Gå til innhold

Hva er ditt synspunkt i Teddy-saken?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Brunette89 skrev (17 timer siden):

Jeg synes det er forferdelig trist at man skal avslutte ett liv så enkelt . Dette er våre beste venner , familiemedlemmer ! Dere som tenker så A4 at med en gang en hund rasper noen med ett uhell eller biter en gang automatisk skal avlives , er enda farligere enn selve hendelsen . 
det er pga sånne som dere at uskyldige liv blir tatt gang på gang . 
husk at hunder er faktisk levende dyr med egne oppfatninger og følelser , dette blir fullstendig oversett !!! 

Hva med å se på konteksten i hva som faktisk skjedde / er grunnen / legge ørlite ansvar på eier også ?? 
bruk og kast-mentalitet på liv..... 

Tenker ikke automatisk avlive ved bitt, men her er en eier som ikke tar det seriøst og en hund som har bitt gjentatte ganger.

Har hatt mange hunder oppigjennom. Ene hunden var fæl til å stikke av og når den en gang hadde funnet et hønsehus å studere (og dermed skremme hønsene) ga jeg beskjed til hønseeier at jeg tok alle evt kostnader og avlivde om det var ønskelig. Hen godtok unnskyldningene mine og jeg slapp heldigvis å måtte avlive. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tannhelse er jo ofte et problem hos små hunder og altfor mange lar hunden gå med smerter. Det er vel for dyrt å fikse🤷‍♀️

Anonymkode: e420b...c88

Er det for dyrt så har en ikke råd til å ha hund.

1 gang har en av mine hunder hatt hull, tispen var da 5 år og jeg var flau over at jeg ikke hadde klart å unngå det. Tannhelse er viktig både for dyr og mennesker.

• Liker 5
Skrevet
Oppgitt78 skrev (12 timer siden):

Med to forretninger, så er det kanskje en mulighet for at hun ikke hadde tid til å rekke det...? 

Grunnlaget spiller egentlig ingen rolle. Unnskyldninger er som rumpeballer, alle har minst to.. 

Jeg håper at hennes evne til å kunne holde kjæledyr på en forsvarlig måte blir et tema for retten, for det er årsaken til hele problemet i denne saken. 

Har en ikke tid så tar en seg tid.

Eier her virker til å være ekstremt uegnet til å holde dyr

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker Teddy sikkert kan rehabiliteres. Eier, derimot, skulle jeg ønske kunne få livstidsforbud mot hundehold.

Anonymkode: 05cfc...3fb

• Liker 6
Skrevet

Sier omplasser til noen som kan hund og ikke har barn, og nekt eier å ha eierskap til en hund igjen før hun lærer seg å ta vare på helsa og får seg litt kunnskap om hundeatferd og psykologi... 

Trist at hunder skal lide for menneskers idioti. Å avlive en hund etter slike hendelser skal ikke handle om straff eller hevn som mange tydeligvis tror, men i fare for at det skal gjenta seg og gjøre stor skade, og for å være helt ærlig; den hunden er liten... Det er ingen fare for helt uprovosert angrep der den henger i halsen på noen, ei heller på barn. Slike småhunder biter for å forsvare seg, fordi de har lært seg at det er den eneste måten for dem å være i fred. Uvettig eier som ikke klarer å se det, og det er noe veldig mange små hunder blir offer for. Det er liksom ikke så farlig med de små hundene, man trenger ikke å se noen av de dempende signalene, knurring er ikke avskrekkende og det er jo bare å plukke dem opp/stå over dem...

Hun som ble bitt av en del av leppa si var skrekkelig uheldig, og hunden bet for å skade. Men igjen, det havner ikke om hevn, men om skadepotensiale og sjansen for gjentakalse. Om hunden kommer til noen som kan hund og som lærer den at signaler blir lyttet til og respektert så kan det raskt forvandle Teddy til en tillitsfull og trygg hund som aldri bruker tenner for å forsvare seg igjen, eller de få tennene som blir igjen etter tanntrekking vel og merke. 

Anonymkode: 6eaa5...4ed

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Fru Uperfekt said:

Tenker ikke automatisk avlive ved bitt, men her er en eier som ikke tar det seriøst og en hund som har bitt gjentatte ganger.

Har hatt mange hunder oppigjennom. Ene hunden var fæl til å stikke av og når den en gang hadde funnet et hønsehus å studere (og dermed skremme hønsene) ga jeg beskjed til hønseeier at jeg tok alle evt kostnader og avlivde om det var ønskelig. Hen godtok unnskyldningene mine og jeg slapp heldigvis å måtte avlive. 

Du tilbydde deg å avlive hunden din om det var ønskelig fordi den hadde skremt noen høns..? Terskelen for å avlive sin "beste venn" sitter jammen løst her. Tydeligvis ikke bare eieren til Teddy som ikke skulle hatt hund når man leser de innleggene her. Virker nesten som det går sport i å "skryte" av hvor lav terskel man har for å avlive hunden sin.

Tenk å tilbringe timer med hunden sin hver dag over flere år for så å kaste den under bussen for et prinsipp, for en hendelse man selv er ansvarlig for og for å glede andre med hevnaksjon for noe som ikke vil gjenta seg om man bare tok litt ansvar og bruker bånd på hunder som stikker av og har sterkt jaktinstinkt ovenfor andre dyr. 

Tviler ikke på at du har hatt mange hunder oppigjennom om du tar så lite ansvar for de du påtar deg som du gir utrykk for. Å ha mange hunder gjennom livet er ikke en bragd. Vil si det er mer bragd i å hatt færrest mulig fra start til slutt og høy alder og god livskvalitet henger gjerne sammen. 

• Liker 6
Skrevet

Eller "ansvar" er vel kanskje litt feil ord å bruke da mange ser på det som ansvarlig å avlive en hund som biter provosert. (Uprovosert angrep er jeg fullstendig enig i er grunn for avliving, bare for å ha det sagt.) Bruk og kast mentalitet passer kanskje bedre. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du tilbydde deg å avlive hunden din om det var ønskelig fordi den hadde skremt noen høns..? Terskelen for å avlive sin "beste venn" sitter jammen løst her. Tydeligvis ikke bare eieren til Teddy som ikke skulle hatt hund når man leser de innleggene her. Virker nesten som det går sport i å "skryte" av hvor lav terskel man har for å avlive hunden sin.

Tenk å tilbringe timer med hunden sin hver dag over flere år for så å kaste den under bussen for et prinsipp, for en hendelse man selv er ansvarlig for og for å glede andre med hevnaksjon for noe som ikke vil gjenta seg om man bare tok litt ansvar og bruker bånd på hunder som stikker av og har sterkt jaktinstinkt ovenfor andre dyr. 

Tviler ikke på at du har hatt mange hunder oppigjennom om du tar så lite ansvar for de du påtar deg som du gir utrykk for. Å ha mange hunder gjennom livet er ikke en bragd. Vil si det er mer bragd i å hatt færrest mulig fra start til slutt og høy alder og god livskvalitet henger gjerne sammen. 

Når min hund løper av gårde og skremmer en stakkars bondes høns så har jeg som eier visse forpliktelser. Bonden kunne faktisk krevd hunden min avlivet pga hendelsen.

Jeg er såpass gammel og har hatt opp til 5 hunder samtidig så da blir det fort endel.

Med 1 unntak har alle mine hunder vært omplasseringshunder så dermed har de vært alt fra 2-8 år når de har kommet til meg (unntaket er da 1 som jeg hadde fra hun var 3mnd). De har med 2 unntak fått leve så lenger som mulig (Mao: til de sovner naturlig inn) de 2 som har blitt avlivet har blitt det pga kreft med spredning (1 av de hadde 5 operasjoner først, den andre fikk hjernekreft og ble aggressiv så da hadde jeg ikke noe valg) De som har blitt avlivet ble det når de var henholdsvis 9 og 11 år, de andre ble alt fra 14-19 år (den rasen jeg har hatt har en normal snittalder på 10-14 år) så så jævlig hundeeier som du ønsker å fremstille meg som er jeg nok ikke.

Akkurat nå har jeg ikke hund og vil heller ikke få før i 2023 pga livssituasjon, men når jeg (vi) skal ha ny hund vil det med over 90% sannsynlighet bli en omplassert en. 

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva skjer med pengene som blir samlet inn? 

Anonymkode: 83e0d...e3b

De går til å få ny hundelov

Anonymkode: b5968...4a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De går til å få ny hundelov

Anonymkode: b5968...4a2

På hvilken måte går pengene til ny hundelov? Bestikke politikerne?😉

• Liker 11
Skrevet

Jeg kjenner at jeg er litt delt i denne saken, fordi kanskje , men bare kanskje er det en mulighet for at hvis Teddy blir omplassert at man ikke kan oppleve at lignende episoder skjer, men vil det være det beste? Tja ja det er jo selvfølgelig men vil man kunne unngå andre mennesker totalt, for det er jo nesten det som må til så jeg vet ikke.. På en annen side så tenker jeg at hundeieren ikke evner å se at hun kunne ha forbygget dette for lenge siden m, tross alt snakker man om flere episoder, så hun bør vel kanskje ikke ha ny hund før hun har forstått hvilken ansvar hun som eier har, men igjen jeg er delt. Jeg skulle bare ønske at det ikke tok så langt tid alt sammen så de enten kan avlive eller omplassere uten at hunden må stå mndvis på kennel.

• Liker 3
Skrevet

Omplassering er ikke nødvendigvis den beste løsningen, for de som mener det. Verken for hund eller ny eier. Det krever mye av organisasasjonen som eventuelt står for omplasseringen, og ikke alle organisasjoner har kunnskapen og handlekraften som trengs til å takle vanskelige saker. 

https://www.nrk.no/osloogviken/ble-skambitt-av-egen-hund---far-ikke-avlive-1.12371852

Anonymkode: b781d...dbe

• Liker 5
Skrevet

Skyt hunden, hvis vi mennesker ikke kan kontrollere dyr utifra hvordan vi vil ha det,  burde de avlives. Det samme med katter, elg, griser og de mest grusomme; fugler, de er fanden de, flyr rundt å driter på folk. Grøss og gru.

Anonymkode: 661be...561

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Omplassering er ikke nødvendigvis den beste løsningen, for de som mener det. Verken for hund eller ny eier. Det krever mye av organisasasjonen som eventuelt står for omplasseringen, og ikke alle organisasjoner har kunnskapen og handlekraften som trengs til å takle vanskelige saker. 

https://www.nrk.no/osloogviken/ble-skambitt-av-egen-hund---far-ikke-avlive-1.12371852

Dette er galskap og en form for misforstått kjærlighet til dyr! 
Edit: siktet til den konkrete saken i lenken

Endret av Julie
  • Liker 5
Skrevet

Jeg mener Teddy bør avlives. Det er synd at han må lide for at eieren ikke har vært sitt ansvar som hundeeier bevisst, verken med oppdragelse eller å ivareta helsa hans, men jeg ser virkelig ingen annen utvei her.

Håper eier får en klekkelig bot og forbud mot hundehold i fremtiden, da hun åpenbart ikke er egnet til å ha hund. Teddy og de han har bitt er ofrene i denne saken, ikke eieren.

Anonymkode: 6828b...bee

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva skjer med pengene som blir samlet inn? 

Anonymkode: 83e0d...e3b

Tipper de vil bli returnert til de som har gitt.

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha lest noen av kommentarene inne i gruppa «La Teddy leve», så må jeg si at jeg er rystet. 
Visste ikke at det fantes så mange hjernevaskede og dumme folk i dette landet. Det verste er at medlemmene der inne driver ren sjikane mot folk som kritiserer eier og andre motargumenter. 

• Liker 8
Skrevet
SagaP skrev (7 timer siden):

Etter å ha lest noen av kommentarene inne i gruppa «La Teddy leve», så må jeg si at jeg er rystet. 
Visste ikke at det fantes så mange hjernevaskede og dumme folk i dette landet. Det verste er at medlemmene der inne driver ren sjikane mot folk som kritiserer eier og andre motargumenter. 

Var innom den gruppa i ettermiddag og er helt enig. Helt utrolig hvor blindt de tror på eierens historie og støtter henne uforbeholdent.  Jeg har ikke fått noe godt inntrykk av eieren til Teddy gjennom media og inntrykket ble ikke bedre av å lese innlegget hun la ut i på gruppa går kveld. Hun har jo null selvinnsikt og tar overhodet ikke selvkritikk for det som har skjedd. 

Anonymkode: 6828b...bee

• Liker 7
Skrevet

Ingen av de folka i gruppa har stilt spørsmål ved tannhelsa til Teddy. Det lesses på med beskrivelser av hvor søt han er, som om det har noen som helst relevans for saken.

Har eieren selv kommet med noen forklaring på hvorfor hun ikke har gitt dyret behandling? Jeg ser at tannpine har blitt brukt som forklaring på aggressiviteten hans, men det virker ikke som om verken eieren eller støttespillerne forstår at tannpinen kunne vært unngått i utgangspnkter.

• Liker 7
Skrevet

Dette er vel ganske udiskutabelt spør du meg. Mennesker kommer foran dyr. Hunden har angrepet barn.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...