Gå til innhold

Lovlig å ha og bruke narkotika i Norge - Regjeringens ønske


Ann Mo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ole Brum skrev (2 timer siden):

Venstre vil legalisere cannabis. Cannabis på polet. Sannelig på høy tid.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/6zJyoe/venstre-oensker-salg-av-cannabis-paa-vinmonopolet 

Jeg er enig i at legalisering av visse stoffer er riktig og at dette er langt bedre for f.eks. cannabis enn avkriminalisering, men jeg synes tråden dreier mer og mer inn på cannabis og mindre og mindre på generell rusdebatt/reform?

Cannabis er en sak i seg selv og et eget tema. Jeg kan legge til at jeg personlig ikke har noe interesse av den utover det politiske og at jeg tror cannabis er et "gateway"-dop i den forstand at man nå er nødt til å oppsøke (per definisjon) kriminelle miljøer.

For min del kunne det også godt vært f.eks. 25-års aldersgrense på cannabis. I praksis hadde selvfølgelig yngre fått tak i det. Uansett, det blir et sidespor i forhold til "rusreformen" som dessverre ble torpedert av AP.

Man kunne hatt en ordning der et "edruelig forbruk" av forskjellige stoffer som ikke er livsfarlige kunne kjøpes på apotek i lovlige former, men registrert (dog ikke tilgjengelig for politi eller lignende uten tungveiende grunner), slik at man kan kjøpe "normale mengder" til "et rimelig forbruk" og så få tilbud tilsvarende "røykeslutt" om det begynner å bli mye. Altså en registrering av forbruk med det formål å eventuelt hjelpe. Kontroll på det nivået er helt ok, men det må være veldig klare regler for hva som ikke er greit.

Det kommer nok til å gå i denne retningen på sikt, men det var fryktelig synd at Støre og AP ødela første steget mot en mer fornuftig politikk.

Edit:

Det jeg vil få frem er at debatten om legalisering av cannabis bør tas bort herfra slik at ikke "de på gjerdet" tror at alle som er for rusreform egentlig bare vil røyke hasj lovlig. Det er litt av problemet tror jeg, og det har en tendens til å bli rotet sammen.

Endret av likestilling
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (6 timer siden):

Jeg er enig i at legalisering av visse stoffer er riktig og at dette er langt bedre for f.eks. cannabis enn avkriminalisering, men jeg synes tråden dreier mer og mer inn på cannabis og mindre og mindre på generell rusdebatt/reform?

Cannabis er en sak i seg selv og et eget tema. Jeg kan legge til at jeg personlig ikke har noe interesse av den utover det politiske og at jeg tror cannabis er et "gateway"-dop i den forstand at man nå er nødt til å oppsøke (per definisjon) kriminelle miljøer.

For min del kunne det også godt vært f.eks. 25-års aldersgrense på cannabis. I praksis hadde selvfølgelig yngre fått tak i det. Uansett, det blir et sidespor i forhold til "rusreformen" som dessverre ble torpedert av AP.

Man kunne hatt en ordning der et "edruelig forbruk" av forskjellige stoffer som ikke er livsfarlige kunne kjøpes på apotek i lovlige former, men registrert (dog ikke tilgjengelig for politi eller lignende uten tungveiende grunner), slik at man kan kjøpe "normale mengder" til "et rimelig forbruk" og så få tilbud tilsvarende "røykeslutt" om det begynner å bli mye. Altså en registrering av forbruk med det formål å eventuelt hjelpe. Kontroll på det nivået er helt ok, men det må være veldig klare regler for hva som ikke er greit.

Det kommer nok til å gå i denne retningen på sikt, men det var fryktelig synd at Støre og AP ødela første steget mot en mer fornuftig politikk.

Edit:

Det jeg vil få frem er at debatten om legalisering av cannabis bør tas bort herfra slik at ikke "de på gjerdet" tror at alle som er for rusreform egentlig bare vil røyke hasj lovlig. Det er litt av problemet tror jeg, og det har en tendens til å bli rotet sammen.

Er enig at det er forferdelig trist at Støre torpederer reformen. Enig at man ikke bør blande sakene så jeg presiserer at det er  to forskjellige saker for Venstre.  De som sitter på gjerdet må vite at forfulgte cannabisbrukere har ingen problemer med og forstå andre brukere av forbudte stoffer.  Cannabisbruk er delt i to grupper, medisinbruk og rekreasjonsbruk. Når alle kortene ligger på boret får vi kanskje se at så mange som 200.000 bruker det av medisinske grunner 

Endret av Ole Brum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (1 time siden):

Er enig at det er forferdelig trist at Støre torpederer reformen. Enig at man ikke bør blande sakene så jeg presiserer at det er  to forskjellige saker for Venstre.  De som sitter på gjerdet må vite at forfulgte cannabisbrukere har ingen problemer med og forstå andre brukere av forbudte stoffer.  Cannabisbruk er delt i to grupper, medisinbruk og rekreasjonsbruk. Når alle kortene ligger på boret får vi kanskje se at så mange som 200.000 bruker det av medisinske grunner 

Det er to forskjellige saker ja, og det er uheldig om man blander dem i samme "tema".

Jeg vil ikke at de som mener at straff er løsningen tror at alle som argumenterer for avkriminalisering gjør det bare fordi de ønsker å røyke hasj uten risiko for straff. Jeg har null personlig egeninteresse av avkriminalisering, men mener fortsatt at avkriminalisering er bedre for alle grupper.

Kort sagt; NORMAL og de som røyker hasj kan få gå i tog for legalisering av hasj, men jeg tror ikke det er produktivt at de går fremst i toget for avkriminalisering.

Marsj.jpg

Jeg vil ikke at dette skal være det første folk tenker på når de hører "avkriminalisere narkotika", for det tror jeg mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
likestilling skrev (På 24.4.2021 den 22.51):

Det er to forskjellige saker ja, og det er uheldig om man blander dem i samme "tema".

Jeg vil ikke at de som mener at straff er løsningen tror at alle som argumenterer for avkriminalisering gjør det bare fordi de ønsker å røyke hasj uten risiko for straff. Jeg har null personlig egeninteresse av avkriminalisering, men mener fortsatt at avkriminalisering er bedre for alle grupper.

Kort sagt; NORMAL og de som røyker hasj kan få gå i tog for legalisering av hasj, men jeg tror ikke det er produktivt at de går fremst i toget for avkriminalisering.

Marsj.jpg

Jeg vil ikke at dette skal være det første folk tenker på når de hører "avkriminalisere narkotika", for det tror jeg mange gjør.

10 gram cannabis inngår i rusreformen. Skal ikke disse brukerne få si sin mening. Mener du at de skal godta og fortsatt bli kastet i fengsel. Over 100.000 bruker det av medisinske grunner.  Ingen bør trakasseres, forfølges, og kastes i fengsel kun på grunn av sin medisinbruk mot diagnostiserte sykdommer. De er uføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imariuz skrev (På 10.5.2021 den 10.02):

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/okning-i-bruk-av-medisinsk-cannabis/

Påstanden din er langt fra virkeligheten, kun 216 fikk det av medisinske årsaker i 2019. 

Det er jo det jeg prøver og si. Norge har langt fra noen tilfredsstillende ordning på dette. Hvordan kan en lege som i det store og hele er professor Jørgen Bramness sitte og påstå at cannabis ikke har noen medisinsk effekt mot PTSD. så lenge leger og psykiatere i nærmere 100 land over hele verden sier det motsatte. Den norske Statens  Psykiater sier også det motsatte. Jeg har papirer på det liggende hos NAV.

Videre har cannabis blitt brukt som medisin i kriger gjennom alle tider og også av norske traumatiserte vikinger ned til 850 tallet.

Da skjønner de aller aller aller fleste at her er det noe snusk.1 

Mens nordmenn må reise til Nederland. For en skam.

Norge har 55.000 med PTSD. 80% av oss bruker cannabis som medisin. Dette tallet inkluderer også noen tusen norske krigsveteraner. Det er takka for og ofre livet sitt for fedrelandet, og bli piska rundt som flykning til man omkommer av det.

Er det noen som sitter rundt og morer seg og harselerer med dette så vel bekomme.

Endret av Ole Brum
FOR EN SKAM!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (5 timer siden):

Det er jo det jeg prøver og si. Norge har langt fra noen tilfredsstillende ordning på dette.

Det er ikke noe mål i seg selv at medisinsk cannabis skal erstatte alle andre medisiner, og som Bramness sier må det stilles samme krav til effekt som for andre medisiner. Det er sikkert flere som kunne hatt nytte av det, men man må være restriktiv og kunne dokumentere en medisinsk effekt, slik at ordningen ikke blir utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (På 14.5.2021 den 11.28):

Det er ikke noe mål i seg selv at medisinsk cannabis skal erstatte alle andre medisiner, og som Bramness sier må det stilles samme krav til effekt som for andre medisiner. Det er sikkert flere som kunne hatt nytte av det, men man må være restriktiv og kunne dokumentere en medisinsk effekt, slik at ordningen ikke blir utnyttet.

Det er ikke noe mål i seg selv at cannabis skal erstatte alle andre medisiner og det er det ingen som påstår. Det er ulogisk og det sier seg selv. Men det er nå et høyprioritetsmål i store deler av samfunnet og få uhindret tilgang til medisinsk cannabis for alle de till stander som kvalifiserer for det internasjonalt. En lang rekke meningsmålinger i media viser at medisinsk cannabis har støtte i over 90% av befolkningen.

Hvordan kan Bramness  sitte og si at cannabis ikke har noen effekt på ptsd . når Statens psykiatere sier det motsatte. Med Staten psykiatrikere menes de som er psykiatere i praksis ved de forskjellige helseforetak i behandling av trygdesøknader. I praksis praktiserer de dette likt. I mitt tilfelle dreier det seg om en psykiater med godt omdømme. Han har også spesielt godt omdømme blant samtlige politikere siden all ettertid viser at hans konkusjoner som rettspsykiater viser seg og være rett i spørsmålet om strafferettslig tilregnelighet. Det samme gjelder i den siste store saken som gjald terror mot politikerne selv.

Hvorfor kan ikke et Storting med egne krigsveteraner som har ofret livet sitt for Stortingets fredsbevarende innsatts i 45 land og som de har ansvar for spørre denne psykiateren som de stoler aller høyest på i en Stortingshøring om det kan tenkes at cannabis kan være til stor hjelp for skadde krigsveteraner og traumeskader generelt. Det er absolutt det minste de kan  og bør gjøre etter min og 9 av 10 nordmenn sin mening. 

Her kan vi se et typisk resultat i en amerikansk delstat, 145 stemte for  PTSD. som godkjent tilstand og 17 stemte blankt eller i mot.(uvist) . Men det vi ser i flere amerikanske delstater er det at de har enstemmige vedtak for og vise sin medfølelse med egne krigsveteraner som i stor grad har tatt sitt eget liv eller havnet opp som samfunntapere som takk for innsatsen. https://thejointblog.com/georgia-house-votes-add-ptsd-intractable-pain-states-medical-marijuana-program/  

Raskeste og sikreste måte og innføre et fullverdig medisinsk tilbud på er og innføre full legalisering. 

Jeg presiserer at dette er to forskjellige saker hos Venstre men relevansen er så absolutt til tilstede siden cannabis inngår i forslaget til rusreformen som det nå gynger for.

Endret av Ole Brum
La til en sannhet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt og merke seg er også at ordet narkotikakrigsforbryter har kommet for og bli. Det er godkjent journalistikk i USA så lenge det dokumenteres at man burde vist bedre. Leafly verdens største og mest  anerkjente cannabis tidsskrift med 50 mill. lesere pr. mnd. omtaler nå Joe Biden som narkotikakrigsforbryter antagelig vis fordi han somler og vingler med føderal cannabis legalisering som er et valgløfte. Skribenter i Norge er i sin fulle rett om de gjør det samme. Under den malen kan man si at halvparten av dagens politikere er narkotikakrigsforbrytere men det er narkotikakrigs ledere som blir hengt ut i media. Støre er i faresonen og er aktuell. Aktuell er også den nåværende ledelsen i LO som støtter 3 partier med en rekordsum i sin vedtatte videreføring av narkotikakrigen. Dette er ikke noe som applauderes av gutta på gølvet om en to tre år. Det er ikke usannsynlig at vi får en narkotikakrigsforbryter domstol.   https://www.leafly.com/news/politics/joe-bidens-drug-war-record-is-so-much-worse-than-you-think

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (10 timer siden):

Raskeste og sikreste måte og innføre et fullverdig medisinsk tilbud på er og innføre full legalisering. 

Nei, raskeste og  enkleste måten er å utvide dagens ordning med medisinsk cannabis til å gjelde flere, samtidig som man beholde kontrollen gjennom å kreve resept. Full legalisering gir flere ulemper enn fordeler og det er ingen grunn til at folk skal kunne bruke det rekreasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Imariuz said:

Nei, raskeste og  enkleste måten er å utvide dagens ordning med medisinsk cannabis til å gjelde flere, samtidig som man beholde kontrollen gjennom å kreve resept. Full legalisering gir flere ulemper enn fordeler og det er ingen grunn til at folk skal kunne bruke det rekreasjonelt.

Er det noen grunn til at folk skal kunne bruke alkohol rekreasjonelt? Er det noen grunn til å straffe folk for å bruke andre rusmidler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 minutt siden):

Er det noen grunn til at folk skal kunne bruke alkohol rekreasjonelt? Er det noen grunn til å straffe folk for å bruke andre rusmidler?

Alkohol er et nytelsesmiddel og er også en del av norsk kultur med en lang historie i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (Akkurat nå):

Alkohol er et nytelsesmiddel og er også en del av norsk kultur med en lang historie i Norge. 

 

Imariuz skrev (Akkurat nå):

Alkohol er et nytelsesmiddel og er også en del av norsk kultur med en lang historie i Norge. 

Alkohol er det skadeligste nytelsesmiddelet vi har og det har ikke lenger tradisjon i Norge enn cannabis. Det er avslørt av arkeologer i et stort antall vikinggraver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ole Brum skrev (Akkurat nå):

Alkohol er det skadeligste nytelsesmiddelet vi har og det har ikke lenger tradisjon i Norge enn cannabis. Det er avslørt av arkeologer i et stort antall vikinggraver.

Du glemte dokumentasjonen på påstanden din.

 

Ja, alkohol kan være skadelig om man drikker for mye, derfor er det også strengt regulert. Hadde det blitt oppfunnet idag kan det godt hende også det ville vært forbudt rekreasjonelt om man så skadevirkningene slik man gjør med rekreasjonel bruk av cannabis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (2 minutter siden):

Du glemte dokumentasjonen på påstanden din.

 

Ja, alkohol kan være skadelig om man drikker for mye, derfor er det også strengt regulert. Hadde det blitt oppfunnet idag kan det godt hende også det ville vært forbudt rekreasjonelt om man så skadevirkningene slik man gjør med rekreasjonel bruk av cannabis.

Alkohol er skadelig uavhengig om man drikker moderat eller for mye. Det er konsensus på fagfeltet om at alkohol ikke hadde blitt tillat i dag. Rekreasjonelt hadde da hørtes kunstig ut siden alkohol ikke hare noen medisinsk effekt. Det er du som må begynne og dokumentere påstander om at cannabis har store skadevirkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (4 minutter siden):

Alkohol er skadelig uavhengig om man drikker moderat eller for mye. Det er konsensus på fagfeltet om at alkohol ikke hadde blitt tillat i dag. Rekreasjonelt hadde da hørtes kunstig ut siden alkohol ikke hare noen medisinsk effekt. Det er du som må begynne og dokumentere påstander om at cannabis har store skadevirkninger.

Alcohols, in various forms, are used within medicine as an antiseptic, disinfectant, and antidote. Alcohols applied to the skin are used to disinfect skin before a needle stick and before surgery. They may be used both to disinfect the skin of the person and the hands of the healthcare providers.

 

Jeg har allerede dokumentert risikoene og skadene rekreasjonel  cannabis medfører som man har sett i de landene og delstatene som har tillatt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (5 minutter siden):

Alcohols, in various forms, are used within medicine as an antiseptic, disinfectant, and antidote. Alcohols applied to the skin are used to disinfect skin before a needle stick and before surgery. They may be used both to disinfect the skin of the person and the hands of the healthcare providers.

 

Jeg har allerede dokumentert risikoene og skadene rekreasjonel  cannabis medfører som man har sett i de landene og delstatene som har tillatt dette.

Det tar litt tid her siden jeg må bruke google translate Manuelt. Jeg beklager dette. Jeg driver folkeopplysning og har forpliktet meg selv til og fortelle sannheten om det jeg kan så langt et lar seg gjøre uten og lyve eller føre noen bak lyset. Det betyr at jeg må være 100% sikker på hva jeg svarer på. Du har rett i det at alkohol har desinfiserende egenskaper til utvortes bruk. Jeg skal gå bakover og se over dok. en din i tur og orden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...