Gå til innhold

Å bli voldtatt flere ganger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen utlyser utrygghet og sårbarhet. Nonverbalt. Da spesielt etter overgrep. Andre kan bli risk takers, og oppføre seg seksuelt bevisst eller ubevisst. Ofte skjer dette som en slags egenterapi, for å ufarliggjøre det. De kan gjøre seg selv til offer. 
Ellers kan det være at de har utviklingsvansker. Jeg kjenner en som angivelig har opplevd flere overgrep enn hun har fingre og tær. Viste seg med tiden at hun hadde en skjult diagnose. I hennes tilfelle var det helt klart medvirkende til hvorfor hun så lett ble et offer for overgrep.  

Anonymkode: 55392...591

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo det er noen ganger den som blir voldtatt sin feil faktisk 

Anonymkode: 250a6...7a9

Og når er det om jeg tør spørre?

Anonymkode: 2a16a...2f2

• Liker 19
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan havner man i en situasjon der man velger å legge seg å sove fullt påkledt sammen med en venn? Jeg kan ikke se for meg noen situasjon i livet mitt hvor dette hadde vært et alternativ.

Anonymkode: 43258...3b0

Jeg har sovet sammen med venner flere ganger, på reise. Når man reiser på budsjett spleiser man på rom, og ofte er ikke twin beds et alternativ. 

På hyttetur kan det også skje. 

Etter fest, uavhengig av om man har drukket eller ei. 

Hvorfor skulle man IKKE dele seng med en VENN man faktisk stoler på? 

Jeg har heldigvis aldri opplevd overgrep. Men ser for meg at hvis man først opplever det, blir man sårbar for nye overgrep, fordi psykiske ettervirkninger kan gjøre at man strever med å sette tydelige grenser, går i lås etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan? Det er lov å ombestemme seg... 

Anonymkode: d33ae...b0b

• Liker 1
Skrevet

Nei det er det faen ikke!

Anonymkode: 3ca44...df7

• Liker 20
Skrevet

Jeg klarer bare ikke helt å forstå at noen som har blitt voldtatt, og fremdeles med traumer, velger å gå på arenaer som er høy risiko for å kunne bli voldtatt igjen om man er sårbar (feks på byen for å drikke, fest hos venner med alkohol etc).

Det er selvsagt ikke offeret sin skyld for voldtekten, men det er lov å bruke noe fornuft vel? Eller blir det for mye å forlange?

Anonymkode: f22f4...965

• Liker 3
Skrevet

Hvordan havner man i en situasjon der man velger å legge seg å sove fullt påkledt sammen med en venn? Jeg kan ikke se for meg noen situasjon i livet mitt hvor dette hadde vært et alternativ.

Det har jeg gjort flere ganger selv om jeg har vært i forhold. Har gått helt fint. 

• Liker 8
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen utlyser utrygghet og sårbarhet. Nonverbalt. Da spesielt etter overgrep. Andre kan bli risk takers, og oppføre seg seksuelt bevisst eller ubevisst. Ofte skjer dette som en slags egenterapi, for å ufarliggjøre det. De kan gjøre seg selv til offer. 
Ellers kan det være at de har utviklingsvansker. Jeg kjenner en som angivelig har opplevd flere overgrep enn hun har fingre og tær. Viste seg med tiden at hun hadde en skjult diagnose. I hennes tilfelle var det helt klart medvirkende til hvorfor hun så lett ble et offer for overgrep.  

Anonymkode: 55392...591

Dette er nok grunnen som mange gjerne ikke vil vite om.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg klarer bare ikke helt å forstå at noen som har blitt voldtatt, og fremdeles med traumer, velger å gå på arenaer som er høy risiko for å kunne bli voldtatt igjen om man er sårbar (feks på byen for å drikke, fest hos venner med alkohol etc).

Det er selvsagt ikke offeret sin skyld for voldtekten, men det er lov å bruke noe fornuft vel? Eller blir det for mye å forlange?

Det er for mye å forlange at den som en gang har blitt voldtatt, bare skal sitte hjemme og sture ja! Menn må slutte å voldta og ta seg til rette! Det er DER fokuset må rettes.

Endret av sommerkroppen
  • Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ærlig talt, du mener man skal unngå «fest hos venner» for resten av livet om man har vært utsatt for voldtekt? Statistikk viser at det er en del overgrep utbredt innenfor breddeidrett, skal de unngå idrett også da eller? 
Nei, det er ikke offeret som skal begrenses, men motsatt.

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I min verden hadde en venn sovet på sofaen, og aldri sammen med meg i senga, men det er meg da.

Hva om sofaen er senga? Helt vanlig for en som bor på hybel å ha sovesofa.

Forøvrig har jeg ligget i bare trusa sammen med kamerater på ferie eller etter fest mange ganger, og aldri noen fang blitt utsatt for overgrep. Har også ofte vimset rundt i fylla alene i kort skjørt og høye hæler i «farlige» områder i min ungdom.

Men jeg har en tendens til å vekke beskytter-instinkt i menn. Selv menn som jeg vet har vært ufine mot venninner av meg har aldri vært det mot meg, men tvert i mot oppført seg beskyttende. Så jeg tror det handler mye om utstråling. At noen er uheldige og utstråler en slags usikkerhet? Har lest mange ganger om unge jenter helt ned i 12-års alderen som får slibrige kommentarer av eldre menn. Nå er jeg 40, og har fortsatt aldri blitt så mye som lagt an på av noen som er særlig eldre enn meg. 

(Og nei, det er ikke fordi jeg er så stygg at de ikke gidder)

Anonymkode: 44960...220

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du tuller nå? Så har man blitt voldtatt, så må man bare sitte hjemme. Aldri ut å finne på noe gøy, for tenk om noen voldtar deg igjen.

Jeg ble voldtatt første gang da jeg var 5 år. Men da jeg kom meg vekk da jeg var 16 år, så bestemte jeg meg for, at dette skulle ikke ødelegge livet mitt. Nå var det bare opp til meg, om jeg skulle ha det bra. Så jeg har da gått på fester, og ut på byen, samme som alle mine venner har gjort. Og jeg har drukket alkohol. Jeg har og reist rundt i verden alene, jeg har nok gjort en del ting, andre hadde vært skeptiske til. Men jeg vil virkelig leve livet mitt, og oppleve mye. Og jeg har ikke blitt voldtatt siden jeg var barn. Og ikke pokker om min voldtektsmann skal få ødelegge livet mitt. Nei, jeg skal leve og oppleve så mye jeg kan. 

Anonymkode: a4345...216

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du sier det er selvsagt ikke offeret sin skyld, samtidig så legger du skylden på offeret.

De fleste blir voldtatt av bekjente og nære relasjoner. Voldtekt kan skje i sin egen seng av sin egen ektefelle, helt klinkende edru på en normal torsdagskveld. De fleste festvoldtekter er også begått av bekjente, så hvorfor skal man unngå all fest med venner fordi statistikken tilsier at de vil voldta deg? Skal man ikke kunne stole på sine nære relasjoner? 

Anonymkode: a4c25...b37

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vil noen dele/forklare hvordan det går seg til at noen kan bli voldtatt flere ganger og av flere ulike? Er det slik at noen er mer sårbar for slike hendelser, og hvorfor? Jeg tenker da på voksne, ikke at man blir misbrukt som barn.

Anonymkode: 9b5f6...c6f

Voldtekt er såpass statistisk vanlig (desverre) at det ikke er spesielt rart utifra det at noen opplever det flere ganger. 

Hvis noen klikker over at jeg skriver at «voldtekt er vanlig» så les setningen èn gang til, og forstå hva det er jeg faktisk skriver.
Det er såpass statistisk vanlig at det ikke er direkte usannsynlig at noen opplever det flere ganger. 

(Prøver bare å forutse tankeganger til de som ikke gidder å lese skikkelig et innlegg en gang før de angriper)

• Liker 4
Skrevet
Holar skrev (4 timer siden):

Jeg som mann kan ikke se noen situasjon hvor fullt påkledd og sovende er invitasjon til sex.

👏

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste voldtekter blir begått av noen man kjenner. Man skal altså aldri ha venner og kjæreste? Det ville jo vært det mest fornuftige i følge deg. Og ja, det er for mye å forlange at man ikke skal ha relasjoner.

Anonymkode: 181ba...4aa

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, sommerkroppen said:

Det er for mye å forlange at den som en gang har blitt voldtatt, bare skal sitte hjemme og sture ja! Menn må slutte å voldta og ta seg til rette! Det er DER fokuset må rettes.

Selvsagt må fokus være på at det ikke er på noen som helst måte greit å voldta. Men når jeg sier at man kan unngå enkelte situasjoner der man vet at risikoen er høy, så trenger man ikke svare helt svart/hvitt, som om man må slutte å eksistere. Man kan fremdeles gjøre det aller meste!

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Selvsagt må fokus være på at det ikke er på noen som helst måte greit å voldta. Men når jeg sier at man kan unngå enkelte situasjoner der man vet at risikoen er høy, så trenger man ikke svare helt svart/hvitt, som om man må slutte å eksistere. Man kan fremdeles gjøre det aller meste!

Man begrenser sitt sosiale liv VELDIG hvis man skal holde seg unna fest og byen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste voldtekter blir begått av noen man kjenner. Man skal altså aldri ha venner og kjæreste? Det ville jo vært det mest fornuftige i følge deg. Og ja, det er for mye å forlange at man ikke skal ha relasjoner.

Anonymkode: 181ba...4aa

Det er ikke noe jeg har sagt. Jeg snakket om de som velger å øke risikoen ved å gå ut på byen eller fest blant rusede folk. At du velger å legge ord i min munn som jeg ikke har sagt er ikke greit. Neste gang kan du kanskje spørre meg om hva jeg tenker angående voldtekter som skjer blant venner og kjærester.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Albbas said:

Man begrenser sitt sosiale liv VELDIG hvis man skal holde seg unna fest og byen. 

Ja, men da må man jo velge om man vil ta risikoen eller ikke. Er det verdt å ta risikoen fordi man føler et behov for å være sosial på den arenaen, så er det opp til enhver å ta det valget selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...