Gå til innhold

Hvor viktig er utdannelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Mitt inntrykk er at de med lav utdanning, er glade og morsomme folk. Og bruker fritiden sin til alt annet enn å ligge på sofaen og sløve. Trygdede mennesker har ikke vært et tema her, de har egne tråder. 

Har til gode å møte sprudlende og sprø advokater, revisorer og regnskapsførere. De med master og doktor er så høye på seg selv og innesluttet at jeg ikke engang orker å føre en samtale med sånne folk. 

Men, man finner vel gjerne den omgangskretsen som tiltaler seg selv. Og jeg liker enkle mennesker som ikke er redde for fysisk arbeid eller finne på noe i fritiden som er gøy! 

Har du hørt om en serie som heter Exit?

Det er mange sprø og sprudlende folk blant samfunnets elite. 

Det du kommer med er bare synsing.

Anonymkode: 3ef06...e01

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste ser etter en man er på bølgelengde med, som har noen av de samme interessene og verdiene. Mange jenter har høyere utdanning, så da er det ikke rart at man ser etter det samme. Det har ikke med penger å gjøre - min erfaring er at det ofte er de med lite utdanning som blir rike (Røkke og håndverkere feks). 

Anonymkode: 3ab91...cb7

• Liker 2
Skrevet
Dævendøtte skrev (8 minutter siden):

Mitt inntrykk er at de med lav utdanning, er glade og morsomme folk. Og bruker fritiden sin til alt annet enn å ligge på sofaen og sløve. Trygdede mennesker har ikke vært et tema her, de har egne tråder. 

Har til gode å møte sprudlende og sprø advokater, revisorer og regnskapsførere. De med master og doktor er så høye på seg selv og innesluttet at jeg ikke engang orker å føre en samtale med sånne folk. 

Men, man finner vel gjerne den omgangskretsen som tiltaler seg selv. Og jeg liker enkle mennesker som ikke er redde for fysisk arbeid eller finne på noe i fritiden som er gøy! 

Smaken er som baken... Alle vennene mine er advokater, siv øker og likn. Jeg synes de er sprudlende og helt topp! De er helt etter min smak, og vi finner på det vi synes er gøy i fritiden: er i naturen, drar på turer, går på teater og opera, snakker om litteratur og drikker vin. 

• Liker 3
Skrevet

Utdannelse er ikke veldig viktig for meg, i valg av partner. 

Men, Når det er sagt, sto jeg i mange år uten utdannelse selv, og den usikkerheten i arbeidsmarkedet, unner jeg ingen. Det er nesten ikke jobber å få lengre, om man ikke har en utdannelse. Og det at personen har en jobb han trives i, og kan tjene til livets opphold, det er viktig for meg. Og jeg har lagt merke til at det er enklere å finne en som er tilfreds med jobben, om de er utdannet. 

Var i en kort periode sammen med en som ikke hadde utdannelse, og det er helt ok det. Problemet her var at hans største ønske i all sannsynlighet ønsket å være ufør, og det ble mer og mer fremtredende etterhvert. Det var helt åpenbart at han ikke trivdes i jobben (som viste seg å være via nav), og arbeidsmoralen var helt i bunn. Jeg ble rett og slett syk av all den sytingen, så jeg orket ikke mer til slutt. 

Var sammen med en annen en i mange år og, og han hadde heller ikke utdannelse. Men han trivdes i jobben, og tjente helt ok. Problemet kom da den arbeidsplassen la ned, en kamp uten like, for å få en ny jobb. Og når han først fikk en ny jobb, trivdes han ikke like godt i den. (Ble ikke slutt mellom oss pga det, altså). 

Nå er jeg sammen med en med høyere utdannelse, og han har en trygg og god jobb, som han tjener godt i, uten å overarbeide seg. Han virker veldig tilfreds med jobben sin, og det skaper selvsagt en helt annen ro i hverdagen. 

Så på noen måter kan nok utdannelse være litt viktig. Men ikke fordi det er en utdannelse, men fordi det skaper en trygghet hos både personen selv, og i hverdagslivet.

Anonymkode: 4cb4b...8f0

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du hørt om en serie som heter Exit?

Det er mange sprø og sprudlende folk blant samfunnets elite. 

Det du kommer med er bare synsing.

Anonymkode: 3ef06...e01

Hadde et par år i samme miljø som Exit viser fram, veldig morsomt det første året. 

For å si det sånn, den type mennesker er de siste jeg ville hatt med i krigen, ære og samvittighet eksisterer knapt. Venner får du ikke om du ikke leverer det de ønsker og det er meg, meg, meg og meg all time high! 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Smaken er som baken... Alle vennene mine er advokater, siv øker og likn. Jeg synes de er sprudlende og helt topp! De er helt etter min smak, og vi finner på det vi synes er gøy i fritiden: er i naturen, drar på turer, går på teater og opera, snakker om litteratur og drikker vin. 

Alle er selvsagt ikke like, alt bunner nok ut i hva slags menneske man selv er. Og da ender man gjerne opp med likesinnede, enten man er advokat, lærer eller tømrer.

Og jeg må si at jeg går stort sett sammen med alle typer mennesker, har man litt myke kanter, sosiale antenner og er omgjengelig, går man greit sammen med alle, uansett utdanning og samfunnsklasse. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (32 minutter siden):

Jeg vurderer å utdanne meg til en mastergrad. Var i mange år uten noen form for utdannelse. Jeg som person endrer meg jo ikke av den grunn? 

Jeg er fremdeles den samme som skrur på bilen min selv, danser på bordet på utestedene, lagt gulv, malt, og bygget tak over verandaen selv har jeg gjort og. Og jeg kan likegodt sitte å diskutere samfunnsproblemer mens jeg drikker en fin vin, amerikansk politikk, konspirasjonsteorier, matte og kjemi, rosa gardiner, "dumme mannfolk", eller ta en drikkelek-kveld med venner. Men sånn har jeg liksom alltid vært, og jeg har vanskelig for å se at det skal endre seg, med to år ekstra på skole. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vurderer å utdanne meg til en mastergrad. Var i mange år uten noen form for utdannelse. Jeg som person endrer meg jo ikke av den grunn? 

Jeg er fremdeles den samme som skrur på bilen min selv, danser på bordet på utestedene, lagt gulv, malt, og bygget tak over verandaen selv har jeg gjort og. Og jeg kan likegodt sitte å diskutere samfunnsproblemer mens jeg drikker en fin vin, amerikansk politikk, konspirasjonsteorier, matte og kjemi, rosa gardiner, "dumme mannfolk", eller ta en drikkelek-kveld med venner. Men sånn har jeg liksom alltid vært, og jeg har vanskelig for å se at det skal endre seg, med to år ekstra på skole. 

Altså. Man «utdanner seg» ikke «til en mastergrad».  En mastergrad er en grad innenfor høyere utdanning. Selvfølgelig er man den samme personen før og etter - likevel lærer man forhåpentlig noe på veien, i tillegg til at det sier noe om en person at de ønsker faglig fordypning. 

Anonymkode: b5c7c...e38

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror du kommer til å være akkurat perfekt, selv med master!

Det finnes de som endrer seg i takt med pengesekken og utdannelsen, ingen tvil om det. Så finnes det også de som alltid er kjedelige, uansett hva de gjør. Er nok helt individuelt ja. Lykke til med masteren! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså. Man «utdanner seg» ikke «til en mastergrad».  En mastergrad er en grad innenfor høyere utdanning. Selvfølgelig er man den samme personen før og etter - likevel lærer man forhåpentlig noe på veien, i tillegg til at det sier noe om en person at de ønsker faglig fordypning. 

Du skjønte godt hva jeg mente. ;) Nei, selvsagt utdanner man seg ikke til en mastergrad, man utdanner seg på mastergrad-nivå, men nå er vi ikke på språkforum, og helt ærlig så gidder jeg ikke å legge noe voldsomt energi i formuleringer, dette er tross alt hobbyskriving på et forum. 

Dævendøtte skrev (6 minutter siden):

Tror du kommer til å være akkurat perfekt, selv med master!

Det finnes de som endrer seg i takt med pengesekken og utdannelsen, ingen tvil om det. Så finnes det også de som alltid er kjedelige, uansett hva de gjør. Er nok helt individuelt ja. Lykke til med masteren! 

Det tror jeg du har helt rett i! :) Takk takk, får nå se hva det blir til, og om jeg orker ytterligere to år :ler:

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er viktigere at man ersosialt, emosjonelt og intellektuelt nysgjerrig enn at man er utdannet. Har selv bare en bachelorgrad, men leser enormt mye, også utenom mitt felt. Jobber et sted hvor jeg er eneste uten master eller phd. Må ærlig innrømme at endel av fagidiotene her er utrolig snevre i sitt interesse-og kunnskapsfelt, og sosialt klønete straks de møter noen som ikke er fra nøyaktig det samme Oslo-øvre-middelklasse-Blindern-hipsterish-segment.

elt. jobber med

Anonymkode: 28910...6b0

• Liker 1
Skrevet
On 1/28/2021 at 9:16 AM, AnonymBruker said:

Vel, har aldri møtt dummere og mer ufyselige menn enn de med fagbrev, så for min del er det et kvalitetsstempel at mannen har studert ved høgskole i minimum tre år eller helst universitet i 5+ år. Aldri møtt dumme ekle menn med universitetsutdannelse. Men fagbrev-gutta...æsj. 

Anonymkode: e2af3...027

Vel, jeg var forlovet med en med doktorgrad i et eller annet fag på BI, men han var helt, totalt blåst i hodet når det gjaldt alt annet enn akkurat faget, så jeg vil ikke akkurat si at å ha høy utdanning bare er et kvalitetsstempel :sleep: Jeg har også møtt dem som er veldig glade i å høre sin egen stemme og bare prater og prater og prater... 😴 eller de som er arrogante fordi de har en «så mye bedre utdannelse» og som ikke «klarer» å snakke med andre mennesker fordi de selv bare klarer å snakke om sitt/sine fag, eller synes alt er så kjedelig om det ikke er faglig  C2758339-CAFD-4E7F-932F-4CC3645A5520.gif.139e0e4703e1a821822a407689a4117e.gif 

(Jeg selv har en MA. Til sammen 500sp med litt ymse fagemner. Interessert i masse rart og åpen for det meste). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trygda og tafatte folk er ofte lavt utdannet. Så takke meg til grå og kjedelig høyt utdannet.

News flash. Vi med høyere utdanning kan også bli trygda. Har ikke blitt tafatt av den grunn. Mista litt livsglede og kvalitet, ja absolutt, men gjør da det beste ut av det for det.

For å svare på spørsmålet, utdanning er ikke viktig for meg, trives like godt med håndverkeren som med advokaten. Håndverkeren fikser det som er galt mens advokaten ringer noen som fikser det. Hovedsaken er at det blir fikset, ikke hvordan. Eller så fikser jeg det selv 🤷🏼‍♀️ (så lenge det ikke er elektrisk eller vvs da). Det viktigste er en mann som er trygg på seg selv og trives i jobben sin og ikke bruker mer penger enn han har. Da er mye gjort!

Anonymkode: fceb0...ffd

Skrevet

Ikke utdanning, men penger. De to kommer dog ofte sammen.

Jeg hadde null sjans på damer før jeg begynte å tjene bra med penger.

Anonymkode: 37331...fbb

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Trygda og tafatte folk er ofte lavt utdannet. Så takke meg til grå og kjedelig høyt utdannet.

Men da er det jo det som er problemet. Det er heller ikke som om det er mangel på folk med fagbrev som tjener greit, og uføre med mastergrader.

Anonymkode: a6444...a22

Skrevet
myjn skrev (4 timer siden):

Ja, jeg tenker på meg selv som en akademiker og elsker å studere og tilegne meg kunnskap, lese forskningsartikler, følge meg på utviklingen innen ulike felt, osv. Når jeg var singel, så tenkte jeg at jeg skulle gi alle en sjanse. Så en dag, gikk jeg på en date med en fyr fra utenfor byen som kun tok yrkesfaglig på vgs og jobbet med maskiner eller noe. Jeg tenkte at det skulle gå bra - jeg dømmer jo ikke sånne folk eller noe, og synes at det er utrolig bra at det finnes alternative veier enn å velge studiespes + universitetet, og at folk faktisk velger disse alternative veiene (jeg synes faktisk at flere burde gjøre det..). Men uff. Den daten gikk SKIKKELIG dårlig. Han var utrolig kjedelig og vi hadde absolutt ingenting å snakke om, så jeg stakk mye tidligere fordi at jeg rett og slett synes det var megakleint & kjedelig. Etter det sa jeg aldri mer og datet kun folk som studerte på universitetet (siv.ing, økonomi, osv). Den kuleste personen jeg var på date med var en associate professor i økonomi. Kjemien vår var ikke så bra dessverre, men denne daten var 10000 ganger bedre enn den daten med han som har aldri studert i sitt liv. Nå bor jeg sammen med en som studerer siv.ing mens jeg studerer medisin, og det fungerer kjempebra :) Forholdet er veldig harmonisk og vi forstår hverandre på en veldig god måte. 

Kan også nevne at ste-faren min har ikke utdanning (tror han droppet ut av studiespes på vgs) og uff.. Jeg synes at han er en helt OK person, men jeg har aldri hatt et godt forhold til han fordi at vi har aldri hatt noe å snakke om og han vet rett og slett ikke hvordan jeg har det/kan ikke relatere til livet mitt. Av og til prøver han seg på å gi meg råd angående studier, og da må jeg bare le, fordi at denne karen har aldri jobbet hardt på et studie i sitt liv! Han vet ikke hvordan det føles å gå på lesesal hver dag, prøve å få gode karakterer, prøve å få seg arbeidserfaring i tillegg til alt annet, forberede seg til eksamen (og hvor mye stress det innebærer), balansere et sosialt liv mens man studerer og mye annet. Vi lever rett og slett HELT ulike liv. 

Men ikke misforstå meg: jeg har ikke noe imot folk med fagbrev/folk som har aldri studert. Synes de er koselige, smarte, flinke på sin egen måte :) Men jeg passer bare ikke med slike folk, for det meste. Jeg er rett og slett veldig nerdete og liker nerdete ting, og jeg trenger å snakke med noen om disse nerdete greier i tillegg til at jeg trenger støtte i form av samtaler om studier, eksamen, stress osv.

Håper bare du har formulert deg litt dårlig.  Men når jeg leser innlegget ditt, så sitter jeg igjen med en følelse av at du er nedlatende mot folk uten høyere utdanning. 

Du skriver at folk ikke forstår hva du går igjennom når det gjelder utdanningen din. Hva er det å forstå? Du står ikke i frontlinjen i en krig. Du studerer i et av verdens rikeste land.

Du "passer" ikke sammen med folk uten utdanning, skriver du. For de når ikke opp til ditt (nerde)nivå.  Men det er bra at du syns de er koselige da... 

• Liker 4
Skrevet
myjn skrev (6 timer siden):

Ja, jeg tenker på meg selv som en akademiker og elsker å studere og tilegne meg kunnskap, lese forskningsartikler, følge meg på utviklingen innen ulike felt, osv. Når jeg var singel, så tenkte jeg at jeg skulle gi alle en sjanse. Så en dag, gikk jeg på en date med en fyr fra utenfor byen som kun tok yrkesfaglig på vgs og jobbet med maskiner eller noe. Jeg tenkte at det skulle gå bra - jeg dømmer jo ikke sånne folk eller noe, og synes at det er utrolig bra at det finnes alternative veier enn å velge studiespes + universitetet, og at folk faktisk velger disse alternative veiene (jeg synes faktisk at flere burde gjøre det..). Men uff. Den daten gikk SKIKKELIG dårlig. Han var utrolig kjedelig og vi hadde absolutt ingenting å snakke om, så jeg stakk mye tidligere fordi at jeg rett og slett synes det var megakleint & kjedelig. Etter det sa jeg aldri mer og datet kun folk som studerte på universitetet (siv.ing, økonomi, osv). Den kuleste personen jeg var på date med var en associate professor i økonomi. Kjemien vår var ikke så bra dessverre, men denne daten var 10000 ganger bedre enn den daten med han som har aldri studert i sitt liv. Nå bor jeg sammen med en som studerer siv.ing mens jeg studerer medisin, og det fungerer kjempebra :) Forholdet er veldig harmonisk og vi forstår hverandre på en veldig god måte. 

Kan også nevne at ste-faren min har ikke utdanning (tror han droppet ut av studiespes på vgs) og uff.. Jeg synes at han er en helt OK person, men jeg har aldri hatt et godt forhold til han fordi at vi har aldri hatt noe å snakke om og han vet rett og slett ikke hvordan jeg har det/kan ikke relatere til livet mitt. Av og til prøver han seg på å gi meg råd angående studier, og da må jeg bare le, fordi at denne karen har aldri jobbet hardt på et studie i sitt liv! Han vet ikke hvordan det føles å gå på lesesal hver dag, prøve å få gode karakterer, prøve å få seg arbeidserfaring i tillegg til alt annet, forberede seg til eksamen (og hvor mye stress det innebærer), balansere et sosialt liv mens man studerer og mye annet. Vi lever rett og slett HELT ulike liv. 

Men ikke misforstå meg: jeg har ikke noe imot folk med fagbrev/folk som har aldri studert. Synes de er koselige, smarte, flinke på sin egen måte :) Men jeg passer bare ikke med slike folk, for det meste. Jeg er rett og slett veldig nerdete og liker nerdete ting, og jeg trenger å snakke med noen om disse nerdete greier i tillegg til at jeg trenger støtte i form av samtaler om studier, eksamen, stress osv

Er litt dette jeg mener med pompøs og arrogant holdning. Noe jeg ser gjenspeile seg i mange uni studenter som knapt er litt over gjennomsnittet når det kommer til intellekt. Er så mange som peser å svetter seg igjennom en utdannelse for å så tro at de er så vanvittig mye skarpere enn andre. Du skal ha for innsatsviljen og det harde arbeidet. Men når det kommer til latent intellekt tør jeg tippe du bare er litt over gjennomsittet.. 

Anonymkode: a02a0...cc5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er litt dette jeg mener med pompøs og arrogant holdning. Noe jeg ser gjenspeile seg i mange uni studenter som knapt er litt over gjennomsnittet når det kommer til intellekt. Er så mange som peser å svetter seg igjennom en utdannelse for å så tro at de er så vanvittig mye skarpere enn andre. Du skal ha for innsatsviljen og det harde arbeidet. Men når det kommer til latent intellekt tør jeg tippe du bare er litt over gjennomsittet.. 

Brukte kanskje ordet latent feil (språk er vel heller en av mine svakere sider), så før noen språknerder retter meg så vil jeg si at jeg mente det intellektet du er født med, altså potensialet ditt

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min erfaring: mange er veldig blærete på dette NÅR de studerer. Men etter endel år i yrkeslivet etter dette igjen, blir folk mer jordnære.  Jeg kjenner flere jordnære professorer enn jordnære bachelorstudenter, for å si det sånn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min erfaring: mange er veldig blærete på dette NÅR de studerer. Men etter endel år i yrkeslivet etter dette igjen, blir folk mer jordnære.  Jeg kjenner flere jordnære professorer enn jordnære bachelorstudenter, for å si det sånn.

Ja, du har nok rett. Er vel bare litt biased pga min egen familie hvor de aller fleste er blærete mennesker som har fulgt akademia. Jeg er en av to som valgte å gå en annen vei. Og vi begge blir litt uglesett av resten av familien. 

Dumt av meg å trekke mitt eget bias inn i meningene mine sånn egentlig. Finnes garantert mange jordnære folk med høy utdanning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...