig. Når ungene mine tar med besøk av venner, så lar jeg ikke de vente på rommet? Det er jo frekt? Datteren min har en venninne som alltid spiser hos oss, fordi foreldrene jobber til sent, og det er greit at hun spiser hos oss. Men datteren min var hos dem nå i dag, og de lot henne vente på rommet til venninna? Det er jo latterlig. Skjønner ikke helt hva som ligger bak det der

Anonymkode: 5d55e...154

Det er veldig rart. Har ikke opplevd det siden 80-tallet selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter jeg, og det hender seg ar begge har med seg et par/tre kompiser hjem hver. Hvis jeg ikke har fått beskjed om dette, så har vi altså ikke nok middag til 6 ekstra stykker på sparket. Da må de vente. Men de får alltid tilbud om brødmat eller annet hvis de er her hele dagen. Er det med en kompis tilbyr vi. Når jeg var lita ventet vi alltid på rommet med mindre det var avtalt at vi skulle spise hos hverandre

Anonymkode: fbc6d...5c1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har det med saken å gjøre? Jeg kommer fra norsk kultur, men har aldri blitt behandlet så frekt jeg heller, ungen min har aldri blitt utsatt for det, og jeg har selvsagt aldri utsatt et barn for det. Det er ikke noe som er vanlig i norsk kultur. Enten gir man gjesten mat, eller så sier man heller at det ikke passer med besøk.  

Foreldrene til venninna til ungen din er skikkelig uhøflige og ugjestfrie! Jeg tror faktisk jeg hadde ringt dem og spurt hva greia er, hadde ikke akseptert at barnet mitt ble behandlet på den måten.

Anonymkode: 3f6a2...54c

Hva det har med saken å gjøre? Det er veldig uhøflig å spise foran mennesker i muslimsk kultur. Og dette inntrykket har jeg faktisk fått av mange norske venninner osv. fordi når jeg var yngre, fikk jeg alltid beskjed av mine norske venninner om å sitte å vente på rommet. Alle av de. Det var to tilfeller der de hadde laget nok, så jeg kunne spise. Men etter de få tilfellene endte jeg bare opp med å dra hjem fra de. Gidder ikke å vente på noen som skal spise, da drar jeg heller hjem. Akkurat det jeg har lært ungene mine også om de opplever det der. Og alle mine muslimske venner jeg har pratet med, de har aldri opplevd dette hos andre muslimer, og de har aldri heller spist hos sine norske venner. Derfor sa jeg det med muslimsk kultur. Fordi det er veldig veldig uhøflig 

Anonymkode: 5d55e...154

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har to gutter jeg, og det hender seg ar begge har med seg et par/tre kompiser hjem hver. Hvis jeg ikke har fått beskjed om dette, så har vi altså ikke nok middag til 6 ekstra stykker på sparket. Da må de vente. Men de får alltid tilbud om brødmat eller annet hvis de er her hele dagen. Er det med en kompis tilbyr vi. Når jeg var lita ventet vi alltid på rommet med mindre det var avtalt at vi skulle spise hos hverandre

Anonymkode: fbc6d...5c1

Akkurat det der kan jeg skjønne. Men da tilbyr du noe til dem uansett om det er ordentlig middag eller skive. Jeg synes det er frekt åikke tilby noe

Anonymkode: 5d55e...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva det har med saken å gjøre? Det er veldig uhøflig å spise foran mennesker i muslimsk kultur. Og dette inntrykket har jeg faktisk fått av mange norske venninner osv. fordi når jeg var yngre, fikk jeg alltid beskjed av mine norske venninner om å sitte å vente på rommet. Alle av de. Det var to tilfeller der de hadde laget nok, så jeg kunne spise. Men etter de få tilfellene endte jeg bare opp med å dra hjem fra de. Gidder ikke å vente på noen som skal spise, da drar jeg heller hjem. Akkurat det jeg har lært ungene mine også om de opplever det der. Og alle mine muslimske venner jeg har pratet med, de har aldri opplevd dette hos andre muslimer, og de har aldri heller spist hos sine norske venner. Derfor sa jeg det med muslimsk kultur. Fordi det er veldig veldig uhøflig 

Anonymkode: 5d55e...154

Ikke noe med kultur å gjøre, kun å være frekk. Opplevd det samme med kiden hos noen muslimske også, og 2 norske - siste gang de dro dit. Veldig frekt

Anonymkode: 6aed8...2fd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som barn hadde jeg venner som ventet, og jeg ventet hos venner. Vi ble gjerne sendt hjem også for å så komme tilbake etter middagstid. Man kan ikke anta at alle har mulighet til å stille med middag til alle, og for noen er gjerne middag den eneste stunden man får som hele familien igjennom dagen og ikke ønsker forstyrrelser. Barn tar ikke skade av det. 

Anonymkode: 44f9a...8b6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (9 minutter siden):

Kommer jo litt an på om de bare kan springe like nedi gata og spise middag hjemme, men om de bor litt lenger unna føler jeg det er på sin plass å i hvertfall dekke på så venner også kan få mat om de ønsker.

Ja. De bor ikke langt unna hverandre. Men foreldrene jobber litt sent også, så føler jeg kan bidra med å hvert fall sette mat på bordet.  ungen deres spiser middag hos oss i 1 mnd i strekk; også ber de min datter vente på rommet? Det er frekt! 

Anonymkode: 5d55e...154

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig norsk kultur. Hvorfor er det en overraskelse for deg?

Anonymkode: 494df...62c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som barn hadde jeg venner som ventet, og jeg ventet hos venner. Vi ble gjerne sendt hjem også for å så komme tilbake etter middagstid. Man kan ikke anta at alle har mulighet til å stille med middag til alle, og for noen er gjerne middag den eneste stunden man får som hele familien igjennom dagen og ikke ønsker forstyrrelser. Barn tar ikke skade av det. 

Anonymkode: 44f9a...8b6

Jeg skjønner tankegangen din. Men det skader faktisk ikke i enkelte tilfeller å la noen spise hos dem heller. Fordi igjen - deres datter drar fra oss mett

Anonymkode: 5d55e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. De bor ikke langt unna hverandre. Men foreldrene jobber litt sent også, så føler jeg kan bidra med å hvert fall sette mat på bordet.  ungen deres spiser middag hos oss i 1 mnd i strekk; også ber de min datter vente på rommet? Det er frekt! 

Anonymkode: 5d55e...154

Men er det forventet at datteren din er på besøk hos dem under middagstiden? Har det blitt avtalt på forhånd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ventet alltid på rommet da jeg var barn. Har ikke tatt noe skade av det.

Anonymkode: f8e6b...c67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner på besøk spiser med oss. Selvfølgelig. 

Husker selv hvor rart det føltes at jeg måtte vente på rommet hver gang jeg var hos en venninne. Kun hos denne ene venninnen, og det selv om det var avtalt med foreldrene at jeg skulle bli med hjem etter skolen. 

Jeg var sulten de kveldene jeg kom hjem fra henne, og det husker jeg at mine foreldre reagerte på. Kommenterte at det var rart at en velstående familie ikke klarte å ha mat til et ekstra barn. 

Jeg følte litt på akkurat det, og lurte på om jeg ikke var bra nok til å sitte ved middagsbordet deres. 

Anonymkode: 21afa...007

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...