Gå til innhold

Å bli voldtatt flere ganger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Ja, men da må man jo velge om man vil ta risikoen eller ikke. Er det verdt å ta risikoen fordi man føler et behov for å være sosial på den arenaen, så er det opp til enhver å ta det valget selv.

Anonymkode: f22f4...965

Selvfølgelig...? Og poenget er hva? Det gjelder jo like mye oss som IKKE er voldtatt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Albbas said:

Selvfølgelig...? Og poenget er hva? Det gjelder jo like mye oss som IKKE er voldtatt? 

 

Poenget er at man må ta ansvar for sine egne handlinger også. Velger man å kjøre raskt i trafikken, så er risikoen for at noe galt skjer mye større enn om man kjører sakte.

Anonymkode: f22f4...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å si at det er mer risikabelt å etterlate en ulåst sykkel i sentrum enn å låse den inn i garasjen? Eller blir det et å legger skylden på offeret? 

Det BURDE jo gått an å sette fra seg en ulåst sykkel. Ideelt sett burde ingen stjele sykler. Det er straffbart å stjele sykkelen enten den er låst eller ikke. Tyven forstår jo at eieren ikke ønsker at sykkelen stjeles. 

Jeg vet ikke hvordan der er med dere, men jeg forteller mine barn at de bør sette sykkelen inn i garasjen. 

Anonymkode: cffd5...76d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg klarer bare ikke helt å forstå at noen som har blitt voldtatt, og fremdeles med traumer, velger å gå på arenaer som er høy risiko for å kunne bli voldtatt igjen om man er sårbar (feks på byen for å drikke, fest hos venner med alkohol etc).

Det er selvsagt ikke offeret sin skyld for voldtekten, men det er lov å bruke noe fornuft vel? Eller blir det for mye å forlange?

Anonymkode: f22f4...965

Jeg ble voldtatt som 13 åring på vei hjem fra ei venninne, skal jeg da droppe å gå ned i veien her i tilfelle jeg tar en høy risiko vurdering å lar meg selv bli voldtatt igjen? 

Anonymkode: 840c5...603

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble voldtatt som 13 åring på vei hjem fra ei venninne, skal jeg da droppe å gå ned i veien her i tilfelle jeg tar en høy risiko vurdering å lar meg selv bli voldtatt igjen? 

Anonymkode: 840c5...603

Så leit å høre ❤️ 

Det var ikke det jeg sa. Jeg snakket om å ta sjansen på å gå på fest og ut på byn hvor det er alkohol.

Anonymkode: f22f4...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Poenget er at man må ta ansvar for sine egne handlinger også. Velger man å kjøre raskt i trafikken, så er risikoen for at noe galt skjer mye større enn om man kjører sakte.

Anonymkode: f22f4...965

Dette er så naivt. 

Jeg har opplevd det tre ganger, og jeg kan love deg at jeg etter første overgrep har vært langt mer forsiktig enn hva som er normalt å være. 

Det skjedde likevel to ganger til, i situasjoner hvor jeg mente jeg absolutt burde vært trygg, og som du sikkert har vært i mange ganger selv, bare at du var heldigere. 

Siste gangen var i min egen seng, med min egen kjæreste, som jeg hadde vært sammen med i flere år, og aldri oppfattet som troende til noe slikt. Han voldtok meg analt, etter at jeg tydelig hadde gitt beskjed om at jeg ikke ønsket analsex, fordi jeg hadde hatt diaré og var sår. Han presset seg likevel inn og ba meg om å bite i puta om det gjorde vondt. Det gjorde det, infernalsk vondt. Som å bli skåret opp innvendig av glødende jern. Men han holdt meg fast. 

Han ble selvsagt en eks etter dette. 

Du har aldri vært så "uforsiktig" at du har delt seng med kjæresten din? 

De to andre var nær kamerat gjennom mange år og en eks jeg stolte på, og også hadde kjent gjennom mange år. 

Du har aldri vært i samme rom alene med nær kamerat etter en eks? 

Man trenger ikke å oppsøke fare eller være svært uforsiktig for å bli voldtatt. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Selvsagt må fokus være på at det ikke er på noen som helst måte greit å voldta. Men når jeg sier at man kan unngå enkelte situasjoner der man vet at risikoen er høy, så trenger man ikke svare helt svart/hvitt, som om man må slutte å eksistere. Man kan fremdeles gjøre det aller meste!

Anonymkode: f22f4...965

Men alle som blir voldtatt er verken kledd utfordrende eller vært flørtende. Derfor må man hele tiden legge ansvaret over på voldtektsmennene! Det er klart at man må tenke seg om i mange situasjoner, men likevel skal INGEN MENNESKER - om det er menn eller kvinner ta seg til rette overfor et annet menneske som ikke har gitt aksept for dette. 

Endret av sommerkroppen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen befinner seg også i uheldige miljøer. F.eks rus. Kan være mer utsatt

Anonymkode: 569a3...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er så naivt. 

Jeg har opplevd det tre ganger, og jeg kan love deg at jeg etter første overgrep har vært langt mer forsiktig enn hva som er normalt å være. 

Det skjedde likevel to ganger til, i situasjoner hvor jeg mente jeg absolutt burde vært trygg, og som du sikkert har vært i mange ganger selv, bare at du var heldigere. 

Siste gangen var i min egen seng, med min egen kjæreste, som jeg hadde vært sammen med i flere år, og aldri oppfattet som troende til noe slikt. Han voldtok meg analt, etter at jeg tydelig hadde gitt beskjed om at jeg ikke ønsket analsex, fordi jeg hadde hatt diaré og var sår. Han presset seg likevel inn og ba meg om å bite i puta om det gjorde vondt. Det gjorde det, infernalsk vondt. Som å bli skåret opp innvendig av glødende jern. Men han holdt meg fast. 

Han ble selvsagt en eks etter dette. 

Du har aldri vært så "uforsiktig" at du har delt seng med kjæresten din? 

De to andre var nær kamerat gjennom mange år og en eks jeg stolte på, og også hadde kjent gjennom mange år. 

Du har aldri vært i samme rom alene med nær kamerat etter en eks? 

Man trenger ikke å oppsøke fare eller være svært uforsiktig for å bli voldtatt. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

Først og fremst utrolig trist at du har måttet oppleve noe slikt. Bra du har kommet deg bort fra disse mennene som har behandlet deg dårlig.

Jeg hører hva du sier. Og vil tenke mer over det. Tror du har et godt poeng her. Ikke alltid det hjelper så mye å bare være forsiktig. Ofte er voldtektsoffer gjerne ekstra forsiktig, og ikke alltid det slår ut bra heller. Men som sagt snakker jeg om å unngå helt åpenbare farer og arenaer hvor man vet voldtekter kan skje. Men selvsagt har man ingen garanti for at noe slikt ikke skjer med venner og nære.

 

Anonymkode: f22f4...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Første gangen var etter å ha vært på kino, jeg var helt edru! Ukjent person. 

2. Gangen var av en jeg kjente godt, som jeg hadde kjent i mange år og var trygg på. Jeg var edru og det samme var han. 

Begge gangene var jeg påkledd med både genser og langbukser. 

Man ber ikke om å bli voldtatt, enten man er edru eller full, har på langbukser eller skjørt! Og uansett hvilken tilstand man er i eller hva man har på seg... nei, betyr faktisk nei, og hvis vedkommende ikke kan si nei, eller er i stand til å få med seg hva som skjer så ikke ha sex med personen! Det er så enkelt! 

En voldtekt er ALDRI den som blir voldtatt sin feil!

Anonymkode: 76699...cb9

En bilulykke trenger heller ikke være selvforskyldt. Men det hjelper å bruke sikkerhetsbelte. 

Altså: å bli voldtatt er aldri den som blir voldtatt sin skyld. Men man tar sine forholdsregler. 

Anonymkode: b5d53...37a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

En bilulykke trenger heller ikke være selvforskyldt. Men det hjelper å bruke sikkerhetsbelte. 

Altså: å bli voldtatt er aldri den som blir voldtatt sin skyld. Men man tar sine forholdsregler. 

Anonymkode: b5d53...37a

Riktig. Og da snakker du om de som velger åpenbart å ta stor risikoer som å dra til enkelte land hvor kvinner er undertrykt eller gå på fest med ukjente. Vi snakker da ikke om å være med venner eller kjæreste man føler seg i utgangspunktet trygg på.

Anonymkode: f22f4...965

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Riktig. Og da snakker du om de som velger åpenbart å ta stor risikoer som å dra til enkelte land hvor kvinner er undertrykt eller gå på fest med ukjente. Vi snakker da ikke om å være med venner eller kjæreste man føler seg i utgangspunktet trygg på.

Anonymkode: f22f4...965

Eller gå en tur ut, for den saks skyld. Bare helt åpenbare arenaer vi i 2021 vet kan være høyere risiko for voldtekt.

Anonymkode: f22f4...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Riktig. Og da snakker du om de som velger åpenbart å ta stor risikoer som å dra til enkelte land hvor kvinner er undertrykt eller gå på fest med ukjente. Vi snakker da ikke om å være med venner eller kjæreste man føler seg i utgangspunktet trygg på.

Anonymkode: f22f4...965

Det er sant! 

Jeg snakker også om å ikke drikke seg snydens eller sovne på ukjentes rom. 

Det er fortsatt ikke den som blir voldtatt sin feil, men risikovurdering er en fin ting. 

Anonymkode: b5d53...37a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Først og fremst utrolig trist at du har måttet oppleve noe slikt. Bra du har kommet deg bort fra disse mennene som har behandlet deg dårlig.

Jeg hører hva du sier. Og vil tenke mer over det. Tror du har et godt poeng her. Ikke alltid det hjelper så mye å bare være forsiktig. Ofte er voldtektsoffer gjerne ekstra forsiktig, og ikke alltid det slår ut bra heller. Men som sagt snakker jeg om å unngå helt åpenbare farer og arenaer hvor man vet voldtekter kan skje. Men selvsagt har man ingen garanti for at noe slikt ikke skjer med venner og nære.

 

Anonymkode: f22f4...965

De aller fleste voldtekter skjer akkurat i situasjoner der kvinner stoler på menn de burde kunne ha stolt på. Familie, familie til venninner, venner, kjærester, ekser. Der vi burde ha fått være trygge. 

Ukjente overgripere og overfallsvoldtekter er i mindretall. 

Helt åpenbare faresituasjoner tror jeg de fleste kvinner forsøker å unngå, og har man opplevd voldtekt tidligere er man ofte veldig forsiktig og på vakt, og likevel... 

Det er derfor fokuset må være på å bevisstgjøre gutter og menn, for det blir umulig for oss kvinner å passe oss godt nok, når selv de situasjoner som burde være veldig trygge for ofte ikke er det. 

Kjæresten som voldtok meg syntes det var urimelig av meg å gå fra ham. Han hadde jo bare gjort en feil. "Jeg visste jo at han egentlig ikke var slik", ifølge ham. 

Vel, han var jo slik. Han gjorde faktisk dette. Han voldtok meg. Hvordan kan han da si at han ikke er slik? 

Gutter og menn må ta dette på alvor. Forstå alvoret. For dette er ikke "bare en feil", det er overgrep og voldtekt. Straffbart, samt svært traumatisk for kvinner å oppleve. Svært ødeleggende for oss kvinner i forhold til både sex og hvilke relasjon vi videre har til menn generelt. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste voldtekter skjer akkurat i situasjoner der kvinner stoler på menn de burde kunne ha stolt på. Familie, familie til venninner, venner, kjærester, ekser. Der vi burde ha fått være trygge. 

Ukjente overgripere og overfallsvoldtekter er i mindretall. 

Helt åpenbare faresituasjoner tror jeg de fleste kvinner forsøker å unngå, og har man opplevd voldtekt tidligere er man ofte veldig forsiktig og på vakt, og likevel... 

Det er derfor fokuset må være på å bevisstgjøre gutter og menn, for det blir umulig for oss kvinner å passe oss godt nok, når selv de situasjoner som burde være veldig trygge for ofte ikke er det. 

Kjæresten som voldtok meg syntes det var urimelig av meg å gå fra ham. Han hadde jo bare gjort en feil. "Jeg visste jo at han egentlig ikke var slik", ifølge ham. 

Vel, han var jo slik. Han gjorde faktisk dette. Han voldtok meg. Hvordan kan han da si at han ikke er slik? 

Gutter og menn må ta dette på alvor. Forstå alvoret. For dette er ikke "bare en feil", det er overgrep og voldtekt. Straffbart, samt svært traumatisk for kvinner å oppleve. Svært ødeleggende for oss kvinner i forhold til både sex og hvilke relasjon vi videre har til menn generelt. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

word!! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo det er noen ganger den som blir voldtatt sin feil faktisk 

Anonymkode: 250a6...7a9

Herregud. At noen velger å ha sex men en annen mot dennes vilje eller når denne ikke er i stand til å motsette seg dette er alltid den som voldtar sitt ansvar og «skyld». Hva feiler deg? 
Ingen blir voldtatt uten at noen velger å gjøre det. Den som gjør det har all skyld. Forstår du? 

Anonymkode: ff291...fc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vil noen dele/forklare hvordan det går seg til at noen kan bli voldtatt flere ganger og av flere ulike? Er det slik at noen er mer sårbar for slike hendelser, og hvorfor? Jeg tenker da på voksne, ikke at man blir misbrukt som barn.

Anonymkode: 9b5f6...c6f

Ja jeg tror nok noe ligger i at enkelte er et lettere offer enn andre. De er gjerne tiltaksløse og ikke i stand til å ytre sine meninger og på langt nær sette seg til motverge. 

Andre igjen er kansje bare for beruset av ulike stoffer slik at de blir utsatte. 

Ute på byen er ofte kvinner iført uegnede klær og sko for å raskt klare å komme seg unna en evt. antastelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er så naivt. 

Jeg har opplevd det tre ganger, og jeg kan love deg at jeg etter første overgrep har vært langt mer forsiktig enn hva som er normalt å være. 

Det skjedde likevel to ganger til, i situasjoner hvor jeg mente jeg absolutt burde vært trygg, og som du sikkert har vært i mange ganger selv, bare at du var heldigere. 

Siste gangen var i min egen seng, med min egen kjæreste, som jeg hadde vært sammen med i flere år, og aldri oppfattet som troende til noe slikt. Han voldtok meg analt, etter at jeg tydelig hadde gitt beskjed om at jeg ikke ønsket analsex, fordi jeg hadde hatt diaré og var sår. Han presset seg likevel inn og ba meg om å bite i puta om det gjorde vondt. Det gjorde det, infernalsk vondt. Som å bli skåret opp innvendig av glødende jern. Men han holdt meg fast. 

Han ble selvsagt en eks etter dette. 

Du har aldri vært så "uforsiktig" at du har delt seng med kjæresten din? 

De to andre var nær kamerat gjennom mange år og en eks jeg stolte på, og også hadde kjent gjennom mange år. 

Du har aldri vært i samme rom alene med nær kamerat etter en eks? 

Man trenger ikke å oppsøke fare eller være svært uforsiktig for å bli voldtatt. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

Oi! Jeg har opplevd noe veldig lignende.

Både situasjonen (og reaksjonen hans da du dumpet ham) var ganske tilsvarende. 

Valgte du å anmelde?

Anonymkode: e03ef...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste voldtekter skjer akkurat i situasjoner der kvinner stoler på menn de burde kunne ha stolt på. Familie, familie til venninner, venner, kjærester, ekser. Der vi burde ha fått være trygge. 

Ukjente overgripere og overfallsvoldtekter er i mindretall. 

Helt åpenbare faresituasjoner tror jeg de fleste kvinner forsøker å unngå, og har man opplevd voldtekt tidligere er man ofte veldig forsiktig og på vakt, og likevel... 

Det er derfor fokuset må være på å bevisstgjøre gutter og menn, for det blir umulig for oss kvinner å passe oss godt nok, når selv de situasjoner som burde være veldig trygge for ofte ikke er det. 

Kjæresten som voldtok meg syntes det var urimelig av meg å gå fra ham. Han hadde jo bare gjort en feil. "Jeg visste jo at han egentlig ikke var slik", ifølge ham. 

Vel, han var jo slik. Han gjorde faktisk dette. Han voldtok meg. Hvordan kan han da si at han ikke er slik? 

Gutter og menn må ta dette på alvor. Forstå alvoret. For dette er ikke "bare en feil", det er overgrep og voldtekt. Straffbart, samt svært traumatisk for kvinner å oppleve. Svært ødeleggende for oss kvinner i forhold til både sex og hvilke relasjon vi videre har til menn generelt. 

Anonymkode: 05fb6...bd6

De fleste voldtekter skjer av menn som kvinnen kjenner og stoler på.

Kjæresten din mener "han har jo bare gjort en feil".

Det er tydelig at det er noe fryktelig galt i moralkompasset til enkelte menn. Og sannsynligheten er stor for at venner påvirker hverandre, og man trekkes mot mennesker som ligner en selv. Ergo er det menn i spesifikke miljøer som gjør dette. Altså vil alle kvinnene i disse miljøene være overrepresentert som ofre. De fleste som er blitt voldtatt flere ganger, har også venninner som er blitt voldtatt.

Det er et overveldende flertall av menn som er snille og som aldri ville voldtatt. En venn som har voldtatt/var ufin mot damer, ville bli frosset ut. De vil ikke ha noe med overgrepere å gjøre. Kvinner som har disse mennene i sin vennekrets, har mindre risiko for å bli voldtatt. 

Anonymkode: 1eb93...d67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...