Gå til innhold

Forklar meg hvorfor elbil er mer økonomisk enn fossilbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hybrid er iallefall ikke økonomisk gunstig. Å kjøre noen få mil elektrisk men ikke få noen av de økonomiske godene (bom, parkering, årsavgift, servicekostnader osv) er omtrent meningsløst.

Anonymkode: e3fe6...880

Så rart at den nye Toyota RAV-4 (hybrid) selger som bare det, der bare el-bilen Audi E-Tron slår RAV-4.

https://www.tv2.no/a/11931571/

Så har Toyota også hybrid Yaris og hybrid Corolla og nå kommer snart Yaris Cross rett etter sommeren. For ikke å snakke om Toyota C-HR. Du har sikkert sett en haug med de på veien.

Som jeg sa i innlegget mitt. Dette er veldig individuelt. Jeg har gratis parkering utenfor blokka der jeg bor, men vi har veldig få lademuligheter. Hadde vi hatt ladestasjoner for alle som har bil, så hadde det hengt ut kabler i hytt og pine overalt. 

Bompenge-passeringen koster med 10 kr. Ganger du dette med ca 25 ganger i løpet av en måned, så er det 250 kr i bompenger. Dette er meget lavt, synes jeg iallfall.

Servicekostnader er et greit poeng, men du glemmer noe annet i forhold til el-biler og det er at du kommer ikke til å se 15 år gamle el-biler på veien, men du vil fortsatt se mange 15 år gamle bensin og dieselbiler. Problemet med el-bilen (som ellers er lagt opp slik at man skal helst eie et hus og kunne lade enten billig hjemme eller på jobb), så er det slik at veldig få merkeforhandlere gidder å garantere for batteriet etter 8 år. Den eneste som er suveren på denne garantien er Lexus, der de garanterer for batteriet opptil 10 år og 1.000.000 kilometer - ja, du leste riktig, 1 MILLION KM.

I tillegg ligger batteriutviklingen foran en "revolusjon" der det vil komme batterier som er langt bedre enn det man har idag, så dagens "imponerende el-biler" vil være nærmest som "vrak" å regne eller som 5 - 6 år gamle iPhones. De vil kanskje fortsatt fungere i praksis, men teknologisk vil de være helt dinosaur.

Også enda en viktig ting. El-bilfordelene kommer ikke til å vare, så det er bare et tidsspørsmål før de begynner å innføre avgifter her også. Derfor kan man ikke gå utifra et regnestykke når dette tross alt er politisk og politikere kan forandre regnestykket ditt allerede i 2022, for dagens el-bil fordeler er bare vedtatt ut dette året, så i teorien vet man ikke om det vil bli innført el-bil avgifter i 2022, og man definitivt ikke om det skjer i 2023 eller i 2024, men det vil skje før eller senere, innen noen få år.

 

Anonymkode: f20ae...a66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det mange rare og usanne uttalelser og antagelser fra folk som helt tydelig ikke har elbil.

Anonymkode: b3e90...54b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte i strøm på de første 50000km på min kia soul ca 7000,- 

Dette var da 99,5% hjemmelading.

Vis meg den hybrid/bensin/diesel som er i nærheten av dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M71 skrev (11 minutter siden):

Jeg brukte i strøm på de første 50000km på min kia soul ca 7000,- 

Dette var da 99,5% hjemmelading.

Vis meg den hybrid/bensin/diesel som er i nærheten av dette.

Da har du egen måler kun for bilen, og betaler for den utenom den du har til boligen?

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har du egen måler kun for bilen, og betaler for den utenom den du har til boligen?

Anonymkode: 8142f...474

Hvis du bruker tibber og har hjemmelader står det i appen hvor mye du har ladet bilen for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner ikke argumentasjonen din? At noen ikke eier eller leier bolig med lademuligheter betyr ikke at el-bil ikke er billigere å eie enn en bensin/dieselbil? Vi har to elbiler. Den første betalte seg selv ned på 5 år kun pga besparelsen i årsavgift, bompenger, parkering, lavere forsikringskostnader og ikke minst lavere servicekostnader (1500 kr vs 15k på dieselbilen) En elbil har nesten ingen deler, og er derfor definitivt billigere å vedlikeholde.

Anonymkode: e3fe6...880

15000 i service?! Kommer noe ann på bilen, har aldri vært i nærheten av den summen. Maks halvparten. Kommer kanskje opp i den summen nåe jeg skal bytte registerreim, men det er på 180.000 km. 
 

Det jeg frykter mest med el bil om jeg kjøper det er teknologien. Hva blir gjenkjøpprisen på min el bil om 3 år når de da nye bilene har vesentlig lengre rekkevidde? Staten Norge har også ett fiffig problem i 2025 når alle ny biler skal være elbiler... strømnettet har ikke kapasitet til dette, å ikke pokker om de greier å fikse det på 4 år. Strømprisene nå i vinter er en forvarsel på hva som kommer til å skje når ALLE må lade bilene sine. Å i tillegg er det bare å skaffe seg lader på veggen hjemme fort som svint, fordi alle kan IKKE ha d på husveggen, d er d heller ikke kapasitet til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paw Patrol skrev (24 minutter siden):

Hvis du bruker tibber og har hjemmelader står det i appen hvor mye du har ladet bilen for.

Så de har full overvåking på hver kurs etter måler? Hvis ikke blir det kun stipulert

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen triste skikkelser her på forumet som gang på gang tuller seg bort i merkelige utsagn om elbil. Hva er liksom motivasjonen for det? Det fremstår som helt uforståelig for meg. Så mange flotte, balanserte innlegg her som forklarer i detalj hvordan og når elbil er fordelaktig økonomisk, og likevel klarer ikke trollene å ta inn det som blir sagt...

Vi har hatt en gammel Leaf i snart tre år. Det er fortsatt en Nissan, så forvent elendig kvalitet. Fra måten bremsene og andre vanlige vedlikeholdsdeler er designet på, til holdbarheten på lakken og, dessverre, enkelte komponenter med det elektriske systemet - da må man av og til riste på hodet. Men selv om det har gått noen tusenlapper her og der, er bilen uslåelig billig i drift. Vi bruker i snitt 0,17 kWt/km, og lader blandet hjemme eller gratis på jobben min. Bilen erstattet en minivan som brukte 0,7 l/mil og koster oss ca 1/3 per kilometer alt inklusive (forsikringen er bl.a. dobbelt så dyr på elbilen, men det monner ikke).

Selv om vi bruker en elbil til pendling, betyr det langt ifra at vi har et anstrengt forhold til fossilbiler. Jeg har eid mange sjeldne biler, og stasbilen min nå er den eneste av sitt slag i Norge - med et forbruk på 1,2 l/mil. Det er helt vilt å tenke på, og også det dobbelte (!) forbruket av bensinbil nr. 2 og husstandens tredje bil. Men stasbilen er knallgøy å ha, stillere enn elbilen, og brukes ikke om vinteren. Det som er interessant økonomisk, altså til TS sitt spørsmål, er at Leafen på hurtiglader til BKK koster like mye i "drivstoff" som selveste gliset. Det er fordi Leafen lader tregt mens taksameteret går. Hvor ofte har vi hurtigladet på 3 år? 12 ganger à ca 80 kr hver, totalt tilsvarende én - 1! - full tank på stasbilen. 🤪

For øvrig kjøper vi alle biler våre kontant, ingen lånekostnader på oss her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro disse mage har funnet ut at dette ikke ble så billig som man trodde når bilen selges og regnestykket skal gjøres opp.

Typisk er at man bytter ut dieselbilen som man brukte 2000kr i diesel på hver mnd. Så kjøpte man BMW I3 eller VW Golf Elektrisk. Prisne på disse lå på 360.000. Så kjørteman 15.000 km på 1 år. Nye modeller erstattet de gamle. Litt mer rekkevidde. Forhandlere kjørte kampanjer på utgående modell. Så bilen man betalte 360.000 for var plutselig tilslags for 299.000 og og man måtte ned i 250 for å kvitt den.

Har sett flere kolleger som har mistet mer en 12--14.000 pr.nd på populære små elbilier for å slippe å bruke 1000 kr pr.mnd på 4 år gamle dieselbiler. Bruker man ikke bomveger til daglig eller ferjer. Så er ikke ikke el.bil alltid så lurt.

Personlig har jeg ikke kjøpt el.bil. For å finne en bil som dekker mitt behov må jeg kjøpe relaivt nytt til rundt 400.000. Da er det økonomisk lurt å kjøre dieselbilen min en stund til.

Heller vente lii til biler med rekkevidde og plass blir såpass "vanlige" og prisene normaliseres. 

Anonymkode: ebf0b...7bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tro disse mage har funnet ut at dette ikke ble så billig som man trodde når bilen selges og regnestykket skal gjøres opp.

Typisk er at man bytter ut dieselbilen som man brukte 2000kr i diesel på hver mnd. Så kjøpte man BMW I3 eller VW Golf Elektrisk. Prisne på disse lå på 360.000. Så kjørteman 15.000 km på 1 år. Nye modeller erstattet de gamle. Litt mer rekkevidde. Forhandlere kjørte kampanjer på utgående modell. Så bilen man betalte 360.000 for var plutselig tilslags for 299.000 og og man måtte ned i 250 for å kvitt den.

Har sett flere kolleger som har mistet mer en 12--14.000 pr.nd på populære små elbilier for å slippe å bruke 1000 kr pr.mnd på 4 år gamle dieselbiler. Bruker man ikke bomveger til daglig eller ferjer. Så er ikke ikke el.bil alltid så lurt.

Personlig har jeg ikke kjøpt el.bil. For å finne en bil som dekker mitt behov må jeg kjøpe relaivt nytt til rundt 400.000. Da er det økonomisk lurt å kjøre dieselbilen min en stund til.

Heller vente lii til biler med rekkevidde og plass blir såpass "vanlige" og prisene normaliseres. 

Anonymkode: ebf0b...7bc

Nykjøp er stort sett å brenne penger uansett, men hva slags biler er det snakk om her?

De jeg kjenner gjorde det svært bra med "idiotiske" elbilkjøp. Tesla-eier, tidlig ute, kjøpte for 600k, solgte for 400k fire år senere, over 150000 km kjørt. Det er fantastisk! Bedre blir det med de som kjøpte Opel Ampera på intropris til 299k. Fire år senere går de for 230-260k. Aldri sett maken til lite verditap! Så er det en kamerat som kjøpte e-tron for full pris da de var ny, måtte selge pga skilsmisse nylig, ca ett år senere. Da hadde nyprisen på e-tron gått opp med 60k pga batteri- og chipkrisen, samt valutautfordringene ved koronautbruddet. Han tapte kun 30000 kr i verdi på det ene året, som er sensasjonelt for en Audi.

Men du har rett i at prisen på nye elbiler prinsipielt faller. Mange av de kinesiske bilene er allerede konkurransedyktige på innkjøp. Flere produsenter går for rask lading heller enn stor rekkevidde, der et mindre batteri holder prisen nede. Veldig kjekt med et bilmarked som eksperimenterer - og finner ut av det.

Anonymkode: 04f29...c4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjører du mest korte distanser, til og fra jobb hver dag, f.eks, er det billigst for deg å kjøpe en brukt Nissan Leaf til 50-70 tusen. Å lade den hver dag koster deg 20-30 kroner pr dag, altså 900 kr - ved maksimalkjøring, altså lade full batteri hver dag. 

Det koster 1,5 til 2 kroner per mil når du lader elbilen hjemme. Til sammenligning koster én mil med bensinbil ca 8 - 10kr.

Så kjøper du en bensinbil eller dieselbil til samme pris, og har samme kjøremønster, vil du betale bare for bensin ca 4 ganger mer. Men, bensinbiler er ikke laget for å kjøres på korte distanser, og slitasje blir stort. Så pluss på med serviceutgifter på 10-15 tusen i året - og det er ganske forsiktig anslag. Bensinbil har mange bevegelige deler som trenger regelmessig utskifting pga slitasje. 

Samtidig, kjører du bil sjeldent - som f.eks. du bor i byen og har elsykkel som din primær transportmiddel til og fra jobb - og trenger bil i ny og ne til lengre kjøreturer på hytta eller slikt, så er det absolutt billigst for deg vil være å ha en eldre brukt bensin- eller dieselbil ståendes, fordi en elbil med rekkevidde som tar deg 100-150 km i en jafs, er så pass dyr, at lånekostnader vil spise opp sparing i drivstoff-kostander. Det blir ikke snakk om at bensinbil er billigere i drift men heller at til samme pris, får du ikke elbil med lang rekkevidde. 

Anonymkode: 9f44b...741

En elbil er billigere i bensin. Ja. Men...  elbil, foruten de dyreste som feks tesla (men de bilene priser seg bort for vanlige familier), er helt ubrukelige å kjøre til hytta/ lengre distanser med. På en kjøretur som normalt tar tre timer (vanlig hytteavstand) så må du lade minst 1 gang. Ofte 2. Det er ofte lang ventetid på ladestasjonen. Lading må planlegges for det er ikke ladestasjon mange steder. Når det er kaldt, noe det gjerne er i Norge vinterstid, så krymper batteriets rekkevidde inn til unyttig lite. Hyttestrøm er dyrt, og du må lade bilen på hytta. Du må ha en lader der. Lader er vel 10-20000. En hjemme og en på hytta. Det koster å ha elbil. Teknologien har kommet seg mye og det er fine biler med god komfort og bra kjøreegenskaper. Som sagt, synd med rekkevidden. Så kommer det en litt dårlig følelse når det oppfordres til å ikke lade elbil om morgenen pga dyr strøm og at folk generelt må spare på strømmen fordi det blir produsert for lite. Hva om alle hadde hatt elbil, og mange flere ting og maskiner hadde vært elektriske enn det er i dag? Vil det da bli mangel på strøm? 

Konklusjon; elbilteknologien er ennå ikke moden nok til at elbil er et trygt og godt alternativ til annet enn bybruk. De er heller ikke bra nok til å bli brukt i næringslivet som brukes hele dagen. Bortsett fra de dyreste bilene som slett ikke har en overkommelig pris. En bil er ikke trygg når muligheten for å bli strandet når som helst på turen er tilstede. Batteriets rekkevidde er for kort. Men om 5 års tid så vil nok elbil være beste alternativet. I mellomtiden finnes det mange fine både ladbare og ikke ladbare hybrider. Ikke ladbare hybrider er best til langdistanse da det er da disse produserer mest strøm til seg selv. 

Anonymkode: 0966f...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nykjøp er stort sett å brenne penger uansett, men hva slags biler er det snakk om her?

De jeg kjenner gjorde det svært bra med "idiotiske" elbilkjøp. Tesla-eier, tidlig ute, kjøpte for 600k, solgte for 400k fire år senere, over 150000 km kjørt. Det er fantastisk! Bedre blir det med de som kjøpte Opel Ampera på intropris til 299k. Fire år senere går de for 230-260k. Aldri sett maken til lite verditap! Så er det en kamerat som kjøpte e-tron for full pris da de var ny, måtte selge pga skilsmisse nylig, ca ett år senere. Da hadde nyprisen på e-tron gått opp med 60k pga batteri- og chipkrisen, samt valutautfordringene ved koronautbruddet. Han tapte kun 30000 kr i verdi på det ene året, som er sensasjonelt for en Audi.

Men du har rett i at prisen på nye elbiler prinsipielt faller. Mange av de kinesiske bilene er allerede konkurransedyktige på innkjøp. Flere produsenter går for rask lading heller enn stor rekkevidde, der et mindre batteri holder prisen nede. Veldig kjekt med et bilmarked som eksperimenterer - og finner ut av det.

Anonymkode: 04f29...c4b

Det er nettopp denne eksperimenteringen jeg tenker på. Jeg ville ikke kjøpt 600.000kr bil uansett. Det syntes jeg er for mye midler å binde opp i transport. Og i klassen 250.000 til 400.000 som er typisk "liten" el.bil klassen eller 3-4 år gammel diesel skjer det mye rart. Og om det lønner seg avhenger av nye modeller, bompenger der man bor, ferger osv.

I praksis er forbruket på en dieselbil til 250.000 kr kun 12,5% av årlige transportkostnaden, verditap, rentetap, service, årsavgift , forsikring,  dekk mm koster mer.. Så diesel sparer man med El.Bil. Samtidig skal forhandlere tjene penger og el.bil delepriser er ofte høye pga av små globale volum. Så de tar inn pengene et sted. I tillegg til det så er el.biler fremdeles eksperimentbiler sammenlignet med klassise biler med ottomotor. Dvs. småfeil, programmvare og komponenter man ikke kan fikse selv. Ingen klager mer på bilkjøp en.elbil eiere så endel barnesykdommer finnes.

Jeg sier ikke at el.bi ikke er god butikk. men det er ikke god butikk for alle. For meg vil det ikke være lønnsomt.

Anonymkode: ebf0b...7bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

El bil er ikke mere lønnsomt. Det er kun staten som mener det pga Norge er hyklere. 
Med strømprisene i dag så er det ikke rimeligere og kjøre per km. 
ser man servicen på bmw i3 så er den sykt dyr i forhold til normal bil. Da bremseskiver skiftes 1 gang i året pga rust. Da bremsene ikke brukes. (Man slipper dette om man er flink til og bremse hardt hver eneste dag. 

Norge er ett falskt land, da de lurte oss med diesel bil. Og diesel bilen er i dag mere miljøvennlig enn en elbil. Du må kjøre en tesla rundt 500 000 kr for at den skal være mer miljøvennlig. Og hvor mange av tesla eierne gjør det med bilen sin? 
 

Norge er ikke miljøvennlig. Vi har laget en fasade som lyver. se på oss i Norge vi er så flinke til og sortere søppel. Men søpla sendes med trailere og båter til Tyskland og Asia for å brennes, særlig plast brenner vi mye av i utlandet, eller da nesten ingen ting sv det som skal resirkuleres , faktisk resirkuleres. så hvor miljøvennlig er vi? Ikke en millimeter engang, i forhold til hva vi sier til alle andre i verden. 

 

 

Anonymkode: e8810...bdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alt dette er lett å finne info om. Jeg kjører elbil 13 mil hver dag uten problemer. Hva det koster å hurtiglade spørs jo helt på hvor du lader så det må du nesten sjekke selv.

Anonymkode: 0239b...d4e

Det er det sikkert, men jeg gjorde det ikke! Og derfor mener jeg at dette er viktig å få fram. Jeg er helt sikker på at det er andre som meg, som gjerne vil være miljøvennlig, ikke har så peiling på bil, men prøver seg på en brukt elbil. Jeg hadde aldri hørt om hurtiglading før jeg kjøpte den, og når selger sier at batteriet er «bra», viser meg at det har 97 % av original kapasitet så tenker ikke jeg på at det likevel er alt for lite. 
Hadde jeg bodd i sentrum av en by hadde det sikkert fungert, men jeg kommer meg jo nå verken på hytta, på besøk til gamle besteforeldre eller til slalåmbakken lenger!

Ja, ok, så har jeg vært dum, men egentlig er jeg faktisk ganske oppegående. Og derfor vil jeg si - som også flere andre har sagt - at elbil ikke er det beste valget og heller ikke mer økonomisk enn fossilbil i veldig mange tilfeller. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hurtiglading gjør man jo bare når man skal kjøre lengere enn 1 ladning.

Sånn utenom road trip-ferier så er det vell ingen som gjør det?

Anonymkode: b583b...468

Jo - jeg må hurtiglade om jeg skal kjøre over ti mil, dvs nærmeste by. Batteriet mitt har ca 70 km rekkevidde om det er fulladet. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her var det mange rare og usanne uttalelser og antagelser fra folk som helt tydelig ikke har elbil.

Anonymkode: b3e90...54b

Hva da? Gjerne vær konkret. Jeg har i alle fall elbil. 

catman skrev (48 minutter siden):

Det er noen triste skikkelser her på forumet som gang på gang tuller seg bort i merkelige utsagn om elbil. Hva er liksom motivasjonen for det? Det fremstår som helt uforståelig for meg. Så mange flotte, balanserte innlegg her som forklarer i detalj hvordan og når elbil er fordelaktig økonomisk, og likevel klarer ikke trollene å ta inn det som blir sagt...

Er det meg du kaller troll? Hvorfor det i så fall? 

 

Vi nn elbilen, og brukes ikke om vinteren. Det som er interessant økonomisk, altså til TS sitt spørsmål, er at Leafen på hurtiglader til BKK koster like mye i "drivstoff" som selveste gliset. Det er fordi Leafen lader tregt mens taksameteret går. Hvor ofte har vi hurtigladet på 3 år? 12 ganger à ca 80 kr hver, totalt tilsvarende én - 1! - full tank på stasbilen. 🤪

Jeg har også Leaf, og den er skamdyr å «hurtiglade» - kjekk fram og tilbake de seks kilometerne til jobb, ubrukelig til det meste annet. 
 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sier ikke at el.bi ikke er god butikk. men det er ikke god butikk for alle. For meg vil det ikke være lønnsomt.

Anonymkode: ebf0b...7bc

Nemlig. Det skulle jeg ønske jeg visste før jeg kjøpte en. 

Anonymkode: 47497...4cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nykjøp er stort sett å brenne penger uansett, men hva slags biler er det snakk om her?

 

Anonymkode: 04f29...c4b

2018/17 modell Golf og BMW I3.

Begge ble dumpet i pris av forhandler pga av store lager (BMW), utgående modeller (VW) året etter.

Begge disse modellene lå i prisleie 350-400 avhengig av utstyr. Plutselig lå det massevis av 2-3 år gamle "populære" modeller på Finn og de ble ikke kvitt dem.

Hadde disse golf eieren hatt is i magen og beholdt dieselbilen de kvittets seg med ville du kunne unngått tap på 140.000kr på 1 år.

El.bil markedet har ikke stabilisert seg. Modell S er overpriseden 6-7 år gamle. Modell 3 sliter med kvalitet. Første utgaven av VW ID3 er et sjangsespill. Biler som må repareres etter produskjon. hastverksarebeid fra fabrikken for å få de ut så raskt som mulig for å slippe bøter fra EU pga av CO2 i den samlede bilparken.

Det er MYE rart der. I sitte på den 5 år gamle dieselbilen å se hvordan kortene lander foretrekker jeg nå fremfor gammel overpriset til evt. kjøpe morgendagens uselgelige. Det er nok mange som meg. 3-4 år gamle dieselbiler selges rekordraskt. Forhandlere får ikke tak i nok biler.

Anonymkode: ebf0b...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er full mva sats på servicedeler, slitedeler, reservedeler og arbeidstimer. Det er feks derfor elbiler oftere blir skrotet i forb med skader.

Anonymkode: 9f627...bad

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette blir ofte glemt! I tillegg er service vanskeligere og mer tidkrevende på eleltriske biler. Det tar fort mekaniker 3 ganger så lang tid å fikse en elektrisk bil også fordi det ikke er like lett å finne ut hvor feilen ligger. Alt dette koster også penger.

Og hva gjør en den dagen batteriet dør? Det et dyrt det. Pluss er folk klar over hvor dårlig disse batteriene er for miljøet. Ja du har ikke utslipp av bensin/diesel mens du kjører, men å lage disse batteriene og ta seg av de etter bruk...

Anonymkode: d6892...a7f

Det er gjennomgående 10-40% dyrere deler til elbiler kontra tilsvarende fossilbiler, og det er korrekt som du sier- feilsøkingen er mer komplisert, reparasjonsprosessen er mer komplisert, og ergo dyrere i alle ledd.


Den dagen hovedbatteriet i en Kia Soul tar kvelden, og bilen er utenfor garanti, så har en nytt batteri en Veil utsalgspris på  Kr 240 000. I tillegg går det en dag i arbeid- der snakker vi fort nye 12-15 000. 
Det gamle batteriet er definert som miljøfarlig spesialavfall, som ikke bare kan sendes til nærmeste søppeldynge- man må booke spesialtransport til et godkjent mottak for disse batteriene, og det er heller ikke gratis...

Anonymkode: 9f627...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 hours ago, AnonymBruker said:

Og hva skjer med de gamle batteriene?

Anonymkode: d6892...a7f

The good news is that these batteries are already highly recyclable. 

Lithium-ion batteries are covered by the Battery Directive, which stipulates that at least 50% of the battery in its entirely must be recycled. This is easily achievable. The packs are dismantled manually and the plastics and wiring that make up the bulk of the pack around the cell can be recycled along with other similar plastics.

Many manufacturers plan to potentially use their secondhand EV batteries for static energy storage, including Mercedes – which also has bold future battery plans.

Nissan already uses second-life batteries from the Leaf for static energy storage in industrial and domestic installations, and also offers an off-the-shelf home or commercial energy storage unit, called xStorage. A rival to Tesla’s Powerwall 2 system, Nissan’s system is different in that you can choose to have new or secondhand EV batteries. 

Honda has also announced plans for its used hybrid and electric-car batteries. Working with Societe Nouvelle d’Affinage des Metaux (SNAM), the European arm of Honda has announced that it'll collect and recycle its batteries, by way of ‘second-life’ use or the extraction of valuable elements. 

https://www.drivingelectric.com/your-questions-answered/840/how-recyclable-are-batteries-electric-cars

Det er planer for å forbedre hvor resirkulerbart et batteri er, dette er med i planen når det gjelder elbil. 

De som produserer elbiler vet at mange sitter med disse spørsmålene og ønsker at alt skal være så miljøvennlig som mulig om de skal kjøpe elbil. De har alt å tjene på å stadig forebdre miljøgevinsten ved elbiler, og at de kan gi dem et fortrinn over konkurrentene om de finner den beste løsningen først

Anonymkode: da24a...cf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner virkelig ikke hva som lønner seg. 

Men å ha en liten elbil i tillegg er jo en stor fordel med tanke på kollektivfelt i rushen, kunne kjøre uansett når det er datokjøring, parkering i byen, og ikke minst det å ha en liten bil i trange, bynære strøk.

Er det ikke derfor de fleste har en liten elbil i tillegg? 

Anonymkode: c3c12...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 11.49):

Jeg forstår det nemlig ikke. 

Forsikring er lik. 
Billån er en en prosent billigere. 
Samme avgifter for parkering (i alle fall her i byen).

Ja, du slipper å fylle bensin/diesel, men strøm er mye dyrere. 

Anonymkode: 47497...4cd

Forsikringen er mye dyrere (Har en Tesla) 
Fikk 2 års garanti på en 2014 modell, hittil har den kostet meg 0 i verksted. 
Har gratis lading på superchargere og bruker for det meste det, så drivstoffutgifter er så og si 0 kroner. 
Mye å spare på bompenger. 
Dekk er relativt dyrt (sammenlignet med den leafen jeg hadde før). 
 

Anonymkode: c961d...834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (På 17.2.2021 den 12.31):

Billigere i innkjøp grunnet momsfritak
Billigere service, samme grunn
Lavere trafikkforsikringsavgift
Billigere eller ingen bomavgift
Billigere parkering enkelte steder
Strøm er da langt billigere enn diesel/bensin

For vår del sparer vi i alle fall flere tusen i året ved å ha el-bil kontra den gamle dieselbilen vi hadde tidligere. Vi lader stort sett hjemme eller gratis på jobb og har til nå (hatt el-bil i 3 år) ikke merket det helt store på strømregningen heller, kun et par hundrelapper i måneden om vinteren.

Det innføres avgift fra 1/3-2021, den blir på ca 2000kr/år.

Anonymkode: 9f627...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...