Gå til innhold

Å bli voldtatt flere ganger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ett problem med det der. Vi har to språk, det ene muntlige og det andre kroppslige. De to samsvarer ikke nødvendigvis, og når de to ikke samsvarer skal man se på det kroppslige fordi dét er det som sier hva man egentlig ønsker. Kroppsspråk står for over 90% av kommunikasjon. Nei betyr ikke nei om KROPPSPRÅKET sier ja.
 

Mange vet jo ikke hva kroppsspråk er. Det ser man jo her inne «Er han interessert? Han gjør sånn og sånn».
Om ei jente vrir seg VEKK fra en mann eller dytter ham bort eller stivner — det betyr Nei! Om hun sier nei og hun presser seg inntil mannen og gir miksede signaler, da er det ikke rart i at noen tar det for et egentlig ja. Om hun deretter igjen ville stivnet i kroppen så skal man jo trekke seg bort. 

Jeg synes man bør lese seg opp på om kroppsspråk og om mulig lære mer om det, begge kjønn, så hadde man kanskje sluppet så mange voldtekter. 
 

Anonymkode: de985...cb8

Man kan vel ha lyst til å kose, klemme og være nær selv om man ikke ønsker sex. 

Et uttalt nei til sex bør være et nei til sex, selv om kroppsspråk sier ja til nærhet og kos. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan havner man i en situasjon der man velger å legge seg å sove fullt påkledt sammen med en venn? Jeg kan ikke se for meg noen situasjon i livet mitt hvor dette hadde vært et alternativ.

Anonymkode: 43258...3b0

Syns dette minner om dømming. Jeg har vært full med kompiser. Lettkledd med kompiser og sovet alene med kompiser, både i samme seng eller bare i samme rom. Har aldri blitt voldtatt! Hvorfor? Fordi kompisene mine er ordentlige mennesker med respekt for andre enn seg selv. Det er ikke denne jenta(eller gutten) sin feil at den andre tok hånda nedi buksa på vedkommende. Den som skrev det kunne ha sovet der naken og det hadde fremdeles ikke vært ok.

Anonymkode: 22d29...029

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ett problem med det der. Vi har to språk, det ene muntlige og det andre kroppslige. De to samsvarer ikke nødvendigvis, og når de to ikke samsvarer skal man se på det kroppslige fordi dét er det som sier hva man egentlig ønsker. Kroppsspråk står for over 90% av kommunikasjon. Nei betyr ikke nei om KROPPSPRÅKET sier ja.
 

Mange vet jo ikke hva kroppsspråk er. Det ser man jo her inne «Er han interessert? Han gjør sånn og sånn».
Om ei jente vrir seg VEKK fra en mann eller dytter ham bort eller stivner — det betyr Nei! Om hun sier nei og hun presser seg inntil mannen og gir miksede signaler, da er det ikke rart i at noen tar det for et egentlig ja. Om hun deretter igjen ville stivnet i kroppen så skal man jo trekke seg bort. 

Jeg synes man bør lese seg opp på om kroppsspråk og om mulig lære mer om det, begge kjønn, så hadde man kanskje sluppet så mange voldtekter. 
 

Anonymkode: de985...cb8

Kroppsspråk har noe å si ja, men når noen sier nei så skal man faktisk høre på det! Man kan like berøring på et vis uten at man ønsker å dra det lenger. Hvis det er avtalt rollespill er det noe annet, men ellers så betyr nei faktisk nei. 

Anonymkode: c6ff8...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan vel ha lyst til å kose, klemme og være nær selv om man ikke ønsker sex. 

Et uttalt nei til sex bør være et nei til sex, selv om kroppsspråk sier ja til nærhet og kos. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

Man kan fint vise med kroppsspråk at man kun vil ha kos og klemming ja, man har hender har man ikke? 

Anonymkode: de985...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er nok grunnen som mange gjerne ikke vil vite om.

Anonymkode: f22f4...965

Trodde det var allmennkunnskap, jeg. 

Anonymkode: 1c689...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ett problem med det der. Vi har to språk, det ene muntlige og det andre kroppslige. De to samsvarer ikke nødvendigvis, og når de to ikke samsvarer skal man se på det kroppslige fordi dét er det som sier hva man egentlig ønsker. Kroppsspråk står for over 90% av kommunikasjon. Nei betyr ikke nei om KROPPSPRÅKET sier ja.
 

Mange vet jo ikke hva kroppsspråk er. Det ser man jo her inne «Er han interessert? Han gjør sånn og sånn».
Om ei jente vrir seg VEKK fra en mann eller dytter ham bort eller stivner — det betyr Nei! Om hun sier nei og hun presser seg inntil mannen og gir miksede signaler, da er det ikke rart i at noen tar det for et egentlig ja. Om hun deretter igjen ville stivnet i kroppen så skal man jo trekke seg bort. 

Jeg synes man bør lese seg opp på om kroppsspråk og om mulig lære mer om det, begge kjønn, så hadde man kanskje sluppet så mange voldtekter. 
 

Anonymkode: de985...cb8

Det er derfor det er nødvendig med ny samtykkelov hvor begge må uttrykke et tydelig og positivt ønske, med enten ord eller handlinger, for å samtykke til sex. 

Anonymkode: a4c25...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan fint vise med kroppsspråk at man kun vil ha kos og klemming ja, man har hender har man ikke? 

Anonymkode: de985...cb8

Hva tenker du da, at man skal dytte den andre bort hvis vedkommende prøver på noe mer? Hvorfor er det ikke nok å si for eksempel "nei, jeg vil ikke ha sex", selv om man har et positivt kroppsspråk til det som skjer her og nå?

Anonymkode: c6ff8...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har hatt flaks. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

Poenget er jo om det 100% avhengig av flaks eller uflaks. 

Anonymkode: b092a...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ett problem med det der. Vi har to språk, det ene muntlige og det andre kroppslige. De to samsvarer ikke nødvendigvis, og når de to ikke samsvarer skal man se på det kroppslige fordi dét er det som sier hva man egentlig ønsker. Kroppsspråk står for over 90% av kommunikasjon. Nei betyr ikke nei om KROPPSPRÅKET sier ja.
 

Mange vet jo ikke hva kroppsspråk er. Det ser man jo her inne «Er han interessert? Han gjør sånn og sånn».
Om ei jente vrir seg VEKK fra en mann eller dytter ham bort eller stivner — det betyr Nei! Om hun sier nei og hun presser seg inntil mannen og gir miksede signaler, da er det ikke rart i at noen tar det for et egentlig ja. Om hun deretter igjen ville stivnet i kroppen så skal man jo trekke seg bort. 

Jeg synes man bør lese seg opp på om kroppsspråk og om mulig lære mer om det, begge kjønn, så hadde man kanskje sluppet så mange voldtekter. 
 

Anonymkode: de985...cb8

Hehe, ja. Hjelpes. Det er så cringe når andre nøye titter på kroppsspråket ditt uten å bry seg om sitt eget kroppsspråk. Det blir for dumt. Pass på deg selv, liksom. 

Anonymkode: 1c689...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Poenget er jo om det 100% avhengig av flaks eller uflaks. 

Anonymkode: b092a...a2d

Jeg ønsker egentlig å korrigere meg fra forrige svar. Det er ikke flaks å ikke bli utsatt for voldtekt, for det er nok og bør være normalen. Det er mer uflaks at den personen som har en mulighet til å voldta faktisk har det i seg å gjøre det, selv om det ikke virket slik. 

Uansett, jeg har ikke utsatt meg for situasjoner som ble nevnt, bortsett fra å avvise en kåt kjæreste. Det har hendt flere ganger. Ons og sove full ganske usikre steder har jeg ikke gjort, fordi jeg var ung da jeg ble redd og svært forsiktig, men jeg hadde altså likevel uflaks igjen. 

Du har ikke hatt slik uflaks, og det er bra. Burde alltid være slik. Det burde være trygt å være kvinne, og det er det heldigvis oftere enn at noen slår til og forsyner seg, selv om andre part ikke vil. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble voldtatt/seksuelt utnyttet av tre kompiser i fra jeg var 20-27. Da innså jeg endelig at de ikke faktisk var glade i meg, og at jeg ikke egentlig var glade i dem. Jeg var glad i følelsen av tilhørlighet. Glad jeg innså at jeg fortjente bedre. Har fremdeles kontakt med dem, men har nulltolleranse for manipulasjon og dritt. 

Ble nok et offer fordi jeg var veldig svak psykisk. Klarte ikke helt å forstå situasjonen for det den var, og hadde en konstant følelse av at jeg skyldte dem det de ønsket. + rusavhengighet. 

M30

Anonymkode: 3b9d1...810

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Man kan fint vise med kroppsspråk at man kun vil ha kos og klemming ja, man har hender har man ikke? 

Anonymkode: de985...cb8

Du beveger deg farlig i grenseland om du velger å overhøre verbale beskjeder fordi du velger å tolke kroppsspråk motsatt av hva som uttales. Du beveger deg fort over grensa også, om du velger å ikke lytte, men tolke. 

Lett å tolke slik man helst ønsker å tolke. Farlig å ikke lytte. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen utlyser utrygghet og sårbarhet. Nonverbalt. Da spesielt etter overgrep. Andre kan bli risk takers, og oppføre seg seksuelt bevisst eller ubevisst. Ofte skjer dette som en slags egenterapi, for å ufarliggjøre det. De kan gjøre seg selv til offer. 
Ellers kan det være at de har utviklingsvansker. Jeg kjenner en som angivelig har opplevd flere overgrep enn hun har fingre og tær. Viste seg med tiden at hun hadde en skjult diagnose. I hennes tilfelle var det helt klart medvirkende til hvorfor hun så lett ble et offer for overgrep.  

Anonymkode: 55392...591

Kan jeg spørre hvilken skjult diagnose? 

Anonymkode: d33ae...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er derfor det er nødvendig med ny samtykkelov hvor begge må uttrykke et tydelig og positivt ønske, med enten ord eller handlinger, for å samtykke til sex. 

Anonymkode: a4c25...b37

Synd det ikke gjelder overalt i alle land. Er også dessverre en del kvinner som ødelegger for resten. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva tenker du da, at man skal dytte den andre bort hvis vedkommende prøver på noe mer? Hvorfor er det ikke nok å si for eksempel "nei, jeg vil ikke ha sex", selv om man har et positivt kroppsspråk til det som skjer her og nå?

Anonymkode: c6ff8...6e2

Jeg ville nok da ha avstått fra å gjøre noe som helst om en mann sa det fordi språkene ikke samsvarer. Altså, hvis man virkelig skal fucke up, så er det veien å gå.

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Du beveger deg farlig i grenseland om du velger å overhøre verbale beskjeder fordi du velger å tolke kroppsspråk motsatt av hva som uttales. Du beveger deg fort over grensa også, om du velger å ikke lytte, men tolke. 

Lett å tolke slik man helst ønsker å tolke. Farlig å ikke lytte. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

Av alt jeg har hørt og lest, skal man altså se på kroppsspråket. Er jeg usikker så lar jeg være å gjøre noe som helst. Vet ikke folk selv hva de viser så får de lære seg det, eller så får de finne seg noen som har samme kjærlighetsspråk som dem selv. 
 

Anonymkode: de985...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synd det ikke gjelder overalt i alle land. Er også dessverre en del kvinner som ødelegger for resten. 

Jeg ville nok da ha avstått fra å gjøre noe som helst om en mann sa det fordi språkene ikke samsvarer. Altså, hvis man virkelig skal fucke up, så er det veien å gå.

Av alt jeg har hørt og lest, skal man altså se på kroppsspråket. Er jeg usikker så lar jeg være å gjøre noe som helst. Vet ikke folk selv hva de viser så får de lære seg det, eller så får de finne seg noen som har samme kjærlighetsspråk som dem selv. 
 

Anonymkode: de985...cb8

Å avstå fra å gjøre noe som helst hvis man er usikker, er logisk og en god avgjørelse. Men det virket som du tenkte annerledes, siden du skrev at nei ikke betyr nei hvis kroppsspråket sier noe annet. Jeg er hvert fall av den oppfatning at man skal høre på vedkommende som sier nei uansett. Man går bare fram hvis man har entusiastisk samtykke. 

Anonymkode: c6ff8...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dei eg er bekjent med som har blitt voldatt fleire ganger har gitt opp på seg sjølv og fjase rundt utan mål og meining. Har litt sånn "føkk it" haldning, og driter i kva som skjer med seg sjølv. Fester masse, og trekker mot seg monster utan å meina det. Sårbare og blir lett bytte. Eigentlig søkjer dei etter tryggleik og kjærleik. Kombiner det med daddy issues og vanskelig oppvekst har du oppskrifta på katastrofe.

DET ER BARE DEN SOM VOLDTAR SIN FEIL.

Anonymkode: 91a51...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synd det ikke gjelder overalt i alle land. Er også dessverre en del kvinner som ødelegger for resten. 

Jeg ville nok da ha avstått fra å gjøre noe som helst om en mann sa det fordi språkene ikke samsvarer. Altså, hvis man virkelig skal fucke up, så er det veien å gå.

Av alt jeg har hørt og lest, skal man altså se på kroppsspråket. Er jeg usikker så lar jeg være å gjøre noe som helst. Vet ikke folk selv hva de viser så får de lære seg det, eller så får de finne seg noen som har samme kjærlighetsspråk som dem selv. 
 

Anonymkode: de985...cb8

Det er det verbale språket som skiller oss mennesker fra dyrene, og gjør at vi kan samhandle slik vi gjør. Det kan være lurt å se på kroppsspråk i tillegg, for å få med seg ekstra informasjon, men det er da virkelig verbalt språk som i hovedsak bør lyttes til. 

Alle kvinner som har vært sammen med menn, eller omgås med menn, vet dessuten at menn er elendige på å tolke kroppsspråk. Såpass at vi må bare avlære oss å tro at menn oppfatter kroppsspråk riktig, slik venninner og andre kvinner gjør. 

Menns evne til å tolke kroppsspråk:

Skuffet = sur 

Usikker= sur

Avvisende= sur 

Oppgitt= sur

Tankefull = sur 

Smiliende= liker meg

Normalt høflig = liker meg

Påtvunget høflig= liker meg

Ekstra tåpelige menns tolkning av kroppsspråk :

Lyst på en klem = klar for sex

Lyst til å ligge inntil = klar for sex 

Lettkledd /naken= klar for sex. 

Angående din tro på å tolke kroppsspråk. Da min kjæreste hadde voldtatt meg og jeg var satt ut av redsel og sjokk, og følte at han var blitt en farlig fremmed som jeg bare måtte liste meg rundt og unngå å bli berørt av, så tolket han det som jeg var litt trøtt. Jeg var VETTSKREMT. 

Så dyktig tolket han meg, etter at vi hadde vært kjærester i flere år. 

Jeg må fremdeles etter maaange år sammen forklare min mann tydelig med ord hva jeg tenker, føler og mener, for han har, som menn flest, elendige evner til å tolke kroppsspråk. 

Å tolke kroppsspråk er også svært påvirkelig av hvordan man ønsker å tolke ting. Det er en stor feilkilde angående å tolke hva som helst. 

Og du tar likevel sjansen på å overhøre verbal informasjon og basere noe så viktig som seksuelt samtykke på din evne til å tolke kroppsspråk? 

Det er ren idioti! 

 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har blitt utsatt for voldtekt eller seksuelle overgrep har større sjanser for å oppleve nye overgrep. 
grunner er at når en først opplever en krenkelse får en dårlig selvbilde og blir utrygg, grensene blir visket ut. 
mange tenker at en ikke er verdt noe og at kroppen er andres eiendel. De som voldtar ser seg ut personer som de kan gjøre det med. Dessverre er statistikken høyere for de som allerede har opplevd overgrep. 
viktig å få hjelp så fort som mulig 

Anonymkode: 69f18...9ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Den som har blitt utsatt for voldtekt eller seksuelle overgrep har større sjanser for å oppleve nye overgrep. 
grunner er at når en først opplever en krenkelse får en dårlig selvbilde og blir utrygg, grensene blir visket ut. 
mange tenker at en ikke er verdt noe og at kroppen er andres eiendel. De som voldtar ser seg ut personer som de kan gjøre det med. Dessverre er statistikken høyere for de som allerede har opplevd overgrep. 
viktig å få hjelp så fort som mulig 

Anonymkode: 69f18...9ec

Jeg tror også at det går utover evnen til å reagere at man gjenopplever et traume. Jeg forestiller meg iallefall at jeg kanskje kunne ha blitt rasende om jeg ikke hadde opplevd det før, de siste gangene, da jeg var noe eldre. Som nevnt i mitt første innlegg, at jeg kanskje kunne ha klart å unngå de to siste, om det ikke var for første. 

Det å gjenoppleve et traume, noe jeg hadde fryktet i flere år, føler jeg var med på å gjøre at jeg ble helt paralysert. Mentalt kollapset, istedenfor å kjempe. 

Som en som ble angrepet av en hund som barn kan fryse fullstendig til når vedkommende plutselig står foran en hund. 

Jeg vet det ikke sikkert, men jeg føler det. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synd det ikke gjelder overalt i alle land. Er også dessverre en del kvinner som ødelegger for resten. 

Jeg ville nok da ha avstått fra å gjøre noe som helst om en mann sa det fordi språkene ikke samsvarer. Altså, hvis man virkelig skal fucke up, så er det veien å gå.

Av alt jeg har hørt og lest, skal man altså se på kroppsspråket. Er jeg usikker så lar jeg være å gjøre noe som helst. Vet ikke folk selv hva de viser så får de lære seg det, eller så får de finne seg noen som har samme kjærlighetsspråk som dem selv. 
 

Anonymkode: de985...cb8

Jeg håper ikke du misforstår meg

En ny samtykkelov vil ikke åpne for at man skal tolke kun kroppsignaler som positivt når verbale signaler er selvmotsigende. Begge partnere må forsikre seg at sex er ønsket av begge, om om noen sier "nei" men viser et annet kroppsspråk så er det ikke et ensbetydig samtykke til sex selv om et signal sier ja. 

Man kan si ja med ord eller ja med handlinger, men man kan ikke si både ja og nei samtidig. Da må man forsikre seg om at sex faktisk er ønskelig før man velger å gå videre. 

Anonymkode: a4c25...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...