Gå til innhold

Fødselstallene stuper - hva er det som skjer ?


Acer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Frivillige barnløse er faktisk "lykkeligere" en de med barn inntill rundt 55-60år. Etter 60 er de med barn lykkeligere.

Og det skjøner jeg godt.

Som 3 barnsfar er jeg ikke i tvil om at mine homofile venner, frivillig barnløse ungkarer som bor i strøkne leiligheter, disponerer sin egen fritid, har mye penger å bruke på seg selv, reiser på eksotiske turer (ikke badeland, lekeparker og familiehotell) osv har det helt topp. Når instagrem viser at de sitter under palmene i Nord Afrika på en tirsdag i oktober og jeg sitter med mattelekser for 5 trinn og hører tørketrommelen går i bakgrunnen..... Når klokka er 21:30 og det ENDELIG er rolig begynner forbredelser til dagen etter. 

jeg ser frem til den dagen ungene klarer seg seg og kona og jeg kan prioritere oss selv på en helt annen måte enn idag.

Anonymkode: 847ca...428

Nå vet eg ikkje hvilke dokumentasjon du lener deg til  når du hevder  at frivillig barnløse føler seg  lykkligere til rundt 55-60 , og  etter fylte 60 føler par med barn seg lykkligere.

   Barnløse par føler seg lykkligere i det   å  kunne  få  realisere seg selve fremfor å tenke på det å ha ansvaret for barn.   Par som har barn forventer å  blir lykkligere  den dagen barna er flyttet, og noe av ansvarsbyrden er lagt bort.       Etter  barna kommer ofte barnebarna, og som  besteforeldre har de ikkje foreldreansvar, men føler seg lykkelig saman med barn, og barnebarn. 

Eit sentralt  spørsmål her   er hva som  idag   gjør folk flest lykkligere ?        

Vi  er eit  er par som forlengst har passert 60  begge, og kjenner oss ikkje igjenn i denne beskrivelsen.    Ja, vaskemaskinen, og tørketromelen gjekk på høygear når barna var små, og vi  såg ofte framtil den dagen vi som par kunne få begynne å tenke mer på oss sjølve. 

Til orientering:     

Det begynte med barnedåper.   Etterhvert som barna begynte på skolen så vart det m.a.  regelmessige foreldremøter,   skulefester,    Norway Cup,  Håndballcuper,  Barnetog,  Julefering utan barn er ingen Jul .   Barn knytter  bånd mellom andre foreldre, besteforeldre, og  eit sosialt samlingspunkt.    Den dagen den snakkes om skolenedleggelse i en bygd så settes  siste  spikeren  i kista, og  bygda består av en gubbeforsamling.   Såfremt paret utan barn ikkje blir innvitert så går de glipp av følgende :    

Barnedåper.

Barneselskaper.

Konfirmasjoner.

Bryllaup. 

Skjønner at du ser fremtil den dagen borna klarer seg mer på egen hånd.    Du skal glede deg hver dag du får ha saman med barna når de er små, og de bor hjemme.     Du vil garantert før eller sidan tidsnok begynne å savne den tida barna ifra barnas oppvekst.   

 

 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Det beste for samfunnet er nok å håpe på at slike som dere ikke får formert dere videre, sånn at dere og de skadelige holdningene deres dør ut som de forhistoriske etterlatenskapene de - og dere  - er.

Anonymkode: 4b376...37b

Sier dama som ønsker å importere hele Pakistan med sin middelalderkultur til landet. Ja, det er derfor vi ikke tar deg seriøst. Du er helt blindet av hat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (49 minutter siden):

Sier dama som ønsker å importere hele Pakistan med sin middelalderkultur til landet. Ja, det er derfor vi ikke tar deg seriøst. Du er helt blindet av hat.

Tror du må lese en gang til, jeg - du har misoppfattet totalt. De innleggene jeg kommenterte, viser gammeldagse og kvinnefiendtlige holdninger, som bør dø ut. Jeg er absolutt ikke for å importere kvinneundertrykkende kulturer og religioner, jeg foretrekker det moderne skandinaviske samfunnet som heldigvis er ganske likestilt selv om vi ennå har en vei å gå. 

Anonymkode: 4b376...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du må lese en gang til, jeg - du har misoppfattet totalt. De innleggene jeg kommenterte, viser gammeldagse og kvinnefiendtlige holdninger, som bør dø ut. Jeg er absolutt ikke for å importere kvinneundertrykkende kulturer og religioner, jeg foretrekker det moderne skandinaviske samfunnet som heldigvis er ganske likestilt selv om vi ennå har en vei å gå. 

Anonymkode: 4b376...37b

Neida, du er kanskje medlem av Alliansen eller et annet marginalt parti som er imot innvandring? Og det er derfor du går til frontalangrep på personer som sier nei til middelalderkultur? Takk, jeg vet akkurat hvor du står når "moderne verdier" er viktig for deg. Det er ingen overraskelser der. Du er politisk korrekt. Du har ingen hemmeligheter. Du vi ikke løfte en finger når Erna eller Jens fyller på år etter år med IS terrorister og konebankere. Dette har vi stått og sett på i ca. 40 år nå. Vi vet hvor du står.

Og jeg kan fortelle deg at når "sånne som oss" dør ut, så står det ingen mellom deg og en Burka. Da skal du få se hvor mye girl power faktisk er verdt. Ikke kom til oss og be om hjelp. Forræderiske kvinner skal bli overlatt til egen skjebne fremover. Ser jeg deg bli voldtatt av en utlending går jeg rett forbi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (2 timer siden):

Nå vet eg ikkje hvilke dokumentasjon du lener deg til  når du hevder  at frivillig barnløse føler seg  lykkligere til rundt 55-60 , og  etter fylte 60 føler par med barn seg lykkligere....

Til orientering:...Såfremt paret utan barn ikkje blir innvitert så går de glipp av følgende :    

Barnedåper.

Barneselskaper.

Konfirmasjoner.

Bryllaup. 

Det har vært gjort statistikk på lykke. https://www.aftenposten.no/norge/i/WqbPk/forskning-personer-uten-barn-er-lykkeligere  Lykke og mening er ikke det samme, dog. Er mye som kan være slitsomt men meningsfullt, barn er blant dem. 

Men hva slags verden lever du i der barnløse ikke gifter seg og barnløse (og single) ikke blir bedt i dåp, barnebursdager, konfirmasjoner og bryllup? Selv de som har unger deltar jo nesten mer der egne barn ikke står i fokus. 

Anonymkode: 1c33a...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det har vært gjort statistikk på lykke. https://www.aftenposten.no/norge/i/WqbPk/forskning-personer-uten-barn-er-lykkeligere  Lykke og mening er ikke det samme, dog. Er mye som kan være slitsomt men meningsfullt, barn er blant dem. 

Men hva slags verden lever du i der barnløse ikke gifter seg og barnløse (og single) ikke blir bedt i dåp, barnebursdager, konfirmasjoner og bryllup? Selv de som har unger deltar jo nesten mer der egne barn ikke står i fokus. 

Anonymkode: 1c33a...f36

https://psykologisk.no/2015/04/bli-lykkeligere/

Sjølvsagt har  i innvitert såvel gifte / ugifte, og barnløs både til konfirmasjoner,  barnedåper etc.  Det å  "støte noen ut " av slektreet fordi dei er barnløse er vel ingen som gjør.    Det kan vera   naturlege årsaker til at mange par er barnløs.      De foreldre med  barn som ikkje ser det som meningsfult  å få  ha barn  burde  sjølvsagt  aldri hatt barn.

Tidsklemma er ein velkjent begrep   hos mange foreldre idag, og mange ønsker også å  få seg  utdannelse,  hus / leilighet , jobb før de får barn.   Å reise landet rundt som flyttsamer med barn på slep etter jobb, og husvere er forståeleg nok  ingen som blir lykkligere av .   Vi har bla. fått eit arbeidsliv som er langt mer turbulent en tidligere.        

De forskerne som  har funnet ut at barnløse par er lykkligere før fylte  55-60 , og par med barn er lykkligere etter fylte 60 må hatt en  barnefientlig holdning,  og gjir ingen mening.   Hva som betraktes som meningsfult arbeid eller ikkje kommer vel alt an på øye som ser.      

Endret av Skybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OlsenHansen skrev (9 timer siden):

Neida, du er kanskje medlem av Alliansen eller et annet marginalt parti som er imot innvandring? Og det er derfor du går til frontalangrep på personer som sier nei til middelalderkultur? Takk, jeg vet akkurat hvor du står når "moderne verdier" er viktig for deg. Det er ingen overraskelser der. Du er politisk korrekt. Du har ingen hemmeligheter. Du vi ikke løfte en finger når Erna eller Jens fyller på år etter år med IS terrorister og konebankere. Dette har vi stått og sett på i ca. 40 år nå. Vi vet hvor du står.

Og jeg kan fortelle deg at når "sånne som oss" dør ut, så står det ingen mellom deg og en Burka. Da skal du få se hvor mye girl power faktisk er verdt. Ikke kom til oss og be om hjelp. Forræderiske kvinner skal bli overlatt til egen skjebne fremover. Ser jeg deg bli voldtatt av en utlending går jeg rett forbi.

 

Frontalangrep, faktisk.....det jeg først og fremst er opptatt av, er at jeg skal ha samme rettigheter og valgmuligheter som deg, når det gjelder f.eks. utdanning, jobb/yrkeskarriere og familieliv. Jeg har aldri vært interessert i en tradisjonell kjønnsrollefordeling i mitt liv og kunne  av medisinske årsaker heller ikke få barn når jeg var i riktig alder, så hvorfor skulle ikke jeg satse på jobb og utdanning? Eller for å snu på flisa - hvorfor skal ikke en fat som har lyst til å være hjemmeværende få lagt til rette for det? Like muligheter, kjære deg. 

Anonymkode: 4b376...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (10 timer siden):

Neida, du er kanskje medlem av Alliansen eller et annet marginalt parti som er imot innvandring? Og det er derfor du går til frontalangrep på personer som sier nei til middelalderkultur? Takk, jeg vet akkurat hvor du står når "moderne verdier" er viktig for deg. Det er ingen overraskelser der. Du er politisk korrekt. Du har ingen hemmeligheter. Du vi ikke løfte en finger når Erna eller Jens fyller på år etter år med IS terrorister og konebankere. Dette har vi stått og sett på i ca. 40 år nå. Vi vet hvor du står.

Og jeg kan fortelle deg at når "sånne som oss" dør ut, så står det ingen mellom deg og en Burka. Da skal du få se hvor mye girl power faktisk er verdt. Ikke kom til oss og be om hjelp. Forræderiske kvinner skal bli overlatt til egen skjebne fremover. Ser jeg deg bli voldtatt av en utlending går jeg rett forbi.

 

Og forøvrig - blander ikke du kortene her? Jeg kan ikke både være medlem av Alliansen og være PK, kan jeg vel? Jeg ser forøvrig ikke helt problemet med å være PK, når det faktisk stemmer overens med mine holdninger og verdier. Er det kanskje slik at du mener at jeg har mindre rett til mine meninger fordi jeg tilfeldigvis er kvinne og såkalt PK? Jeg mistenker at du er en kvinnehater og tradisjonalist som mener at "kvinner skal kjenne sin plass", og sånn sett er du nok mer lik en "Burka" enn hva du selv gir deg kreditt for - det er stort sett religiøse fundamentalister som benytter begrepet "forræderiske kvinner".

Anonymkode: 4b376...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...