Gå til innhold

Der gikk sommerferien i dass (tredje vaksinedose)


Krantz95

Anbefalte innlegg

Krantz95 skrev (3 minutter siden):

Det kan godt være du har rett. For meg ser det ut til at vi uavhengig av korona har hatt et stort problem i verdensøkonomien fra rundt 2005 når produksjonen av konvesjonell olje nådde en topp. Etter dette har det vært unormalt mye svingninger i prisene på energi, metaller og andre råvarer. Det som reddet verdensøkonomien var kvantitative lettelser/QE (pengetrykking) etter finanskrisen.

Pengetrykkingen pushet oljeprisen oppover og ga rom for sterk økning i produksjon av ukonvesjonell olje (fracking i USA). Noe som dro oss ut av finanskrisen, og ga oss enda et tiår med økonomisk vekst (men veksten var basert på gjeld).

Nå ser det ut til at det er vanskelig å dra opp oljeproduksjonen ytterligere (den toppet ut høsten 2018). Siden oljeproduksjon er meget sterkt korrelert med økning i økonomisk vekst i verden, så vil lavere oljeproduksjon gi negativ vekst.

Innenfor mange områder kan ikke olje erstattes med andre ting, så det gir mening om man fortsetter med reise/bevegelsesrestriksjoner. Masseturisme over landegrensene er noe man egentlig ikke trenger, så det blir ofret først.

Hadde jeg vært diktator i verden hadde det jo vært mye enklere å skylde på (eller skremme med) et virus fremfor å si at nå har vi nådd taket på hvor mye ressurser vi kan bruke, og vi må nå slutte å forbruke olje siden den må spares til viktigere ting enn å reise til syden osv...

Nå gir jo lavere oljepriser faktisk mer grobunn for flyselskaper og masseturisme og motsatt. Nei, oljeprisen er ikke på bunnivå men ligger generelt lavere enn den gjorde under oljekrisen for ca 5 år tilbake. Dessuten går batteriteknologi fremover, så innen et 20-års perspektiv skal du ikke se bort fra at man har kommersielle fly på vingene som for det meste eller totalt går på elektrisitet. 

Min bekymring knytter seg til de politiske valgene rundt korona, noe som kan bli veldig farlig på sikt dersom det ender opp med at verdens nasjonalstater går tilbake til å bli mye mer nasjonalistisk (Da blir små land som Norge ofre for stormaktene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Xstrella skrev (4 timer siden):

Er det bare utenlandsturer som betyr noe? Vi klarer da å vente. 

Nei, nå gidder ikke jeg å vente mer hvertfall.  Har vært hjemme nå siden juli, og det er det lengste jeg har vært i Norge sammenhengende på 10 år 🤢

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Faktisk ikke så ekstremt bekymret for akkurat det. Det er faktisk veldig få betydelige mutasjoner, tatt i betraktning det relativt store antallet som har blitt smittet, så det underbygger forskernes påstander om at det er et relativt stabilt virus (alle virus muterer, men korona muterer ikke så ofte som andre virus).

Jeg er mer bekymret for de politiske valg man fortsetter å ta fremover. Løsningen på dette vil innen noen måneders tid først og fremst være politisk, ikke smittevernmessig. 

Jeg er heller ikke bekymret for evn mutasjoner og vaksiner knyttet til disse.

Jeg er bekymret hvordan myndighetene bruker de politisk til ytterligere nedstengning når de kommer til å inntreffe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir faktisk for dumt for meg! Virusmutasjoner, trippel vaksine og generelt hysteri- nei, nå er det faktisk nok. Fra og med idag er jeg ferdig med hele greia- takk for meg. 

Dropper vaksine også når min tur kommer. Dette sludderet om kontinuerlig vaksinasjon og evig unntakstilstand er ikke noe for meg. Viruset er jo ikke dødelig engang - joda, multisyke 90- åringer tar repern, men vi andre står han av. Jeg kjøpte tiltakene lenge, men alt fanteriet etter jul har drept motivasjonen min. Nå er det "back to normal" øyeblikkelig. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Capt. Obvious said:

Det sa de i fjor også, og de vil si det samme neste år også. Så nei, de fleste vil ikke ha samme muligheter på mange år. 

Det er vel bare å venne seg til mindre reising. Om klimamålene skal oppnås, er det neppe mulig at hvermansen skal til Spania 2-3 turer i året.  Det vil nok ta lengre tid å utvikle karbonnøytrale fly, enn det tar å sette 15 milloner vaksinedoser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Frøyamor said:

Nei, nå gidder ikke jeg å vente mer hvertfall.  Har vært hjemme nå siden juli, og det er det lengste jeg har vært i Norge sammenhengende på 10 år 🤢

Høres jo aldeles grusomt ut. Hva med å flytte dit du trives? Og bare bli der?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gjest:) skrev (10 timer siden):

Det er veldig vanlig for vaksiner generelt at man setter en 3. vaksinedose 6-12 mn etter de to første dosene. Man er beskyttet etter 2 doser, men trenger en 3. dose for langvarig beskyttelse. Tror ikke det kommer til å være avgjørende for om samfunnet åpner opp til sommeren.

Som med iNfluensavaksinen, den holder jo kjempebra😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resignert skrev (3 timer siden):

Det er vel bare å venne seg til mindre reising. Om klimamålene skal oppnås, er det neppe mulig at hvermansen skal til Spania 2-3 turer i året.  Det vil nok ta lengre tid å utvikle karbonnøytrale fly, enn det tar å sette 15 milloner vaksinedoser.

Nå er det langt fra all reising som innebærer fly. "Reise" i dette tilfellet vil da også innebære at du ikke kan besøke familien i Sverige, selv om du tar tog eller kjører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knitalong skrev (11 timer siden):

Glad for at vi har campingvogn på fastplass her i Norge :) 

Glad vi har bestilt vogn i år :) Den skal riktignok ikke stå fast noe sted, blir normalt en, maks to, overnattinger på samme sted. Norgesferie er heldigvis ganske morsomt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Nicathv skrev (10 timer siden):

Det er selvsagt flere "gyldige" grunner til å være nedstemt over å ikke kunne dra utenlands. Jeg prøvde ikke å lage en uttømmende liste over alle grunnene.

Poenget var at det finnes forståelige grunner, og så finnes det sutregrunner.

Noen har reise som hobby. Andre har ikke så mange andre muligheter enn å reise utenlands for ferie. Du mener at du har rett til å kalle alt du ikke finner høyaktverdig nok som sutregrunner. Det er frekt.

Til opplysning så sutrer jeg ikke. Jeg konstaterer at det blir vanskelig å reise på de vanlige feriene også i år - og forholder meg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Enmanelskeråhate skrev (9 timer siden):

Trenger jo ikke være grønt hvis du er vaksinert? 

Jeg har ikke lyst å dra til et land som ikke er grønt. Jeg har ikke lyst å bestille en ferie og vente i evigheter på å få refundert pengene og få parkert ferieplanene nok en gang. Jeg har også dessverre svært liten tro på at alle her og i ferielandet er tilstrekkelig vaksinert før årets ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (26 minutter siden):

Glad vi har bestilt vogn i år :) Den skal riktignok ikke stå fast noe sted, blir normalt en, maks to, overnattinger på samme sted. Norgesferie er heldigvis ganske morsomt ;)

Så bra;) godt det er litt variasjon i folks ønsker også, for andre er camping ferie det nærmeste man kommer helvete i et land med høyst varierende vær

Endret av Enmanelskeråhate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er med denne vaksinen. Men så  vidt jeg forstod så er den 3. vaksinen en revaksinering for å opprettholde beskyttelsen, mens de 2 første regnes som "grunnvaksinering" som gir immunitet

Sånn er det også med mange andre vaksiner vi mennesker får, at ette de 2 første er man grunnimmunisert og dermed "good to go" mens man må fylle på med jevne mellomrom for å opprettholde det. Ergo skal det om så er holde med 2 doser frem til man da evt må ettervaksinere og man skal da ikke måtte vente med å "ut i verden" ti 3. dose er satt

Men jeg kan ha misforstått, for all del.

Jeg har jobbet som veterinærassistent i  mange år. På dyr, jeg jobbet med hest i hovedsak, men også noe hund, og der får alle 2 grunnvaksiner, og så må de revaksineres med maks 12 mnd mellomrom for de fleste vaksiner. Noen har andre intervaller. Men de er fri til å starte konkurranser og stevner, være på kennel etc etter at de 2 første dosene er tatt, da regnes man som grunnvaksinert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Resignert skrev (4 timer siden):

Det er vel bare å venne seg til mindre reising. Om klimamålene skal oppnås, er det neppe mulig at hvermansen skal til Spania 2-3 turer i året.  Det vil nok ta lengre tid å utvikle karbonnøytrale fly, enn det tar å sette 15 milloner vaksinedoser.

Flyvningene er en fjært i klimasammenheng, tipper det blir buissiness som vanlig etter noen måneder, folk orker rett og slett ikke mye ferie i dette landet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som det er. Pandemi suger. Men jeg vil ikke bidra til høyere smittetall i eget eller andres land, så jeg holder meg i Norge, også dette året. Så krysser jeg fingrene for at sommeren 2022 begynner å nærme seg normalen. Om den ikke gjør det - vel, så overlever jeg det også.
Å skylde på Erna og Co for at jeg ikke får reise er bare tullete..det er virusets feil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var det noen som trodde sommeren 2021 ble normal? EU har kjøpt for få vaksinedoser og står langt nede på leveranselistene. Det betyr at EU, og dermed Norge, kommer ikke til å ha vaksinert mer enn 20-30% av befolkningen til sommeren. For å nå noen som helst form for flokkimmunitet kreves det at man vaksinerer minst 50-60% av befolkningen.

Det kommer til å være strenge reiserestriksjoner helt frem til oktober/november 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (5 minutter siden):

Var det noen som trodde sommeren 2021 ble normal? EU har kjøpt for få vaksinedoser og står langt nede på leveranselistene. Det betyr at EU, og dermed Norge, kommer ikke til å ha vaksinert mer enn 20-30% av befolkningen til sommeren. For å nå noen som helst form for flokkimmunitet kreves det at man vaksinerer minst 50-60% av befolkningen.

Det kommer til å være strenge reiserestriksjoner helt frem til oktober/november 2021.

Ifølge myndighetene er det 1,6 millioner som er i risikogruppen. Det er ca 30% av befolkningen. Når disse er vaksinert er det jo ingen grunn til strenge tiltak og reiserestriksjoner lenger.

Man trenger altså ikke flokkimmunitet. Det man trenger er at helsevesenet ikke blir overbelastet, og det blir det jo ikke hvis nesten ingen blir innlagt pga koronaviruset?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (22 minutter siden):

Ifølge myndighetene er det 1,6 millioner som er i risikogruppen. Det er ca 30% av befolkningen. Når disse er vaksinert er det jo ingen grunn til strenge tiltak og reiserestriksjoner lenger.

Man trenger altså ikke flokkimmunitet. Det man trenger er at helsevesenet ikke blir overbelastet, og det blir det jo ikke hvis nesten ingen blir innlagt pga koronaviruset?

All logikk tilsier dette, men så har det dessverre ikke vært logikk som har styrt håndteringen av koronaviruset. Ei heller langsiktig planlegging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (1 time siden):

Ifølge myndighetene er det 1,6 millioner som er i risikogruppen. Det er ca 30% av befolkningen. Når disse er vaksinert er det jo ingen grunn til strenge tiltak og reiserestriksjoner lenger.

Man trenger altså ikke flokkimmunitet. Det man trenger er at helsevesenet ikke blir overbelastet, og det blir det jo ikke hvis nesten ingen blir innlagt pga koronaviruset?

Helsemyndighetene er redd for at for store lettelser vil føre til smitteeksplosjon i resten av befolkningen som ikke er vaksinert. Derfor sier bl.a. Nakstad at man ikke kan forvente store lettelser til tross for at store deler av befolkningen er vaksinert.

https://www.tv2.no/a/11813716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...