Gå til innhold

Forklar meg hvorfor elbil er mer økonomisk enn fossilbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår det nemlig ikke. 

Forsikring er lik. 
Billån er en en prosent billigere. 
Samme avgifter for parkering (i alle fall her i byen).

Ja, du slipper å fylle bensin/diesel, men strøm er mye dyrere. 

Anonymkode: 47497...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Billigere i innkjøp grunnet momsfritak
Billigere service, samme grunn
Lavere trafikkforsikringsavgift
Billigere eller ingen bomavgift
Billigere parkering enkelte steder
Strøm er da langt billigere enn diesel/bensin

For vår del sparer vi i alle fall flere tusen i året ved å ha el-bil kontra den gamle dieselbilen vi hadde tidligere. Vi lader stort sett hjemme eller gratis på jobb og har til nå (hatt el-bil i 3 år) ikke merket det helt store på strømregningen heller, kun et par hundrelapper i måneden om vinteren.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

slipper å fylle bensin/diesel, men strøm er mye dyrere.

Ikke pr kilometer. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du mest korte distanser, til og fra jobb hver dag, f.eks, er det billigst for deg å kjøpe en brukt Nissan Leaf til 50-70 tusen. Å lade den hver dag koster deg 20-30 kroner pr dag, altså 900 kr - ved maksimalkjøring, altså lade full batteri hver dag. 

Det koster 1,5 til 2 kroner per mil når du lader elbilen hjemme. Til sammenligning koster én mil med bensinbil ca 8 - 10kr.

Så kjøper du en bensinbil eller dieselbil til samme pris, og har samme kjøremønster, vil du betale bare for bensin ca 4 ganger mer. Men, bensinbiler er ikke laget for å kjøres på korte distanser, og slitasje blir stort. Så pluss på med serviceutgifter på 10-15 tusen i året - og det er ganske forsiktig anslag. Bensinbil har mange bevegelige deler som trenger regelmessig utskifting pga slitasje. 

Samtidig, kjører du bil sjeldent - som f.eks. du bor i byen og har elsykkel som din primær transportmiddel til og fra jobb - og trenger bil i ny og ne til lengre kjøreturer på hytta eller slikt, så er det absolutt billigst for deg vil være å ha en eldre brukt bensin- eller dieselbil ståendes, fordi en elbil med rekkevidde som tar deg 100-150 km i en jafs, er så pass dyr, at lånekostnader vil spise opp sparing i drivstoff-kostander. Det blir ikke snakk om at bensinbil er billigere i drift men heller at til samme pris, får du ikke elbil med lang rekkevidde. 

Anonymkode: 9f44b...741

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elbil bruket ca 0.2 kWh timer per kilometer. Med norsk strømpris så blir det mellom 10 og 20 øre inkludert nettleie.

En fossilbil vil koste deg (minst) det 5-dobbelte i bensin/diesel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Angelheart2 said:

Billigere i innkjøp grunnet momsfritak
Billigere service, samme grunn
Lavere trafikkforsikringsavgift
Billigere eller ingen bomavgift
Billigere parkering enkelte steder
Strøm er da langt billigere enn diesel/bensin

For vår del sparer vi i alle fall flere tusen i året ved å ha el-bil kontra den gamle dieselbilen vi hadde tidligere. Vi lader stort sett hjemme eller gratis på jobb og har til nå (hatt el-bil i 3 år) ikke merket det helt store på strømregningen heller, kun et par hundrelapper i måneden om vinteren.

/thread

Anonymkode: da24a...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi stortinget ønsker at vi skal kjøre elektrisk.

Anonymkode: 4fed3...8d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har sett på regnestykket, og må lade mye utenfor egen stikkontakt, er det like dyrt å lade som å fylle bensin pr.km. Hvorfor skal slik info holdes tilbake

Anonymkode: 8142f...474

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De som har sett på regnestykket, og må lade mye utenfor egen stikkontakt, er det like dyrt å lade som å fylle bensin pr.km. Hvorfor skal slik info holdes tilbake

Anonymkode: 8142f...474

Den infoen har vel alle? Ingen som skjuler det. 

Anonymkode: 0239b...d4e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

De som har sett på regnestykket, og må lade mye utenfor egen stikkontakt, er det like dyrt å lade som å fylle bensin pr.km. Hvorfor skal slik info holdes tilbake

Anonymkode: 8142f...474

Joda, men de eneste gangene jeg lader utenfor egen stikkontakt er når jeg parkerer steder der det er gratis lading (og det er det fremdeles en del av her i byen, iallefall). 

Har forøvrig også mulighet til å leie ladeplass på jobb, 500 kr for 6 måneder og da kan jeg lade alt jeg vil i de 6 månedene. 

Så for meg (og sikkert også mange andre) er det lite relevant hva betalingsladerne koster. 

Anonymkode: 802fc...a10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så for meg (og sikkert også mange andre) er det lite relevant hva betalingsladerne koster. 

Med så kort rekkevidde som brukte elbiler har, er det veldig relevant. Hvis jeg skal kjøre en time på motorvei med min bil må jeg hurtiglader tre ganger (totalpris ca 900kr) og nå om vinteren tar en hurtiglading minst en og en halv time. Samme tilbake. 

Jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg visste dette. 

Anonymkode: 47497...4cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den infoen har vel alle? Ingen som skjuler det. 

Anonymkode: 0239b...d4e

Ikke i de innleggene du ser over. Det er billigste måte å lade på, og det er ikke som det passer for, og heller ikke de som er på veien en hel arbeidsdag.

Anonymkode: 8142f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen må også betale bompenger. 

Min gamle bensinbil kunne kjøre den samme strekningen uten pauser fram og tilbake for under 80 kr. 

Anonymkode: 47497...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med så kort rekkevidde som brukte elbiler har, er det veldig relevant. Hvis jeg skal kjøre en time på motorvei med min bil må jeg hurtiglader tre ganger (totalpris ca 900kr) og nå om vinteren tar en hurtiglading minst en og en halv time. Samme tilbake. 

Jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg visste dette. 

Anonymkode: 47497...4cd

Må man hurtiglade ofte og bruke f. eks. Fortum ladere eller tilsvarende fordi man kjører mye på motorvei til/fra jobb, evt. kjøring i jobbsammenheng, så lønner det seg ikke alltid med elbil nei, særlig ikke de med kort rekkevidde. Mulige man kan gjøre det med en elbil med lengre rekkevidde, men det kommer jo helt an på hvor langt man kjører per strekning og hvor ofte man må gjøre det. 

Må du hurtiglade tre ganger per tur du gjør ofte så høres det mest ut som du har underdimensjonert i forhold til behovet du har. 

Anonymkode: 590cf...cc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at man sammenligner en elbil mot en likt priset bensin/dieselbil, så vil elbilen lønne seg per kilometer. Ihvertfall hvis man kan lade hjemme hos seg selv.

Men en ting som kanskje mange ikke tar med, er hvordan batteripakken taper seg. I tillegg til maks antall ladinger, så har den også en viss maks levetid og taper seg i kvalitet selv om bilen ikke er i bruk. Man må derfor kjøre relativt mye for at regnestykket skal gå opp. Jeg har firmabil i jobben som jeg parkerer hjemme, og privatbilen min brukes bare til private ærender som korte handleturer og for å besøke folk, og en hyttetur i ny og ne. Jeg bor i borettslag der elbil ladeplassene er dyrere enn plassene uten ladestasjoner. For min del så blir det da billigere med en bensinbil siden det kjøres så lite, enn med en elbil. Det koster litt mer pr kilometer, men de "faste" kostnadene og forfallet er lavere.

Anonymkode: 6138f...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke i de innleggene du ser over. Det er billigste måte å lade på, og det er ikke som det passer for, og heller ikke de som er på veien en hel arbeidsdag.

Anonymkode: 8142f...474

Litt må man jo sjekke selv. De som spør meg om råd til elbil så svarer jeg alltid ved å spørre hvordan de skal lade, hvilken rekkevidde de trenger osv. Opplever at de fleste gjør det samme. Jeg f.eks lader hjemne hver dag, men kan ved behov lade på jobb til redusert pris. Savner litt den gamle jobben min hvor det var gratis.

Anonymkode: 0239b...d4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som har sett på regnestykket, og må lade mye utenfor egen stikkontakt, er det like dyrt å lade som å fylle bensin pr.km. Hvorfor skal slik info holdes tilbake

Anonymkode: 8142f...474

Fordi de aller fleste planlegger bedre slik at dette bare er unntaket. Jeg har kjørt el siden 2013 og har aldri betalt for lading utenfor hjemmet.

Anonymkode: 8045e...60d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Med så kort rekkevidde som brukte elbiler har, er det veldig relevant. Hvis jeg skal kjøre en time på motorvei med min bil må jeg hurtiglader tre ganger (totalpris ca 900kr) og nå om vinteren tar en hurtiglading minst en og en halv time. Samme tilbake. 

Jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg visste dette. 

Anonymkode: 47497...4cd

Men i all verden, det er da ingen som holder info tilbake, dette er jo ting du selv må undersøke før du kjøper ny bil, på samme måte som man undersøker andre større innkjøp. Vi så på hvor vi skulle kjøre, hvor mye og hvor ofte og kjøpte bil med rekkevidde basert på den infoen. 

 

For oss er elbil billigere i måneden fordi det er lavere årsavgift, lavere bompengepriser her vi bor, billigere parkering på kommunale parkeringsplasser, har parkering hjemme men hadde vi trengt beboerparkering på gata er det også billigere for elbil enn så lenge.. Vi lader nesten utelukkende hjemme eller på Tesla supercharger (som er billigere enn feks Fortum). Vi har dyrere lading hjemme enn de som har vanlig stikk-kontakt (lading i felles garasjeanlegg ikke privat stikk-kontakt, men det går til gjengjeld mye fortere enn stikk-kontakt) men det er fremdeles billigere per kilometer enn bensin. 

Føler også at vi fikk en bra, ny, trygg og moderne bil til en relativt ok pris. En bensinbil med samme egenskaper ville nok vært dyrere. 

Om regnestykket på sikt er billigere når vi trenger nytt batteri, service osv det vet jeg ikke. Vi måtte også være med å betale for ladeboks i garasjeanlegget og det var en dyr engangssum - men det er jo en positiv ting når vi skal selge her igjen.

Anonymkode: f7c3b...f67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (3 timer siden):

Billigere i innkjøp grunnet momsfritak
Billigere service, samme grunn

Lavere trafikkforsikringsavgift
Billigere eller ingen bomavgift
Billigere parkering enkelte steder
Strøm er da langt billigere enn diesel/bensin

For vår del sparer vi i alle fall flere tusen i året ved å ha el-bil kontra den gamle dieselbilen vi hadde tidligere. Vi lader stort sett hjemme eller gratis på jobb og har til nå (hatt el-bil i 3 år) ikke merket det helt store på strømregningen heller, kun et par hundrelapper i måneden om vinteren.

Det er full mva sats på servicedeler, slitedeler, reservedeler og arbeidstimer. Det er feks derfor elbiler oftere blir skrotet i forb med skader.

Anonymkode: 9f627...bad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...