Gå til innhold

Fødselstallene stuper - hva er det som skjer ?


Acer

Anbefalte innlegg

Jeg tenker det handler om økonomi ja som flere nevner her mtp hvordan samfunnet er bygget opp i dag. Og stress. Og mange gode poeng her. Men vi er jo overbefolket på kloden totalt sett, så egentlig er det jo veldig positivt. 

Jeg tror også mye handler om valg, frihet og sosialt aksept for å avgjøre selv om man vil ha barn i dag - heldigvis. Det er virkelig ikke alle som skulle hatt barn. Og min mor har sagt selv at hvis hun var oppvokst i dag, hadde hun valgt bort barn. Men fordi det ikke var sosialt akseptert før, så fikk hun barn. Hun har alltid behandlet oss barna som en byrde på grunn av det, og det har vært veldig vanskelig. 

I tillegg må psyken være på plass! Jeg vet selv at jeg ikke er frisk nok mentalt til å ta vare på et barn, og jeg tenker at det er større aksept enn før for å velge bort barn, fordi man ikke har helse til det. 

 

Anonymkode: 9f30f...47e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne og 28 år, og er vel egentlig i denne alderen hvor jeg burde få barn snart. Grunnen til at jeg ikke har fått barn ennå: 

- jeg kjenner ikke på lysten etter barn. Vet ikke hva det kommer av, er det p-stav som hindrer lysten? Det biologiske suget har ikke kommet til meg ennå.

- økonomi: jeg er nyutdannet, akkurat kommet i jobb, som er vikariat. Leier bolig, men kjøper nok en liten leilighet etter hvert. Det passer ikke med barn i en 18 kvadrat leilighet. 

- jeg er singel. Jeg må ta stilling til om jeg vil vente på en eventuell mann eller benytte meg av «storken» og bli alenemamma.

 

jeg har tenkt at innen jeg er 35, så må jeg ta et valg. Ergo jeg har fortsatt 7 år på meg til å ta et valg, før det er for sent. 

Anonymkode: fa7b9...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Skybe said:

Hvor mye  mer tid går med til 3 barn til fordel  for  bare 2 barn. ?

 Hvor lang arbeidstid ser du for deg som det mest idielle med med  2-3 barn. ?

Vet ikke helt hva du mener med arbeidstid, men det funker ikke helt å sammenligne barn før og barn nå på den måten du gjør her, tror jeg. Det er helt andre forventninger til involvering med barn nå. Mye av det legger vi på oss selv, men mye kommer også fra skole, barnehage og fritidsaktiviteter. Boligprisene har økt mye mer enn inntekten har, i 1980 brukte en husstand 14-15% av inntekten sin på bolig, i dag har det bikket 30%. Fokuset på barns utvikling og viljen til å legge opp livet slik at det skal bli best for barna er også generelt større nå tror jeg. Det er mulig det har gått for langt, det vet ikke jeg, men det er altså der vi er. 

Anonymkode: 7fba6...b68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke helt hva du mener med arbeidstid, men det funker ikke helt å sammenligne barn før og barn nå på den måten du gjør her, tror jeg. Det er helt andre forventninger til involvering med barn nå. Mye av det legger vi på oss selv, men mye kommer også fra skole, barnehage og fritidsaktiviteter. Boligprisene har økt mye mer enn inntekten har, i 1980 brukte en husstand 14-15% av inntekten sin på bolig, i dag har det bikket 30%. Fokuset på barns utvikling og viljen til å legge opp livet slik at det skal bli best for barna er også generelt større nå tror jeg. Det er mulig det har gått for langt, det vet ikke jeg, men det er altså der vi er. 

Anonymkode: 7fba6...b68

Med arbeidstid mener eg  tiden  til omsorgsarbeid som går med  for 1 barn-2 barn-3 barn.   Vi er sjølve foreldre til 5 (inkl. tvillinger) og mange timer har  gått med til bleievask  (før ferdigbleier var å få kjøpt i butikken).  Og oppvaskmaskin vart standardutstyr i dei fleste hjem.  Den største utfordringen ligger i første barnet ettersom  klær sko etc kan ofte nyttes av barn nr. 2 -3 o.s.v  

Det var på den tiden det var vanleg å sjå annonser i lokalavisen  "Bil selges grunnet husbygging" 

 Vet ikkje helt hva du mener med at ein ikkje kan samanligne barn før og no.?   Mine barn er ettehvert komt inn i voksenalderen, og bidrar idag  til verdiskapningen igjennom jobben.   Eg kan ikkje sjå at foreldre av idag  har noe bredere  kompetanse i forhold til barneoppdragelsen før og no.    

ifra https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/ priskalkulatoren så var inngangsbill. til boligmarkedet også høy  tidligere, men forskjellen var at  folk før  bygde / kjøpte boliger for ha eit sted å bo.   På 60-70 tallet var det ferdighusfirma rundt om  i kvar ei bygd som  leverte eneboliger til mur på god standard på  henholdsvis 85 kvm /95 kvm i henhold til husbankens rettningslinjer , og  det var konkuranse på boligmarkedet.   Før var inngangsbill. til boligen en skuffel, grafse, trillebår, og mange dugnadstimer/ egeninnsats gjekk med  før ein endeleg kunne flytte inn i egen bolig.   Det er denne gruppen mange  idag forbinder med "dessertgenrasjonen"  som har bygd husmuren, det det meste  boligene sjølve på fritida, og da arbeidstida var 07.30  - 17. 

 Til tross for historisk lave renter har boligprisene skutt i veret med rakettfart, og stadig flere  har problemer med å få inngangsbill. til boligmarkedet.   Idag har vi høy import av arbeidskraft rett, og slett fordi mange nordmenn ikkje vil ha desse jobbene desse utfører.    Den dagen importarbeidskrafta reiser hjem vil norge stoppe opp.    

 

 

 

 

    

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (17 minutter siden):

Med arbeidstid mener tiden  til omsorgsarbeid som går med  for 1 barn-2 barn-3 barn.   Vi er sjølve foreldre til 5 (inkl. tvillinger) og mange timer har  gått med til bleievask  (før ferdigbleier var å få kjøpt i butikken).  Og oppvaskmaskin vart standardutstyr i dei fleste hjem.

Det var på den tiden det var vanleg å sjå annonser i lokalavisen  "Bil selges grunnet husbygging" 

 Vet ikkje helt hva du mener med at ein ikkje kan samanligne barn før og no.?   

Utifra https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/ priskalkulatoren så var inngangsbill. til boligmarkedet også høy  tidligere, men forskjellen var at  folk før  bygde / kjøpte boliger for ha eit sted å bo.   På 60-70 tallet var det ferdighusfirma rundt om  i kvar ei bygd som  leverte eneboliger til mur på god standard på  henholdsvis 85 kvm /95 kvm i henhold til husbankens rettningslinjer , og  det var konkuranse på boligmarkedet.   Før var inngangsbill. til boligen en skuffel, grafse, trillebår, og mange dugnadstimer/ egeninnsats gjekk med  før ein endeleg kunne flytte inn i egen bolig.   Det er denne gruppen mange  idag forbinder med "dessertgenrasjonen"  som har bygd husmuren, det det meste  boligene sjølve på fritida, og da arbeidstida var 07.30  - 17.  

    

Døgnet har 24 timer uansett hvor mange barn man har. Så det er vanskelig å vite hva du vil fram til her. Har man mange barn, har man nødvendigvis mindre kvalitetstid til det enkelte barn. Samtidig har man stordriftsfordeler ved at de kan leke med hverandre eller passe hverandre, avhengig av alder. 
Før i tiden var det ikke vanlig at både mor og far hadde full jobb på toppen av omsorgsoppgavene/barn.

Anonymkode: 99a4a...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Døgnet har 24 timer uansett hvor mange barn man har. Så det er vanskelig å vite hva du vil fram til her. Har man mange barn, har man nødvendigvis mindre kvalitetstid til det enkelte barn. Samtidig har man stordriftsfordeler ved at de kan leke med hverandre eller passe hverandre, avhengig av alder. 
Før i tiden var det ikke vanlig at både mor og far hadde full jobb på toppen av omsorgsoppgavene/barn.

Anonymkode: 99a4a...563

Undres på hvor mange barn du har ?     Hva slags grunnlagsmatrialer bygger du her dine holdninger / påstander til  ?    Virker som du slenger noen påstander ut som det overhode ikkje er noe hold i, og ikkje ser noen grunn til å ofre mer tid til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skybe skrev (29 minutter siden):

Med arbeidstid mener eg  tiden  til omsorgsarbeid som går med  for 1 barn-2 barn-3 barn.   Vi er sjølve foreldre til 5 (inkl. tvillinger) og mange timer har  gått med til bleievask  (før ferdigbleier var å få kjøpt i butikken).  Og oppvaskmaskin vart standardutstyr i dei fleste hjem.  Den største utfordringen ligger i første barnet ettersom  klær sko etc kan ofte nyttes av barn nr. 2 -3 

Det var på den tiden det var vanleg å sjå annonser i lokalavisen  "Bil selges grunnet husbygging" 

 Vet ikkje helt hva du mener med at ein ikkje kan samanligne barn før og no.?   Mine barn er ettehvert komt inn i voksenalderen, og bidrar idag  til verdiskapningen igjennom jobben.   Eg kan ikkje sjå at foreldre av idag  har noe bredere  kompetanse i forhold til barneoppdragelsen før og no.    

ifra https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/ priskalkulatoren så var inngangsbill. til boligmarkedet også høy  tidligere, men forskjellen var at  folk før  bygde / kjøpte boliger for ha eit sted å bo.   På 60-70 tallet var det ferdighusfirma rundt om  i kvar ei bygd som  leverte eneboliger til mur på god standard på  henholdsvis 85 kvm /95 kvm i henhold til husbankens rettningslinjer , og  det var konkuranse på boligmarkedet.   Før var inngangsbill. til boligen en skuffel, grafse, trillebår, og mange dugnadstimer/ egeninnsats gjekk med  før ein endeleg kunne flytte inn i egen bolig.   Det er denne gruppen mange  idag forbinder med "dessertgenrasjonen"  som har bygd husmuren, det det meste  boligene sjølve på fritida, og da arbeidstida var 07.30  - 17. 

 Til tross for historisk lave renter har boligprisene skutt i veret med rakettfart, og stadig flere  har problemer med å få inngangsbill. til boligmarkedet.   Idag har vi høy import av arbeidskraft rett, og slett fordi mange nordmenn ikkje vil ha desse jobbene desse utfører.    Den dagen importarbeidskrafta reiser hjem vil norge stoppe opp.    

 

 

 

 

    

Oj, du må være eldgammel...

Anonymkode: 02f2b...947

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oj, du må være eldgammel...

Anonymkode: 02f2b...947

Spørst hva du regner som eldgammel idag.    Verden har  heldigvis gått fremover på mange områder, men bakover på mange andre områder.   

Endret av Skybe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på den statistikken, og tipper jeg er ganske typisk. Kvinne 38 singel og ingen barn.

Jeg skulle gjerne hatt barn, det er ikke noe jeg bevisst har valgt bort, men livet har ikke falt seg sånn. Har alltid vært fornøyd med situasjonen min, og ikke stresset med å finne mann heller. Det bekymret meg svært lite at jeg mest sannsynlig ikke blir mor.

Livet har gått fort, og jeg syns absolutt ikke at jeg har vært singel og uavhengig for lenge. Jeg har inntrykk av at mange er som meg, altså har ingenting i mot barn/familieliv - jeg kunne gjerne hatt det selv men da måtte en solid mann dukket opp tidligere - men stortrives også i livet alene og dermed blir det fort ingen barn.

Skjønner jo at på systemnivå har jeg kanskje prioritert dumt, men for meg og mitt liv er situasjonen absolutt fin. 

Anonymkode: 21de0...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (14 minutter siden):

Undres på hvor mange barn du har ?     Hva slags grunnlagsmatrialer bygger du her dine holdninger / påstander til  ?    Virker som du slenger noen påstander ut som det overhode ikkje er noe hold i, og ikkje ser noen grunn til å ofre mer tid til 

Du er ikke enig i at døgnet har 24 timer for alle? 
Jeg har to barn 🙂 Det blir ikke flere. Det har jeg ikke tid til når jeg samtidig jobber 100%

Anonymkode: 99a4a...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-svært høye boligpriser

-alle skal ha høy utdanning

-selvrealisering

-travel hverdag

-familiekultur er forsvunnet over tid i det forrige århundre. vi er alle mer enstøinger

 

vi har ei jente på 3 år, vil gjerne ha flere barn men vi har ikke ork, kanskje er vi late? mistenker det også, at vi i norge har blitt for myke

Anonymkode: f0390...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

-svært høye boligpriser

-alle skal ha høy utdanning

-selvrealisering

-travel hverdag

-familiekultur er forsvunnet over tid i det forrige århundre. vi er alle mer enstøinger

 

vi har ei jente på 3 år, vil gjerne ha flere barn men vi har ikke ork, kanskje er vi late? mistenker det også, at vi i norge har blitt for myke

Anonymkode: f0390...905

Kan også si at hverken jeg og mine venner tror det er særlig fremtid for våre barn. Klimakrise, dyr og insekter forsvinner sjokkerende fort. Dette vil medføre til masser av flyktninger. Vannmangel. resursmangel. Jorden vil ikke være fruktbar og dyrene dør ut. Krig om resurser. Og dette sier forskerene hele tiden, men så lenge pengene styrer så skjer det ingenting. Generasjon Z og generasjonene etter blir ofte kalt generasjon ingen fremtid, grusomt, men sant

Anonymkode: f0390...905

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (19 minutter siden):

Spørst hva du regner som eldgammel idag.    Verden har  heldigvis gått fremover på mange områder, men bakover på mange andre områder.   

Du snakker om at man ikke kunne kjøpe vanlige bleier i butikken da du fikk barn og søsteren min som ble født i 1973 brukte vanlige bleier. Så da må jo barna dine være eldre enn det og da blir jo du ganske gammel vil jeg tro.

Anonymkode: 02f2b...947

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er med på den statistikken, og tipper jeg er ganske typisk. Kvinne 38 singel og ingen barn.

Jeg skulle gjerne hatt barn, det er ikke noe jeg bevisst har valgt bort, men livet har ikke falt seg sånn. Har alltid vært fornøyd med situasjonen min, og ikke stresset med å finne mann heller. Det bekymret meg svært lite at jeg mest sannsynlig ikke blir mor.

Livet har gått fort, og jeg syns absolutt ikke at jeg har vært singel og uavhengig for lenge. Jeg har inntrykk av at mange er som meg, altså har ingenting i mot barn/familieliv - jeg kunne gjerne hatt det selv men da måtte en solid mann dukket opp tidligere - men stortrives også i livet alene og dermed blir det fort ingen barn.

Skjønner jo at på systemnivå har jeg kanskje prioritert dumt, men for meg og mitt liv er situasjonen absolutt fin. 

Anonymkode: 21de0...fe8

Du er blitt 38  år, og toget kan forlengst  vera godt for at du får barn.   Det at du har valgt å ikkje få mann å  barn, og det  er ditt valg,  og din holdning til det er troleg mer  samansatt en hva du gjir utrykk for her.    Kanskje vegrer du deg for å ta omsorgs- ansvar for barn, og du anser det som en slags frihetsberøvelse  ?   Mange velger singeltilverelsen til fordel for eit familieliv med barn,  og her  ligg utvilsamt også eit økonomisk motiv bak ?    Kanskje er det en grunnleggende holdning hos  mange som vegrer seg for å ikkje føre slektsarven videre at de er "sjølvopptatt" 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire barn, og det har vært et slit! 
Jeg anbefaler ingen å få så mange barn! 
 

Svangerskapene har blitt værre og værre, fordi jeg skulle prestere fullt ut på jobb + ta meg av barn og hjem.

Når barna var ni mnd var det tilbake til jobb, og da ble hverdagen hektisk. Men vi må jo jobbe, for regningene betaler seg ikke selv. 
 

så begynte de etterhvert på skolen. Da skal vi følge opp lekser (opp mot 45 min pr barn pr dag...), delta på ditten og datten, holde vennetreff og invitere venner hjem. 
 

Jeg kunne remset opp i det uendelige. Jeg elsker barna mine, men skulle ønske vi så oss fornøyde med ett eller to. 
 

Samfunnet er ikke lagt opp til familier med mange barn. Vi slites ut!

Anonymkode: 3d241...df8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du snakker om at man ikke kunne kjøpe vanlige bleier i butikken da du fikk barn og søsteren min som ble født i 1973 brukte vanlige bleier. Så da må jo barna dine være eldre enn det og da blir jo du ganske gammel vil jeg tro.

Anonymkode: 02f2b...947

Ja, bleier var nok å få kjøpt i butikken 1973, og før  den tid, men langtifra alle barn har kunne nytte ferdigbleier.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en kombinasjon av flere ting.

De fleste ønsker å ha en partner, jobb, bolig. For å få en bolig trenger man masse penger, egenkapital kravet bare øker, boligprisene øker. Man trenger nesten en master for å få en jobb meg ok lønn. Det betyr at man får barn senere, for man venter på nok penger.

Samtidig så har vi permisjonsordningen. Vi har det godt i Norge sammenlignet med andre land, men det betyr ikke at den er helt gunstig for alle. Far har fått flere uker som han må ta ut, som er fantastisk, men de ukene er tatt fra fellespotten, og ikke gitt til han ekstra. Det er vanskelig for mange å få permisjon og ferie til å gå opp med barnehagestart i september. Mor sliter kanskje også enda, selv 7 mnd etter fødsel, og hun blir tvunget ut i ulønnet permisjon. Noe ikke alle egentlig har råd til.

Om Erna vil vi skal få flere barn, da må det legges bedre opp for at vi klarer oss når barna er her. Hva med å gi mor 1 år permisjon som er hennes uker. Far har enda sine 15 uker. Barnet får da tid til å blir godt over 1 år før det tvinges ut i barnehage, det vil aldri være et problem at noen må ut i ulønnet permisjon. Man har råd til å ha boligen man har lånt seg opp til ørene for å kjøpe.

Anonymkode: 41c9b...5d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en kombinasjon av flere ting.

De fleste ønsker å ha en partner, jobb, bolig. For å få en bolig trenger man masse penger, egenkapital kravet bare øker, boligprisene øker. Man trenger nesten en master for å få en jobb meg ok lønn. Det betyr at man får barn senere, for man venter på nok penger.

Samtidig så har vi permisjonsordningen. Vi har det godt i Norge sammenlignet med andre land, men det betyr ikke at den er helt gunstig for alle. Far har fått flere uker som han må ta ut, som er fantastisk, men de ukene er tatt fra fellespotten, og ikke gitt til han ekstra. Det er vanskelig for mange å få permisjon og ferie til å gå opp med barnehagestart i september. Mor sliter kanskje også enda, selv 7 mnd etter fødsel, og hun blir tvunget ut i ulønnet permisjon. Noe ikke alle egentlig har råd til.

Om Erna vil vi skal få flere barn, da må det legges bedre opp for at vi klarer oss når barna er her. Hva med å gi mor 1 år permisjon som er hennes uker. Far har enda sine 15 uker. Barnet får da tid til å blir godt over 1 år før det tvinges ut i barnehage, det vil aldri være et problem at noen må ut i ulønnet permisjon. Man har råd til å ha boligen man har lånt seg opp til ørene for å kjøpe.

Anonymkode: 41c9b...5d8

Dette blir raskt avfeid med at andre land med langt dårligere tilbud har bedre fødselsrate

Anonymkode: f0390...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er ikke enig i at døgnet har 24 timer for alle? 
Jeg har to barn 🙂 Det blir ikke flere. Det har jeg ikke tid til når jeg samtidig jobber 100%

Anonymkode: 99a4a...563

Har stor forståelse for at det kan  føles som eit slit å jobbe 100 %, og samtidig ha omsorgen for  2 barn.

Kanskje vert å minne om at tidligere  så var arbeidstid eit ukjent begrep hos  mange foreldre ettersom livsgrunnlaget var annerledes med  gårdsbruk, fiske.  De fleste hadde lengre arbeidsdager en mange kan forstille seg idag, og mange mødre var hjemme alene med barna i lengre økter når far var borte på fiske.        Ferier var også eit ukjent begrep  ettersom sommerene var høgsesong i  gårdsdrifta , og  fiske / fangst hadde også sine  høgsesonger som idag.  Til tross for lange dager, og de fleste vokste opp under langt fattigere kår  så hadde de idet minste råd , og tid til omsorg for større barneflokker.

  Skolene hadde tidligere  3-4 dager potetferie  (idag høstferie) hvor de fleste born måtte ta del i potetopptaking.   Idag nyttes høstferien til sydenturer, og andre ferieopplevelser, og slikt ligger press på familieøkonomien, men er det eit behov for barna sin del ?       Skulene har idag 3 mnd. ferie medan arbeidslivet har maks 5 uker, og vet at mange foreldre har problemer med å få kabalen til å gå saman i forhold til ferieaviklinger o.s.v.   Hvordan påvirker dette familielivet, og barneoppdragelsen ?  

Personleg har eg tru på at dersom  kravmentaliteten hadde blitt endret så hadde mange kunne endret livstilen.    Teltferier  saman med barna, bondeferier, o.l  til fordel for dyre sydenferier.   Mange  føler  presset i å "henge med" og fremstå som mest muleg vellykket, og  konsekvensen blir som den er idag.  Ingen ønsker å tenke litt utradisjonelt, og endre forbruksmønsteret, og kanskje er mange ikkje blitt så mye  lykkligere sjølv de helst vil fremstå som velykkede, og det skal skinne, og vera støvfritt.     

Nei, ingen ønsker seg tilbake til den tiden, men poenget er at vi har mistet noen verdier underveis på veien til bedre velstand / rikdom.      

Endret av Skybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...