Gå til innhold

Å bli voldtatt flere ganger?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi! Jeg har opplevd noe veldig lignende.

Både situasjonen (og reaksjonen hans da du dumpet ham) var ganske tilsvarende. 

Valgte du å anmelde?

Anonymkode: e03ef...26b

Nei jeg har ikke anmeldt noen av hendelsene. Jeg orket ikke, både siden det alle var menn jeg hadde hatt lange relasjoner til, og hvor tungt og vondt det ville være, samt at jeg kjenner oddsen angående henleggelse. Det føles også svært skamfullt å ha blitt voldtatt, spesielt når det skjer flere ganger. Dette er ikke noe jeg snakker om, eller ønsker å snakke om. 

Jeg synes de som anmelder er svært tøffe. Jeg var ikke så tøff. Jeg orket det ikke, ville bare helst aldri se vedkommende igjen. Prøve å glemme. 

Man glemmer dessverre ikke. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (19 minutter siden):

Ja jeg tror nok noe ligger i at enkelte er et lettere offer enn andre. De er gjerne tiltaksløse og ikke i stand til å ytre sine meninger og på langt nær sette seg til motverge. 

Andre igjen er kansje bare for beruset av ulike stoffer slik at de blir utsatte. 

Ute på byen er ofte kvinner iført uegnede klær og sko for å raskt klare å komme seg unna en evt. antastelse. 

Tiltaksløse og ikke i stand til å ytre sine meninger? Hvor får du dette fra? Kan være med på det å ha vansker for å sette seg til motverge, fordi noen går i frys når de er i ferd med å bli overgripet (de er kanskje litt mer utsatt). Dette er noe folk burde forstå, at enkelte har den naturlige reasksjonen. Men ikke alle skjønner det dessverre. 

Anonymkode: c6ff8...6e2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De fleste voldtekter skjer av menn som kvinnen kjenner og stoler på.

Kjæresten din mener "han har jo bare gjort en feil".

Det er tydelig at det er noe fryktelig galt i moralkompasset til enkelte menn. Og sannsynligheten er stor for at venner påvirker hverandre, og man trekkes mot mennesker som ligner en selv. Ergo er det menn i spesifikke miljøer som gjør dette. Altså vil alle kvinnene i disse miljøene være overrepresentert som ofre. De fleste som er blitt voldtatt flere ganger, har også venninner som er blitt voldtatt.

Det er et overveldende flertall av menn som er snille og som aldri ville voldtatt. En venn som har voldtatt/var ufin mot damer, ville bli frosset ut. De vil ikke ha noe med overgrepere å gjøre. Kvinner som har disse mennene i sin vennekrets, har mindre risiko for å bli voldtatt. 

Anonymkode: 1eb93...d67

Mine nære venninner er ikke blitt voldtatt. 

Jeg har ikke vært i rus- eller risikomiljøer. 

Kameraten min som voldtok er nå politimann, ektemann og far. Ingen ville trodd dette om ham verken før eller siden. Bortsett fra dem som vet. 

Eksen min var riktig nok i et ganske utpreget mannsmiljø, men en slik myk pudding egentlig, selv om han tilhørte et aktivt idrettsmiljø hvor muskler og å "være mann" vektlegges. Jeg falt for ham fordi han var en myk gentleman bak tøffere fasade. Hadde aldri forventet at han kunne gjøre noe slikt. 

Han som var kjæresten min da det skjedde er en vanlig mann på alle måter. Også han far, ektemann, vanlig nabo og uten tegn til slikt. 

Det er nok mange som omgås voldtektsmenn uten å vite om det, og ikke kunne forestille seg det. Det er ikke noe folk forteller, og ikke synes det. 

• Liker 5
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (32 minutter siden):

Ja jeg tror nok noe ligger i at enkelte er et lettere offer enn andre. De er gjerne tiltaksløse og ikke i stand til å ytre sine meninger og på langt nær sette seg til motverge. 

Andre igjen er kansje bare for beruset av ulike stoffer slik at de blir utsatte. 

Ute på byen er ofte kvinner iført uegnede klær og sko for å raskt klare å komme seg unna en evt. antastelse. 

Denne setningen er bare så utrolig trist.

• Liker 10
Skrevet
jentafralandet skrev (1 minutt siden):

Denne setningen er bare så utrolig trist.

Resten også. 

Jeg faller ikke generelt under noe av dette, men det er generelt ikke så lett for en kvinne å sette seg til motverge mot en mann i slik situasjon. Fysisk sett er vi oftest svært underlegen, samt at mentale sperrer, som sikkert slår inn for å redde oss fra store fysiske skader /bli drept, slår inn i slike situasjoner. 

• Liker 5
Skrevet

Stort sett mye bra som skrives her inne. Er imponert over at man kan ha en slik god debatt uten at noen går i forsvar eller til angrep.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men da må man jo velge om man vil ta risikoen eller ikke. Er det verdt å ta risikoen fordi man føler et behov for å være sosial på den arenaen, så er det opp til enhver å ta det valget selv.

Anonymkode: f22f4...965

Æsj, ikke vær så bakstreversk og snerpete. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Resten også. 

Jeg faller ikke generelt under noe av dette, men det er generelt ikke så lett for en kvinne å sette seg til motverge mot en mann i slik situasjon. Fysisk sett er vi oftest svært underlegen, samt at mentale sperrer, som sikkert slår inn for å redde oss fra store fysiske skader /bli drept, slår inn i slike situasjoner. 

Helt klart. 
Jeg tror man generelt skal være veldig forsiktig med å ytre meninger knyttet til det å reagere/ikke reagere på et overgrep hvis man selv aldri har opplevd det.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Jensine said:

Æsj, ikke vær så bakstreversk og snerpete. 

Det var kun ment som et godt tips til de som havner i slike situasjoner om og om igjen på slike arenaer. Men de vet vel om problemet selv, uten at jeg trenger å si det. Synes folk skal gjøre hva de ønsker, så sant de tar unødig risiko som går utover andre enn seg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Poenget er at man må ta ansvar for sine egne handlinger også. Velger man å kjøre raskt i trafikken, så er risikoen for at noe galt skjer mye større enn om man kjører sakte.

Fullstendig uenig i at man kan ta ansvar for at andre voldtar. Hvordan i alle dager skal man ta ansvar for andres handlinger?Fokuset må heller være på å ikke voldta enn på å ikke bli voldtatt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo det er noen ganger den som blir voldtatt sin feil faktisk 

Anonymkode: 250a6...7a9

Jeg tror du bør krabbe tilbake under steinen din faktisk. Men før du gjør det, kan du forklare meg hvorfor det er den som blir utsatt for overgrep som skal lastes og ikke overgriperen? 

Anonymkode: 99406...2bf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var kun ment som et godt tips til de som havner i slike situasjoner om og om igjen på slike arenaer. Men de vet vel om problemet selv, uten at jeg trenger å si det. Synes folk skal gjøre hva de ønsker, så sant de tar unødig risiko som går utover andre enn seg selv. 

Jaja, sikkert veldig hjelpsomt, for all del

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget er at man må ta ansvar for sine egne handlinger også. Velger man å kjøre raskt i trafikken, så er risikoen for at noe galt skjer mye større enn om man kjører sakte.

Jeg skjønner ikke...? 

På hvilken måte kan man ta ansvar hvis man blir voldtatt? 

Prøver du å si at hvis jeg blir voldtatt på fest så er det mitt ansvar? 

Så hvis du blir truffet av en fyllekjører i trafikken og blir lam, må du ta ansvar fordi du var i trafikken, selv om du kjørte forsvarlig? Hvordan tar du det ansvaret? 

Skrevet (endret)

Først og fremst utrolig trist at du har måttet oppleve noe slikt. Bra du har kommet deg bort fra disse mennene som har behandlet deg dårlig.

Jeg hører hva du sier. Og vil tenke mer over det. Tror du har et godt poeng her. Ikke alltid det hjelper så mye å bare være forsiktig. Ofte er voldtektsoffer gjerne ekstra forsiktig, og ikke alltid det slår ut bra heller. Men som sagt snakker jeg om å unngå helt åpenbare farer og arenaer hvor man vet voldtekter kan skje. Men selvsagt har man ingen garanti for at noe slikt ikke skjer med venner og nære.

De aller fleste voldtekter skjer av bekjente og ikke i forbindelse med fest og uteliv. 

Slik at det som på en måte blir sagt her er at tidligere voldtektsofre burde unngå de litt mindre vanlige arenaene for voldtekt (fest og uteliv) , og kun holde seg til de mer vanlige arenaene for voldtekt ( private relasjoner, oppholde seg hjemme eller andre steder  sammen med andre mennesker) .

Jeg vil forresten si at det var fint å for en gangs skyld se noen på kvinneguiden si «Jeg hører hva du sier, og vil tenke mer over det», i stedet for å klikke og stå på sitt fordi egoet ikke tillater å innrømme feil. 

Det er noe av de beste egenskapene man kan ha, å være i stand til å revurdere om man selv har tatt feil, og kanskje skifte mening. 

Endret av SaraLynn
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I min verden hadde en venn sovet på sofaen, og aldri sammen med meg i senga, men det er meg da.

Anonymkode: 43258...3b0

Hva har det å si??

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Uatskillelig said:

Fullstendig uenig i at man kan ta ansvar for at andre voldtar. Hvordan i alle dager skal man ta ansvar for andres handlinger?Fokuset må heller være på å ikke voldta enn på å ikke bli voldtatt.

Jeg mener ikke at man skal ta ansvar for om noen voldtar en. Det jeg mener er at man kan ta ansvar ved å minimere risikoen for å bli voldtatt, ved å kutte de værste risiko-toppene. På ingen måte trenger man å leve dårlig eller miste friheten sin av den grunn.

Var jeg så utydelig. Trodde det var ganske klart.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener ikke at man skal ta ansvar for om noen voldtar en. Det jeg mener er at man kan ta ansvar ved å minimere risikoen for å bli voldtatt, ved å kutte de værste risiko-toppene. På ingen måte trenger man å leve dårlig eller miste friheten sin av den grunn.

De største risikoene er bekjente, nære relasjoner og familiemedlemmer.

Skal kvinner bare holde seg innendørs mutters alene da?

Anonymkode: a4c25...b37

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, Uatskillelig said:

Er enig i at fokuset bør være på hvordan man kan få ned antall voldtekter. Jeg gav bare noen råd angående det å velge sted og tid for enkelte ting iforhold til risiko. Til og med jeg har risikoanalyse på mange ting, selv om jeg ikke har blitt voldtatt.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De største risikoene er bekjente, nære relasjoner og familiemedlemmer.

Skal kvinner bare holde seg innendørs mutters alene da?

Anonymkode: a4c25...b37

Trodde jeg var ganske tydelig på det området jeg. Les igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De verste risiko - toppene er altså å være der de du stoler på, og burde kunne stole på, er, så... 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...