Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

A-hunter skrev (51 minutter siden):

Blås i vei, men en god samfunnsborger stiller alltid kritiske spørsmål til at mennesker som lever av andres skattepenger er på fjelltur, pusser opp eller er ute med venner. Det er en skattebetalers fulle rett å forvente at folk yter etter evne. Å betale folk for å være hjemme slik at de har overskudd til å gå på fjelltur er ganske fjernt fra den solidariteten som ligger bak velferdsstaten.

Velferdsstaten har som formål at folk som absolutt ikke kan sulter ihjel eller må bo i skur. At de skal pusse opp, gå på fjelltur eller leve utelivet med venner er ikke innenfor et slikt basisbehov.

Du må gjerne hevde at dokumentasjonskravet nå er såpass stort at ikke alle "som vil" blir uføre og det er nok riktig. Men slik har det ikke akkurat alltid vært. Vi har dessuten en stor innvandrerbefolkning som gladelig skriver det som er nødvendig for at klanmedlemmer skal oppnå uføretrygd.

Jeg registrerer mitt egne totale skatte- og avgiftstrykk for alle timene på jobb, for alle ettermiddagstimene for å få gjort jobben, vurderingen av å ta enda mer ekstra arbeid for å kanskje få litt mer å rutte med.

Jeg har nemlig også lyst til å pusse opp og gå på tur, men må jobbe for å kunne betale all skatten. Det er for mange som lever av den til at jeg kan vase rundt på tur.

På hvilket grunnlag mener du vanlige samfunnsborgere som hverken er leger eller spesialister, eller kjenner til vedkommendes journal kan vurdere dette egentlig? 
Og har du ikke nok med ditt eget liv? Hvorfor kan du ikke pusse opp og gå tur utenom arbeidstiden du og? Mener du at uføre hindrer deg i dette?😅 Fint å ha noen å skylde på eller. 
 

«Jeg er overvektig fordi jeg ikke har tid til å slanke meg sånn som uføre kan siden jeg må jobbe». 

Man kan faktisk ikke skylde på andre for alt altså. En er ansvarlig for eget liv. Er en misfornøyd med livet sitt, så gjør noe med det! 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke når det gjelder uføretrygdete sine midler! Ja, de kommer fra det offentlige, men i det pengene er på kontoen til den som er uføretrygdet så er ikke det noe andre skal blande seg inn i!

Det er en annen sak!

Anonymkode: 16761...d0e

Her snakker vi om  uføretrygd utbetalt på feilaktig grunnlag og systemet, ikke om den brukes på batterier eller kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil si det var nok du som ble satt på plass her.

Anonymkode: 4a31c...01d

🤣 ja det er klart.. 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke når det gjelder uføretrygdete sine midler! Ja, de kommer fra det offentlige, men i det pengene er på kontoen til den som er uføretrygdet så er ikke det noe andre skal blande seg inn i!

Det er en annen sak!

Anonymkode: 16761...d0e

Og hvordan blir det en annen sak? Jo, ved å bry seg om hvordan du har fått trygden din og hvordan du ter deg i hverdagen.

Slik du presenterte det hadde jo du holdt godt kjeft om dette om du var en snylter og ikke pokker om noen skulle bry seg med deg og trygden din.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (52 minutter siden):

Det jeg ikke forstår, er at de uføre går sånn på barrikadene når det rettes kritikk de som snyter på ordningen. Det er ikke de uføre kritikken rettes mot. Det er de som lurer systemet og ikke burde være ufør. Det er de uføre som burde være mest forbannet på de som lurer systemet. Vi andre blir lurt for penger. De som er uføre blir både lurt og satt i bås med svindlerne.

Fordi uføre blir møtt med veldig mye stigma fra alle kanter. Hvem vet hvem disse tre snylterne i året er da? Alle blir jo skjært over samme kam. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B87C skrev (Akkurat nå):

🤣 ja det er klart.. 🙄 

Set er ikke alltid en ser det selv. Da tyr en gjerne til usakligheter og latterliggjøring av motdebattanten.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

B87C skrev (Akkurat nå):

🤣 ja det er klart.. 🙄 

Tror du oppriktig at 17 376 kr av 144 000 kr blir det samme prosenttallet som 99492 kr av 420 000 kr? Da kan jeg opplyse deg om at du tror feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Set er ikke alltid en ser det selv. Da tyr en gjerne til usakligheter og latterliggjøring av motdebattanten.

Anonymkode: 

 Jada, nå gidder jeg ikke svare deg mer, du mener jeg er usaklig jeg mener du er det samme, la oss være enig om å være uenig!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B87C skrev (1 minutt siden):

 Jada, nå gidder jeg ikke svare deg mer, du mener jeg er usaklig jeg mener du er det samme, la oss være enig om å være uenig!! 

Det er da ikke jeg som kommer med usakligheter og smileys som sier det samme. Jeg bare kommenterer at når en tar feil og ikke vil innse det, er det ofte det man gjør. Hvor modent det er, er en annen sak.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Tror du oppriktig at 17 376 kr av 144 000 kr blir det samme prosenttallet som 99492 kr av 420 000 kr? Da kan jeg opplyse deg om at du tror feil. 

Jeg tror ingenting, jeg sier at betaler man 10% av noe enten det koster 100 kr eller 1000kr, så har man fortsatt betalt 10% av summen. Ingen tjener det samme, og de aller fleste betaler lik % andel, summene blir selvsagt ikke de samme.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At uføre betaler skatt er dessverre ikke et argument. Uføre betaler "skatt" på den måten at regjeringen har innført et system som ligner på vanlige arbeidsfolks system for å gjøre stigmaet mindre for de uføre. Det er bare tull å tro at uføre bidrar til samfunnet gjennom skatt, uføre er et tapsprosjekt med eller uten skatt.

Hilsen en delvis ufør person, som ikke er fullt ut et tapsprosjekt.

Ellers så skjønner jeg heller ikke argumentasjonen at uføre  orker å pusse opp nettopp fordi de er uføre. Her slår argumentasjonen din tilbake på deg selv fordi veldig mange i jobb orker ikke pusse opp. Da virker det jo veldig urettferdig at mennesker som mottar trygd orker å pusse opp!! Og jeg synes jo at de som orker å stå på så mye som uføre heller burde gjort inntektsgivende arbeid og betalt ordentlig skatt! Orker man å pusse opp, gå på café, konserter, fly hit og dit konstant og alt mulig annet som trygdet så har man rett og slett en restarbeidsevne jeg mener man burde bruke i jobb!!

Jeg synes ikke du argumenterer godt for deg og bare øker stigmaet til uføre TS.

Anonymkode: 44a6a...a48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B87C skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ingenting, jeg sier at betaler man 10% av noe enten det koster 100 kr eller 1000kr, så har man fortsatt betalt 10% av summen. Ingen tjener det samme, og de aller fleste betaler lik % andel, summene blir selvsagt ikke de samme.. 

Det virker stadig som du tror en aom tjener 12000 i mnd betaler samme prosent skatt som en som tjener 35000 i mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er så lei av alle som påstår de betaler for trygdede.   Nei dere gjør ikke det.  Trygd og pensjon kommer fra Statens Pensjonsfond Utland (oljefondet) og dit har ingen skattebetaler betalt inn en krone.  Ingenting legges nemlig til dette fondet annet enn hva det genererer selv.

Nå må dere holde opp!  Dere betaler ikke for trygdede og pensjonister.  Hvordan og hvorfor tror dere det?  Forferdelig irriterende!!!

Anonymkode: 37070...908

Jeg leste en artikkel i fjor, som jeg dessverre ikke finner igjen, som tok for seg hva man betaler i skatt kontra utgifter stat og kommune har på én enkelt person. En gjennomsnittlig person måtte tjene over 400 000 i året før skatten de betaler overstiger kostnaden av at vedkommende bor i Norge. Legg til barn, bil, sykdom etc. og du må tjene langt over en gjennomsnittlig norsk lønn bare for å betale for dine egne offentlige kostnader. Det er svært liten sjanse for at en tilfeldig normann betaler for andre enn seg selv og sin familie.

Grunnen til at Norge går rundt er andre skatter og avgifter, samt oljefondet. 

Anonymkode: 262ed...189

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det virker stadig som du tror en aom tjener 12000 i mnd betaler samme prosent skatt som en som tjener 35000 i mnd.

Jeg tror ingenting, jeg kom med et eksempel, kanskje ikke det beste eksemplet, det skal jeg innrømme, men du skjønte hva jeg mente..

Men for å ta et reelt eksempel, så betaler jeg liker mye i skatt på min trygd som min mann på sin lønning, og han har nesten det dobbelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det virker stadig som du tror en aom tjener 12000 i mnd betaler samme prosent skatt som en som tjener 35000 i mnd.

Hvorfor skulle de det da? Den som har 12 000 i mnd er jo lutfattig, det er ikke den som tjener 35 000. De kan ikke skattelegges likt. 

Anonymkode: f35e4...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

Blås i vei, men en god samfunnsborger stiller alltid kritiske spørsmål til at mennesker som lever av andres skattepenger er på fjelltur, pusser opp eller er ute med venner. Det er en skattebetalers fulle rett å forvente at folk yter etter evne. Å betale folk for å være hjemme slik at de har overskudd til å gå på fjelltur er ganske fjernt fra den solidariteten som ligger bak velferdsstaten.

Velferdsstaten har som formål at folk som absolutt ikke kan sulter ihjel eller må bo i skur. At de skal pusse opp, gå på fjelltur eller leve utelivet med venner er ikke innenfor et slikt basisbehov.

Du må gjerne hevde at dokumentasjonskravet nå er såpass stort at ikke alle "som vil" blir uføre og det er nok riktig. Men slik har det ikke akkurat alltid vært. Vi har dessuten en stor innvandrerbefolkning som gladelig skriver det som er nødvendig for at klanmedlemmer skal oppnå uføretrygd.

Jeg registrerer mitt egne totale skatte- og avgiftstrykk for alle timene på jobb, for alle ettermiddagstimene for å få gjort jobben, vurderingen av å ta enda mer ekstra arbeid for å kanskje få litt mer å rutte med.

Jeg har nemlig også lyst til å pusse opp og gå på tur, men må jobbe for å kunne betale all skatten. Det er for mange som lever av den til at jeg kan vase rundt på tur.

Men tror du folk ikke har vært i jobb før de eventuelt får kreft/hjerneslag osv?

Det er deres skattepenger og som ligger i statsbudsjettet. 

Anonymkode: e0da3...ea9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

B87C skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ingenting, jeg kom med et eksempel, kanskje ikke det beste eksemplet, det skal jeg innrømme, men du skjønte hva jeg mente..

Men for å ta et reelt eksempel, så betaler jeg liker mye i skatt på min trygd som min mann på sin lønning, og han har nesten det dobbelte. 

Nei. Med mindre dere begge tjener under 55000 i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I går var jeg så frustrert at jeg holdt på å lage en tråd bare for å fortelle (innrømme) at jeg er ufattelig misunnelig. Så mye at jeg til tider kjenner det i hele kroppen, frustrasjon og lengsel.

Jeg er misunnelig på de som kan jobbe. Som kan ha fremtidsutsikter og ambisjoner, drømmer og planer. Å sitte med en stusselig uføretrygd og en helse som begrenser både sosialt liv og arbeidsliv er helt forjævli.

Jeg VIL jobbe, jeg vil bruke utdanningen min til noe igjen, jeg vil briljere med ekspertise innenfor mitt fagfelt. Ikke sitte her som en fjott uten overskudd.

Ja, jeg er ordentlig misunnelig, kjennes nesten ut som å være sjalu - blir urasjonell i tankene og følelsene setter seg i kroppen.

De som tror dette er noe å trakte etter, eller at dette er for moro skyld, de må tro omigjen.

Anonymkode: 027c2...978

Man må huske på at de som svarer døllt i sånne tråder er ganske lite sjarmerende personer ellers, som gjerne bidrar ganske lite positivt i samfunnet. 

Det er jo som klister for kjipingene.

Anonymkode: e0da3...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (59 minutter siden):

Hvorfor er det stort sett lavtlønnte i kjedelige jobber som blir ufør? Mange tror det er fordi de taper mindre på å bli ufør at flere blir det. Taper du 300 000,- i året på å bli ufør, skal det mye mer til å bli det enn om du taper 50 000,-.

 

Fordi de har vært for syke til å ta utdanning, de har skjønt at de ikke klarer det. Og da får man drittjobber.

De som er smarte og lurer systemet tar seg fet utdanning først, jobber til de oppnår max uføretrygd, skaffer seg noen private forsikringer og SÅ får de fibromyalgi eller lignende.

Anonymkode: 44a6a...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B87C skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ingenting, jeg kom med et eksempel, kanskje ikke det beste eksemplet, det skal jeg innrømme, men du skjønte hva jeg mente..

Men for å ta et reelt eksempel, så betaler jeg liker mye i skatt på min trygd som min mann på sin lønning, og han har nesten det dobbelte. 

Man betaler ikke skatt når man er ufør, man "skatter" av pengene på den måten at man får mindre utbetalt fra statskassa. Men man får fortsatt alle pengene sine fra statskassa.

Anonymkode: 44a6a...a48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...