AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #81 Skrevet 29. januar 2021 Viktig for meg. I hvert fall i en eller annen form. For meg indikerer det at man har noen av de samme ambisjonene. Har alltid sagt det ikke var viktig for meg, men så ble jeg sammen med en elektriker. Han brydde seg ikke en gang om hva jeg hadde studert, og det sier litt... vi ble veldig forskjellig. Såååå... aldri igjen😂😂 Men om det er typ bachelor eller master er ikke så farlig. Alle kan ikke bli advokater. Så lenge han brenner for det han gjør og har ambisjoner er det ikke så farlig om han er politi, eiendomsmegler eller markedsfører på en måte... Anonymkode: 81299...da5 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #82 Skrevet 29. januar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Har du hørt om en serie som heter Exit? Det er mange sprø og sprudlende folk blant samfunnets elite. Det du kommer med er bare synsing. Anonymkode: 3ef06...e01 Sprudlende og sprudlende, fru Blom. Både psykopater og narsissister stjeler langt mer energi enn de bidrar med. De er personlighetenes svar på kreft. Anonymkode: 82f7c...9f9 2
Den Sagnomsuste Skrevet 29. januar 2021 #83 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 13.40): Jeg er mann da så er kanskje litt anerledes, men jeg kunne nok aldri datet noen som ikke tok utdanning på profesjons/masternivå, det er rett og slett nødvendig for meg at partner er intelligent nok til og følge med på hva jeg bryr meg om. Det betyr at personen enkelt bør kunne sette seg inn i de fleste temaer ellers blir samtalene fort kjedelig, og om en forklaring av hva jeg holder på med på jobb (doktorgrad i kybernetikk) flyr rett over hodet er det ikke så moro å fortelle om dagen sin. Trenger definitivt ikke å være med teknisk utdannelse da, leger, arkitekter o.l er supre bakgrunner og ha, sikkert psykologer også, men alle de jeg har møtt er så veldig "psykolog" haha. Anonymkode: 5d536...a7d Jeg tenker veldig likt deg. Jeg er også mann og kunne aldri giftet meg med noen uten universitetsutdannelse. Ikke fordi jeg synes vi med høyere utdanning er "bedre" eller "mer verdt" enn andre, men fordi jeg trenger noen å snakke litt dypere med. Utseende er mindre viktig enn intellekt for min del. Vi blir jo alle gamle og stygge med årene, men den gode samtalen går aldri ut på dato. Personlig har jeg kun to absolutte krav. En potensiell kone må være godt utdannet og kristen. Jeg er troende selv og orker ikke en verdikamp på hjemmebane. Blir slitsomt å glatte over ulike verdisyn resten av livet. 1
Den Sagnomsuste Skrevet 29. januar 2021 #84 Skrevet 29. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Altså. Man «utdanner seg» ikke «til en mastergrad». En mastergrad er en grad innenfor høyere utdanning. Selvfølgelig er man den samme personen før og etter - likevel lærer man forhåpentlig noe på veien, i tillegg til at det sier noe om en person at de ønsker faglig fordypning. Anonymkode: b5c7c...e38 Nei, man er faktisk ikke den samme personen etter lengre utdanning. Utdanning besitter et følgeord, nemlig danning. Man tilegner seg mye kunnskap, men man endrer også væremåte/ habitus. Jeg sa faktisk til meg selv at jeg kun skulle ta mine grader for deretter å bruke dem slik jeg selv ville i tråd med mitt eget tankesett den gangen. Vel, etter syv år på Blindern er jeg nå en annen person enn jeg var den første gangen jeg satt i Auditoriet. Man klarer rett og slett ikke å leve i et slags vakuum i så mange år. Man tilegner seg nye meninger og ser flere nyanser. Politisk endrer man seg også. Jeg snakket feks MYE bredere (Oslo øst) før enn tilfellet er nå. Bit for bit endrer man seg og når det har gått mange nok år er man blitt alt man ønsket ikke å bli. Beklager hvis jeg høres dramatisk ut, men endring er ikke nødvendigvis negativt. Når jeg ser tilbake på holdningene og skråsikkerheten jeg besatt den gangen er jeg glad for at jeg endret meg. Jeg har dessuten sett den eksakt samme prosessen utvikle seg i gamle venner. Utdanning gjør noe fundamentalt med deg som person. Kanskje er det mer korrekt å si at man mener mye av det samme som tidligere, men at man begrunner meningene sine annerledes. (Før noen kaster seg over grammatikken min så bør jeg informere om at jeg ikke har så mye som ett eneste studiepoeng i norsk...) Endret 29. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #85 Skrevet 29. januar 2021 Dævendøtte skrev (9 timer siden): Akkurat samme inntrykk har jeg også, både av damer og menn. Selv har jeg fullført ungdomsskolen og stoppet der. Men jeg driver eget firma og tar ut svært god lønn. Det betyr ikke at jeg bryr meg om penger, det er bare deilig å ha nok. Jobber heldigvis lite, så jeg har mye fritid. Og ingenting er bedre enn de enkle gledene, natur og friluftsliv er gull! Humor og latter også, jo enklere livet er, jo bedre er det å leve! Grå og kjedelige mennesker er ofte høyt utdannet og de kjeder jeg meg sammen med. Dævendøtte skrev (9 timer siden): Mens jeg elsker håndverkere og menn med fagbrev. Finnes ikke bedre menn, de er enkle å være sammen med, fikser opp i alt og løser problemer enkelt og greit. Mens menn med høyere utdannelse, lager problemer. Så æsj til dem. Dævendøtte skrev (9 timer siden): Mitt inntrykk er at de med lav utdanning, er glade og morsomme folk. Og bruker fritiden sin til alt annet enn å ligge på sofaen og sløve. Trygdede mennesker har ikke vært et tema her, de har egne tråder. Har til gode å møte sprudlende og sprø advokater, revisorer og regnskapsførere. De med master og doktor er så høye på seg selv og innesluttet at jeg ikke engang orker å føre en samtale med sånne folk. Men, man finner vel gjerne den omgangskretsen som tiltaler seg selv. Og jeg liker enkle mennesker som ikke er redde for fysisk arbeid eller finne på noe i fritiden som er gøy! Det er vel fordi du selv kun har grunnskole? At du liker enkle mennesker på samme nivå som deg selv? Du kommer ikke overens med mennesker med høyere utdannelse fordi dere er for forskjellig. Like barn leker best. Det er jo nettopp derfor kvinner med høyere utdannelse ønsker menn med høyere utdannelse. Det handler virkelig ikke om penger og status som mange tror. En annen i tråden nevnte at det er vel nettopp de med fagbrev som ofte kan tjene mye penger. Eller grundere uten utdannelse som nå er styrtrike. Vi utdanner oss ikke for pengenes skyld. Hadde penger vært årsaken hadde ikke mange studert for å si det slik... Ikke alle med høyere utdanning er advokater, leger, tannleger og ingeniører vet du Anonymkode: a5cd4...214 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #86 Skrevet 29. januar 2021 I utgangspunktet ikke så viktig. Jeg har møtt høyt utdannede (leger, advokater etc) som er ganske sosialt tilbakestående og enkle. Det viktigste for meg er å ha en samfunnsengasjert, snill og oppegående mann. Det er ikke alltid det henger sammen med lengden på utdannelsen. Anonymkode: 0f851...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #87 Skrevet 29. januar 2021 Det er viktig, men han kan like gjerne ha fagbrev som universitetsutdannelse. Det viktigste er at han har en jobb og ambisjoner (hvertfall noe). Jeg liker veldig godt menn som har "handy" yrker, og blir ikke like tiltrukket av "akademiske" typer. Samboeren min er tømmermann, og jeg studerer (snart ferdig med master, realfag).Jeg og samboeren min har så mange felles interesser, at vi ikke mangler noe å snakke om. Men vi holder begge to på med en ekstremsport, som ikke mange andre jenter holder på med. Har mange ting å prate om utenom dette også. Men kan innrømme at når vi diskuterer aktuelle nyhetssaker f.eks, er det mer jeg som bidrar enn han. Men han føler det nok på samme måte med meg når det gjelder andre ting, f.eks at jeg er så lite praktisk som det går an. Han derimot kan fikse alt. Føler vi utfyller den tradisjonelle "kvinne- og mannerollen" veldig godt, hvor han er maskulin og jeg feminin, som går på arbeidsoppgaver hjemme, intellektuellt osv. Jeg blir veldig tiltrukket av at vi er ulike på den måten❤️ Anonymkode: 29a0c...117 2
Margo Skrevet 29. januar 2021 #88 Skrevet 29. januar 2021 Jeg er høyere utdannet enn min mann..han er smartere enn meg 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ For min del hadde ikke utdannelsesnivå noe å si - men personens intellekt, verdier, nysgjerrighet, omsorgsevne osv hadde alt å si.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #89 Skrevet 29. januar 2021 1 hour ago, Den Sagnsomsuste said: Nei, man er faktisk ikke den samme personen etter lengre utdanning. Utdanning besitter et følgeord, nemlig danning. Man tilegner seg mye kunnskap, men man endrer også væremåte/ habitus. Jeg sa faktisk til meg selv at jeg kun skulle ta mine grader for deretter å bruke dem slik jeg selv ville i tråd med mitt eget tankesett den gangen. Vel, etter syv år på Blindern er jeg nå en annen person enn jeg var den første gangen jeg satt i Auditoriet. Man klarer rett og slett ikke å leve i et slags vakuum i så mange år. Man tilegner seg nye meninger og ser flere nyanser. Politisk endrer man seg også. Tror slikt er individuelt. Mange studenter engasjerer seg svært lite i studiet og ender kun med å pugge siste uke før eksamen. Tror ikke man endres av å holde på slik. Om man derimot legger mye arbeid i studiene så blir man nok påvirket. Mye av universitetsutdanningen handler jo nettopp om å lære studentene å tenke på en bestemt måte. Anonymkode: 3ecd0...666 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #90 Skrevet 29. januar 2021 Den Sagnsomsuste skrev (1 time siden): Nei, man er faktisk ikke den samme personen etter lengre utdanning. Utdanning besitter et følgeord, nemlig danning. Man tilegner seg mye kunnskap, men man endrer også væremåte/ habitus. Jeg sa faktisk til meg selv at jeg kun skulle ta mine grader for deretter å bruke dem slik jeg selv ville i tråd med mitt eget tankesett den gangen. Vel, etter syv år på Blindern er jeg nå en annen person enn jeg var den første gangen jeg satt i Auditoriet. Man klarer rett og slett ikke å leve i et slags vakuum i så mange år. Man tilegner seg nye meninger og ser flere nyanser. Politisk endrer man seg også. Jeg snakket feks MYE bredere (Oslo øst) før enn tilfellet er nå. Bit for bit endrer man seg og når det har gått mange nok år er man blitt alt man ønsket ikke å bli. Beklager hvis jeg høres dramatisk ut, men endring er ikke nødvendigvis negativt. Når jeg ser tilbake på holdningene og skråsikkerheten jeg besatt den gangen er jeg glad for at jeg endret meg. Jeg har dessuten sett den eksakt samme prosessen utvikle seg i gamle venner. Utdanning gjør noe fundamentalt med deg som person. Kanskje er det mer korrekt å si at man mener mye av det samme som tidligere, men at man begrunner meningene sine annerledes. (Før noen kaster seg over grammatikken min så bør jeg informere om at jeg ikke har så mye som ett eneste studiepoeng i norsk...) Det blir jo en definisjonssak da. Selvsagt utvikler man seg hele livet - utdannelse eller ei. Men er man feks introvert når man starter studier, er man det antakelig også når man er ferdig med studiene. Anonymkode: b5c7c...e38 1
Gjest Minesveiper Skrevet 29. januar 2021 #91 Skrevet 29. januar 2021 21 hours ago, herzeleid said: Det aller meste av forskning tyder så vidt jeg vet på at menns sosioøkonomiske status, der utdannelse er en viktig del, er viktig for hvor attraktive de er for kvinner. Det er helt klart en viktig faktor, men langt fra den eneste. https://forskning.no/evolusjon-kjonn-og-samfunn-kultur/kvinner-og-menn-velger-partnere-idag-som-de-gjorde-for-30-ar-siden/1684308 Dette er en av de casene hvor jeg er mer på sosiologene sin side. Jeg forstår at det meste av forskning som er gjort, viser at sosioøkonomisk status har noe å si. Jeg har likevel veldig lyst å se en rapport gjort på scandinaviske land (helst Norge) der min generasjon står i sentrum når det kommer til det som er samlet inn av data. Poenget er å se hva som egentlig har mest å si i land hvor forskjellen på rik og fattig er lav. Jeg er 100% med på at sosioøkonomisk status er viktig i land som for eksempel Usa. I Norge mener jeg at utseende hos menn er langt viktigere enn sosioøkonomisk status når det kommer til å forklare attraktivitet. Dette ser man tydelig på forskning gjort ved speeddating samt statistikk fra nettdating, og datingapper. Noen sosiologer mener, og hevder at økonomisk kapital blir mindre viktig når kvinner kan jobbe, og tjene bra selv samt at forskjellene mellom rik og fattig er lav.
herzeleid Skrevet 29. januar 2021 #92 Skrevet 29. januar 2021 Minesveiper skrev (8 minutter siden): Dette er en av de casene hvor jeg er mer på sosiologene sin side. Jeg forstår at det meste av forskning som er gjort, viser at sosioøkonomisk status har noe å si. Jeg har likevel veldig lyst å se en rapport gjort på scandinaviske land (helst Norge) der min generasjon står i sentrum når det kommer til det som er samlet inn av data. Poenget er å se hva som egentlig har mest å si i land hvor forskjellen på rik og fattig er lav. Jeg er 100% med på at sosioøkonomisk status er viktig i land som for eksempel Usa. I Norge mener jeg at utseende hos menn er langt viktigere enn sosioøkonomisk status når det kommer til å forklare attraktivitet. Dette ser man tydelig på forskning gjort ved speeddating samt statistikk fra nettdating, og datingapper. Noen sosiologer mener, og hevder at økonomisk kapital blir mindre viktig når kvinner kan jobbe, og tjene bra selv samt at forskjellene mellom rik og fattig er lav. Hva som er viktigst vet jeg ikke, men dette er jo en undersøkelse som også tar for seg Norge og som viser at vi generelt velger tradisjonelt i partnervalg, på samme måte som vi gjør det når det gjelder yrke.
PetterKanin Skrevet 29. januar 2021 #93 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Viktig for meg. I hvert fall i en eller annen form. For meg indikerer det at man har noen av de samme ambisjonene. Har alltid sagt det ikke var viktig for meg, men så ble jeg sammen med en elektriker. Han brydde seg ikke en gang om hva jeg hadde studert, og det sier litt... vi ble veldig forskjellig. Såååå... aldri igjen😂😂 Men om det er typ bachelor eller master er ikke så farlig. Alle kan ikke bli advokater. Så lenge han brenner for det han gjør og har ambisjoner er det ikke så farlig om han er politi, eiendomsmegler eller markedsfører på en måte... Anonymkode: 81299...da5 Hvis du ikke lærte om kausale sammenhenger i dine studier kan du lese om det på eget initiativ. 1
Gjest Minesveiper Skrevet 29. januar 2021 #94 Skrevet 29. januar 2021 19 minutter siden, herzeleid said: Hva som er viktigst vet jeg ikke, men dette er jo en undersøkelse som også tar for seg Norge og som viser at vi generelt velger tradisjonelt i partnervalg, på samme måte som vi gjør det når det gjelder yrke. Problemet mitt er altså at de blander land. Når de blander 45 kulturer tenker jeg det er naturlig at sosioøkonomisk status blir en viktig faktor.
herzeleid Skrevet 29. januar 2021 #95 Skrevet 29. januar 2021 Minesveiper skrev (1 minutt siden): Problemet mitt er altså at de blander land. Når de blander 45 kulturer tenker jeg det er naturlig at sosioøkonomisk status blir en viktig faktor. Nå er jeg ikke helt med. Slik jeg leser artikkelen har de skilt mellom hvert enkelt land, men funnet samme tendens i alle landene der spørsmålene er stilt?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #96 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): De med fagbrev som starter bedrift har jo stort sett fagbrev i noe hjernedødt, og driver en hjernedød bedrift. Er ikke kun penger som betyr noe her i verden. Kunnskap, at man gjør noe meningsfullt, ikke bare driver med fjas for å tjene penger. Vi lever i en verden som fordrer mindre materialisme og forurensning, det er ikke bare å starte bedrift og forurense i hytt og gevær. Og du kan ikke drive med forskning bare basert på at du har et skarve fagbrev! Det er de med høy utdanning som driver samfunnet fremover. Du oppdager ikke ny kunnskap uten å besitte kunnskap. Anonymkode: e2af3...027 Noe hjernedød? Hva da? Rørlegger, elektriker, tømrer? Du bor i en selvbygd koie i skogen uten strøm og innlagt vann? Anonymkode: c2ce8...3a0 1
Gjest Minesveiper Skrevet 29. januar 2021 #97 Skrevet 29. januar 2021 7 minutter siden, herzeleid said: Nå er jeg ikke helt med. Slik jeg leser artikkelen har de skilt mellom hvert enkelt land, men funnet samme tendens i alle landene der spørsmålene er stilt? Jeg får ikke klikket meg inn å lest selve forskningsartikkelen. Du har nok riktig: Partnerpreferansene er noenlunde de samme over hele verden, selv om det finnes noen forskjeller. Preferansene er uendret på over 30 år. Ser ikke helt for meg hvordan de gjør det. Setter opp 45 forskjellige sett? Blir en lang artikkel
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #98 Skrevet 29. januar 2021 Jeg studerer til en mastergrad nå, og kan ikke si meg enig i at det har endret meg som menneske. Jeg har samme verdier i grunn. Å bli dannet er så mye mer enn hva en utdanning kan gi. Må si at de menneskene jeg møter på blinderen, er noen av de mest sneversynte menneskene jeg vet om. Skyt meg ikke, men dette gjelder spesielt kvinnene hvor alt skal være politisk korrekt og "mainstream". Ellers finner jeg de ganske kjedelige. De kan sitt felt, men stort mer enn det kan de ikke. Ikke mange spennende diskusjoner, annet enn at Trump er dritt og gjør ingen ting rett, AP eller SV er livet og alle som stemmer FRP er rasister(neida, jeg stemmer ikke FRP og liker ikke Trump, det var bare eksempler). Fant meg derfor en bondetamp med fagbrev som elektriker. Han er den mest frustrerende personen på denne jord å diskutere med, for han er så innmari god med ord. Smart er han også. I tillegg kan han faktisk gjøre det praktiske i huset. Og så tjener han 700.000 i året. En veldig grei lønn mtp hvor lite overtid han jobber. Utdanning er mye, men danning er mer. Og den dannelsen, den kan man få flere steder enn på lesesalen på UiO, hvor alle skal være like og tenke likt. Anonymkode: 513e5...ef3 4
Margo Skrevet 29. januar 2021 #99 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg studerer til en mastergrad nå, og kan ikke si meg enig i at det har endret meg som menneske. Jeg har samme verdier i grunn. Å bli dannet er så mye mer enn hva en utdanning kan gi. Må si at de menneskene jeg møter på blinderen, er noen av de mest sneversynte menneskene jeg vet om. Skyt meg ikke, men dette gjelder spesielt kvinnene hvor alt skal være politisk korrekt og "mainstream". Ellers finner jeg de ganske kjedelige. De kan sitt felt, men stort mer enn det kan de ikke. Ikke mange spennende diskusjoner, annet enn at Trump er dritt og gjør ingen ting rett, AP eller SV er livet og alle som stemmer FRP er rasister(neida, jeg stemmer ikke FRP og liker ikke Trump, det var bare eksempler). Fant meg derfor en bondetamp med fagbrev som elektriker. Han er den mest frustrerende personen på denne jord å diskutere med, for han er så innmari god med ord. Smart er han også. I tillegg kan han faktisk gjøre det praktiske i huset. Og så tjener han 700.000 i året. En veldig grei lønn mtp hvor lite overtid han jobber. Utdanning er mye, men danning er mer. Og den dannelsen, den kan man få flere steder enn på lesesalen på UiO, hvor alle skal være like og tenke likt. Anonymkode: 513e5...ef3 Spot on!
OCB Skrevet 29. januar 2021 #100 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 8.22): Jeg leste akkurat en artikkel på vg+ som påstår at utdannelse er en viktig faktor for jenter når de velger partner . Stemmer det? Anonymkode: 37b03...bf6 Generelt tenker jeg den tankegangen er platt og overfladisk. Sett at du treffer en herlig kvinne, og så viser det seg at hun er frisør. Kvinnen er flott, men altså "feil" yrke?? Om du da dumper hun på dette grunnlaget har du seriøst svekkede sjelsevner. I så måte vet jeg at kvinner dumper menn med feil yrke/jobb over en lav sko. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå