AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #101 Skrevet 30. januar 2021 myjn skrev (18 timer siden): Ja, jeg tenker på meg selv som en akademiker og elsker å studere og tilegne meg kunnskap, lese forskningsartikler, følge meg på utviklingen innen ulike felt, osv. Når jeg var singel, så tenkte jeg at jeg skulle gi alle en sjanse. Så en dag, gikk jeg på en date med en fyr fra utenfor byen som kun tok yrkesfaglig på vgs og jobbet med maskiner eller noe. Jeg tenkte at det skulle gå bra - jeg dømmer jo ikke sånne folk eller noe, og synes at det er utrolig bra at det finnes alternative veier enn å velge studiespes + universitetet, og at folk faktisk velger disse alternative veiene (jeg synes faktisk at flere burde gjøre det..). Men uff. Den daten gikk SKIKKELIG dårlig. Han var utrolig kjedelig og vi hadde absolutt ingenting å snakke om, så jeg stakk mye tidligere fordi at jeg rett og slett synes det var megakleint & kjedelig. Etter det sa jeg aldri mer og datet kun folk som studerte på universitetet (siv.ing, økonomi, osv). Den kuleste personen jeg var på date med var en associate professor i økonomi. Kjemien vår var ikke så bra dessverre, men denne daten var 10000 ganger bedre enn den daten med han som har aldri studert i sitt liv. Nå bor jeg sammen med en som studerer siv.ing mens jeg studerer medisin, og det fungerer kjempebra Forholdet er veldig harmonisk og vi forstår hverandre på en veldig god måte. Kan også nevne at ste-faren min har ikke utdanning (tror han droppet ut av studiespes på vgs) og uff.. Jeg synes at han er en helt OK person, men jeg har aldri hatt et godt forhold til han fordi at vi har aldri hatt noe å snakke om og han vet rett og slett ikke hvordan jeg har det/kan ikke relatere til livet mitt. Av og til prøver han seg på å gi meg råd angående studier, og da må jeg bare le, fordi at denne karen har aldri jobbet hardt på et studie i sitt liv! Han vet ikke hvordan det føles å gå på lesesal hver dag, prøve å få gode karakterer, prøve å få seg arbeidserfaring i tillegg til alt annet, forberede seg til eksamen (og hvor mye stress det innebærer), balansere et sosialt liv mens man studerer og mye annet. Vi lever rett og slett HELT ulike liv. Men ikke misforstå meg: jeg har ikke noe imot folk med fagbrev/folk som har aldri studert. Synes de er koselige, smarte, flinke på sin egen måte Men jeg passer bare ikke med slike folk, for det meste. Jeg er rett og slett veldig nerdete og liker nerdete ting, og jeg trenger å snakke med noen om disse nerdete greier i tillegg til at jeg trenger støtte i form av samtaler om studier, eksamen, stress osv. Men dette baserer du jo ut i fra noen få mennesker du har møtt. Det finnes så mange forskjellige mennesker der ute, og garantert mange som er helt annerledes enn det du beskriver selv om de har fagbrev eller ingen utdannelse. Førstnevnte var jo bare en dårlig match. Det kunne skjedd om han jobber med noe helt annet også. Anonymkode: d8ffe...56d
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. januar 2021 #103 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke alle med høyere utdanning er advokater, leger, tannleger og ingeniører vet du Takk for informasjon, kjære deg visste ikke det jeg, siden jeg er så enkel og har så lite utdanning.
Den Sagnomsuste Skrevet 30. januar 2021 #104 Skrevet 30. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg studerer til en mastergrad nå, og kan ikke si meg enig i at det har endret meg som menneske. Jeg har samme verdier i grunn. Å bli dannet er så mye mer enn hva en utdanning kan gi. Må si at de menneskene jeg møter på blinderen, er noen av de mest sneversynte menneskene jeg vet om. Skyt meg ikke, men dette gjelder spesielt kvinnene hvor alt skal være politisk korrekt og "mainstream". Ellers finner jeg de ganske kjedelige. De kan sitt felt, men stort mer enn det kan de ikke. Ikke mange spennende diskusjoner, annet enn at Trump er dritt og gjør ingen ting rett, AP eller SV er livet og alle som stemmer FRP er rasister(neida, jeg stemmer ikke FRP og liker ikke Trump, det var bare eksempler). Fant meg derfor en bondetamp med fagbrev som elektriker. Han er den mest frustrerende personen på denne jord å diskutere med, for han er så innmari god med ord. Smart er han også. I tillegg kan han faktisk gjøre det praktiske i huset. Og så tjener han 700.000 i året. En veldig grei lønn mtp hvor lite overtid han jobber. Utdanning er mye, men danning er mer. Og den dannelsen, den kan man få flere steder enn på lesesalen på UiO, hvor alle skal være like og tenke likt. Anonymkode: 513e5...ef3 Jeg har på tross av min lange utdannelse populistiske trekk, så jeg liker Trump og synes det var trist at han tapte valget. Personlig ville jeg kastet både regjeringen og opposisjonen og gitt landet tilbake til folket. Så det finnes folk på SV- blokka på UiO med politisk ukorrekte meninger. Ellers forstår jeg hva du sikter til. Den offentlige diskursen og den politisk korrekte sjargongen er direkte fordummende. Som stipendiat kan jeg selvsagt ikke mene noe av det jeg gjør i offentligheten. Vil jo ikke stemples som Trumper og fascist heller liksom. Er ingen av delene, men mener at selv fascismen kan inneholde korrektiver vi burde lytte til. Ikke kjøpe hele pakka, men lytte til kritikken av samfunnet vårt. Ingen tankesett er utelukkende dumme og irrasjonelle. Endret 30. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #105 Skrevet 30. januar 2021 Ikke viktig for meg i hvertfall. Jeg krever vel å merke at hun jobber, dvs ikke naver. At du har en utdannelse betyr ikke automatisk at du er smart, bare at du har gått på skole. Anonymkode: 33339...2b1 1
PetterKanin Skrevet 30. januar 2021 #106 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ikke viktig for meg i hvertfall. Jeg krever vel å merke at hun jobber, dvs ikke naver. At du har en utdannelse betyr ikke automatisk at du er smart, bare at du har gått på skole. Anonymkode: 33339...2b1 Dette viser seg å være vabskelig å skjønne for mange av en eller annen grunn. De fleste av oss kan jo gå skole om vi vil, det krever da iķke stort. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #107 Skrevet 30. januar 2021 PetterKanin skrev (2 timer siden): Dette viser seg å være vabskelig å skjønne for mange av en eller annen grunn. De fleste av oss kan jo gå skole om vi vil, det krever da iķke stort. Men etter skolegangen da? Er ikke de kunnskapsrike mer oppegående enn de som kun har tapetsert og sparklet hele livet? Anonymkode: b204e...6f3
PetterKanin Skrevet 30. januar 2021 #108 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men etter skolegangen da? Er ikke de kunnskapsrike mer oppegående enn de som kun har tapetsert og sparklet hele livet? Anonymkode: b204e...6f3 Noen er mer kunnskapsrike innenfor de fagene de har studert, ellers er det sjeldent noen høydare.
Tanuki Skrevet 31. januar 2021 #109 Skrevet 31. januar 2021 Nei, ikke viktig. Men viktig at en partner er nysgjerrig, har interesser, at vi har en hobby eller felles interesse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå