Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

A-hunter skrev (1 time siden):

Blås i vei, men en god samfunnsborger stiller alltid kritiske spørsmål til at mennesker som lever av andres skattepenger er på fjelltur, pusser opp eller er ute med venner. Det er en skattebetalers fulle rett å forvente at folk yter etter evne. Å betale folk for å være hjemme slik at de har overskudd til å gå på fjelltur er ganske fjernt fra den solidariteten som ligger bak velferdsstaten.

Enig her. Når det sitter uføre her på KG og skriver ting som at de er hjemme på fulltid med 2-3 barn i barnehagealder mens de gravid med nr 3 og 4. De pusser opp og vasker hus, er på utflukter, baker, styrer og steller. Da kunne de nok også ha holdt seg til 2 barn og jobb slik som resten av oss andre som jobber.

Anonymkode: 1216e...ee5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig her. Når det sitter uføre her på KG og skriver ting som at de er hjemme på fulltid med 2-3 barn i barnehagealder mens de gravid med nr 3 og 4. De pusser opp og vasker hus, er på utflukter, baker, styrer og steller. Da kunne de nok også ha holdt seg til 2 barn og jobb slik som resten av oss andre som jobber.

Anonymkode: 1216e...ee5

Helt enig!

Hilsen delvis ufør.

Anonymkode: 44a6a...a48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

Blås i vei, men en god samfunnsborger stiller alltid kritiske spørsmål til at mennesker som lever av andres skattepenger er på fjelltur, pusser opp eller er ute med venner. Det er en skattebetalers fulle rett å forvente at folk yter etter evne. 

Du må gjerne hevde at dokumentasjonskravet nå er såpass stort at ikke alle "som vil" blir uføre og det er nok riktig. 

Som god samfunnsborger burde du vite at det IKKE er DIN JOBB å vurdere om de uføre er uføre! Den vurderingen tas av leger og av NAV. Du må stole på at staten gjør jobben sin, og så lar du være å stikke nesa di inn i ting du ikke vet noe om.

Anonymkode: d129d...8ee

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min grunn til å ha fått trygd (hvis noen er skulle være misunnelig på meg, liksom: grove og gjentagende seksuelle overgrep fra alderen 3-5. Grov og sadistisk vold fra 5 til 12 år. Har ingen mor eller annen slekt. Min far tok selvmord for å unnslippe fengselsstraff. Alle, utallige overgrep har gjort at nervesystement mitt er totalfucka. Jeg lever som om brannalarmen går HELE TIDEN. Som om noen står og truer meg på livet med en pistol HELE TIDEN. Som om de som forgrep seg på meg er like ved meg og kan komme til å forgripe seg på  meg HELE TIDEN. Jeg lever som om fortiden IKKE ER OVER, selvom årene er gått. Alt dette fører til at jeg har lite overskudd til alt som hører til et vanlig liv. Livet mitt er stusselig,  men uføretrygd, beroligende piller, sovermedisin og en trygg leilighet gjør at jeg holder ut. 

Anonymkode: a0884...8f4

🙏🏻💐

Anonymkode: 29562...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (48 minutter siden):

Økonomisk svindel er kriminelt. Jeg benekter ikke at det finnes kriminelle, men det er likevel ikke riktig å beskylde alle uføre for å være kriminelle bare fordi noen er det. Vi vet også at det finnes voldsutøvere, drapsmenn og overgripere - men vi beskylder ikke alle vi ser og spekulerer i om de begår sedelighetsforbrytelser. Det har bare blitt "sosialt akseptert" å beskylde uføre for å være kriminelle, og det er trist. Om det hadde blitt opprettet hundrevis av tråder med folk som beskyldte alle de traff for å være voldsutøvere eller overgripere, så hadde det blitt ramaskrik, og med god grunn. Men bare fordi folk er uføre så skal det være greit å beskylde de for kriminalitet??

 

 

Det er det det som er hele saken. De aller fleste kritiserer ikke de uføre, men de uføre tar kritikken inn over seg. Fe må klare å forstå at kritikken gjelder de som ikke er kvalifisert til å være ufør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Fordi uføre blir møtt med veldig mye stigma fra alle kanter. Hvem vet hvem disse tre snylterne i året er da? Alle blir jo skjært over samme kam. 

Anonymkode: f326f...a19

Det er ganske mange fler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som god samfunnsborger burde du vite at det IKKE er DIN JOBB å vurdere om de uføre er uføre! Den vurderingen tas av leger og av NAV. Du må stole på at staten gjør jobben sin, og så lar du være å stikke nesa di inn i ting du ikke vet noe om.

Anonymkode: d129d...8ee

Skal vi se. Om noen mistenker sterkt at noen har fått seg trygd på falskt grunnlag, skal man altså ikke si ifra? Man skal stole på at legene har gjort jobben sin og ikke mulig blitt rundlurt av en utkrøpet sjel?

Jeg trodde man da skulle vite sitt samfunnsansvar og melde fra. Men men, feil kan man ta.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal vi se. Om noen mistenker sterkt at noen har fått seg trygd på falskt grunnlag, skal man altså ikke si ifra? Man skal stole på at legene har gjort jobben sin og ikke mulig blitt rundlurt av en utkrøpet sjel?

Jeg trodde man da skulle vite sitt samfunnsansvar og melde fra. Men men, feil kan man ta.

Anonymkode: 4a31c...01d

Jo, NAV har faktisk en egen instans som man kan melde i fra til. Så er det deres jobb å vurdere saken videre. Har du gjort dette? 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (16 minutter siden):

Det er ganske mange fler.

Nei. De fleste trygdesnyltere er arbeidere på dagpenger faktisk. 
 

 

 

D8C96949-6885-4B56-9E5F-5EF1E314D487.png

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer litt avsporingen med diskusjon her og går til temaet tråden handler om.

Og som ufør så er det ikke noe man liker å fortelle, når alle spør hva man jobber med. Det er nemlig fokuset til alle når man møter mennesker.... Ikke hvem er du? Men hva jobber du med?

Og det mange glemmer eller kanskje ikke har kunnskap om, er at syke og uføre har varierende dager, vi kan ha noen gode dager, eller uker som vi kan gjøre mye, og dager/uker vi ikke får gjort noe pga sykdom.

Noen MÅ gå tur hver dag, nettopp for at kroppen skal fungere sånn halvveis til å eksistere hjemme med familien.

Mange ser meg kun på gode dager, det mange ikke vet er at da barne var små(fikk dem før jeg ble syk, imens de var små) var at jeg måtte legge meg ned 1-2 ganger om dagen...for å i det hele tatt komme meg gjennom dagen. Hver dag jeg våknet så jeg frem til kvelden, å komme meg gjennom en ny dag var eneste målet jeg hadde.

Når jeg ikke må gjennom NAV mølla lenger, har jeg fått bittelitt mer overskudd. Nå kan jeg gjøre litt mer, jeg går turer noen ganger i uka og trener litt innendørs, fordi det bedrer helsen min bittelitt.

Jul med Corona tiltak var nydelig for min del, for første gang på mange år kom jeg meg gjennom jula uten å gråte av utmattelse daglig. 

Jeg fikser og ordner hjemme, jeg kan male et rom og noen møbler, men jeg bruker mye lengre tid enn friske mennesker i jobb. I tillegg må jeg time det til jeg har en god periode.

Det som frustrerer meg er arbeidsføre mennesker som knapt gidder og gjøre noe for å komme seg i jobb.

Selv etter 15 år ute av arbeidslivet sliter jeg meg å godta at dette er for evig. Jeg drømmer meg bort i ledige stillinger, er på nippet til å søke. Men innser at det er håpløst fordi jeg ville ikke fungert i jobb.

Mange forblir uføre fordi man mangler fleksibilitet i arbeidslivet, ikke fordi vi ikke har noe restarbeidsevne, men fordi jobbene vi kan ha, med den fleksibiliteten vi trenger ikke finnes.

Anonymkode: bc266...2d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (20 minutter siden):

Det er det det som er hele saken. De aller fleste kritiserer ikke de uføre, men de uføre tar kritikken inn over seg. Fe må klare å forstå at kritikken gjelder de som ikke er kvalifisert til å være ufør.

Så når noen skriver at uføre som klarer å gå tur er snyltere, så skal det tolkes som at det ikke er kritikk av uføre?

Hva med at kritikerne klarer å skrive hva de faktisk mener istedenfor at man skal tolke noe annet enn det som står der?

Skriv at man er irritert på folk som lurer til seg forskjellige ytelser uten å ha rett på det da. 

Skriv om de som jobber svart som håndverkere til tross for at de får full trygd utbetalt

Ikke om de som går turer daglig, eller tar seg en tur på kafe innimellom for å ivareta helse og litt sosial kontakt, derfor er de sikkert noen som har sylta seg til trygd.

 

Anonymkode: bc266...2d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så når noen skriver at uføre som klarer å gå tur er snyltere, så skal det tolkes som at det ikke er kritikk av uføre?

Hva med at kritikerne klarer å skrive hva de faktisk mener istedenfor at man skal tolke noe annet enn det som står der?

Skriv at man er irritert på folk som lurer til seg forskjellige ytelser uten å ha rett på det da. 

Skriv om de som jobber svart som håndverkere til tross for at de får full trygd utbetalt

Ikke om de som går turer daglig, eller tar seg en tur på kafe innimellom for å ivareta helse og litt sosial kontakt, derfor er de sikkert noen som har sylta seg til trygd.

 

Anonymkode: bc266...2d8

Ja. Dette er kommentarer som uføre blir møtt med generelt.  
Bare fordi hele tre personer i året lurer til seg uføretrygd gitt. Disse tre personene var da voldsomt viktige å bruke tid på da. Det rettferdiggjør ikke at flere hundre tusen uføre blir mistenkeliggjort syns jeg. 
 

Å røre på seg bra for helsen, så det burde jo bare bli sett som positivt. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så lei av alle som påstår de betaler for trygdede.   Nei dere gjør ikke det.  Trygd og pensjon kommer fra Statens Pensjonsfond Utland (oljefondet) og dit har ingen skattebetaler betalt inn en krone.  Ingenting legges nemlig til dette fondet annet enn hva det genererer selv.

Nå må dere holde opp!  Dere betaler ikke for trygdede og pensjonister.  Hvordan og hvorfor tror dere det?  Forferdelig irriterende!!!

Anonymkode: 37070...908

Nå må du holde opp!!! Trygd og pensjon betales aldeles ikke av oljefondet, men av skatten som de arbeidende betaler inn. I 2019 ble totalt 702 mrd av skattekronene brukt på pensjon og ytelser.

https://www.ssb.no/offentlig-sektor/faktaside/slik-brukes-skattepengene

Anonymkode: 9b8ae...1ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei. De fleste trygdesnyltere er arbeidere på dagpenger faktisk. 
 

 

 

D8C96949-6885-4B56-9E5F-5EF1E314D487.png

Anonymkode: f326f...a19

Nok en gang: Svindel med dagpenger er som oftest veldig enkelt å avdekke,  mens uføretrygd på urettmessig grunnlag er å å si umulig å avdekke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja. Dette er kommentarer som uføre blir møtt med generelt.  
Bare fordi hele tre personer i året lurer til seg uføretrygd gitt. Disse tre personene var da voldsomt viktige å bruke tid på da. Det rettferdiggjør ikke at flere hundre tusen uføre blir mistenkeliggjort syns jeg. 
 

Å røre på seg bra for helsen, så det burde jo bare bli sett som positivt. 

Anonymkode: f326f...a19

Man er nokså naiv  om man tror kun 3 stk mottar uføretrygd på urettmessig grunnlag. Slik er det selvsagt ikke.

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå må du holde opp!!! Trygd og pensjon betales aldeles ikke av oljefondet, men av skatten som de arbeidende betaler inn. I 2019 ble totalt 702 mrd av skattekronene brukt på pensjon og ytelser.

https://www.ssb.no/offentlig-sektor/faktaside/slik-brukes-skattepengene

Anonymkode: 9b8ae...1ad

Utrolig i og med at denne skatten utgjorde 267 milliarder inn for staten i 2019.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 time siden):

Hva bygger du de tallene på da? 

Men tror du virkelig at absolutt alle mennesker i dette TØRSTER etter å jobbe? Å dra seg ut av senga gørrtidlig på morgenen, og så dra ivei på en slitsom jobb du misliker, for så å komme hjem til et bomba hus? Grå hverdag og slit? Jeg tror det er her alle ME og fibromyalgitilfellene oppstår.

Klart det er mye bedre å gå hjemme, kose seg med serier, strikking og frokost-tv, har kontroll på hus og hjem, gå turer og trene, men det må altså INGEN si noe på, for de KJEMPER altså mot smertene, hæshtægg fibrowarrior asså! 

Ja, det er MANGE stakkarer som ikke har noe valg og som må bli uføre. Det er mye skjult sykdom. Men det er altså for mye dill og dall i dette landet her. De fleste voksne mennesker får ordna seg en eller annen disgnose uten problemer. Kommer man inn i en spiral med unormslisering av helt normale plager, kan man lett være ute å kjøre. Ja til mer livsmestring og ja til å hjelpe folk med å ufarliggjøre det som faktisk alle kjenner på.

Anonymkode: d43b9...936

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Det som er mest skremmende er at det er så mange unge som søker uføretrygd. 

Det er ennå mer skremmende med denne sviktende psyken til altfor mange for tiden.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Det som er mest skremmende er at det er så mange unge som søker uføretrygd. 

Kan dette ha noe med samfunnet å gjøre? Regjeringen endret jo maksgrensen på AAP for noen år siden, som førte veldig mange flere uavklarte over på uføretrygd. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...