Gå til innhold

Forklar meg hvorfor elbil er mer økonomisk enn fossilbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trist å kjøre elbil. Ingenting lukter bedre når du fyller full tank med bensin. Elbil har null sjarm. 

Anonymkode: e9205...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trist å kjøre elbil. Ingenting lukter bedre når du fyller full tank med bensin. Elbil har null sjarm. 

Anonymkode: e9205...222

Ingenting som lukten av kreftfremkallende kjemikalier?

Anonymkode: b2bc8...216

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ladet en gang utenfor hjemme, i påventede av installasjon av elbil lader, ellers leder vi hjemme. 
Har ingen problemer med å kjøre rundt om i byen og motorveien..men så kjøpte vi ikke elbil med med det minste batteriet heller.

Anonymkode: f8aa9...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men i all verden, det er da ingen som holder info tilbake, dette er jo ting du selv må undersøke før du kjøper ny bil, på samme måte som man undersøker andre større innkjøp. Vi så på hvor vi skulle kjøre, hvor mye og hvor ofte og kjøpte bil med rekkevidde basert på den infoen. 

Anonymkode: f7c3b...f67

Ja, men jeg mener informasjonen bør være lettere tilgjengelig. At oppgitt rekkevidde ikke stemmer med faktisk rekkevidde, hva det koster å hurtiglade, at man faktisk ikke sparer penger på å ha elbil og heller ikke bør ha det om man planlegger å kjøre en hvilken som helst strekning på ti mil eller mer. 
Jeg googlet og spurte, men dette fant jeg likevel ikke ut før det var for seint. 

Anonymkode: 47497...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men jeg mener informasjonen bør være lettere tilgjengelig. At oppgitt rekkevidde ikke stemmer med faktisk rekkevidde, hva det koster å hurtiglade, at man faktisk ikke sparer penger på å ha elbil og heller ikke bør ha det om man planlegger å kjøre en hvilken som helst strekning på ti mil eller mer. 
Jeg googlet og spurte, men dette fant jeg likevel ikke ut før det var for seint. 

Anonymkode: 47497...4cd

Ikke glem at mange av el-bilene får nesten halvert rekkevidden i vinterkulden. 

Anonymkode: e9205...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke glem at mange av el-bilene får nesten halvert rekkevidden i vinterkulden. 

Anonymkode: e9205...222

Nei, helt sant. Og da tar det fader meg timevis å «hurtiglade».

Anonymkode: 47497...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (1 minutt siden):

Jeg halverte prisen på bilforsikringen.

Hvor? Jeg har Gjensidige. Ikke noe spes fordel der. 

Anonymkode: 47497...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor? Jeg har Gjensidige. Ikke noe spes fordel der. 

Anonymkode: 47497...4cd

Gjensidige jeg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er full mva sats på servicedeler, slitedeler, reservedeler og arbeidstimer. Det er feks derfor elbiler oftere blir skrotet i forb med skader.

Anonymkode: 9f627...bad

Dette blir ofte glemt! I tillegg er service vanskeligere og mer tidkrevende på eleltriske biler. Det tar fort mekaniker 3 ganger så lang tid å fikse en elektrisk bil også fordi det ikke er like lett å finne ut hvor feilen ligger. Alt dette koster også penger.

Og hva gjør en den dagen batteriet dør? Det et dyrt det. Pluss er folk klar over hvor dårlig disse batteriene er for miljøet. Ja du har ikke utslipp av bensin/diesel mens du kjører, men å lage disse batteriene og ta seg av de etter bruk...

Anonymkode: d6892...a7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette blir ofte glemt! I tillegg er service vanskeligere og mer tidkrevende på eleltriske biler. Det tar fort mekaniker 3 ganger så lang tid å fikse en elektrisk bil også fordi det ikke er like lett å finne ut hvor feilen ligger. Alt dette koster også penger.

Og hva gjør en den dagen batteriet dør? Det et dyrt det. Pluss er folk klar over hvor dårlig disse batteriene er for miljøet. Ja du har ikke utslipp av bensin/diesel mens du kjører, men å lage disse batteriene og ta seg av de etter bruk...

Anonymkode: d6892...a7f

Ikke alle batterier til elbiler er dyre, kommer vel an på hvilken bil du har. Om du kjøper ny elektrisk bil idag og batteriet varer 10 år+ så tipper jeg teknologien vil være betydelig billigere og bedre enn idag. Om du kjøper samme batteri til din nye elbil idag kommer det batteriet til å være billigere om 10 år når du trenger nytt

Anonymkode: da24a...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men jeg mener informasjonen bør være lettere tilgjengelig. At oppgitt rekkevidde ikke stemmer med faktisk rekkevidde, hva det koster å hurtiglade, at man faktisk ikke sparer penger på å ha elbil og heller ikke bør ha det om man planlegger å kjøre en hvilken som helst strekning på ti mil eller mer. 
Jeg googlet og spurte, men dette fant jeg likevel ikke ut før det var for seint. 

Anonymkode: 47497...4cd

Alt dette er lett å finne info om. Jeg kjører elbil 13 mil hver dag uten problemer. Hva det koster å hurtiglade spørs jo helt på hvor du lader så det må du nesten sjekke selv.

Anonymkode: 0239b...d4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke alle batterier til elbiler er dyre, kommer vel an på hvilken bil du har. Om du kjøper ny elektrisk bil idag og batteriet varer 10 år+ så tipper jeg teknologien vil være betydelig billigere og bedre enn idag. Om du kjøper samme batteri til din nye elbil idag kommer det batteriet til å være billigere om 10 år når du trenger nytt

Anonymkode: da24a...cf2

Og hva skjer med de gamle batteriene?

Anonymkode: d6892...a7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger ikke alt å være "enten eller" heller. Vi må ikke glemme at det finnes Plug-In hybrider. Disse kan være den perfekte blandingen for mange. Toyota og Audi har mange hybrider og det samme har nå BMW og Kia og VW Golf / VW e-UP, osv. 

Problemet er med el-bil er at det fortsatt er i startfasen, så man får ikke samme regnestykke for alle. Alt er avhengig av behovet og HVOR man bor. 

Slik jeg ser det, for at el-bil skal koste ekstra billig, så tas det et utgangspunkt i at man "lader mest mulig hjemme". Her er problemet at man går utifra at alle eier eget hus, men det gjør man jo langt ifra. Hvis man leier og ikke greier å komme seg inn på boligmarkedet, hvor skal man lade da hvis ikke huset eller bygningen man eier i har flere ladestasjoner? Kan ikke drive og innstallere ladestasjoner og kabler henger rundt omkring fra leiligheter hvis dere skjønner. 

Og jeg ser jo at når merkeforhandlere skal markedsføre de nye el-bilene, så har de alltid reklamefilm og illustrasjonsbilder av store hus der bilen lades. Jeg får total "Face Palm" spasme av det der siden vi bor i et land der et hus som har mye treverk likevel kan koste mange millioner kroner - i et land hvor vi har grønne trær nærmest overalt. Litt som sanden i Sahara, der huset bygd med sand skal koste flere millioner.

Bensinbil er fortsatt best for mange, spesielt for folk som har ustabil livs- eller jobbsituasjon der de ønsker mobilitet og der de ikke vet om de bor på den samme plassen om 1 år eller 2. I tillegg kommer det an på kjøremønsteret og hvor mange KM man kjører og antall bomstasjoner i nærheten og pris i forhold til dette. En bensinbil kan dermed lønne seg et sted, men ikke et annet sted. Dette er ganske individuelt. 

 

Anonymkode: f20ae...a66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigere drivstoff.

Billigere eller gratis bompasseringer.

Mindre avgifter ved kjøp, så man har råd til en finere bil enn samme nivå på fossilbil.

Gratis parkering mange steder.

Anonymkode: b583b...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, helt sant. Og da tar det fader meg timevis å «hurtiglade».

Anonymkode: 47497...4cd

Hurtiglading gjør man jo bare når man skal kjøre lengere enn 1 ladning.

Sånn utenom road trip-ferier så er det vell ingen som gjør det?

Anonymkode: b583b...468

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Trist å kjøre elbil. Ingenting lukter bedre når du fyller full tank med bensin. Elbil har null sjarm. 

Anonymkode: e9205...222

Må si meg veldig uenig i det. Jeg mener elbil har mer sjarm enn fossilbiler. Bensin/diesel føles gammeldags, utdatert, møkkete, bråkete, og ekkelt. DIrekte usjarmerende, rett og slett. Kommer ikke på en eneste fordel.

Eier ikke elbil selv, men bensin. Drømmer dog om å oppgradere.

Anonymkode: b583b...468

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå trenger ikke alt å være "enten eller" heller. Vi må ikke glemme at det finnes Plug-In hybrider. Disse kan være den perfekte blandingen for mange. Toyota og Audi har mange hybrider og det samme har nå BMW og Kia og VW Golf / VW e-UP, osv. 

Problemet er med el-bil er at det fortsatt er i startfasen, så man får ikke samme regnestykke for alle. Alt er avhengig av behovet og HVOR man bor. 

Slik jeg ser det, for at el-bil skal koste ekstra billig, så tas det et utgangspunkt i at man "lader mest mulig hjemme". Her er problemet at man går utifra at alle eier eget hus, men det gjør man jo langt ifra. Hvis man leier og ikke greier å komme seg inn på boligmarkedet, hvor skal man lade da hvis ikke huset eller bygningen man eier i har flere ladestasjoner? Kan ikke drive og innstallere ladestasjoner og kabler henger rundt omkring fra leiligheter hvis dere skjønner. 

Og jeg ser jo at når merkeforhandlere skal markedsføre de nye el-bilene, så har de alltid reklamefilm og illustrasjonsbilder av store hus der bilen lades. Jeg får total "Face Palm" spasme av det der siden vi bor i et land der et hus som har mye treverk likevel kan koste mange millioner kroner - i et land hvor vi har grønne trær nærmest overalt. Litt som sanden i Sahara, der huset bygd med sand skal koste flere millioner.

Bensinbil er fortsatt best for mange, spesielt for folk som har ustabil livs- eller jobbsituasjon der de ønsker mobilitet og der de ikke vet om de bor på den samme plassen om 1 år eller 2. I tillegg kommer det an på kjøremønsteret og hvor mange KM man kjører og antall bomstasjoner i nærheten og pris i forhold til dette. En bensinbil kan dermed lønne seg et sted, men ikke et annet sted. Dette er ganske individuelt. 

 

Anonymkode: f20ae...a66

Jeg skjønner ikke argumentasjonen din? At noen ikke eier eller leier bolig med lademuligheter betyr ikke at el-bil ikke er billigere å eie enn en bensin/dieselbil? Vi har to elbiler. Den første betalte seg selv ned på 5 år kun pga besparelsen i årsavgift, bompenger, parkering, lavere forsikringskostnader og ikke minst lavere servicekostnader (1500 kr vs 15k på dieselbilen) En elbil har nesten ingen deler, og er derfor definitivt billigere å vedlikeholde.

Anonymkode: e3fe6...880

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå trenger ikke alt å være "enten eller" heller. Vi må ikke glemme at det finnes Plug-In hybrider. Disse kan være den perfekte blandingen for mange. Toyota og Audi har mange hybrider og det samme har nå BMW og Kia og VW Golf / VW e-UP, osv. 

Problemet er med el-bil er at det fortsatt er i startfasen, så man får ikke samme regnestykke for alle. Alt er avhengig av behovet og HVOR man bor. 

Slik jeg ser det, for at el-bil skal koste ekstra billig, så tas det et utgangspunkt i at man "lader mest mulig hjemme". Her er problemet at man går utifra at alle eier eget hus, men det gjør man jo langt ifra. Hvis man leier og ikke greier å komme seg inn på boligmarkedet, hvor skal man lade da hvis ikke huset eller bygningen man eier i har flere ladestasjoner? Kan ikke drive og innstallere ladestasjoner og kabler henger rundt omkring fra leiligheter hvis dere skjønner. 

Og jeg ser jo at når merkeforhandlere skal markedsføre de nye el-bilene, så har de alltid reklamefilm og illustrasjonsbilder av store hus der bilen lades. Jeg får total "Face Palm" spasme av det der siden vi bor i et land der et hus som har mye treverk likevel kan koste mange millioner kroner - i et land hvor vi har grønne trær nærmest overalt. Litt som sanden i Sahara, der huset bygd med sand skal koste flere millioner.

Bensinbil er fortsatt best for mange, spesielt for folk som har ustabil livs- eller jobbsituasjon der de ønsker mobilitet og der de ikke vet om de bor på den samme plassen om 1 år eller 2. I tillegg kommer det an på kjøremønsteret og hvor mange KM man kjører og antall bomstasjoner i nærheten og pris i forhold til dette. En bensinbil kan dermed lønne seg et sted, men ikke et annet sted. Dette er ganske individuelt. 

 

Anonymkode: f20ae...a66

Hybrid er iallefall ikke økonomisk gunstig. Å kjøre noen få mil elektrisk men ikke få noen av de økonomiske godene (bom, parkering, årsavgift, servicekostnader osv) er omtrent meningsløst.

Anonymkode: e3fe6...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...