Gå til innhold

Lovlig å ha og bruke narkotika i Norge - Regjeringens ønske


Ann Mo

Anbefalte innlegg

5 hours ago, frysja said:

Mange dere tar opp legalisering av cannabis, men var ikke forslaget til venstre var at all narkotika skulle legaliseres, inkl heroin.

Dere som støtter forslaget til venstre forteller ikke høyt opp om frislipp av heroin. 

 

Venstre har foreslått legalisering/regulert omsetning av cannabis, men det er ikke det som har blitt utredet og stemt over. Frislipp av heroin har ingen tatt til orde for, men mange har påpekt at uten regulert omsetning er det i praksis et frislipp vi har for alle typer narkotika i dag, i betydningen at det ikke er regulert med aldersgrenser, krav til innhold, skatt osv. Det er 100% i kriminelle hender, og det kan argumenteres for at staten bør ta kontroll over flere rusmidler enn alkohol. Akkurat hvordan det skal gjøres er en stor debatt, og internasjonalt har vi kun erfaring med regulering av cannabis, som må sies å ha gått ganske mye bedre enn fryktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

linsejesus skrev (På 17.4.2021 den 9.50):

Det er ingen som sier at det er fritt fram. Vi sier jo ikke at det er fritt fram for mindreårige å drikke alkohol og røyke, selv om det ikke er straffbart.

Hvor mange som bruker psykedelika kjenner jeg ikke til pålitelige tall på, men sannsynligvis flere enn folk tror, og det er sannsynligvis økende. Her er en interessant artikkel om noen av dem som bruker det og hvorfor https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-psykologi/norske-forskere-har-snakket-med-50-brukere-av-psykedeliske-stoffer-dette-forteller-de-om-erfaringene-sine/1834056

Om du ikke vet tallet, bør du ikke bruke det som argument.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (57 minutter siden):

Venstre har foreslått legalisering/regulert omsetning av cannabis, men det er ikke det som har blitt utredet og stemt over. Frislipp av heroin har ingen tatt til orde for, men mange har påpekt at uten regulert omsetning er det i praksis et frislipp vi har for alle typer narkotika i dag, i betydningen at det ikke er regulert med aldersgrenser, krav til innhold, skatt osv. Det er 100% i kriminelle hender, og det kan argumenteres for at staten bør ta kontroll over flere rusmidler enn alkohol. Akkurat hvordan det skal gjøres er en stor debatt, og internasjonalt har vi kun erfaring med regulering av cannabis, som må sies å ha gått ganske mye bedre enn fryktet.

Er det ikke lovlig med flere typer i Amsterdam  da?  Ecstasy, diazepam, sopp. Jeg var der for 6 år siden og i min coffee shop lå det andre ting i glassdisken også. Lyseblå tabletter, hvite tabletter pluss noe andre greier. Jeg vet at Nederlendere har lov til og ta ecstasy, valium, sopp, øl, cannabis når de er på verdens mest attractive konsert arena, TOMORROWLAND  i Belgia. Hardstyle. Man ser tydelig hva de røyker på musikkvideoene av publikum og flere av tekstene går ut på det samme. Arrangørene har stor beredskap på plass og har et lite sykehus inne på festivalområdet. De redder samtlige personer som får overoppheting en varm dag siden de har oversikt/beredskap, og vet hva folk har tatt. De har tillatelse til og ha 200.000 mennesker inne samtidig og har holdt på i 15 år. Konsertene begynner kl. 10 på fredagskvelden og slutter kl. 7 på søndags kvelden. Amsterdam er verdens kjent for sin narkotikapolitikk så de som er lei slitne narkomane i Norge bør reise dit så slipper de det synet mer.

Endret av Ole Brum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gjest McGjest said:

Om du ikke vet tallet, bør du ikke bruke det som argument.  

Jeg har ikke brukt det som et argument for noe :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Ole Brum said:

Er det ikke lovlig med flere typer i Amsterdam  da?  Ecstasy, diazepam, sopp.

Nederland (ikke bare Amsterdam) har en unik praksis som er litt omvendt av Portugal og det som er foreslått i Norge (og ikke helt enkel å forstå seg på juridisk sett). Det er lovlig for kafeene å selge cannabis (men ikke alkohol!), men det er teknisk sett forbudt å kjøpe og produsere. Samtidig er det lovlig å besitte små mengder. De skiller også juridisk mellom såkalt milde og harde stoffer. Det er i alle tilfeller et bedre system enn i Norge, hvor alt i utgangspunktet behandles likt (og hvor folk faktisk har fått strengere straffer for å smugle hasj enn grov voldtekt).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (12 timer siden):

Bra er det... Men jeg blir bare mer forvirret. Det virker som du har full kontroll så kanskje du vil hjelpe meg med følgende scenario.

Det ser ut til at det vurderes å skille tung rusmisbruk og bruk. Det er mange som bruker medisinsk. Slik reglene er nå må man ha godkjenning og hente medisin på apoteket (svært dyrt) eller gå omveien via Nederland. Dette er jo ikke mulig under dagens reiserestriksjoner. Det blir jo et skille mellom avhengighet og annen sykdom. Altså, ikke ulovlig om man er misbruker, men ulovlig om man er bruker... Selv om man har gyldig grunn. Ser du dilemmaet? For å strekke det litt lengre, må de som sporadisk bruker det medisinsk få papirer på at de er rusmisbrukere? Hva vil dette medføre for de det gjelder, blir det barnevern og rusbehandling? Og kan man i det heletatt være tung misbruker av milde stoff? I så måte vil kun tunge stoff være ulovlige, mens relativt harmløs bruk og stoff være kriminelt....

Det blir så bakvendt i mine ører.

 

Endret av 2ro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (På 19.4.2021 den 7.50):

Nederland (ikke bare Amsterdam) har en unik praksis som er litt omvendt av Portugal og det som er foreslått i Norge (og ikke helt enkel å forstå seg på juridisk sett). Det er lovlig for kafeene å selge cannabis (men ikke alkohol!), men det er teknisk sett forbudt å kjøpe og produsere. Samtidig er det lovlig å besitte små mengder. De skiller også juridisk mellom såkalt milde og harde stoffer. Det er i alle tilfeller et bedre system enn i Norge, hvor alt i utgangspunktet behandles likt (og hvor folk faktisk har fått strengere straffer for å smugle hasj enn grov voldtekt).

I en meningsmåling jeg to i IPSOS I say forumet der jjeg spurte "Skal Politiet prioritere voldtekt eller cannabisjakt?", svarer 95% voldtekt. Norge er et eldorado for voldtektsforbrytere og mange av dem er gjengangere. Mange menneskeoffer blir traumatisert og får PTSD. Flesteparten av Politianmeldelsene blir henlagt og neste ingen fører til dom.

https://social.i-say.com/poll/skal-politiet-prioritere-voldtekt-eller-cannabisjakt/376630460

Jeg har lest litt om regelverket for lisensinnehavere på cannabis. De har ikke lov til og ha mer enn en halvkilo inne i lokalene samtidig og de har ikke lov til og ha noe der utenom åpningstid. De har lov til og selge inntil 5 gram pr. person pr. dag. De har hatt ordningen siden 1975. Amsterdam har vanvittig mye turister fra hele verden og 1/3 del av dem er på coffee shop og kjøper kaffe og joint. De har flere typer kaffe som er meget velsmakende. Mange har uteservering også med stilige servitører med hvit skjorte og svart microskjørt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (13 minutter siden):

I en meningsmåling jeg to i IPSOS I say forumet der jjeg spurte "Skal Politiet prioritere voldtekt eller cannabisjakt?", svarer 95% voldtekt. Norge er et eldorado for voldtektsforbrytere og mange av dem er gjengangere. Mange menneskeoffer blir traumatisert og får PTSD. Flesteparten av Politianmeldelsene blir henlagt og neste ingen fører til dom.

https://social.i-say.com/poll/skal-politiet-prioritere-voldtekt-eller-cannabisjakt/376630460

Jeg har lest litt om regelverket for lisensinnehavere på cannabis. De har ikke lov til og ha mer enn en halvkilo inne i lokalene samtidig og de har ikke lov til og ha noe der utenom åpningstid. De har lov til og selge inntil 5 gram pr. person pr. dag. De har hatt ordningen siden 1975. Amsterdam har vanvittig mange turister fra hele verden og 1/3 del av dem er på coffee shop og kjøper kaffe og joint. De har flere typer kaffe som er meget velsmakende. Mange har uteservering også med stilige servitører med hvit skjorte og svart microskjørt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (På 19.4.2021 den 11.13):

Bra er det... Men jeg blir bare mer forvirret. Det virker som du har full kontroll så kanskje du vil hjelpe meg med følgende scenario.

Det ser ut til at det vurderes å skille tung rusmisbruk og bruk. Det er mange som bruker medisinsk. Slik reglene er nå må man ha godkjenning og hente medisin på apoteket (svært dyrt) eller gå omveien via Nederland. Dette er jo ikke mulig under dagens reiserestriksjoner. Det blir jo et skille mellom avhengighet og annen sykdom. Altså, ikke ulovlig om man er misbruker, men ulovlig om man er bruker... Selv om man har gyldig grunn. Ser du dilemmaet? For å strekke det litt lengre, må de som sporadisk bruker det medisinsk få papirer på at de er rusmisbrukere? Hva vil dette medføre for de det gjelder, blir det barnevern og rusbehandling? Og kan man i det heletatt være tung misbruker av milde stoff? I så måte vil kun tunge stoff være ulovlige, mens relativt harmløs bruk og stoff være kriminelt....

Det blir så bakvendt i mine ører.

 

Ja enig. Godt spørsmål. Norge står oppført på lista til Wikipedia over land som har legalisert medisinsk cannabis. https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis, men det er bare 2-300 pasienter som får og alt må gå igjennom Statens legemiddelverk. Offisielt så er det ingenting som heter medisinsk cannabis her i landet får vi høre av Forskningsdirektør Jørgen Bramness som instruerer lobbyindustrien i hva de skal si  Han er også Psykiater som mottar honorarer fra legemiddelindustrien.   Lobbyindustrien er den gamle alkoholavholds bevegelsen under Actis.   Men cannabis er altså verdens mest kjente medisin også historisk. På FB er norges største gruppe " Legalisering av medisinsk cannabis." https://www.facebook.com/groups/LegCannaMedNorge

Barnevernet er et stort problem men de må altså tilpasses barnets interesser og ikke minst Barnekonvensjonens paragraf 33 som Norge nå bryter.

Norge har forandret på Portugal modellen så det blir nesten-avkriminalisering.  Alle som blir tatt med rusmidler får inndratt disse og de som ikke er avhengige (9 av 10) kalles inn til samtale. De som ikke møter blir straffet med et gebyr på 2300.  Men hvem skal avgjøre hvem som er avhengige eller ikke? Støre vil at det skal avklares juridisk men Riksadvokaten sier nei, det blir ulikhet for loven. Jeg vet ikke hva ulikhet for loven er her i landet men i Sveits så er det " Barn skal ikke straffes hardere enn voksne." https://www.swissinfo.ch/eng/court-verdict_no-punishment-for-minors-with-small-amounts-of-cannabis/45106154

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk cannabis i Norge

  • Det er anslått at rundt 1000 nordmenn har fått godkjenning til å bruke medisinsk cannabis.
  • Cirka 200 av disse får medisinen på norske apotek etter godkjenningsfritak fra spesialist.
  • Mellom 700-800 (usikre tall) har fått godkjennelse av fastlege til å dra til utlandet for medisinsk behandling og hente hjem en måneds forbruk av medisinsk cannabis.
  • Har man ikke dokumentert godkjennelse fra fastlegen kan man likevel ta med én ukes forbruk av medikamenter fra utlandet inn i Norge. Les mer om dette her.
  • Det nederlandske firmaet «Bedrocan» produserer cannabisrelaterte produkter for medisinsk bruk. De fleste nordmenn får medisinen sin i Nederland.
  • Pasienter som kan ha nytte av medisinsk cannabis kan ha alvorlig kreftsykdom eller sterke smerter som ikke får tilstrekkelig lindring av godkjente legemidler.

Kilde: Legemiddelverket, Normal Norge og Pasientforeningen for sikker cannabisbruk.

Utstrakt bruk er det ikke. I Norge er det også dyrt. Det er i allefall fortvilende for de det gjelder. Synd at deres medisiner blir sett på som så problematisk, mens andre medisiner som er betydelig avhengighetsskapende og også gir rus er greit. Nå får de ikke engang tak i den uten å bryte loven.

https://www.nrk.no/norge/norske-cannabis-pasienter-fortviler-_-koronatiltakene-gjor-at-de-ikke-far-medisin-1.14968217

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (3 timer siden):

Medisinsk cannabis i Norge

  • Det er anslått at rundt 1000 nordmenn har fått godkjenning til å bruke medisinsk cannabis.
  • Cirka 200 av disse får medisinen på norske apotek etter godkjenningsfritak fra spesialist.
  • Mellom 700-800 (usikre tall) har fått godkjennelse av fastlege til å dra til utlandet for medisinsk behandling og hente hjem en måneds forbruk av medisinsk cannabis.
  • Har man ikke dokumentert godkjennelse fra fastlegen kan man likevel ta med én ukes forbruk av medikamenter fra utlandet inn i Norge. Les mer om dette her.
  • Det nederlandske firmaet «Bedrocan» produserer cannabisrelaterte produkter for medisinsk bruk. De fleste nordmenn får medisinen sin i Nederland.
  • Pasienter som kan ha nytte av medisinsk cannabis kan ha alvorlig kreftsykdom eller sterke smerter som ikke får tilstrekkelig lindring av godkjente legemidler.

Kilde: Legemiddelverket, Normal Norge og Pasientforeningen for sikker cannabisbruk.

Utstrakt bruk er det ikke. I Norge er det også dyrt. Det er i allefall fortvilende for de det gjelder. Synd at deres medisiner blir sett på som så problematisk, mens andre medisiner som er betydelig avhengighetsskapende og også gir rus er greit. Nå får de ikke engang tak i den uten å bryte loven.

https://www.nrk.no/norge/norske-cannabis-pasienter-fortviler-_-koronatiltakene-gjor-at-de-ikke-far-medisin-1.14968217

 

Det er en fortvilet situasjon. Jeg har selvmedisinert med cannabis i over 30 år mot PTSD. uten at det har fått konsekvenser for jobb eller noe annet. Jeg har ikke fått ordna fra Bedrocan som er implementert i Nederlands helsetilbud til sine 18 mill. innbyggere men jeg har fått godkjent selvmedisinering med cannabis fra Statens Psykiater i trygdesak for noen år siden. Det betyr at jeg ikke er og anse som en fare i trafikken og fikk beholde førerkortet.  Jeg har alltid hørt at Statens Psykiater ikke kan overprøves men det kunne vist Erna så jeg ble fratatt førerkortet for 6 år siden uten at jeg var ute i trafikken engang. Jeg er ufør og bor ute i distriktet og dette har fått store konsekvenser. I fjor sommer var det bråstopp på cannabis i 3 mnd. her jeg bor.  Så ble det 250 kr. grammet som nå er "nede i" 150 kr. g.  Før det så har det alltid lligget på 90-100 kr. g. 

Endret av Ole Brum
La til et ord. Korr. 18 mill.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (15 minutter siden):

Det er en fortvilet situasjon. Jeg har selvmedisinert med cannabis i over 30 år mot PTSD. uten at det har fått konsekvenser for jobb eller noe annet. Jeg har ikke fått ordna fra Bedrocan som er implementert i Nederlands helsetilbud sine 35 mill. innbyggere men jeg har fått godkjent selvmedisinering med cannabis fra Statens Psykiater i trygdesak for noen år siden. Det betyr at jeg ikke er og anse som en fare i trafikken og fikk beholde førerkortet.  Jeg har alltid hørt at Statens Psykiater ikke kan overprøves men det kunne vist Erna så jeg ble fratatt førerkortet for 6 år siden uten at jeg var ute i trafikken engang. Jeg er ufør og bor ute i distriktet og dette har fått store konsekvenser. I fjor sommer var det bråstopp på cannabis i 3 mnd. her jeg bor.  Så ble det 250 kr. grammet som nå er "nede i" 150 kr. g.  Før det så har det alltid lligget på 90-100 kr. g. 

Det var trist å høre. Mørketallene over bruk som egentlig er medisinsk er garantert gigantisk. Vi får håpe at det blir en løsning i Norge også. Her er det tørke (har jeg hørt) så folk bruker hasj, men det er jo langt fra ideelt. Jeg aner ikke pris, men det er ikke blitt billig under korona. 

Spurte. 300 kg g for brun klump. Spørs om det er noen som tjener veldig godt på situasjonen. 

Endret av 2ro
Tilleggsinformasjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (2 timer siden):

Det var trist å høre. Mørketallene over bruk som egentlig er medisinsk er garantert gigantisk. Vi får håpe at det blir en løsning i Norge også. Her er det tørke (har jeg hørt) så folk bruker hasj, men det er jo langt fra ideelt. Jeg aner ikke pris, men det er ikke blitt billig under korona. 

Spurte. 300 kg g for brun klump. Spørs om det er noen som tjener veldig godt på situasjonen. 

I Storbritannia har de tilgodesett sin befolkning. 1,4 mill. briter har krav på cancard og 17.000 er allerede delt ut og de kaller det " Hold meg ute av fengsel kortet " Politiet lovpriser det nye kortet så de slipper og arrestere uskyldige mennesker mer. Politiet over store deler av UK har sluttet og arrestere folk for en mindre mengde.  

" Vi vet alle at saker der pasienter har vist seg å være legitim medisinsk bruk, sannsynligvis ikke kommer til retten, og hvis de gjør det, blir disse sakene konsekvent henlagt. Dette gjelder spesielt hvor en pasient presenterer en tilstand i retten og mottar en privat resept. Det er for tiden ingen måte å identifisere disse menneskene før følelsesmessig nød er forårsaket og offentlige ressurser er bortkastet. Dette er en mulighet til å skape et referanseindeks for endring. Sammen kan vi uoffisielt avkriminalisere for de mest sårbare, ettersom vi i stor grad reduserer muligheten for å få en overbevisning."

Carly Barton
Cancard-skaper

Fra November 2020. https://www.healtheuropa.eu/cancard-uk-medical-cannabis-card-launched-today/104214/

.....https://www.cancard.co.uk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

linsejesus skrev (På 27.2.2021 den 1.23):

Anekdoter altså. De kan være nyttige for å illustrere et poeng, men når det gjelder hva slags lovverk og politikk man skal føre i et helt land, må man basere seg på noe mer solid, som studier og fagfolk.

Hva mener du? Hvordan definerer du narkotika? Betyr narkotika rusmidler som er ulovlige?

Jo, førerkort er en rettighet om man har tatt lappen og er skikket til å kjøre. Hvorfor bør man ikke ha førerkort om man bruker narkotika regelmessig? (Forresten har ikke politiet lagt regelmessig bruk til grunn for å ta fra folk lappen.) Folk flest drikker jo alkohol mer eller mindre regelmessig, hvorfor skal ikke de fratas lappen?

Og det å ta fra dem lappen hjelper selvsagt heller ikke til å begrense rusbruk. Plutselig har du rulleblad, bøter og sliter med å komme deg på jobb, og om du har brukt rus for å takle personlige problemer - vel, værsågod, her har du et nytt personlig problem! Og om du som folk flest har hatt vett nok til å ikke kjøre i rusa tilstand, kan du nå glede deg over at du kan ruse deg enda oftere siden du ikke kan kjøre bil uansett.

Så vi er enige om at å straffe narkomane er meningsløst. Men argumentet, om jeg forstår deg rett, er altså at man skal straffe folk for å hindre at de får problemer. Hvilket grunnlag har du for å tro at det hjelper dem? Helt konkret, hvordan hjelper arrestasjon, bøter og rulleblad en ungdom som står i fare for å utvikle et rusproblem? Og hvis det faktisk hjelper, hvorfor ikke benytte denne metoden for folk som står i fare for å utvikle andre problemer? Alle tenåringsjentene som holder på å utvikle en spiseforstyrrelse for eksempel.

Nei, trusselen om et møte med kommunen er kanskje ikke et like godt argument som trussel om bøter, for en som trenger en unnskyldning for å takke nei til narkotika. Men vi kan ikke straffe alle som prøver narkotika fordi noen av dem som ikke prøver det, trenger en grunn til å si nei. Det får være måte på å rette baker for smed.

Det er klart mange vil stanse bruken når de tvinges til urinprøver, uavhengig av om det har et problem eller ikke. Men problemet her er at det er en sanksjon som ilegges nettopp uavhengig av om den som dømmes til dette faktisk har et problem, eller står i fare for å få det. Det kunne hatt noe for seg om det var slik at bruk av ulovlige rusmidler var synonymt med avhengighet, men i virkeligheten er det de aller færreste som får problemer. De fleste slutter av seg selv, eller ruser seg så lite/sjelden at det faktisk ikke medfører særlige problemer. Men man satser altså på å straffe alle for å hjelpe noen få. Og straffen fører som kjent selv til en rekke problemer.

Da står vi igjen med at det blir politiet som må vurdere om hvert enkelt tilfelle er en rusavhengig eller ikke. Det er fint om politiet lar de åpenbart tungt narkomane være i fred. Men hvorfor skal de plage folk som ikke er tungt narkomane? Folk som altså ikke har et rusproblem og statistisk sett heller ikke vil få det. For å være anekdotisk, jeg kan ikke huske å ha sett et eneste tilfelle av at folk har fått hjelp med helseproblemer av å bli straffet. Og så vidt jeg vet finnes det heller ikke forskning som viser det. Det hender selvsagt at enkelte må tvinges til behandlig hvis de for eksempel er klin psykotiske, men heller ikke dem prøver man å hjelpe ved å straffe dem.

Regjeringens forslag handler vel nettopp om at ingen av gruppene skal rammes. De som trenger det skal hjelpes. De som ikke trenger eller ønsker hjelp, skal få være i fred, som er rett og rimelig.

💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (På 27.2.2021 den 17.31):

Dette er et skritt i riktig retning. På sikt bør vi også legalisere flere rusmidler å regulere det. 

Det eneste fornuftige. Narkotika skulle aldri vært forbudt. Konklusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (På 27.2.2021 den 16.33):

Du har jobbet mer rusmisbrukere i fem byer i ti år og mener politiet ikke anmelder rusmisbrukere? I Oslo i perioden 2011-2016 ble slitne narkomane bøtelagt for hele 48 millioner kroner!! I en konkret case fra Bergen fikk en sliten fyr bot på 10000 kroner for 1.2gram hasj. Om du har jobbet med narkomane vet du hvor mye det er for en sliten fyr. Politiet har i årevis slått knallhardt ned på de aller mest slitne folka, særlig i Oslo og Bergen. 

https://www.nrk.no/norge/narkomane-botelagt-for-naer-50-millioner-kroner-1.12887103

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/K6oLE/narkoman-fikk-10000-kroner-i-bot

Det er en nasjonal tragedie faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (På 27.2.2021 den 18.00):

Med anekdoter mener jeg det man kaller anekdotisk bevis, altså at man tror noe er allmenngyldig basert på egne opplevelser eller historer man har hørt. For eksempel er myten om at barn blir hyperaktive av sukker basert på anekdotiske bevis. Det er mange (meg selv inkludert) som har sett det med egne øyne, men når man har studert det, viser det seg å ikke stemme. Myten har sannsynligvis oppstått fordi barn gjerne er veldig aktive i situasjoner hvor det også spises mye sukker, som i bursdager, og så forveksler man korrelasjon med kausalitet. Jeg har mine egne erfaringer både som rus(mis)bruker og med rus(mis)brukere jeg kjenner, men jeg prøver å skille mellom egne erfaringer og hva fagfolk og vitenskap har å si når jeg skal gjøre meg opp en mening om rusreformen.

Det er nok ikke så mange som mener hasj er ufarlig, men min oppfatning av hva folk i rusmiljøene mener er at det stort sett er på linje med de nyeste vurderinger fra fagfolk, hvor hasj, mdma og psykedelika stort sett havner nederst på lista.

Ja, da har politiet kanskje hatt en berettiget mistanke om at personen sannsynligvis vil komme til å kjøre med promille. Men politiet har altså tatt lappen fra mange hasjrøykere hvor det åpenbart bare har blitt brukt som en tilleggsstraff og ikke har vært basert på trafikksikkerhet.

Ja, men det at enkelte synes det er greit med et incentiv (trussel om straff) for å si nei til rusmidler, er altså en dårlig grunn til å straffe rusbrukere generelt. Lederen i Norsk Narkotikapolitiforening skrev forresten en hovedoppgave om effekten av slike ruskontrakter, og fant at den var dårlig.

Bøter og fengsling er straff. Man skal ha gode grunner for å straffe folk for hva de gjør med sin egen kropp. Det skal mye til å forsvare det moralsk, men det må i det aller minste være solid dokumentert at straffen faktisk hjelper, spesielt når vi vet at mange, kanskje de fleste, av dem man prøver å hjelpe med straff, ikke trenger hjelp.

Jeg har ikke rett til å straffe deg for hindre at en annen skal få problemer. Straff er en ekstrem reaksjon som vanligvis er forbeholdt handlinger hvor man påfører andre tap eller skade. Bortsett fra om man velger et rusmiddel som står på narkotikalista.

Det blir et voldsomt opplegg hvis alle som tas for å bruke et ulovlig stoff skal gjennom en slik vurdering, enten det er av politi eller lege. Da har jeg mye større tro på det regjeringen foreslår, med en slags sosialkomite som kan tilby informasjon og hjelp, slik man ellers gjør på helsestasjoner, familievernkontor, nav osv.

Har du et rusproblem, bør du få hjelp, ikke straff - der er vi enige.
Står du i fare for å få et rusproblem, bør du også få hjelp, ikke straff.
Om du ruser deg uten problemer (som altså faktisk er normalen), trenger du hverken hjelp eller straff.

Det kan hende, og det kan også hende at både politi og helsesøster tar feil hvis de automatisk antar at 17-åringen har et rusproblem bare fordi han har prøvd hasj. Men det er ekstremt strenge krav til tvangsbehandling for sykdommer, og da må det besluttes av en lege eller psykolog.

💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...