Gå til innhold

Der gikk sommerferien i dass (tredje vaksinedose)


Krantz95

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Krantz95 said:

FHI tror nå at man trenger en tredje vaksinedose senere i år.

Regner da med at det ikke åpnes opp for turisme ut/inn av Norge i sommer likevel? Alle må vel bli vaksinert minst tre ganger først? Og det rekker man ikke før sommeren...

Det er veldig vanlig for vaksiner generelt at man setter en 3. vaksinedose 6-12 mn etter de to første dosene. Man er beskyttet etter 2 doser, men trenger en 3. dose for langvarig beskyttelse. Tror ikke det kommer til å være avgjørende for om samfunnet åpner opp til sommeren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicathv skrev (3 minutter siden):

Ja, det er skikkelig kjipt for de som ikke har fått sett nær familie på ett halvår/års tid. En person svært nær meg er i den situasjonen, og jeg har medfølelse for dem - i motsetning til sutrekopper som klager over at de ikke får dra på utenlandsferier.

Allikevel er det ikke spesielt vanskelig for verken meg eller min nære å skjønne hvorfor det er nødvendig med tiltakene.

Vi er i begge "camps". Både de du forstår og de du ikke forstår. Men også i den gruppen du glemmer: Ikke ferie bare for "gøy", men helseopphold. Ting er ikke enten/eller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (Akkurat nå):

Vi er i begge "camps". Både de du forstår og de du ikke forstår. Men også i den gruppen du glemmer: Ikke ferie bare for "gøy", men helseopphold. Ting er ikke enten/eller.

Det er selvsagt flere "gyldige" grunner til å være nedstemt over å ikke kunne dra utenlands. Jeg prøvde ikke å lage en uttømmende liste over alle grunnene.

Poenget var at det finnes forståelige grunner, og så finnes det sutregrunner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Jeg ser det uansett som selvisk og irrasjonelt å dra utenlands under en pandemi, vaksinert eller ikke.
Forhåpentligvis så blir du fornøyd med sommerværet og varmen her i Norge.....med mindre du er langt nord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet at ingen ting blir åpnet opp før Erna vinner valget i september.........

Uten Corona pandemien, har de ingen ting, for å vise hvor flinke de er til å styre landet...

Jeg har både regjeringen,FHi / helsedirektoratet, langt opp i halsen!

Se til å få vaksinert befolkningen, åpnet grensene, nedskalert tiltak snarest!

Selv drar jeg to uker til syden til sommeren, uansett!!

Følger alt av smittevern, mer kan de ikke forlange!

De må bare håpe at nordmenn overholder smittevern/ karantene.

Ferie i Norge, er IKKE et alternativ!! Været er for ustabilt, og landet for dyrt.

God sommer til alle, håper dere ikke lar dere skremme lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 time siden):

Jeg har avskrevet utenlandsferie i år. Ikke bare skal jeg rekke å få vaksine, men landet jeg skal reise til skal også bli grønt. Det tror jeg ikke på for å si det enkelt. 2022 regner jeg med blir det første året der dette kan vurderes. 

Trenger jo ikke være grønt hvis du er vaksinert? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krantz95 skrev (1 time siden):

Det blir ikke nedstengninger over mange år. Da vil man med vitende og vilje kræsje økonomien helt. Og siden økonomi=helse, så gir det ingen logisk mening.

På et tidspunkt vil man helt sikkert komme dit at nedstengninger skader mer enn nytten de evt. gir.

Jeg håper jo selvsagt at det ikke gjør det, men når man ser hvordan det går, så ligger det dessverre an til det. Man har vaksinert en 40-50.000 siden vaksinene kom i desember, og siden minst 3 mill nordmenn må vaksineres før man kan snakke om noen flokkimmunitet så skjønner man at dette vil vare lenge med strategien det er lagt opp til. 

Det gjør man, og tror man kommer dit raskere enn det man liker å tro. Men all erfaring med bruk av restriksjoner, tilsier at det sitter langt inne å åpne opp igjen. 

Tror vi bare er i starten av dette ennå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli mange vaksiner. Etter hvert som viruset fortsetter å mutere vil vi få varianter som de første vaksinene ikke dekker. 

Runddansen fortsetter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (1 time siden):

Det er ikke livsfarlig og heller prøve å være litt mer positiv. 
Det virker å være en overflod av pessimister her inne som skal bare se mørkt på det meste til enhver tid. 
Må være en utrolig slitsom måte å se verden på.

Positiv ja, men skal man lure seg selv med urealistiske forestillinger? Regjeringen vet nok godt at mange av utsagnene om at normalisering i løpet av året ikke er spesielt realistisk. Men det kan man ikke si høyt ettersom det vil kunne føre til total panikk, hamsting, plyndring samt anarki og nedsmelting av samfunnet. 

Det er egentlig bare realistisk. Oljefondet er stort ja, men man har brukt historisk mye på kort tid det siste året, og det er jo faktisk slik at oljefondets eksponering mot verdensøkonomien er viktig. Sagt med andre ord, har man ikke særlig fungerende økonomi i verden, så kan man like gjerne printe ut oljefondets verdipapirer og bruke dem som dasspapir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (46 minutter siden):

Jeg ser det uansett som selvisk og irrasjonelt å dra utenlands under en pandemi, vaksinert eller ikke.
Forhåpentligvis så blir du fornøyd med sommerværet og varmen her i Norge.....med mindre du er langt nord

Så lenge jeg har levd, har jeg aldri vært fornøyd med sommerværet på østlandet. Husker et par veldig varme somre med tropenetter i to uker. Men det varer jo så kort! Vi er alle forskjellige. Noen tåler ikke varme, noen må opp i 30+ eller mer før de får noe ut av det. - Frossen sjel

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (3 minutter siden):

urealistiske forestillinger?

Vet ikke hvem som er mest urealistisk her, men du nærmer deg med den stadig terpingen om at dette kommer til å ta så mange år, ingen kan ditt eller datt på flere år fremover. Det begynner å bli litt repeterende, og det virker som du mest opptatt av å prøve å overbevise alle om lengden på dette - uvisst av hvilken grunn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvem som er mest urealistisk her, men du nærmer deg med den stadig terpingen om at dette kommer til å ta så mange år, ingen kan ditt eller datt på flere år fremover. Det begynner å bli litt repeterende, og det virker som du mest opptatt av å prøve å overbevise alle om lengden på dette - uvisst av hvilken grunn.

Valgfritt å lese å kommentere mine innlegg på lik linje med alle andres. Men hvilke forhold taler for en rask gjenåpning av samfunnet mener du? Et tips til deg er at det er mer konstruktivt å argumentere med utgangspunkt i sak i stedet for å forsøke deg med dårlig skjulte personkarakteristikker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Valgfritt å lese å kommentere mine innlegg på lik linje med alle andres. Men hvilke forhold taler for en rask gjenåpning av samfunnet mener du? Et tips til deg er at det er mer konstruktivt å argumentere med utgangspunkt i sak i stedet for å forsøke deg med dårlig skjulte personkarakteristikker. 

Det blir selvsagt ikke noen rask gjenåpning av samfunnet. Enkelt forklart: Så lenge dette viruset kan føre til overbelastning på sykehus i de fleste land forblir det lukket og låst.

Dette kommer til å ta tid, enten en vil innse det eller ei. Som mange her åpenbart har store problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Men hvilke forhold taler for en rask gjenåpning av samfunnet

Argumentet til myndighetene har hele tiden vært at vi skal ta vare på de svake (antar det er dem i risikogruppen).

De sier det er 1,6 mill i denne gruppen. Når disse er vaksinert med dose nr 2, så må myndighetene åpne opp det meste. Hvis ikke har de jo snakket mot seg selv i nesten et helt år...

Ingen grunn til at dette skal ta årevis med nye nedstengninger.

Endret av Krantz95
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Smukka skrev (Akkurat nå):

Det blir selvsagt ikke noen rask gjenåpning av samfunnet. Enkelt forklart: Så lenge dette viruset kan føre til overbelastning på sykehus i de fleste land forblir det lukket og låst.

Dette kommer til å ta tid, enten en vil innse det eller ei. Som mange her åpenbart har store problemer med.

Når risikogrupper og helsevesen er vaksinert, noe som faktisk kan skje før sommeren så vil dette problemet nok være løst. Men utfordringen har hele veien vært at grenser for når man kan åpne igjen stadig flyttes på. Først var det "tiltak til vaksine har kommet". Vel, nå har den kommet, så da ble det "Til risikogrupper og helsevesen" har fått vaksine. Det er i ferde med å skje. Men da ble det "Til mange nok er vaksinert i samfunnet for øvrig for mest mulig flokkimmunitet". Sånn flyttes grensene hele tiden, og det handler ikke om smittevern eller virus i seg selv, men et politisk valg; Man velger å kjøre hele verden i senk. Selv om jeg ikke er noen konspirasjonsteoretiker, så kan jeg nesten skjønne de som er det i disse dager, for det er sannelig ikke lett å forstå hvem som trekker i trådene over nesten hele verden nå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (3 minutter siden):

Argumentet til myndighetene har hele tiden vært at vi skal ta vare på de svake (antar det er dem i risikogruppen).

De sier det er 1,6 mill i denne gruppen. Når disse er vaksinert med dose nr 2, så må myndighetene åpne opp det meste. Hvis ikke har de jo snakket mot seg selv i nesten et helt år...

Ingen grunn til at dette skal ta årevis med nye nedstengninger.

Svarte på dette i innlegget over; grensene for når det er akseptebelt å åpne blir flyttet hele tiden. Derfor vil dette ta veldig lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Når risikogrupper og helsevesen er vaksinert, noe som faktisk kan skje før sommeren så vil dette problemet nok være løst. Men utfordringen har hele veien vært at grenser for når man kan åpne igjen stadig flyttes på. Først var det "tiltak til vaksine har kommet". Vel, nå har den kommet, så da ble det "Til risikogrupper og helsevesen" har fått vaksine. Det er i ferde med å skje. Men da ble det "Til mange nok er vaksinert i samfunnet for øvrig for mest mulig flokkimmunitet". Sånn flyttes grensene hele tiden, og det handler ikke om smittevern eller virus i seg selv, men et politisk valg; Man velger å kjøre hele verden i senk. Selv om jeg ikke er noen konspirasjonsteoretiker, så kan jeg nesten skjønne de som er det i disse dager, for det er sannelig ikke lett å forstå hvem som trekker i trådene over nesten hele verden nå. 

Enig. Med fare for å gjenta meg selv: Det kommer mutasjoner som stadig vil sette dette på vent. Nye mutasjoner, farlige, vent på oppdatert vaksine. Then repeat.

Dette er liksom ikke noe som avtar de første tiår heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Smukka skrev (3 minutter siden):

Enig. Med fare for å gjenta meg selv: Det kommer mutasjoner som stadig vil sette dette på vent. Nye mutasjoner, farlige, vent på oppdatert vaksine. Then repeat.

Dette er liksom ikke noe som avtar de første tiår heller.

Faktisk ikke så ekstremt bekymret for akkurat det. Det er faktisk veldig få betydelige mutasjoner, tatt i betraktning det relativt store antallet som har blitt smittet, så det underbygger forskernes påstander om at det er et relativt stabilt virus (alle virus muterer, men korona muterer ikke så ofte som andre virus).

Jeg er mer bekymret for de politiske valg man fortsetter å ta fremover. Løsningen på dette vil innen noen måneders tid først og fremst være politisk, ikke smittevernmessig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (2 timer siden):

Er det bare utenlandsturer som betyr noe? Vi klarer da å vente. 

Vi er langt utenfor det rommet mennesker har for å vente. Det er hele grunnen til at vi hadde en sekundær bølge. Og en tredje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (25 minutter siden):

Svarte på dette i innlegget over; grensene for når det er akseptebelt å åpne blir flyttet hele tiden. Derfor vil dette ta veldig lang tid. 

Det kan godt være du har rett. For meg ser det ut til at vi uavhengig av korona har hatt et stort problem i verdensøkonomien fra rundt 2005 når produksjonen av konvensjonell olje nådde en topp. Etter dette har det vært unormalt mye svingninger i prisene på energi, metaller og andre råvarer. Det som reddet verdensøkonomien var kvantitative lettelser/QE (pengetrykking) etter finanskrisen.

Pengetrykkingen pushet oljeprisen oppover og ga rom for sterk økning i produksjon av ukonvesjonell olje (fracking i USA). Noe som dro oss ut av finanskrisen, og ga oss enda et tiår med økonomisk vekst (men veksten var basert på gjeld).

Nå ser det ut til at det er vanskelig å dra opp oljeproduksjonen ytterligere (den toppet ut høsten 2018). Siden oljeproduksjon er meget sterkt korrelert med økning i økonomisk vekst i verden, så vil lavere oljeproduksjon gi negativ vekst.

Innenfor mange områder kan ikke olje erstattes med andre ting, så det gir mening om man fortsetter med reise/bevegelsesrestriksjoner. Masseturisme over landegrensene er noe man egentlig ikke trenger, så det blir ofret først.

Hadde jeg vært diktator i verden hadde det jo vært mye enklere å skylde på (eller skremme med) et virus fremfor å si at nå har vi nådd taket på hvor mye ressurser vi kan bruke, og vi må nå slutte å forbruke olje siden den må spares til viktigere ting enn å reise til syden osv...

Endret av Krantz95
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...