Gå til innhold

Forklar meg hvorfor elbil er mer økonomisk enn fossilbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har di noengang prøvd å få tak i et batteri fra en høgger??? de legges ut for salg på det åpne markedet, når det i realiteten allerede er solgt på auksjon til oppkjøpere, men de er tvunget av regelverket til å legge de ut for salg,.,

Anonymkode: 9f627...bad

Jeg kjenner til mange som har kjøpt brukte elbilpakker hos høggere ja. Les litt på elbilforumet så ser du at historiene florerer. Det vanskeligste batteriet å få tak i nå er Leaf 40kWh batteri siden det kan brukes til å oppgradere gamle 24kWh og 30kWh-Leafer. Gammelt 24kWh Leaf-batteri er superenkelt å få tak i. 

Her er lagerbeholdning pr. nå hos Grønvolds: https://gbd.no/bildeler.aspx?utvalg=batteripakke_elbil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enmanelskeråhate skrev (På 27.2.2021 den 12.22):

Miljømessig globalt er det bare tull hele greia

Feil. Elbiler slipper ut langt mindre CO2 over bilens levetid enn tilsvarende fossilbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 12.25):

Derimot er de delene som tar kvelden, svindyre! Det er også noe man må ta med i totalen. Og det er jo ikke alt som vi åfr vite heller. Er nok en god grunn for at Toyota ikke har komme med ren el drift enda. De er tross alt en av verdens største bilprodusenter.

Anonymkode: 8142f...474

Svindyre eller ikke, det er mye billigere med vedlikehold på elbil.

Toyota er tullinger som har satset på hydrogen. De har nå brukt så enorme ressurser på å prøve å få gjennom hydrogen at de ikke tør å trekke seg. Men ingen vil ha hydrogenbiler, og Toyota sliter stort. De vet ikke hav de driver med.

Det hjelper ikke å være størst når du er størst på noe som er utdatert. Bare spør Nokia da Apple kom på banen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 16.36):

Servicer koster likevel fort 3-6000 alt etter merke, og selv om det er noe færre slitedeler, så er det fremdeles bremser (klosser, skiver, Calipere), hjullager, endeledd osv som må byttes med jevne mellomrom, og disse koster i snitt mer på elbiler enn fossilbiler. Husk og at dekk må taes med i regnestykket- elbiler veier ofte mer og har høyere dekkslitasje og dermed oftere bytte av dekk...

Anonymkode: 9f627...bad

Det er langt færre deler som kan ta kvelden. Dekkslitasje er ikke større i noen relevant grad (med mindre du kjører som et svin).

Elbiler bruker bremsene mindre.

Det du nevner koster ikke nødvendigvis mer på elbiler nei.

Du prater bare tull.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Det er langt færre deler som kan ta kvelden. Dekkslitasje er ikke større i noen relevant grad (med mindre du kjører som et svin).

Elbiler bruker bremsene mindre.

Det du nevner koster ikke nødvendigvis mer på elbiler nei.

Du prater bare tull.

Jo mindre du bruker bremsene- jo mer ruster de. Over 25% rust på skivene og du får en koselig 2’er feil på PKK...

Hold deg til sak og ikke person.

Anonymkode: 9f627...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo mindre du bruker bremsene- jo mer ruster de. Over 25% rust på skivene og du får en koselig 2’er feil på PKK...

Hold deg til sak og ikke person.

Anonymkode: 9f627...bad

Den dagen i dag er det vel ingen elbileier som ikke er klar over ta. Foreta én kraftig oppbremsing hver gang du et ute, og problemet er ikke-eksisterende. Det blir en vanesak.

Anonymkode: 04f29...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (9 timer siden):

Svindyre eller ikke, det er mye billigere med vedlikehold på elbil.

Toyota er tullinger som har satset på hydrogen. De har nå brukt så enorme ressurser på å prøve å få gjennom hydrogen at de ikke tør å trekke seg. Men ingen vil ha hydrogenbiler, og Toyota sliter stort. De vet ikke hav de driver med.

Det hjelper ikke å være størst når du er størst på noe som er utdatert. Bare spør Nokia da Apple kom på banen.

Å skifte bremser vel ikke noe billigere på en elbil? Å skifte hjulopphengsdeler er vel ikke noe billigere på en elbil? Det eneste du sparer er olje/oljefilter. Dekk slites fortere pga høyere vekt. 
 

Hvor har du det fra at Toyota sliter med hydrogenbilene sine? Med det du har lira ut av deg oser det av nullkunnskap om bil. Vi har stor mangel på kraft i 2040, men det skjønner du neppe hvorfor vi har.

Anonymkode: 8142f...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 1.3.2021 den 11.42):

Svindyre eller ikke, det er mye billigere med vedlikehold på elbil.

Toyota er tullinger som har satset på hydrogen. De har nå brukt så enorme ressurser på å prøve å få gjennom hydrogen at de ikke tør å trekke seg. Men ingen vil ha hydrogenbiler, og Toyota sliter stort. De vet ikke hav de driver med.

Det hjelper ikke å være størst når du er størst på noe som er utdatert. Bare spør Nokia da Apple kom på banen.

Toyota veit nok hva de snakker om. Hydrogen er fornuftig tenkt. 0 utslipp under drift. Krever ikke tungmetaller (som er i manko). Hydrogen kan fremstilles enkelt overalt. Men kostnaden ligger i utvinning av hydrogen som er energi krevende. Hvis man får løst det problemet har man evig tilgang til drivstoff uten bruk at gruver i afrika, gigafakctory, 0 utslipp under bruk osv.

 Teorien kunne man satt opp et bølgekraftverk på en høy. Brukt enegrien til spalitng av vann til 0ksygen og hydrogen og hatt ubegrenset tilgang på reint drivstoff til evig tid.

 

Anonymkode: ebf0b...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 13.19):

Jo mindre du bruker bremsene- jo mer ruster de. Over 25% rust på skivene og du får en koselig 2’er feil på PKK...

Hold deg til sak og ikke person.

Anonymkode: 9f627...bad

Nå har enkelte biler, blant annet Tesla, selvrensing av bremsene. Og så går det an å ta en hard oppbremsing i ny og ne.

Bremsene på elbiler vil altså være der mye lenger enn på fossilbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 21.46):

Å skifte bremser vel ikke noe billigere på en elbil? Å skifte hjulopphengsdeler er vel ikke noe billigere på en elbil? Det eneste du sparer er olje/oljefilter. Dekk slites fortere pga høyere vekt. 
 

Hvor har du det fra at Toyota sliter med hydrogenbilene sine? Med det du har lira ut av deg oser det av nullkunnskap om bil. Vi har stor mangel på kraft i 2040, men det skjønner du neppe hvorfor vi har.

Anonymkode: 8142f...474

Bremsene blir mindre slitt med elbil fordi man bruker dem mindre.

Dekk slites ikke merkbart raskere, med mindre du kjører mye gris.

Jeg sa at det er mindre utgifter til vedlikehold på elbiler, ikke at det ikke er noen i det hele tatt. Det er et faktum at elbiler har lavere vedlikeholdskostnader enn fossibiler.

https://arstechnica.com/cars/2020/10/owning-an-electric-car-really-does-save-money-consumer-reports-finds/

Toyota sliter med å få solgt hydrogenbilene sine. Ingen vil kjøpe dem.

Mangel på kraft? Ja, hvis man kaster det bort på energisløsende ting som fossilt drivstoff og hydrogen så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 12.25):

Toyota veit nok hva de snakker om. Hydrogen er fornuftig tenkt. 0 utslipp under drift. Krever ikke tungmetaller (som er i manko). Hydrogen kan fremstilles enkelt overalt. Men kostnaden ligger i utvinning av hydrogen som er energi krevende. Hvis man får løst det problemet har man evig tilgang til drivstoff uten bruk at gruver i afrika, gigafakctory, 0 utslipp under bruk osv.

 Teorien kunne man satt opp et bølgekraftverk på en høy. Brukt enegrien til spalitng av vann til 0ksygen og hydrogen og hatt ubegrenset tilgang på reint drivstoff til evig tid.

Anonymkode: ebf0b...7bc

Ja, akkurat som Nokia visste hva de snakket om.

Toyota har prøvd å få solgt disse hydrogenbilene sine i mange år. Ingen vil ha dem. Hydrogen er narreri.

Det er bare tull at hydrogenbiler har null utslipp. For eksempel har en hydrogenbil også batterier og andre deler som man finner i biler. Og som du påpeker - enorm sløsing av energi

I tillegg er hydrogen livsfarlig. Det er ekstremt få hydrogenfyllestasjoner i verden, og to hydrogenstasjoner eksploderte med ganske kort mellomrom. Tenk å ha en bombe i garasjen... nei fy faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (11 timer siden):

Mangel på kraft? Ja, hvis man kaster det bort på energisløsende ting som fossilt drivstoff og hydrogen så.

Og det blir ikke mangel på kraft når alt som ruller på vei skal lades fra strømnettet?? Tror du skal lese deg opp litt på det du feilinformerer om! 

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det blir ikke mangel på kraft når alt som ruller på vei skal lades fra strømnettet?? Tror du skal lese deg opp litt på det du feilinformerer om! 

Anonymkode: 8142f...474

Om all transport som går på norske veier skal være elektrisk vil dette utgjøre ca 5% av vår strømproduksjon. I dag går ca 0.4% av produksjon til elbiler. 

Anonymkode: b3e90...54b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om all transport som går på norske veier skal være elektrisk vil dette utgjøre ca 5% av vår strømproduksjon. I dag går ca 0.4% av produksjon til elbiler. 

Anonymkode: b3e90...54b

Det finnes informasjon om hvor mye kraft som trengs i framtida, for å ha nok til transport og bolig. Og der ryker de ynkelige 5%’ ene det bables om.

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes informasjon om hvor mye kraft som trengs i framtida, for å ha nok til transport og bolig. Og der ryker de ynkelige 5%’ ene det bables om.

Anonymkode: 8142f...474

Hvor da? 

Elbil står for en så marginal del av strømforbruket vårt at det nesten ikke er verdt å prate om. Lys og varme du har påslått i rom du ikke er i har større betydning. 

I takt med at elbiler øker i antall, bygges det mer solcellepanel på private hus. Strømmen fra disse går inn i bilen uten å være innom nettet. Videre kan flere og flere biler reversere uttaket og fungere som et batteri for huset - og avlaste strømnettet. Dette er ikke en teoretisk teknologi, det er i startgropa men er i alle høyeste grad mulig i dag. 

Anonymkode: 64362...b11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor da? 

Elbil står for en så marginal del av strømforbruket vårt at det nesten ikke er verdt å prate om. Lys og varme du har påslått i rom du ikke er i har større betydning. 

I takt med at elbiler øker i antall, bygges det mer solcellepanel på private hus. Strømmen fra disse går inn i bilen uten å være innom nettet. Videre kan flere og flere biler reversere uttaket og fungere som et batteri for huset - og avlaste strømnettet. Dette er ikke en teoretisk teknologi, det er i startgropa men er i alle høyeste grad mulig i dag. 

Anonymkode: 64362...b11

Da er det vel på tide å lese seg opp litt, om hvor mye strøm vi trenger framover i tid. Det er bare å lete, jeg har funnet det, men du får versgo finne ut av det selv. Jeg er ikke google for deg om du tror det.

Det kan nok stemme det å lade en skarve elbil, at det ikke går mere. Men, når ALT av kjøretøy skal lades eller det skal produseres hydrogen,(hydrogen som framdrift kommer) da har vi et helt anna forbruk. Men når man ikke ser lengre enn sin egen nese, da kommer du til kort.

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er det vel på tide å lese seg opp litt, om hvor mye strøm vi trenger framover i tid. Det er bare å lete, jeg har funnet det, men du får versgo finne ut av det selv. Jeg er ikke google for deg om du tror det.

Det kan nok stemme det å lade en skarve elbil, at det ikke går mere. Men, når ALT av kjøretøy skal lades eller det skal produseres hydrogen,(hydrogen som framdrift kommer) da har vi et helt anna forbruk. Men når man ikke ser lengre enn sin egen nese, da kommer du til kort.

Anonymkode: 8142f...474

Jeg er elektroingeniør som har jobbet med forsyning. Så jeg har litt oversikt, problemet med elbiler er at de trekker mye momentaneffekt så vi har ikke kapasitet til å lade alle lastebiler og biler samtidig. Men om vi sprer det litt utover har vi plenty med kapasitet. Om det begynner å bli lite kapasitet er det bare å bygge ut nettet og koble til flere kraftstasjoner. Det er virkelig ikke et uløselig problem.

Anonymkode: b3e90...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det vel på tide å lese seg opp litt, om hvor mye strøm vi trenger framover i tid. Det er bare å lete, jeg har funnet det, men du får versgo finne ut av det selv. Jeg er ikke google for deg om du tror det.

Det kan nok stemme det å lade en skarve elbil, at det ikke går mere. Men, når ALT av kjøretøy skal lades eller det skal produseres hydrogen,(hydrogen som framdrift kommer) da har vi et helt anna forbruk. Men når man ikke ser lengre enn sin egen nese, da kommer du til kort.

Anonymkode: 8142f...474

Normal debattskikk er ikke å slenge ut en udokumentert påstand som det er  opp til andre å motbevise. Da påstår jeg her og nå at fossilbiler bruker dobbelt så mye elektrisk energi på en mil som en elbil, så kan du værsegod å finne artikkelen jeg leste det i. 

Du må også huske hva det koster i strøm å produsere, frakte og bruke fossilt drivstoff. 

Men her er en kilde, så jeg slipper å Google for deg: https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-brukte-elbilene-i-fjor/507227

"norske strømforbruket var 132,9 terawattimer i 2020, ifølge Statnett. Ladbare biler sto dermed for 0,53 prosent av det totale forbruket. Ser vi kun på elbilene sto de for 0,42 prosent av forbruket"

 

Anonymkode: 64362...b11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 8.41):

Og det blir ikke mangel på kraft når alt som ruller på vei skal lades fra strømnettet?? Tror du skal lese deg opp litt på det du feilinformerer om! 

Anonymkode: 8142f...474

Følger du med? Tydeligvis ikke. Det krever langt mindre energi for å drifte enn elbil enn en hydorgenbil. Hvis du er bekymret for mangel på kraft så er hydrogen det siste du bør argumentere for.

Forresten så lades omtrent alle elbiler på natten når det brukes mye mindre strøm, så de vil bidra til å balansere strømforbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 11.29):

Da er det vel på tide å lese seg opp litt, om hvor mye strøm vi trenger framover i tid. Det er bare å lete, jeg har funnet det, men du får versgo finne ut av det selv. Jeg er ikke google for deg om du tror det.

Det kan nok stemme det å lade en skarve elbil, at det ikke går mere. Men, når ALT av kjøretøy skal lades eller det skal produseres hydrogen,(hydrogen som framdrift kommer) da har vi et helt anna forbruk. Men når man ikke ser lengre enn sin egen nese, da kommer du til kort.

Anonymkode: 8142f...474

Igjen, elbiler vil stort sett lades på natten. På natten brukes det lite strøm ellers.

Du må følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...