Gå til innhold

Gravid - 46 år - beholde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 14.03):

Lang historie kort, så har jeg hatt problemer med å bli gravid. Første barnet kom da jeg var 40 år. Vi ga søskenforsøk 2 år, men ingenting skjedde. Vi ga opp og var fornøyd med 1.

Men nå har jeg funnet ut at jeg er gravid! Jeg blir 47 år innen barnet er født. Det er enda tidlig, er bare uker på vei. Men hva om dette går bra? Jeg føler egentlig at jeg i denne alderen er for gammel til å få barn, men i kunne gi førstemann et søsken hadde vært fantastisk... Burde vi forsøke? beholde barnet? 

Anonymkode: aab91...335

Det blir jo noe man selv må vurdere. Du kan ikke la andres personlig meninger om hva de ville gjort avgjørende. 
 

Mamma var 46 da jeg ble født. Jeg har hatt en fin oppvekst med masse kjærlighet, følt meg ønsket osv. Mamma og pappa var kanskje ikke like oppdaterte på nye ting og slikt som alle andre, men det er like mye personligheter. Det husker jeg at jeg syntes var litt flaut i tenårene. 

Følt at mamma og pappa var ferdige med å «frese» fra seg og at de hadde all tid i verden til meg. 
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine mor var 44 når min lillebror ble født. Jeg var 16, og syntes veldig synd på min lillebror som fikk så gamle foreldre. Jeg har også en storesøster som var 22 når han ble født. 
Det har gått helt fint, og jeg tror han har holdt mine foreldre mer ungdommelige. Vi merker at han er laaaangt mer bortskjemt og mye mindre selvstendig enn det vi to eldste er, men det kan jo ha flere årsaker. 
Jeg tenker at det går fint an å være foreldre i voksen alder om man er motivert for det. Mine foreldre hadde hjemmeboende barn hos seg i 45 år- noe jeg synes er heftig. Det er vel ikke saken hos deg, så er sikker på det vil gå fint. 

Anonymkode: a6c38...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten👶.

Selvfølgelig er du ikke for gammel.

Jeg regner med du blir godt fulgt opp med mange kontroller/ultralyder.

Lykke til🧡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes du skal tenke deg om to ganger før du velger å beholde. For det første er det rimelig krevende med småbarn når man har kommet opp i 40-årene. Jeg er 38, og når jeg er 46 kommer mine barn til å være 14 og 18. Å skulle begynne på nytt med en baby da er for meg helt utenkelig. Og jeg ville da vært i besteforelderalder når barnet skulle bli konfirmert.

I tillegg så er jo risikoen for sykdommer og diagnoser stor om man får barn i godt voksen alder. I min sønns barselgruppe var det en mor som var 45 år, og hadde to barn fra før. Hun valgte likevel å få et barn til, og dette barnet fikk da Downs Syndrom. Så når jevnaldrende pensjonsalder og kan nyte livet som besteforeldre, så må hun drive å ta seg av et voksent barn.

Anonymkode: c4f07...415

Det er jo ikke så relevant hva du eller andre hadde orket, eller ønsket. Ts er allerede gravid. Hun vet nok godt at eldre mødre har en forhøyet risiko for Downs. 

Anonymkode: 0e495...869

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 11.34):

Jeg synes du skal tenke deg om to ganger før du velger å beholde. For det første er det rimelig krevende med småbarn når man har kommet opp i 40-årene. Jeg er 38, og når jeg er 46 kommer mine barn til å være 14 og 18. Å skulle begynne på nytt med en baby da er for meg helt utenkelig. Og jeg ville da vært i besteforelderalder når barnet skulle bli konfirmert.

I tillegg så er jo risikoen for sykdommer og diagnoser stor om man får barn i godt voksen alder. I min sønns barselgruppe var det en mor som var 45 år, og hadde to barn fra før. Hun valgte likevel å få et barn til, og dette barnet fikk da Downs Syndrom. Så når jevnaldrende pensjonsalder og kan nyte livet som besteforeldre, så må hun drive å ta seg av et voksent barn.

Anonymkode: c4f07...415

For deg ja, men flr andre som meg så er det ikke utenkelig 

Anonymkode: c0483...bf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 11.34):

Jeg synes du skal tenke deg om to ganger før du velger å beholde. For det første er det rimelig krevende med småbarn når man har kommet opp i 40-årene. Jeg er 38, og når jeg er 46 kommer mine barn til å være 14 og 18. Å skulle begynne på nytt med en baby da er for meg helt utenkelig. Og jeg ville da vært i besteforelderalder når barnet skulle bli konfirmert.

I tillegg så er jo risikoen for sykdommer og diagnoser stor om man får barn i godt voksen alder. I min sønns barselgruppe var det en mor som var 45 år, og hadde to barn fra før. Hun valgte likevel å få et barn til, og dette barnet fikk da Downs Syndrom. Så når jevnaldrende pensjonsalder og kan nyte livet som besteforeldre, så må hun drive å ta seg av et voksent barn.

Anonymkode: c4f07...415

1: Enkelt for deg å si som fikk to barn tidlig 

2: Det er mest fødsler av barn med Downs syndrom i ung alder

Selv hadde jeg vært veldig usikker, men har et nabopar som fikk 2 planlagte barn i 40-årene - og de takler like fint høyt og lavt som alle andre. Faktisk er de nok mer aktive enn folk flest 🤷‍♀️

De er veldig ressurssterke og dedikerte - og ungene kunne ikke fått et bedre hjem å vokse opp i. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er jo ikke så relevant hva du eller andre hadde orket, eller ønsket. Ts er allerede gravid. Hun vet nok godt at eldre mødre har en forhøyet risiko for Downs. 

Anonymkode: 0e495...869

Risikoen er vel ca. 2%. Det vil si 98% sjanse for at barnet ikke har Downs.

Anonymkode: f6e0d...504

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen er ikke 2%! Når man er 45 er risikoen samlet for de tre vanligste trisomiene 1/8 i første trimester. Når man er 46 er den enda høyere. 

Jeg ville innstilt meg at det kanskje ikke går så veldig bra siden du har så høy biologisk alder, og tatt alle prøver. Ingenting er sikkert i livet og man kan risikere å få et sykt barn av andre årsaker enn de tingene man screener for i svangerskapet. Men ville beholdt om alle de aldersrelaterte sykdommene hos fosteret hadde en lav risiko under screening. Du vil jo veldig gjerne ha flere barn, og det blir fint med to barn selv om du blir eldre mor enn de fleste andre.

Anonymkode: 74a96...e1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her. Glemte å legge ved bildet. Risiko går ned jo lengre man er ut i svangerskapet grunnet abort.

1439948087.png

Anonymkode: 74a96...e1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe du bestemmer selv. Men personlig ville jeg nok ikke valgt å få barn i såpass sen alder som 47 år.

Jeg er straks 42 og tenker på baby og barn med stor glede og lykke 🥰 Har to fra før. Yngste jenta maser om søsken 🥰Skulle gjerne fått en til men tror jeg/vi er blitt for gamle etc. Mannen er 10 år eldre enn meg også 

 

Anonymkode: 1bc56...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 14.03):

Lang historie kort, så har jeg hatt problemer med å bli gravid. Første barnet kom da jeg var 40 år. Vi ga søskenforsøk 2 år, men ingenting skjedde. Vi ga opp og var fornøyd med 1.

Men nå har jeg funnet ut at jeg er gravid! Jeg blir 47 år innen barnet er født. Det er enda tidlig, er bare uker på vei. Men hva om dette går bra? Jeg føler egentlig at jeg i denne alderen er for gammel til å få barn, men i kunne gi førstemann et søsken hadde vært fantastisk... Burde vi forsøke? beholde barnet? 

Anonymkode: aab91...335

Du kan ikke spørre på Kvinneguiden om du skal beholde barnet ditt. 

Det er en sak for deg og din partner, ikke alle andre som ikke er i din situasjon.

Du blir bare mer forvirret av alle svarene du får her inne.

For meg høres det ut som du har lyst at ditt barn skal få et søsken, og siden dere har slitt litt med å bli gravid,  er det jo flott at du er gravid igjen i godt voksen alder.

Jeg kjenner tre som har fått barn når de var 45 og 46 år, og to var faktisk førstegangsmødre. Hun ene fikk tvillinger også.

Alle fikk friske barn og svangerskap og fødsel gikk bra, men de fikk god oppfølging og mange ultralyder.

Jeg heier på deg😇

Endret av Tough cookie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 11.41):

Ja. Menn funderer på det og. Menn som vil være aktive med barna sine. Mannen min kjenner litt på at han er «for gammel». Han blir 44 i år. 

Anonymkode: 5c611...877

Vi fikk aldri barn og mannen innså omtrent fra 45-års alder (jeg er en del yngre) at barn ikke hadde fungert lengre.  Han er supersprek, trener minimum et par timer om dagen, jobber langt mer enn  100% og er et arbeidsjern når det gjelder og hjelpe familie.  Men nattevåk, redusert søvn, manglende egentid og masse, masse støy hadde han ikke taklet i den alderen.  Det til tross for at han nok kunne deltatt i NM i 3-4 ulike kondisjonskrevende idretter i den alderen.  Så det er ikke bare fysisk sprekhet det dreier seg om.  Jeg er dårlig trent selv, men har enormt mye mer "kondis" å gå på når vi har tante- og onkelbarn på overnattingsbesøk (nå er jeg 45).

Anonymkode: 85472...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk av at dette er et ønsket barn, selvom det ikke var "planlagt". Jeg ville tatt det derfra. Lykke til! 🤗💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 47, og har en 11-åring og en 14-åring. Er i god form, og omtrent aldri syk. Men merker jo at jeg er eldre, har vært en del nattevåk med minste, i alle år. Det er tungt, og preger dagene. 

Ville personlig ikke fått baby på denne alderen. Det betyr ikke at det nødvendigvis er noe jeg fraråder andre. Men totalen, med det å følge opp barn til man er pensjonist, samt risikoen for at barnet f.eks. har utfordringer, hadde skremt meg. Livet ditt kan bli fullstendig snudd på hodet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Risikoen er ikke 2%! Når man er 45 er risikoen samlet for de tre vanligste trisomiene 1/8 i første trimester. Når man er 46 er den enda høyere. 

Jeg ville innstilt meg at det kanskje ikke går så veldig bra siden du har så høy biologisk alder, og tatt alle prøver. Ingenting er sikkert i livet og man kan risikere å få et sykt barn av andre årsaker enn de tingene man screener for i svangerskapet. Men ville beholdt om alle de aldersrelaterte sykdommene hos fosteret hadde en lav risiko under screening. Du vil jo veldig gjerne ha flere barn, og det blir fint med to barn selv om du blir eldre mor enn de fleste andre.

Anonymkode: 74a96...e1f

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Meg over her. Glemte å legge ved bildet. Risiko går ned jo lengre man er ut i svangerskapet grunnet abort.

1439948087.png

Anonymkode: 74a96...e1f

Ehm... Tabellen du viser til sier det samme som brukeren du siterte, ca. 2% sjanse for baby med downs. 

(1/35 = 2,86%)

Så, jo, det er ca. 2% risiko.  

For å bruke tallene du trekker frem for alle trisomier: 1/8 er 12,5 prosent, altså nesten 90% sannsynlig med friskt barn i første trimester. Dessuten bør du se på statistikken for fødte barn, ikke de som det går galt med underveis. Som gir 1/24, altså  4,17%, over 95% sjanse for friskt barn. 

Jeg tror hun trygt hun kan instille seg på at det går bra, du. 

Øve litt på å lese tall, kanskje?

Anonymkode: afcca...193

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 14.03):

Lang historie kort, så har jeg hatt problemer med å bli gravid. Første barnet kom da jeg var 40 år. Vi ga søskenforsøk 2 år, men ingenting skjedde. Vi ga opp og var fornøyd med 1.

Men nå har jeg funnet ut at jeg er gravid! Jeg blir 47 år innen barnet er født. Det er enda tidlig, er bare uker på vei. Men hva om dette går bra? Jeg føler egentlig at jeg i denne alderen er for gammel til å få barn, men i kunne gi førstemann et søsken hadde vært fantastisk... Burde vi forsøke? beholde barnet? 

Anonymkode: aab91...335

Hvem er det som sier at du er for gammel? Er du 80 eller? 

Om man blir gravid på en naturlig måte som 46-åring er du ikke for gammel. Så lenge man er over en viss alder når man blir gravid så er det ingenting galt med det. 

Jeg er snart 40 og har ingen barn, og har ingen mann heller, men håper jo at jeg skal oppleve det du opplever. Det som skjer, det skjer. 

Anonymkode: a69af...a7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som dere selv føler for!

I steden for å lytte til alle uten peiling som henger her på Kvinneguiden...    

Anonymkode: 1bf8b...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...