Gå til innhold

Hvor viktig er utdannelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er mann da så er kanskje litt anerledes, men jeg kunne nok aldri datet noen som ikke tok utdanning på profesjons/masternivå, det er rett og slett nødvendig for meg at partner er intelligent nok til og følge med på hva jeg bryr meg om. Det betyr at personen enkelt bør kunne sette seg inn i de fleste temaer ellers blir samtalene fort kjedelig, og om en forklaring av hva jeg holder på med på jobb (doktorgrad i kybernetikk) flyr rett over hodet er det ikke så moro å fortelle om dagen sin.

Trenger definitivt ikke å være med teknisk utdannelse da, leger, arkitekter o.l er supre bakgrunner og ha, sikkert psykologer også, men alle de jeg har møtt er så veldig "psykolog" haha.

Anonymkode: 5d536...a7d

Du hadde ikke vært aktuell som partner for meg. Jeg dater ikke menn som ikke vet forskjellen på og/å 😂

Anonymkode: b5c7c...e38

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det var tydeligvis ikke viktig for meg. Jeg har høy utdanning, han har det ikke. 

Den totale pakken han er er viktigere. 

Jeg har ingen behov for å diskutere mine fagområder med mannen. Det får jeg nok av på andre felt. Jeg trenger egentlig ikke intellektuelle diskusjoner med ham, jeg trenger å diskutere mellommenneskelige ting med ham, og der er han sterk. Jeg trenger også å diskutere praktiske ting med ham, og for det er ikke min utdannelse særlig vesentlig heller. 

Jeg hadde ikke orket en lat og tiltaksløs mann uten ting han ivrer og brenner for, men det går lite på utdannelse. 

Det betyr noe at mannen har styrker på andre felt enn meg, så jeg kan lære av ham, søke støtte og få råd der jeg kanskje ikke er like sterk. Det har jeg. Det er ganske mange felt han er sterkere på enn meg. 

Det betyr langt mer at han trives med det han jobber med enn hva, og hvilken utdannelse. 

Jeg trengte egentlig ikke en som var lik meg, med samme kompetanse som meg, men en som utfyller meg. Som elsker meg og som jeg elsker, og hvor forståelsen og omsorgen for hverandre er på et annet plan enn faglig. 

Det var en mann uten høy utdannelse som viste seg å være den rette for meg. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Gjest Minesveiper
Skrevet

Min teori er at kvinner som selv har høyere utdanning har en tendens til å være mer opptatt av at partneren også må ha høyere utdanning. Finnes likevel unntak fra dette som for eksempel brukeren over.

Jeg personlig mener ellers at utdanning er oppskrytt i det moderne samfunn hvor det ikke er stor forskjell på rik og fattig. Hadde inntektsgapet mellom en med høyere utdanning, og en uten vært høyere generelt, tror jeg absolutt at høyere utdanning hadde gitt en større fordel. Slik det er i Norge nå, er høyere utdanning mer en symbolsk greie spør du meg. 

Skrevet

Kunne rett og slett ikke brydd meg mindre. At de trives i jobben, er det viktigste. Har heller ikke lyst til å ha en partner som lever og ånder for jobben sin.  Kjedelig "fagprat" vil jeg helst unngå. 

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Kunne rett og slett ikke brydd meg mindre. At de trives i jobben, er det viktigste. Har heller ikke lyst til å ha en partner som lever og ånder for jobben sin.  Kjedelig "fagprat" vil jeg helst unngå. 

Helt enig, men det er viktig at man har en utdannelse som viser at man har evne til og forsørge seg selv, vilje til litt innsats og motivasjon til og sette seg mål i livet. Hva utdannelse det er ut over grunnskolen driter jeg i, alt fra fagbrev til master. Betyr veldig lite egentlig, bare at det ligger en grunnmur der. Så er det kjemi, verdier og felles interesser i den rekkefølgen som avgjør alt. Det vil aldri endre seg for min del. Andre krav har jeg ikke faktisk , alt annet kan jeg tilpasse meg til en viss grad.

Et vist orden menneske må det også være, men ikke noe "støv på hjernen" nivå :) 

Skrevet

Viktig med selvinnsikt og refleksjon, men kjenner nok av folk med mastergrader som er helt håpløse på det der.

Anonymkode: a6444...a22

• Liker 1
Skrevet
Minesveiper skrev (15 minutter siden):

Min teori er at kvinner som selv har høyere utdanning har en tendens til å være mer opptatt av at partneren også må ha høyere utdanning. Finnes likevel unntak fra dette som for eksempel brukeren over.

Jeg personlig mener ellers at utdanning er oppskrytt i det moderne samfunn hvor det ikke er stor forskjell på rik og fattig. Hadde inntektsgapet mellom en med høyere utdanning, og en uten vært høyere generelt, tror jeg absolutt at høyere utdanning hadde gitt en større fordel. Slik det er i Norge nå, er høyere utdanning mer en symbolsk greie spør du meg. 

En med et fagbrev og litt driv kan lett starte en bedrift som knuser en med høyere utdanning på utkomme alle dager i året :) Starte en bedrift og lykkes med det er det som virkelig kan gjøre deg rik, en høy utdannelse gjør nok ikke det med det første, ja høy lønn kan man få rimelig raskt, men da ofte med et solid studielån som skal betales ned.

• Liker 1
Skrevet

Tja. Jeg falt for mannen min fordi han hoppet av doktorgraden for å jobbe for det han brenner for, å lage originale tremøbler. Usikker arbeidsforhold, men handy mann som brenner for noe veldig nerpå og fundamentalt er supersexy.

Men så var det da kombinasjonen brains and brawn, da. Vi har kollegaer av han på besøk, og de er fine folk, men de henger ikke helt med på sjargongen. Helt ok, det, men for meg så er det viktig å ha en partner som også forstår hva postmoderne betyr. Så kleint som det gjerne høres ut for mange. 

Anonymkode: 0d7bc...52f

• Liker 3
Gjest Minesveiper
Skrevet
8 minutter siden, Antiviruset said:

En med et fagbrev og litt driv kan lett starte en bedrift som knuser en med høyere utdanning på utkomme alle dager i året :) Starte en bedrift og lykkes med det er det som virkelig kan gjøre deg rik, en høy utdannelse gjør nok ikke det med det første, ja høy lønn kan man få rimelig raskt, men da ofte med et solid studielån som skal betales ned.

Vet ikke helt hvor lett det er jeg. Har sett folk prøve, og de finner fort ut at det økonomiske, og arbeidet med regnskap er vanskeligere enn hva de tenkte i utgangspunktet. Hadde man bare kunne utøvd yrket sitt uten å tenke på økonomi biten hadde det vært noe annet. 

Skrevet

Blir så sinnsvakt sliten av at så mange drar paralleller mellom utdannelse og intellekt. Og spesielt de som tar det som en selvfølge (at det stemmer i 100% av tilfellene) Det er virkelig ikke slik at alle intelligente mennesker jager etter status/prestisje via Akademika (at alle ønsker å bli leger, forskere, jurister, IT utviklere osv) Noen av oss foretrekker faktisk håndarbeid, jeg finner det jeg driver med terapeutisk og avslappende i en hverdag hvor livet stort sett er et jag.

Holdt på med en psykologutdannelse da jeg har stor interesse innenfor feltet. Men ble skolelei, lei av mine medstudenter og lei hele den pompøse kvalme holdningen som ofte følger med det å ha høy utdannelse, "kan bare menge meg med mine egne, folk med fagbrev er dumme" 

Driver nå og tar fagbrev som kokk og stoooortrives med det. Har for øvrig en IQ på 139 og ligger derfor i 99.2percentilen.
Målt av Mensa med en sensor som pusta meg i nakken.  

Tar dette som anonym så jeg slipper å bli beskyldt for selvskryt. 

Anonymkode: a02a0...cc5

• Liker 2
Skrevet

Uvesentlig for mange, og for min del. Det er vel å si "hvor viktig er en slank kropp og utseende for menn?" De fleste oppegånde menneker vil ha en partner som er bestevenn, familie og en de elsker - da er personlighet det viktigste, og hygiene og at man er oppegående/selvstendig og normalt og snill.

Mannen har ikke fullført vgs, og jeg har master - kunne ikke vært mindre viktig.

Anonymkode: 296d2...4df

• Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er viktigere for damer enn menn med utdanning. Men det har jo også sammenheng med at kvinner har makten på sjekkemarkedet og har råd til å sette sånne krav

Anonymkode: 37b03...bf6

• Liker 1
Skrevet
Minesveiper skrev (35 minutter siden):

Vet ikke helt hvor lett det er jeg. Har sett folk prøve, og de finner fort ut at det økonomiske, og arbeidet med regnskap er vanskeligere enn hva de tenkte i utgangspunktet. Hadde man bare kunne utøvd yrket sitt uten å tenke på økonomi biten hadde det vært noe annet. 

Da hyrer man en regnskapsfører.

Anonymkode: c2ce8...3a0

Skrevet
Antiviruset skrev (50 minutter siden):

De med fagbrev som starter bedrift har jo stort sett fagbrev i noe hjernedødt, og driver en hjernedød bedrift. Er ikke kun penger som betyr noe her i verden. Kunnskap, at man gjør noe meningsfullt, ikke bare driver med fjas for å tjene penger. Vi lever i en verden som fordrer mindre materialisme og forurensning, det er ikke bare å starte bedrift og forurense i hytt og gevær. Og du kan ikke drive med forskning bare basert på at du har et skarve fagbrev! Det er de med høy utdanning som driver samfunnet fremover. Du oppdager ikke ny kunnskap uten å besitte kunnskap. 

Anonymkode: e2af3...027

• Liker 4
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da hyrer man en regnskapsfører.

Anonymkode: c2ce8...3a0

Ja, hvis man har penger til det :)

Endret av Minesveiper
Skrevet

Jeg synes ikke det er så viktig, men skal innrømme at jeg er litt ekstra oppmerksom på holdninger og verdier hos menn uten utdanning. Har erfaring med at dumme menn finnes i alle samfunnslag. Mange menn med høyere utdanning som har ekle holdninger og menneskesyn, og mange menn uten høyere utdanning som er litt enkle. Mange smarte og oppegående menn i begge kategorier også. Er kvinne med mastergrad. 

Anonymkode: cfd8c...aff

• Liker 2
Skrevet

Det betyr nok noe for en del, men da lukker man jo bare døra for potensielle partnere. Som mann uten bachelor eller master opplever jeg ikke generelt at kvinner er så nøye på det. Eksen hadde master, og av de tre jeg har data i etterkant hadde ei master og to bachelor.

Anonymkode: 82f7c...9f9

Skrevet

Jeg liker menn med god arbeidsmoral og som vil noe i livet, og som jeg kan reflektere og prate med om stort og smått. Og som synes det er ålreit at jeg har en bra utdannelse og at jeg har valgt å ha en jobb som stiller høye krav til arbeidsinnsats. Det er det ikke alle menn som takler hos kvinner 😉

Jeg har ikke tenkt at høyere utdanning hos en mann er et krav, men ser at det er gjennomgående hos de jeg har vært sammen med i løpet av livet & også hos mannen min. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vel, har aldri møtt dummere og mer ufyselige menn enn de med fagbrev, så for min del er det et kvalitetsstempel at mannen har studert ved høgskole i minimum tre år eller helst universitet i 5+ år. Aldri møtt dumme ekle menn med universitetsutdannelse. Men fagbrev-gutta...æsj. 

Anonymkode: e2af3...027

Nå du beviser min tråd ang fagbrev.

Anonymkode: 22fc4...507

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...