Gå til innhold

Å bli voldtatt flere ganger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Trodde jeg var ganske tydelig på det området jeg. Les igjen.

Anonymkode: f22f4...965

Men de største risikoene er ikke overfallsvoldtekt etter fylla på byen. 

De største risikoene, eller situasjonene hvor overgrep skjer oftes, er situasjoner man tilbringer sammen med bekjente, nære relasjoner eller familiemedlemmer. Skal man ikke få dele seng med sin ektefelle da fordi det er en stor risiko?

Anonymkode: a4c25...b37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ansvar skrev (28 minutter siden):

Stort sett mye bra som skrives her inne. Er imponert over at man kan ha en slik god debatt uten at noen går i forsvar eller til angrep.

Enig. Ts

Anonymkode: 9b5f6...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tanker og forklaringer. Særlig fra dere som har opplevd slikt, selv om det kanskje kan være vanskelig å snakke om. Ts

Anonymkode: 9b5f6...c6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De verste risiko - toppene er altså å være der de du stoler på, og burde kunne stole på, er, så... 

 

Anonymkode: 05fb6...bd6

Ja, men det ene utelukker ikke det andre. Hadde du gått på byen og på fest hver dag, så skulle du sett hva som hadde høyest risiko. Da er det greit å tenke over at man kan velge bort å dra på fest så ofte. Man skal jo selvsagt leve, så hvis man er ok med å ta en risiko, så gjør man det.

Anonymkode: f22f4...965

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det ene utelukker ikke det andre. Hadde du gått på byen og på fest hver dag, så skulle du sett hva som hadde høyest risiko. Da er det greit å tenke over at man kan velge bort å dra på fest så ofte. Man skal jo selvsagt leve, så hvis man er ok med å ta en risiko, så gjør man det.

Anonymkode: f22f4...965

Nå vil jeg anta at det er et absolutt mindretall som drar på byen og fest hver dag. Med tanke på dagens statistikk er det allerede en veldig lav risiko for å oppleve overfallsvoldtekt. 

Det er et langt høyere tall derimot som drar hjem til bekjente, kjæreste, ektefeller og familiemedlemmer. 

Jeg spør igjen, skal kvinner holde seg hjemme og for seg selv for å minimere risikoen for å bli voldtatt av sine kjærester, onkler, fedre, kompiser, bestefedre osv?

 

Anonymkode: a4c25...b37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen er drittsekker og noen kvinner tiltrekker seg kanskje lettere slike menn.

Jeg har sovet i samme enkeltseng som en kompis, men vi er ikke tiltrukket av hverandre og jeg ble jo ikke voldtatt. Jeg har sovet hos ONS, avvist fulle, kåte kjærester, gått hjem alene om natta i Oslo, vært drita på fest. Aldri blitt voldtatt. Kanskje har jeg hatt flaks, kanskje fremstår jeg som en person som raskt hadde satt ned foten? 

Det er jo vanskelig å si noe konkret om hvorfor noen blir voldtatt flere ganger mens andre som setter seg i "farligere" situasjoner allikevel ikke blir det. 

Anonymkode: b092a...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo det er noen ganger den som blir voldtatt sin feil faktisk 

Anonymkode: 250a6...7a9

Nei det er det ALDRI, og det tror jeg alle vet innerst inne, også den som skrev dette. Ja, jenter gjør mye dumt, som å kle seg lettkledd, drikke seg snydens, være flørtende og kroppsfokusert, og jeg mener at det noen ganger er jenters feil at de blir ropt til, får uanstendige tilbud og på andre måter blir «lettere» seksuelt trakassert. Men voldtekt er noe heeeelt annet.

Anonymkode: fdcbb...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Poenget er at man må ta ansvar for sine egne handlinger også. Velger man å kjøre raskt i trafikken, så er risikoen for at noe galt skjer mye større enn om man kjører sakte.

Anonymkode: f22f4...965

Slutt. Bare slutt. 

Anonymkode: 88a92...cce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 15.57):

Er enig i at fokuset bør være på hvordan man kan få ned antall voldtekter. Jeg gav bare noen råd angående det å velge sted og tid for enkelte ting iforhold til risiko. Til og med jeg har risikoanalyse på mange ting, selv om jeg ikke har blitt voldtatt.

Anonymkode: f22f4...965

Kvinner bør kunne drikke, gå på fest, flørte, ha kjæreste og overnatting uten å risikere å bli voldtatt. Man kan ikke beskytte seg mot alt heller. Man kan ha tatt alle forholdsregler og så plutselig blir man utnyttet av en kjæreste eller overfallsvoldtatt på vei hjem. Derfor er det så viktig å formidle at overgrep ALLTID er overgripers skyld, og det er der vi må rette fokuset: Mot overgriperne, mot at de må slutte å voldta. Vi må ansvarliggjøre overgripere, ikke ofre. For ofrene kan ta alle forholdsregler i verden, og likevel bli utsatt for de mest bestialske handlinger. Noen utstråler mer sårbarhet, noen klarer ikke å sette grenser, og andre er på feil sted til feil tid i hendene på feil person. Ofrene kan ikke lastes for dette.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt statistikk til AB 965 og for andre som er interesserte

 

1/5 kvinner har opplevd overgrep i barne- og ungdomsårene

1/10 kvinner har blitt voldtatt minst en gang i løpet av livet, og 1/20 menn

Av antall voldtekt anmeldt så utgjorte 

Overfallsvoldtekt 4.8% 

Relasjonsvoldtekt 19,1%

Bekjentskapsvoldtekt 20,3%

Festrelatert voldtekt 43.3% (Dersom en voldtekt mellom bekjente skjer i festsammenheng, kategoriseres saken som festrelatert)

Anonymkode: a4c25...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men det ene utelukker ikke det andre. Hadde du gått på byen og på fest hver dag, så skulle du sett hva som hadde høyest risiko. Da er det greit å tenke over at man kan velge bort å dra på fest så ofte. Man skal jo selvsagt leve, så hvis man er ok med å ta en risiko, så gjør man det.

Anonymkode: f22f4...965

Hadde man fått bukt med voldtekter og overgrep i nære og tilsynelatende trygge omgivelser (burde vært trygge!), der overgriper er kjæreste, familie, familie/venner av venner man overnatter hos, kamerater og generelt tillitspersoner som misbruker tilliten, akkurat fordi du stolte på og burde kunne stolt på, så hadde vi fått bukt med voldtekt og overgrep i så stor grad at det hadde blitt et lite utbredt problem. 

Ukjente og overfall utgjør temmelig liten prosentandel av overgrep. Under 10% har jeg hørt. 

Så problemet er altså ikke at kvinner tar for stor risiko, men at det er risiko der vi tror oss trygge, og har vurdert situasjonen som trygg. Hvilket den burde vært. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Ja jeg tror nok noe ligger i at enkelte er et lettere offer enn andre. De er gjerne tiltaksløse og ikke i stand til å ytre sine meninger og på langt nær sette seg til motverge. 

Andre igjen er kansje bare for beruset av ulike stoffer slik at de blir utsatte. 

Ute på byen er ofte kvinner iført uegnede klær og sko for å raskt klare å komme seg unna en evt. antastelse. 

Fulldekkende laken next?? 
 

Forøvrig vil jeg si at jeg hverken var sårbar, tiltaksløs eller ute av stand til å ytre mine meninger da jeg ble utsatt for overgrep av en gammel gris på 50 da jeg var 14 år. Ikke var jeg full, ikke hadde jeg kjole/skjørt på meg. Men jeg manglet sko da, siden jeg lå i min egen seng og sov. Helt sikkert de manglende skoene som gjorde dette mulig for han?  
Det som var i mot meg var at han var ca 70 kg tyngre enn meg. Og han hadde planlagt overgrepet, det hadde ikke jeg. Ser du skjevfordelingen?
Hvordan var dette min feil tenker du? 
 

Nå må folk faen meg skjerpe seg!! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi noen er drittsekker og noen kvinner tiltrekker seg kanskje lettere slike menn.

Jeg har sovet i samme enkeltseng som en kompis, men vi er ikke tiltrukket av hverandre og jeg ble jo ikke voldtatt. Jeg har sovet hos ONS, avvist fulle, kåte kjærester, gått hjem alene om natta i Oslo, vært drita på fest. Aldri blitt voldtatt. Kanskje har jeg hatt flaks, kanskje fremstår jeg som en person som raskt hadde satt ned foten? 

Det er jo vanskelig å si noe konkret om hvorfor noen blir voldtatt flere ganger mens andre som setter seg i "farligere" situasjoner allikevel ikke blir det. 

Anonymkode: b092a...a2d

Du har hatt flaks. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt statistikk til AB 965 og for andre som er interesserte

 

1/5 kvinner har opplevd overgrep i barne- og ungdomsårene

1/10 kvinner har blitt voldtatt minst en gang i løpet av livet, og 1/20 menn

Av antall voldtekt anmeldt så utgjorte 

Overfallsvoldtekt 4.8% 

Relasjonsvoldtekt 19,1%

Bekjentskapsvoldtekt 20,3%

Festrelatert voldtekt 43.3% (Dersom en voldtekt mellom bekjente skjer i festsammenheng, kategoriseres saken som festrelatert)

Anonymkode: a4c25...b37

Angående mørketall er det flertall av voldtekter med kjent gjerningsmann. 

Altså i de tre siste kategorier. 

Det sier seg nesten selv at det er lettere å anmelde en man ikke har noe relasjon til enn broren til en nær venninne for eksempel, eller hvem som helst der man er i samme omgangskrets, og det vil påvirke mange man bryr seg om. 

Ja man bryr seg kanskje til og med om konsekvensene for gjerningsmannen. Min kamerat, jeg visste at han ønsket å bli politi, og hadde jeg anmeldt ville "jeg" ha ødelagt hans fremtid. Det ble faktisk en faktor i å ikke gjøre det, samt at det hadde vært vanskelig for hele vennekretsen. Det ble det uansett, men hadde blitt verre for samtlige venner om jeg anmeldte. De måtte alle ha vitnet mot en venn, uansett hvem de valgte å støtte. 

Så jeg anmeldte ikke, selv om han innrømmet det hele. Det er ikke bare bare når det er nære personer, og mange nære som blir berørt. 

De fleste mørketall er derfor i forhold til kjent gjerningsmann, og det er ikke så rart. Det er en svært vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv, men tidligere i livet hadde jeg det langt ifra bra med meg selv og både tiltrakk meg feil personer OG satte meg selv i skadelige situasjoner. Det har ført til misbruk og overgrep fra fler enn ett menneske. 
Jeg føler fortsatt skyld. Selv om det aldri er offerets skyld så føler jeg skyld for å ha satt meg i de situasjonene. De kunne definitivt vært unngått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har blitt voldtatt av kjærester, er det sånn at dere jobber imot og prøver å komme dere unna når det skjedde?

 

Anonymkode: ff75c...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til dere som har blitt voldtatt av kjærester, er det sånn at dere jobber imot og prøver å komme dere unna når det skjedde?

 

Anonymkode: ff75c...dc3

Jeg fikk egentlig ikke så stor sjanse til det. Jeg hadde sagt klart fra om at jeg ikke ønsket analsex, fordi jeg var sår. Han prøvde seg likevel en gang, og jeg slo irritert bort hånden hans og gjentok at det ikke var dagen for det.

På det tidspunktet følte jeg med ennå trygg, selv om jeg ble litt irritert da han forsøkte seg selv om jeg hadde sagt fra om at det ikke ble aktuelt. Så vi hadde vaginal sex, og kroppen min og hodet gikk egentlig temmelig fort i frys av sjokk og skrekk da han la seg over meg og presset seg inn i analen. Det var et mentalt sjokk samtidig som et enormt smertesjokk, jeg på rundt 57 kilo lå låst under mann på rundt 90 kg, og jeg husker altså at jeg fikk beskjed om å bite i puta, men resten var bare sjokk og glødende smerte. 

Dette skjer ikke, dette skjer ikke, dette skjer ikke var det eneste jeg klarte å tenke, samt at jeg var opptatt av å klare å puste. Hvert åndedrag jeg tok betydde liksom at jeg skulle klare å overleve dette. Jeg var i sjokk etterpå også. Klarte ikke å si noe. Klarte ikke å gjøre noe. Holdet mitt ville på en måte ikke ta innover seg at dette faktisk hadde skjedd. Det var som å være i et våkent mareritt, og som om jeg håpte på at det kunne bli ugjort igjen. 

Jeg forble i en slags paralysert tilstand til han gikk dagen etter. Da knakk jeg sammen. Frem til det var jeg på en slags autopilot. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men det ene utelukker ikke det andre. Hadde du gått på byen og på fest hver dag, så skulle du sett hva som hadde høyest risiko. Da er det greit å tenke over at man kan velge bort å dra på fest så ofte. Man skal jo selvsagt leve, så hvis man er ok med å ta en risiko, så gjør man det.

Anonymkode: f22f4...965

Jeg er hun som ble voldtatt av min far som barn. Men som har valgt å leve livet. Og jeg har reist på interrail alene, jeg har vært på mange fester, ute på byen, gått gatelangs alene i Oslo på natta, bodd alene i utlandet 1 år. Jeg har valgt å leve livet mitt som jeg ønsker. Og jeg har aldri opplevd å bli voldtatt senere. Alle jeg kjenner som har blitt voldtatt, har blitt det av noen de kjenner. Jeg er ikke redd for fremmede menn ute på byen. Sannsynligheten for at de skal voldta meg er svært liten. 

Og jeg skal da ikke måtte legge begrensninger på mitt liv, i frykt for å bli voldtatt. 

Anonymkode: a4345...216

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er hun som ble voldtatt av min far som barn. Men som har valgt å leve livet. Og jeg har reist på interrail alene, jeg har vært på mange fester, ute på byen, gått gatelangs alene i Oslo på natta, bodd alene i utlandet 1 år. Jeg har valgt å leve livet mitt som jeg ønsker. Og jeg har aldri opplevd å bli voldtatt senere. Alle jeg kjenner som har blitt voldtatt, har blitt det av noen de kjenner. Jeg er ikke redd for fremmede menn ute på byen. Sannsynligheten for at de skal voldta meg er svært liten. 

Og jeg skal da ikke måtte legge begrensninger på mitt liv, i frykt for å bli voldtatt. 

Anonymkode: a4345...216

Jeg synes det er helt fantastisk at du klarer å tenke slik og leve fritt. Jeg kan ikke si at jeg lever like fritt, selv om jeg har bestemt meg for å klare å leve videre. Jeg stivner til bare menn berører meg, om aldri så uskyldig, og jeg passer på å aldri være alene med menn jeg ikke er helt sikker på. 

Jeg har likevel et ganske vanlig liv med mann og barn, men min mann, som vet, er stort sett alltid med meg, og passer på at ingen blir nærgående, siden han vet hvilket ubehag og hvilken redsel det vekker i meg. Han fremstår innimellom som en sjalu tulling, slik han passer på når jeg for eksempel danser, men det har ingenting med at han er sjalu å gjøre. Han vil at jeg skal leve og kose meg, og vet at jeg slutter med å smile og danse dersom noen blir nærgående. 

Så tilsynelatende lever jeg normalt, og i mye gjør jeg det, men jeg reagerer unormalt fort og sterkt på at menn blir nærgående. For meg reagerer kroppen umiddelbart da, og anser det som farlig. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

nei, betyr faktisk nei,

Anonymkode: 76699...cb9

Det er ett problem med det der. Vi har to språk, det ene muntlige og det andre kroppslige. De to samsvarer ikke nødvendigvis, og når de to ikke samsvarer skal man se på det kroppslige fordi dét er det som sier hva man egentlig ønsker. Kroppsspråk står for over 90% av kommunikasjon. Nei betyr ikke nei om KROPPSPRÅKET sier ja.
 

Mange vet jo ikke hva kroppsspråk er. Det ser man jo her inne «Er han interessert? Han gjør sånn og sånn».
Om ei jente vrir seg VEKK fra en mann eller dytter ham bort eller stivner — det betyr Nei! Om hun sier nei og hun presser seg inntil mannen og gir miksede signaler, da er det ikke rart i at noen tar det for et egentlig ja. Om hun deretter igjen ville stivnet i kroppen så skal man jo trekke seg bort. 

Jeg synes man bør lese seg opp på om kroppsspråk og om mulig lære mer om det, begge kjønn, så hadde man kanskje sluppet så mange voldtekter. 
 

Anonymkode: de985...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...