Gå til innhold

Gravid - 46 år - beholde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville beholdt hvis alt går bra, uten tvil. Du får sikkert den beste oppfølging ang graviditet, tester etc. 
Søsken er flott! Tenk så heldige dere er hvis alt går helt fint :) Så får man bare ta hensyn til at man ble en eldre mor enn endel andre, men ha fokus på at det jo er bedre for barna enn aldri å ha blitt født. Om så man ikke er like sprek fysisk, så har man MYE annet å tilføre som er veldig bra for barna. 

Anonymkode: aaf32...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min svigermor ble født da moren var 46 år og hun fikk i tillegg beholde moren sin til hun var 96 år. 
Dette kan gå bra.

Anonymkode: 74787...f29

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittlig levealder i Norge er 84 år. Det betyr at dette "barnet" er nesten 40 år før foreldrene statistisk sett dør. Mine foreldre fikk barn i 40-åra, jeg fikk selv barna mine i 20-åra, så foreldrene mine var likevel bare litt over 60 når de fikk barnebarn. Hadde helt klart beholdt om jeg ønsket meg barnet. 

Anonymkode: 0ebdb...805

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det hadde jeg aldri beholdt. Er like gammel som deg og blir utslitt etter noen timer med barnebarna. 

Anonymkode: 66df9...da7

Du bør virkelig oppsøke lege.

Anonymkode: 47451...edf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold babyen, men ta alle tester for å sjekke foster, spis synt, ta vitaminer som egnet for gravide, prøv å unngå all stress, vis mulig sykemeld deg hele graviditet, nyt tiden sov mye, gjør mindre husarbeid, driv med det som gjør deg mest glad. 

Anonymkode: 51d7a...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får barn etter fylte 40 har jeg full forståelse for dersom man ikke har barn fra før. At man orker å starte på nytt når man har rundet 40 og har store barn fra før, det forstår jeg meg ikke på. 
Selv blir jeg bestemor for første gang om noen måneder, rett før jeg fyller 44 og det gleder jeg meg veldig til🤗

Anonymkode: 78f75...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 14.03):

Lang historie kort, så har jeg hatt problemer med å bli gravid. Første barnet kom da jeg var 40 år. Vi ga søskenforsøk 2 år, men ingenting skjedde. Vi ga opp og var fornøyd med 1.

Men nå har jeg funnet ut at jeg er gravid! Jeg blir 47 år innen barnet er født. Det er enda tidlig, er bare uker på vei. Men hva om dette går bra? Jeg føler egentlig at jeg i denne alderen er for gammel til å få barn, men i kunne gi førstemann et søsken hadde vært fantastisk... Burde vi forsøke? beholde barnet? 

Anonymkode: aab91...335

gratulerer! du høres motivert ut, og da tenker jeg at vi angrer ikke på de barna vi får, men du risikerer å angre veldig på en abort. Jeg fikk min siste som 42-åring, og har ikke angret et øyeblikk på det. Og det er klart verdien av å gi det barnet du har et søsken er jo veldig høy.

Anonymkode: 1435d...9e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 16.28):

Min erfaring:
 

Jeg ble født da min mor nærmet seg 47 år. Uansett hvordan du ser på det, så er det gammelt. Pappa var flere år eldre, og da jeg gikk på ungdomsskolen var han allerede begynt å bli dement. Den skammen jeg følte gjennom ungdomsårene fordi mine foreldre ikke hadde helse, overskudd og krefter, gjorde at jeg flyttet hjemmefra som 15-åring. Følte jeg hadde bedre forutsetninger for å takle livet på egen hånd. I tillegg har det vært en stor belastning å ha omsorg for min gamle mor (far døde tidlig pga demens) frem til hun døde. Det ansvaret tok mye krefter. 
 

Jeg hadde fått mine tre barn før fylte 30, og det var god grunn til det. 

Anonymkode: 61a2b...9bf

du ville fått ansvar for din gamle mor uansett. Alternativt perspektiv: Du burde takke henne for at du fikk det ansvaret mens du var ung og sterk. Tenk om din mor hadde vært 20 da hun fikk deg - da hadde du stått med det tunge ansvaret når du var 75 selv.

Anonymkode: 1435d...9e9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 16.08):

Min foreldre var 41 da de fikk meg. Grusomt pinlig hele barne og ungdomstiden. Hadde «et par friår, så begynte sykdommene til mine foreldre og jeg måtte ta mye ansvar. Jeg synes de var egoistiske som fikk barn i så voksen alder. Jeg er nå 36 og har en veldig sliten mor og en far på sykehjem. Blir jeg gravid om 5 år så er valget enkelt. Om 10 år? Galskap 

Anonymkode: 2369b...79f

 

du hadde bare uflaks - ikke rart du er negativ. 

Anonymkode: 65518...a57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 22.46):

Ja, du får tilbud i Norge, men Nipt testene du tar fra utlandet kan avdekke langt flere sykdommer enn de tester for i Norge. I Norge tester de stort sett bare for trisomiene. I tillegg kan man ta Vistara testen i tillegg til Nipt (bestille hjemmekit fra Danmark) som avslører hele 30 vanlige kromosonfeil.

Anonymkode: 0643a...5b9

Vet du hva du snakker om?
Du får det tilbudet i Norge også, når man er over 44. Jeg fikk tilbud om fostervannsprøve eller blodprøve da mitt første barn kom ved 40 der de screener for trisomi 13, 18 og 21.

Da neste barn kom ved 46, fikk jeg tilbud om full screening. Jeg avbestilte da NIPT-test i Gøteborg.

Dette gjaldt da de som var over 44. 

Anonymkode: 8d44f...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 16.28):

Min erfaring:
 

Jeg ble født da min mor nærmet seg 47 år. Uansett hvordan du ser på det, så er det gammelt. Pappa var flere år eldre, og da jeg gikk på ungdomsskolen var han allerede begynt å bli dement. Den skammen jeg følte gjennom ungdomsårene fordi mine foreldre ikke hadde helse, overskudd og krefter, gjorde at jeg flyttet hjemmefra som 15-åring. Følte jeg hadde bedre forutsetninger for å takle livet på egen hånd. I tillegg har det vært en stor belastning å ha omsorg for min gamle mor (far døde tidlig pga demens) frem til hun døde. Det ansvaret tok mye krefter. 
 

Jeg hadde fått mine tre barn før fylte 30, og det var god grunn til det. 

Anonymkode: 61a2b...9bf

Men dette var over 30 år siden, en 46-åring i dag er noe annet enn da. Det gjelder alle aldersklasser. 
Og alle de som var flau over eldre foreldre: Ville du foretrukket å ikke leve?

Anonymkode: 8d44f...fb6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du hva du snakker om?
Du får det tilbudet i Norge også, når man er over 44. Jeg fikk tilbud om fostervannsprøve eller blodprøve da mitt første barn kom ved 40 der de screener for trisomi 13, 18 og 21.

Da neste barn kom ved 46, fikk jeg tilbud om full screening. Jeg avbestilte da NIPT-test i Gøteborg.

Dette gjaldt da de som var over 44. 

Anonymkode: 8d44f...fb6

Ja, jeg aner virkelig hva jeg snakket om. På forstevannundersøkelse i Norge så ser de bare på trisomiene, mulig også turner syndrom. På de testene du kan bestille fra Danmark (hvis du legger til Vistara testen) så kan du teste for de 40 mest vanlige koromosonfeilene. Det er en vesentlig forskjell. De gjør ikke  "full screening" i Norge.

Anonymkode: 0643a...5b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, vi diskuterer ikke en hypotetisk problemstilling om når det er ideelt å få barn. TS er allerede gravid og ønsker seg barnet. Til alle tider har det vært kvinner som har fått barn sent. Det er ikke noe «nytt» eller noe rart. Og det er i hvert fall ikke noe å ta abort for. 

Gratulerer TS! Og masse lykke til i en spennende tid. :)

Anonymkode: b4647...d64

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal tenke deg om to ganger før du velger å beholde. For det første er det rimelig krevende med småbarn når man har kommet opp i 40-årene. Jeg er 38, og når jeg er 46 kommer mine barn til å være 14 og 18. Å skulle begynne på nytt med en baby da er for meg helt utenkelig. Og jeg ville da vært i besteforelderalder når barnet skulle bli konfirmert.

I tillegg så er jo risikoen for sykdommer og diagnoser stor om man får barn i godt voksen alder. I min sønns barselgruppe var det en mor som var 45 år, og hadde to barn fra før. Hun valgte likevel å få et barn til, og dette barnet fikk da Downs Syndrom. Så når jevnaldrende pensjonsalder og kan nyte livet som besteforeldre, så må hun drive å ta seg av et voksent barn.

Anonymkode: c4f07...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2021 at 2:27 PM, AnonymBruker said:

Hadde man stilt seg selv spørsmålet om man var for gammel dersom man var en mann? Sånn sett bort i fra de rent fysiske utfordringene man kan støte på gjennom svangerskapet, da.

Anonymkode: abbd2...e0b

Ja. Menn funderer på det og. Menn som vil være aktive med barna sine. Mannen min kjenner litt på at han er «for gammel». Han blir 44 i år. 

Anonymkode: 5c611...877

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes du skal tenke deg om to ganger før du velger å beholde. For det første er det rimelig krevende med småbarn når man har kommet opp i 40-årene. Jeg er 38, og når jeg er 46 kommer mine barn til å være 14 og 18. Å skulle begynne på nytt med en 

Anonymkode: c4f07...415

Men da har du ingen relevant erfaring å bidra med. Jeg har til sammenligning aldri sett noen som faktisk selv fikk barn over 40 fraråde det.

Anonymkode: 1435d...9e9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men da har du ingen relevant erfaring å bidra med. Jeg har til sammenligning aldri sett noen som faktisk selv fikk barn over 40 fraråde det.

Anonymkode: 1435d...9e9

Erfaringen er jo at det er lettere å få syke barn jo eldre man er. Og at det er mer krevende å ta seg av barn om man er oppe i årene. Jeg tror ikke svigers som i dag er i midten av 60-årene og sliter med en haug kroniske sykdommer hadde vært kapable til å være foreldre på fulltid nå. Og de sykdommene oppsto i godt voksen alder

Anonymkode: c4f07...415

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få Afp  og barnetrygd utbetalt samtidig når ungen er 15. Pensjonert tenåringsmor 👍

Anonymkode: e37d4...802

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Erfaringen er jo at det er lettere å få syke barn jo eldre man er. Og at det er mer krevende å ta seg av barn om man er oppe i årene. Jeg tror ikke svigers som i dag er i midten av 60-årene og sliter med en haug kroniske sykdommer hadde vært kapable til å være foreldre på fulltid nå. Og de sykdommene oppsto i godt voksen alder

Anonymkode: c4f07...415

dette er ikke sant. Og det er ikke en erfaring du har. Jeg fikk selv barn etter 40, og det er kun risikoen for trisomi som er noe forhøyet. Jeg opplever det ikke som krevende å ha småbarn i førtiårene, og har flere venninner i samme situasjon som heller ikke opplever det som mer krevende å være 45 enn 35. Det er ikke sånn at forfaller plutselig setter inn i midten av 30-årene og drar deg ned til bunnen. De fleste av oss merker svært liten forskjell i energi og fysisk form fra 35 til 50, så lenge man holder seg i alminnelig god form.

Anonymkode: 1435d...9e9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dette er ikke sant. Og det er ikke en erfaring du har. Jeg fikk selv barn etter 40, og det er kun risikoen for trisomi som er noe forhøyet. Jeg opplever det ikke som krevende å ha småbarn i førtiårene, og har flere venninner i samme situasjon som heller ikke opplever det som mer krevende å være 45 enn 35. Det er ikke sånn at forfaller plutselig setter inn i midten av 30-årene og drar deg ned til bunnen. De fleste av oss merker svært liten forskjell i energi og fysisk form fra 35 til 50, så lenge man holder seg i alminnelig god form.

Anonymkode: 1435d...9e9

Jeg som fikk barn som 45. En ansatt på føden forklarte meg at det nå er hos mødre i tyveåra trisomier som Downs oppstår nå. Rett og slett fordi de ikke testes for det. Dessuten er det jo ikke sånn at om du er gammel mor er risikoen skyhøy for å få et barn med downs fex. Den er forhøyet, ja, men det er fortsatt ingen stor risiko. 
Jeg tok sånn duo test, da legges mors alder, noen blodprøvesvar, en tidlig ultralyd m måling av nakkefold inn i en algoritme. 8 år siden. 
Risikoen for trisomien som førte til Downs ble satt til 1:150. (De andre (og alvorligere) trisomiene hadde risiko lik null. )Rett og slett basert på kun min alder, blodprøver og UL var fine. Da jeg fant  ut at risken for SA pga fostervannsprøve OGSÅ var 1:150, bestemte vi oss for ikke å gå videre med testing. Og det gikk fint! Ingen syndromer her. 

Anonymkode: 12b60...6ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...