Gå til innhold

Hva er ditt synspunkt i Teddy-saken?


Troyamin

Anbefalte innlegg

Synes det er latterlig å samle inn nesten 300.000 kr til en hund som burde vært avlivet. 
Tenk på hvor mange som kunne fått hjelp av 300k. Så går dette til en farlig hund? Det er et hån.

Jeg har selv en liten hund, biter den noen så er det dessverre slutt. 
 

Argumentet med omplassering er helt tullerusk. Det er ikke i hundens interesse å bli omplassert, den elsker jo familien sin. Ta hensyn til hunden oppi det hele, la den få slippe mer stress og ubehag. 

Anonymkode: 76d6c...10a

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble sagt at den har gitt et lite bitt. De som samler inn til spleis sier at det florerer av usannheter på nett nå. Så pass på hva dere tror på. 

Anonymkode: 762ee...0a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (9 minutter siden):

Likte alt annet du skrev.😊 Og er relativt enig i det siste du skriver. Må legge til en ting med NOAH. Etter at NRK tok opp saken i går, har NOAH endret teksten på siden deres om støtten de gir i Teddy-saken:

"Da enkelte har tatt kontakt med NOAH for å spørre, så vil vi avslutte med å oppklare eventuelle misforståelser:
Pengeinnsamlinger (Spleis), samt underskriftskampanje for Teddy, ikke er gjort i regi av NOAH. Disse er initiativer startet av engasjerte privatpersoner, og har ingen kobling til NOAH."

Takk for oppklaringen. Redigerte innlegget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunette89 skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er forferdelig trist at man skal avslutte ett liv så enkelt . Dette er våre beste venner , familiemedlemmer ! Dere som tenker så A4 at med en gang en hund rasper noen med ett uhell eller biter en gang automatisk skal avlives , er enda farligere enn selve hendelsen . 
det er pga sånne som dere at uskyldige liv blir tatt gang på gang . 
husk at hunder er faktisk levende dyr med egne oppfatninger og følelser , dette blir fullstendig oversett !!! 

Hva med å se på konteksten i hva som faktisk skjedde / er grunnen / legge ørlite ansvar på eier også ?? 
bruk og kast-mentalitet på liv..... 

Avslutte et liv så enkelt..? Denne hunden har ikke bare bitt èn gang. Eierne har latt hunden få etablere et usunt adferdsmønster, som krever enorm innsats å plukke bort igjen - og kanskje er det umulig å plukke det bort. Stiller du barna dine til disposisjon for utprøving ifht denne hunden? Det er så enkelt å sitte bak tastaturet og kjempe av hjertens lyst, når man selv slipper å forholde seg til realiteten. Denne hunden har bitt mange mennesker, og et menneske får varig mèn! Denne hunden har ikke bare vært litt uheldig èn gang. Ja, jeg har hund selv. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunette89
Vera skrev (1 minutt siden):

Avslutte et liv så enkelt..? Denne hunden har ikke bare bitt èn gang. Eierne har latt hunden få etablere et usunt adferdsmønster, som krever enorm innsats å plukke bort igjen - og kanskje er det umulig å plukke det bort. Stiller du barna dine til disposisjon for utprøving ifht denne hunden? Det er så enkelt å sitte bak tastaturet og kjempe av hjertens lyst, når man selv slipper å forholde seg til realiteten. Denne hunden har bitt mange mennesker, og et menneske får varig mèn! Denne hunden har ikke bare vært litt uheldig èn gang. Ja, jeg har hund selv. 

Hunden biter ingen så lenge den er i bånd å uoppdragne unger ikke springer bort til den . Problem løst ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunette89 skrev (1 minutt siden):

Hunden biter ingen så lenge den er i bånd å uoppdragne unger ikke springer bort til den . Problem løst ! 

Om hunden din ikke takler barns uforutsigbare adferdsmønster har du feilet totalt i din hundeoppdragelse. Om hunden din er så utrygg at den ikke takler at barn kommer bort til den, er det hunden som skal skjermes, og ikke barna! 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunette89
Vera skrev (Akkurat nå):

Om hunden din ikke takler barns uforutsigbare adferdsmønster har du feilet totalt i din hundeoppdragelse. Om hunden din er så utrygg at den ikke takler at barn kommer bort til den, er det hunden som skal skjermes, og ikke barna! 

Hunden i dette tilfellet hadde store smerter og ble vekket på en veldig brå måte . Les deg opp på saken før du snakker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunette89 skrev (Akkurat nå):

Hunden i dette tilfellet hadde store smerter og ble vekket på en veldig brå måte . Les deg opp på saken før du snakker 

Hvilke smerter er det snakk om? 

Anonymkode: 22bd8...2a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er verre med den andre saken jeg leste i går, om hun som må avlive alle vokterhundene sine (verdifulle arbeidshunder!)

Anonymkode: e420b...c88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har en bekjent som i sitt yrke etter avtale med husets eier ringte på døren for å gjøre et avtalt ærend. Mens min bekjente stod der og ventet kom husets hund styrtende rundt hushjørnet og hoppet på min bekjente og bet i hånden. 

Hvordan kan noen la en hund som er troende til å gjøre slikt gå løs når man vet at man er i ferd med å få besøk?

Jeg har ikke nok greie på hunder til å si at enhver hund som biter en gang skal avlives. Men jeg mener helt soleklart at man ikke skal skille på store og små hunder. Jeg mener også at en eier som ikke er i stand til å skjerme sin hund fra situasjoner der den føler den eneste utveien er å bite ikke bør ha hund.

Jeg er for øvrig tilbøyelig til å mene at en hund som har havnet så skjevt ut at den har gjort det til en vane å bite er en vettskremt hund som ikke har det bra. Da må man faktisk ta den tunge beslutningen om denne hunden har det bedre ved å få slippe mer på samme måte som man vurderer dette når hunden har enorme smerter eller sykdommer som begrenser livet kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunette89 skrev (Akkurat nå):

Hunden biter ingen så lenge den er i bånd å uoppdragne unger ikke springer bort til den . Problem løst ! 

Så enkelt er det ikke i denne verden. Unger gjør ting uten å tenke. Voksne gjør ting uten å tenke. Dessverre blir svært mange små hunder oppdratt feil. Det er kun eierens feil! De er ikke små dukker, bamser, babyer, eller Gud vet hva. Når eier tydligvis ikke greier å skjerme hunden gang på gang. Hva skal man gjøre da? Bare la den fortsette? Den har tydligvis utviklet et usunt reaksjonsmønster. 

Det er kun eiers ansvar å skjerme hunden fra dag 1! Nå kommer det jo fram av eier har latt hunden gang på gang, gått løs i butikken sin. Eier vet at hunden ikke liker at fremmede tar kontakt. Hvorfor tillater eier det da?

Det kommer jo fram at hunden har svært dårlig tannhelse(noe som dessverre veldig mange hunder har), hvorfor har ikke eier gjort noe med det? Å trekke 19 tenner er mye!! En voksen hund skal i teorien ha 42 tenner. Den betennelsen den hunden har i munnen lukter død og fordervelse. Den ånden kan jeg garantere at lukter. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilke smerter er det snakk om? 

Anonymkode: 22bd8...2a0

NOAH har nylig fått informasjon om Teddys tannhelse, og det viser seg av undersøkelse 14. januar at Teddy har omfattende betennelse rundt tennene (periodontitt), og veterinær anbefalte å trekke 19 tenner. 

utsnittet er tatt fra NOAH sine sider.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den må avlives, og det er eierens som har ansvaret for at hunden har bitt og ikke er trygg nok blandt mennesker / godt nok dressert.

At folk driver å samler inn penger er helt utrolig og sier litt om hvor korttenkte og følelsesstyrte folk i dette landet er. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunette89
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilke smerter er det snakk om? 

Anonymkode: 22bd8...2a0

tannsmerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Hunden må avlives og eier må aldri få ha hund  igjen, for eier har ikke peiling på hvordan man oppdrar en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tannhelse er jo ofte et problem hos små hunder og altfor mange lar hunden gå med smerter. Det er vel for dyrt å fikse🤷‍♀️

Anonymkode: e420b...c88

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (8 minutter siden):

«Inne i forretningen løp hunden Teddy fritt rundt mellom beina på kundene, og svinset til slutt bort til Andrine.

22-åringen satt seg derfor ned på huk for å klappe hunden.

Men idet Andrine strakk frem hånden, glefset Teddy til og bet henne i ansiktet så blodet silte.» 

«Helge opplevde selv å bli bitt av Teddy, da han skulle hente bestilte varer i Stavåsens butikk på Ulefoss.

– Teddy er jo en kjempesøt hund. Derfor strakk jeg hånden fram og ville hilse og klappe ham. Da bet han meg i hånda. Det ble ikke et stort sår, men det blødde en del.»

«Annette forteller at hunden lå i sofaen, mellom henne og Helga, mens familien satt og spilte kort. 

– Jeg lente meg inn mot bordet flere ganger for å spille kort, uten at Teddy reagerte, men helt uten forvarsel beit han til i leppa mi. Jeg hadde ikke bøyd meg over hunden, men bare lent meg mot bordet som tidligere. Det hele gikk veldig fort og hunden bet av en bit av leppa. Det ble et åpent sår som blødde kraftig.»

«På legevakten ville de ikke sy såret og kvinnen ble, etter en stivkrampesprøyte, fraktet til akuttmottaket i Skien for plastisk kirurgi. Her ble hun lagt inn i fire dager for å få behandling.»

https://www.kanalen.no/189-nyheter/2985-na-forteller-de-sin-side-av-historien

 

Jeg tenker det er DU som må lese deg opp. Denne hunden er farlig, og må under ingen omstendigheter omgås mennesker. Blir det et verdig liv for hunden?

 

 

Helt enig - og hunde eier få en skikkelig bot! 

Hadde hunden vært en rottweiler eller annen stor hund- hadde ingen vært i tvil!

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tannhelse er jo ofte et problem hos små hunder og altfor mange lar hunden gå med smerter. Det er vel for dyrt å fikse🤷‍♀️

Anonymkode: e420b...c88

Det er dyrt å ha dyr. Det ansvaret tar man når man skaffer seg hund/dyr. Kan man ikke betale de nødvendige behandlingene hunden /dyret krever, så har man ikke råd til å ha dyr. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda så lite jeg ønsker å si dette, så tror jeg ikke Teddy kan rehabiliteres, selv etter omfattende tannstell. Så hunden bør nok avlives.

Men eier som har tillatt at hunden går med store smerter, samt ikke tatt ansvar for å skjerme hunden fra voksne og barn vel vitende om at hunden biter, bør få en klekkelig bot, og forhåpentligvis forbud mot å ha hund igjen.

Personlig har jeg brukt 13 tusen de siste to månedene for å ta tannstell på mine tre hunder. Det er dyrt, men det må man bare ta seg råd til. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...