Gå til innhold

Fødselstallene stuper - hva er det som skjer ?


Acer

Anbefalte innlegg

Hr. Aktiv skrev (13 timer siden):

Ganske enkel matematikk dette. Vi har en barnelov som praksiseres så skjevt at vi menn har nesten ingenting å stille opp med og mot hvis det blir brudd og hun ønsker å bare ta med seg barnet. Ingen tvang ligger i dommer som er satt i rettssystemet heller. Så hvorfor da risikere å bli gjeldsslave for resten av livet når du ikke hverken får sett eller ta del i livet til barna? Da er det jo bedre å forbli barnløs så slipper du å være gjeldsslave ihvertfall. Barna ser du jo uansett ikke så. 

Dette er 50% av årsaken. Å få barn er en risikosport uten sidestykke for en mann i dag. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner flere menn som venter til yngstemann er 3-4 år før de slipper bomben hjemme og går, for å sikre best mulig kort i barnefordelingssaker 

Anonymkode: 19bd2...6d2

Ja jeg vet hvordan det er. Jeg ventet ennda lenger. Glad var for det. Kidnappet ble de uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (3 timer siden):

Det blir født flest barn i byene, så logikken din er nok ikke helt vanntett all den tid gjennomsnittsinntekten er drøye 500 kNOK. 

Tips: Pene klær og utstyr selges billig på finn.no, alle nabolag har byttegrupper på fb. Det er ikke sikkert at du trenger bil, og du trenger helt sikkert ikke to biler. Du må ikke dra til Syden to ganger i året. Barna dine vokser opp og blir gode samfunnsborgere selv om du ikke har hytte i Hemsedal som er større enn huset til foreldrene dine.

Snakk for deg selv. Jeg må faktisk det. 

Anonymkode: eb6a1...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk for deg selv. Jeg må faktisk det. 

Anonymkode: eb6a1...139

Nei. Syden klarer seg fint uten deg. Beklager å måtte være den som forteller deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men kanskje flere tar høyere utdannelse senere i livet, fordi det ikke er krise å være student og å vente barn samtidig? 

Anonymkode: 68f13...d71

Spørs om de har råd til de da, de har vel et boliglån å betale på.

Anonymkode: 428c0...41d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Verden har aldri vært så bra som nå. 

Anonymkode: 1c33a...f36

Dét kommer an på øyet som ser. Vi er midt i en pandemi med de største innskrenkelsene og økonomiske konsekvensene siden andre verdenskrig.

Både økonomisk og innen klima vil vesten ikke kunne opprettholde komforten vi har nytt av de siste hundre årene. Spesielt mtp at den økonomiske perifæren sakte men sikkert hever levestandarden sin.

De blå hakker sakte men sikkert på velferdsstaten og vårt sikkerhetsnett. I tillegg blir det ikke akkurat billigere å få barn. Vi er i et merkelig politisk klima hvor fanesaker trumfer tankevirksomhet, og det er innbyggerne som tar regningen.

Dagens unge blir bombardert med krav og inntrykk av sosiale medier, og vi får en generasjon unge som er vesentlig dårligere til å tolke kroppsspråk og kommunisere muntlig. Kropps- og sexpresset er helt latterlig.

Den mentale helsen har aldri vært dårligere blant unge (kombinert med at de aldri har vært så lovlydige og pliktoppfyllende).

 

Meh. Barn har, siden andre verdenskrig, alltid vært motivert av egoisme. Noe som forsåvidt er fair, siden vi er genetisk programmert til det.

Personlig vil jeg ikke tvinge et liv inn i eksistens uten at omstendighetene, jeg selv kan kontrollere, er optimale. Og ihvertfall ikke inn i dagens samfunn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er veldig sterke økonomiske insentiver for å vente med barn til man (som kvinne) er etablert i fast jobb. Det er vanskeligere å komme inn på boligmarkedet nå enn tidligere. Begge disse tingene gjør at par venter lengre med å få første barn, og da begrenser det seg gjerne naturlig til maks to barn. I tillegg er det mye som blir uforholdsmessig dyrere med tre-fire barn kontra to (bil, bolig, ferie er allerede nevnt i tråden). 

Kjenner forøvrig mange kvinner som gjerne skulle hatt ett tredje/fjerde barn, og det er stort sett mannen som setter foten ned og ikke vil ha flere. Så det er altså ikke norske kvinner jeg ville fokusert på om jeg var Erna. 

Anonymkode: 33c9f...3a4

Menn vil generelt ikke ha barn. Stort sett menn blir presset til rollen som far. Menn velger stort sett mellom å bli far eller å bli singel. 

Anonymkode: 30270...b21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kritiserer ikke nav brukere. Jeg kritiserer verdenspolitikken. Mange i Norge går på nav fordi det ikke er plass til dem i arbeidslivet, og det overhodet ikke brukerne sin skyld alltid. Det er heller ikke pensjonister sin feil at de idag lever 20 år på overtid. Ei heller kan barn for at de blir født inn i en søskenflokk på allerede 8 barn. Men, like fordømt hvem sin feil det er så endrer det ikke det faktum at vi er for mange om navbeinet.

Så lenge folk spyr ut unger som fluer på Afrikas Horn så hjelper det ikke en dritt at vi får opp fødselstallene i Norge. Så lenge det finnes fattige land så vil Norge alltid sende bort våre penger i velferd til de landene. Det vil alltid komme udugelige asylsøkere og flyktninger hit som vi må betale for, i tillegg til alt det andre.

Den eneste måten å få opp fødselstallene i Norge på er å tilrettelegge for at det skal bli enklere å kombinere barn med et arbeidsliv. For å få til det må vi ha økonomi nok til det og den eneste måten å gjøre det på er å slutte å tilrettelegge for at folk skal leve til de er over 100, slutte å hjelpe til med å subsidiere overbefolkning i form av ulandshjelp og å slutte med å ha så høye krav til arbeidslivet at ikke navbrukere får plass der.

Så slik som verden ser ut nå så er det bra at fødselstallene i Norge ikke er så høye. Som du selv sa, vi får jo inn nok arbeidskraft fra utlandet hvis vi det er manko.

Anonymkode: 23cf4...638

«Det vil alltid komme udugelige asylsøkere og flyktninger hit som vi må betale for, i tillegg til alt det andre». Noe så kvalmt å si. Ikke minst generaliserende. Veldig mange flyktninger og asylsøkere som kommer fra helt forferdelige tidligere liv, men til tross for det,  bidrar til samfunnet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi damer kan når som helst skille seg når hun går lei, finner en annen osv. Så kan hun ta med seg ungene og kanskje man aldri får sett dem igjen. Hvorfor skal man ville det? Statistikken viser at kvinner skiller seg i 80% av tilfellene og mannen står igjen som taperen alltid.

Anonymkode: 17d81...013

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi damer kan når som helst skille seg når hun går lei, finner en annen osv. Så kan hun ta med seg ungene og kanskje man aldri får sett dem igjen. Hvorfor skal man ville det? Statistikken viser at kvinner skiller seg i 80% av tilfellene og mannen står igjen som taperen alltid.

Anonymkode: 17d81...013

Vel, dette må da bare komme fra en mann? Enda godt er det at kvinner (Endelig!!) ikke er bundet fast i et ulykkelig forhold pga økonomi. Damer vil skille seg når de ikke er lykkelige, gjerne over lenger tid. Hvis vi skulle gjort denne statistikken over en lenger periode. Når kvinner bare måtte være hjemme, så var det mannen som slå i bordet. Nå snakker jeg om de siste 200-300 årene. Så ingen sympati fra min side der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn, og det blir med det. Ble mor sent, var 29 år da. Skulle egentlig ikke ha barn i det hele tatt, men fikk da et barn til slutt.

Ser stadig denne barnefordelingen kommer opp av noen bitre menn her. Vel, den biten var ikke i tankene våre en gang da graviditeten var et faktum.

Nå har det blitt slik at barnet er en av disse som ikke ser faren sin hver måned. Men det er kun faren sin feil. Han har muligheten for samvær, men avlyser. Samvær 1-2 ganger i året er nok for han. Det var utrolig å høre han si at grunnen til han ville ha samvær, var 'pga stigmaet å ikke ha samvær'. Ikke noe om at han ønsket å ha et forhold til barnet.

Og siden jeg sitter med hele ansvaret, blir det kun det ene barnet. Jeg kan ikke tvinge han å ha samvær heller. Det er spinndyrt å ha hele det økonomiske ansvaret alene. Ja, jeg får noe skattelette, men det gjør ikke opp for alle utgiftene. Det var ikke i barnehage/SFO-årene at barnet kosta, det er nå som tenåring!

Det beste forslaget jeg har sett her, er skattelette for de med barn.

Anonymkode: e5dd3...1af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (27 minutter siden):

Dét kommer an på øyet som ser. Vi er midt i en pandemi med de største innskrenkelsene og økonomiske konsekvensene siden andre verdenskrig.

Både økonomisk og innen klima vil vesten ikke kunne opprettholde komforten vi har nytt av de siste hundre årene. Spesielt mtp at den økonomiske perifæren sakte men sikkert hever levestandarden sin.

De blå hakker sakte men sikkert på velferdsstaten og vårt sikkerhetsnett. I tillegg blir det ikke akkurat billigere å få barn. Vi er i et merkelig politisk klima hvor fanesaker trumfer tankevirksomhet, og det er innbyggerne som tar regningen.

Dagens unge blir bombardert med krav og inntrykk av sosiale medier, og vi får en generasjon unge som er vesentlig dårligere til å tolke kroppsspråk og kommunisere muntlig. Kropps- og sexpresset er helt latterlig.

Den mentale helsen har aldri vært dårligere blant unge (kombinert med at de aldri har vært så lovlydige og pliktoppfyllende).

Det er ikke krig i Norge. Og av krigene i andre land dør det relativt få der også. 

Få dør sammenlikna med tidligere epedimier.

Unge sliter, men det har de alltid gjort. Forskjellen nå er at vi tar dem på alvor. 

Klimaet må vi gjøre noe med, ja. 

Anonymkode: 1c33a...f36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å ha en baby er noe av det mest grusomme jeg har vært med på. 

Jeg velger døden fremfor å få et barn til

Så er det jo selve den delen med å føde, forventninger om at man ammer og at mor skal være primær omsorgsperson. Opp tidlig om morningen, som ikke passer et B-menneske som meg

Anonymkode: 08c3d...9f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 11.38):

Jeg venter med å få barn til jeg får råd til en bolig jeg kan oppdra dem i.. det koster mellom 10 og 15 millioner, så jeg er nok 40 før vi kan begynne :)

 

Anonymkode: 32da8...742

Såpass? Har du ikke tenkt på at du kan flytte ut til et annet sted der det er rimeligere boligpriser, og du kan få en fin bolig for 3 mill? 

Så bare fordi du skal bo akkurat der, og det høres ikke ut som noe sted i Norge med så høye priser for å kjøpe seg en bolig, så skal du bo der, og heller vente med å få barn. Det høres ikke ut som du ønsker deg barn egentlig. 

Anonymkode: 187b3...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 11.30):

Desto flere grunner til å ikke få så mange barn, er det ikke? Fremtiden er uviss,miljøet ødelegges og hvem vet om det vil bli arbeidsplasser til dagens barn i fremtiden.

Anonymkode: 30371...1a8

Arbeidsplasser til barna blir det nok, ettersom det trengs mange for å ta seg av pleietrengende eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (På 15.2.2021 den 11.42):

Det må legges tilrette for at motivasjonen  blandt unge par i etableringsfasen økes til å få flere barn.     Politikerne må "VRI  tankegangen sin "  å i  begynne å snakke om "hvordan  ta vare på bygdeskulene" fremfor å snakke om  å bygge de  ned.  Idag så handler det mer om en økonomidebatt en verdidebatt, og  det må skje en holdningsendring skal ein få verdidebatten  innpå eit annet spor.     

Motivasjon blant unge par til å få flere barn?

-De vet jo at de mest sannsynlig går fra hverandre i løpet av 10 år, så det er klart de ikke vil ha så mange barn å ta hensyn til når de går videre med nye partnere.

-De vet at de blir diskriminert i forhold til de som får få barn når det gjelder jobb. Sykt barn med flere barn medfører sykefravær på jobb.

-Det er ikke attraktivt for potensielle partnere at man har mer enn to barn fra før. 

Og dette gjelder også i bygdene, som du nevner her. Bygder er ikke så ulik byer i så måte.

 Men jeg er enig med deg, i det at vi må ta vare på bygdeskolene. Men det å gjøre det påvirkes i høy grad av at det ikke skal være et tapsprosjekt å få barn.

 

Anonymkode: 187b3...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Albbas skrev (På 15.2.2021 den 11.56):

Jeg tror ganske oppriktig at økonomiske insentiver må til. Og ikke sånt fjas som kontantstøtte og barnetrygd, men insentiver som tydelig viser at samfunnet faktisk verdsetter det å få barn. Når arbeidsgivere sukker oppgitt for at du skal ha enda et barn er det fint med mer enn fagre ord fra statens side. 

Hvilke løsninger det skulle vært vet jeg ikke, men det kunne vært høyere engangsstønad (slik at man kan planlegge graviditet under studier/som nyutdannet), lavere skatt eller høyere fradrag for de med barn, kortere arbeidsdag (erstatte ammefri med småbarnsfri), betydelig høyere barnetrygd, rett på avskrivning av studielån med X kroner per barn. Kommunene kan også gå inn med insentiver, som lavere eiendomsskatt for barnefamilier, lavere barnepris, større søskenmoderasjon, boligprosjekter med gunstige lån for de med småbarn. 

Hva kan vi gjøre for å oppmuntre flere til å få barn i yngre alder? Øke muligheten for støtte hvis barn under studier, gratis barnehage, høyere barnetrygd for de som får første barn før 28 år, gunstige boliglån. 

Dette er bare tilfeldige forslag, ikke så veldig gjennomtenkt, men jeg tror det kan bidra til at flere alvorlig vurderer barn som et alternativ tidligere i livet, og ikke noe de skal utsette til X og Y er på plass. Vi må fremsnakke det å få barn! 

Selv skulle jeg gjerne fått et tredje barn, men alder setter naturlige begrensninger. 

Det må legges tilrette for større valgfrihet til at en av foreldrene kan få vera hjemme  med barna m/ pensjonsopptjening. 

Barnefamilier m/  3  barn eller flere bør ha fortrinnsrett til startlån, og  lån til bolig utan at det vert stilt vilkår om egenkapital.

Forsørgerfradraget må økes betrakteleg. 

Tilskudd til kjøp av minibuss, 7 seter biler.  e.l .

Søskenmodrasjon  ved barnehager, fritidsarenaer, lekeland. dyreparker, fotball   o.l.

Igjennbruksbutikk av barneleker, barneklær, sykler m.m.  

Kort sagt :   Her er det bare å finne rosinen i pølsen som igjenn kan gjøre det attraktivt for foreldre å få  flere barn.    I mange bygder blir barnefamilier som etablerer seg sett på som en gavepakke, og de skaper nytt liv.    

 

     

Endret av Skybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i artikkelen at hovedutfordringen er at færre par får barn nummer tre. For vår del er det egentlig lite eller ingenting som kunne fått oss til å få ett barn til (vi har to allerede), verken lavere barnehagepriser, endret permisjonsordning, kontantstøtte eller noe slikt. Vi synes rett og slett at to er perfekt.

Hvis man virkelig ønsker å få svar burde man intervjue par med to barn og spurt:

  • Skulle dere gjerne hatt ett barn til?
  • Hvis ja, planlegger dere å få et barn til?
  • Hvis nei, hvorfor?

Jeg kunne egentlig gjerne fått et tredje barn, men da måtte vi hatt større hus, større bil og en av oss måtte redusert stillingen ytterligere (mannen jobber allerede 80 %). Men jeg var mye syk i svangerskapet med nummer to, og synes babytiden er utrolig slitsom, så det frister egentlig ikke. Og det må vel være greit.

Anonymkode: 71eed...357

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det står i artikkelen at hovedutfordringen er at færre par får barn nummer tre. For vår del er det egentlig lite eller ingenting som kunne fått oss til å få ett barn til (vi har to allerede), verken lavere barnehagepriser, endret permisjonsordning, kontantstøtte eller noe slikt. Vi synes rett og slett at to er perfekt.

Hvis man virkelig ønsker å få svar burde man intervjue par med to barn og spurt:

  • Skulle dere gjerne hatt ett barn til?
  • Hvis ja, planlegger dere å få et barn til?
  • Hvis nei, hvorfor?

Jeg kunne egentlig gjerne fått et tredje barn, men da måtte vi hatt større hus, større bil og en av oss måtte redusert stillingen ytterligere (mannen jobber allerede 80 %). Men jeg var mye syk i svangerskapet med nummer to, og synes babytiden er utrolig slitsom, så det frister egentlig ikke. Og det må vel være greit.

Anonymkode: 71eed...357

Vi hadde 3 barn, og fekk  (attpå klatt ) tvillinger, og 3 barn blei  plutseleg  til 5 barn.  Mor var hjemmeverande, og  far jobbet lange dager med bl.a. mye overtidsarbeid på grunn av en presset økonomisk kvardag.   Bilen reg, for 5 vart plutseleg ikkje stor nok, og hadde ikkje råd å kjøpe nyere bil.    Løsningen vart å kjøpe en eldre gammel bil reg, for 7 som far reparerte på natt / kveldstid.   Møtte etterhvert på en rekke andre praktiske utfordringer knyttet til  det å ha tvillinger (prikk like).   Til tross for en enormt hektisk tid med mye ansvar, og en  presset økonomisk så var det en uforglemmeleg, og verdifull tid.    Etterhvert som barna blei større så fekk mor seg noen småjobber / deltidsjobber så hun kunne spe på familieøkonomien.    Feriene blei ofte lagd til familie, venner ,  teltur , og  leie hytte  m/ kjøleskap var luksus på den tida. 

Det var før I-paden, og mobiltlf . sin tid, og legoklosser, spill, og uteleker  var barnas største lidenskap på den tiden.   Eg hørte aldri noen kvinner eller menn  som klaget over arbeidsfordeling i hjemmene, og  hadde inntrykk av at de fleste foreldre  samarbeidet godt saman.   Skilsmisser / samlivsbrudd hørte også med til sjeldenhetene før  barna hadde  forlatt   barneromene.    Nå opplever ein imidilertid stadig oftere  samlivsbrudd  medan  barna enda er små.   Dette i motsettning til  før  da  samlivsbrudd var mer vanleg  etter at barna hadde flyttet hjemmefra.    Mange foreldre har nok opplevd eit  tomrom etter barna dro  har endret på noen følelser hos dem.   Eller mange foreldre følte på ansvaret å holde saman for å    barnas skyld til de blei voksne. 

Kravmentaliteten, og forbruksmønsteret  har endret seg, og dermed må idag begge foreldre i fulltidsjobb for å henge med.   Når naboen flislegger badet , og renovere  boligen , kjøper ny bil, bygger hytte / båt så har det en viss  smitteffekt   Dette kan vera kostnader som troleg er langt større en det  å ha barn,  og  mange velger bort det å få flere barn til fordel for økt matriell levestandard.    Mennesker er flokkskapninger, og sydenferie,  kjøpesentrane er blitt den nye treffstaden.

Du hevder at forutsetningen for å få barn nr. 3 er  at dere da hadde måttet ha større bolig,  ny bil , redusert stilling, troleg eit tradisjonel utfordring mange foreldre står overfor.

 Hvor  stort hus bør  ein ha til en familie på 5. ?

 Hvor stor / kostbar  bil bør  ein ha til en familie på 5 . ? 

 Hvor mye  mer tid går med til 3 barn til fordel  for  bare 2 barn. ?

 Hvor lang arbeidstid ser du for deg som det mest idielle med med  2-3 barn. ?

         

   

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mannen det er en risikosport for, det å få barn. Det er kvinnen dette er skummelt for. Dette fordi det ikke finnes noen beskyttelse i ekteskapet lenger. Hun vet at hun blir uattraktiv hvis hun får fem barn. Puppene dingler som noen innskrunkne tennissokker, magemusklene klarer kanskje to barn - men ikke fem. Da blir de så strukket at man aldri får dem på plass igjen. Vektoppgangen under hver graviditet gjør at hun stadig får flere strekkmerker, mer og mer løs hud og tilslutt også umulige kiloer som aldri slipper taket. Kvinnen vet alt dette. Og hun vet at som en slapp og singel fembarnsmor så blir hun veldig, veldig ensom. Så når hun ikke har noen garanti for ekteskapet lenger, og hun vet at mannen alltids kan skaffe seg en yngre og strammere kvinne, så vil hun selvsagt ikke risikere noe av dette. Hun vil heller ikke risikere å måtte fø fem barn på sin egen inntekt, da dette landet har blitt så dyrt at det knapt strekker til med to inntekter og ett eller kanskje to barn. Fem barn og ei inntekt er ikke aktuelt, og som sagt - hun har ikke lenger noen garanti i ekteskapet.

Myndighetene ønsker ikke at alle skal få flere barn. De kvinnene som kanskje kunne tenkt seg dette, som gjerne har lavere inntekt og kanskje ingen utdannelse, de blir raskt stoppet av "systemet". De blir "veiledet" og hundset med av vårt elskede barnevern, og kanskje får de beholde barna sine tross sin lave status og inntekt, men de tør selvfølgelig aldri få flere barn etter denne velmente innblandingen. Og det er vel nettopp også et virkemiddel, slik at ikke de fattige får så mange barn. Myndighetene ønsker tross alt ikke at alle får flere barn - kun de rike og framfødde.

Det er mye som er galt med dette landet nå. Og fødselsstatistikken er nettopp et symptom på dette. 

Anonymkode: 2c901...26a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...