Nerine_ Skrevet 18. januar 2021 #101 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Poteter stekt i ovnen smaker jo himmelsk.... 🥰 Anonymkode: 75beb...abe Hvis det er i båter eller skiver så ja, men bakt i aluminiumsfolie er kjedelig🙈
Million Skrevet 18. januar 2021 #102 Skrevet 18. januar 2021 (endret) Poteter trenger ikke bare være kokte, da! Noen ganger lager jeg ovnsbakte potetbåter med krydder og olje på i stekeovnen, det er kjempegodt! Andre lager f.eks Hasselback-poteter, med litt ost og krydder på. Skal sies at ovenfornevnte varianter tar litt lenger tid enn å bare kaste noen poteter i en kjele vann og koke dem, da. Kanskje ikke prioritert i en travel hverdag for mange. Jeg er ikke under 40, men over 50. Og vi spiser ikke poteter hver dag. Noen ganger har vi pasta til middag, andre ganger f.eks. kylling med ris. Eller en kjøttrett med de nevnte ovnsbakte potetbåtene. Endret 18. januar 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #103 Skrevet 18. januar 2021 Nå som jeg har blitt eldre og klokere, så har jeg kuttet ut karbohydratkilder. Mye sunnere uten. Foreldrene mine klagde fælt da de spiste middag hos meg fordi det var ikke middag uten potet/ris/pasta/brød. Karbohydratkilder metter ikke, det bidrar ikke med noe vitaminer og mineraler (faktisk så hemmer det opptak av vitaminer og mineraler), så hvorfor legge dem til? Nei, ingen grunn. Det har foreldrene mine (over 60 år) innsett også, så nå lager de ofte middag uten faktisk. De spiser gjerne laks med creme fraiche og noen grønnsaker, egg og bacon, kjøttboller med brun saus og grønnsaker, suppe uten pasta eller brød, osv. Anonymkode: 48f20...589
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #104 Skrevet 20. januar 2021 Jeg liker godt potet, men spiser annet, som ris og pasta, like mye som jeg spiser potet. Anonymkode: 3fbca...9e0 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #105 Skrevet 20. januar 2021 Dette med at man MÅ jo ha potet til middagen er nok noe for de som er 50+. Svigers er sånn, det MÅ være potet. Samboeren vokste opp med at de hadde kokte poteter til og med når de hadde kjøttsaus og spaghetti... Vi (i tredveårene) har svært sjelden kokt potet. Eller potet generelt. Vi har mye ris, pasta, søtpotet, andre rotgrønnsaker som vi enten baker eller moser, osv. Og så har vi innimellom kokt potet, f.eks. til kjøttkaker, fiskeboller, o.l. Men det er snakk om kanskje en gang eller to i mnd. Anonymkode: 33f8e...2df
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #106 Skrevet 20. januar 2021 Vi har det til biff og fisk, ellers ikke så mye. Kanskje 2 g/ uka. Dette er fordi mannen ikke liker søtpotet, og synes det blir stusselig med kun salat/grønnsaker/andre rotvekster. Helt greit for meg 😊 Anonymkode: 36be3...5d2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #107 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette med at man MÅ jo ha potet til middagen er nok noe for de som er 50+. Svigers er sånn, det MÅ være potet. Samboeren vokste opp med at de hadde kokte poteter til og med når de hadde kjøttsaus og spaghetti... Vi (i tredveårene) har svært sjelden kokt potet. Eller potet generelt. Vi har mye ris, pasta, søtpotet, andre rotgrønnsaker som vi enten baker eller moser, osv. Og så har vi innimellom kokt potet, f.eks. til kjøttkaker, fiskeboller, o.l. Men det er snakk om kanskje en gang eller to i mnd. Anonymkode: 33f8e...2df Jeg har nok poteter en del oftere enn det, men er enig i at den eldre generasjonen generelt har det oftere. Kanskje vi som er yngre varierer litt mer. Men potet er nå veldig godt synes jeg. Anonymkode: 3fbca...9e0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #108 Skrevet 20. januar 2021 Veldig lite poteter her. Kanskje 1-2 ggr i mnd 🙈 Anonymkode: a5b40...a59
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #109 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette med at man MÅ jo ha potet til middagen er nok noe for de som er 50+. Svigers er sånn, det MÅ være potet. Samboeren vokste opp med at de hadde kokte poteter til og med når de hadde kjøttsaus og spaghetti... Vi (i tredveårene) har svært sjelden kokt potet. Eller potet generelt. Vi har mye ris, pasta, søtpotet, andre rotgrønnsaker som vi enten baker eller moser, osv. Og så har vi innimellom kokt potet, f.eks. til kjøttkaker, fiskeboller, o.l. Men det er snakk om kanskje en gang eller to i mnd. Anonymkode: 33f8e...2df Hehe. 80+ er nok mer korrekt, tror jeg, om man først skal sette en aldersgrense. Jeg er 50+, og jeg spiser kokte poteter kun noen få ganger i halvåret, da til norsk tradisjonsmat. Samtidig ser jeg på matforumet at mange yngre velger mye mer traust enn meg. Så det kan nok være mye mer enn alder som spiller inn her, som feks matinteresse, vennekrets, impulser fra reiser/utenlandsopphold, geografi og sosialt lag +++. Anonymkode: 3886a...8d8 4
Gjest EmKay Skrevet 20. januar 2021 #110 Skrevet 20. januar 2021 Har vel poteter til middag kanskje annenhver uke, som regel i annen form enn kokt. Kokte poteter har vi kun til mat som kjøttkaker, fisk, osv. Men tradisjonell husmannskost er ikke det vi spiser mest av.
Jytte Skrevet 20. januar 2021 #111 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 9.55): Spiser nesten aldri kokte poteter, men steker dem heller i ovnen. Noen matretter "krever" derimot kokte poteter for min del. For eksempel fårikål. Anonymkode: bf0f0...ec8 Da spiser jeg bare kålen. Tar en liten potet på julaften. Er nærmere femti enn førti. Men spiser lavkarbo. Min mor må helst ha potet, men spiser også pizza og gryteretter. Mener likevel at de fleste av ukas middager må ha potet som tilbehør sammen med andre grønnsaker. Hun må også ha fisk minst to ganger i uka, helst flere fiskemiddager.
Jytte Skrevet 20. januar 2021 #112 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe. 80+ er nok mer korrekt, tror jeg, om man først skal sette en aldersgrense. Der har du rett. De rundt åtti er omtrent avhengig av poteten.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #113 Skrevet 20. januar 2021 Jeg spiser det 2-3 dager i uka. Gjerne 2 hverdager og søndag. Kjempe sunt og holder meg mett lenge! Anonymkode: eee9e...7f4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #114 Skrevet 20. januar 2021 Spiser poteter men ikke flere dager i uka. Er 26 Anonymkode: 37c81...04a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #115 Skrevet 20. januar 2021 Jeg er 29 og samboer 27, vi har poteter 2-4 ganger i uka. Enten kokt, stekt eller bakt i ovn. Synes poteter er godt og en mye bedre stivelseskilde enn feks pasta og ris. Vi spiser pasta maks 1 gang i måneden og ris 2 ganger i uka. Anonymkode: b0db4...668
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #116 Skrevet 21. august 2021 Jeg er 96'er. Spiser nesten aldri poteter til middag. Som regel kun hvis jeg er på restaurant eller får det servert som middag hjemme hos noen. Ironisk nok vokste jeg opp med potetmiddager regelmessig under oppveksten min 😛 Tror mange i min generasjon er av samme oppfatning som meg. Anonymkode: 3a35b...890
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #117 Skrevet 21. august 2021 Jeg er 25, og vokste opp med foreldre som insisterte på norsk husmannskost, fisk minst annenhver dag, og poteter hver dag uavhengig av hva som var til middag. Jeg flyttet ut tidlig, når jeg var 16, og da tok det flere år før jeg lagde potet fordi jeg var så lei, og det var fantastisk å endelig kunne spise litt andre ting. Nå derimot har jeg gått litt tilbake på det, og har blitt glad i blant annet hvit fisk til middag, og det er aller best med poteter og grønnsaker i min mening. Det blir likevel ikke potet så ofte, men jeg blir ihvertfall ikke grønn av å tenke på å spise det lenger hehe! Anonymkode: 5c181...0f6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #118 Skrevet 22. august 2021 Midten av 30-årene. Spiser poteter minst 4 av ukens 7 middager, men tilbereder selvsagt potetene på mange ulike måter så det er ikke bare kokte. Vanlige kokte poteter har vi kanskje 1, maks 2, ganger i uka. De fleste jeg kjenner spiser kokte poteter minst en gang i uka. Poteter er kjempegodt. Det finnes så mange ulike sorter og så mye man kan gjøre med dem! Anonymkode: c5bbb...2ee
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #119 Skrevet 22. august 2021 Jeg spiser ganske ofte poteter i en eller annen variant, tipper gjennomsnittlig tre ganger i uken. Her går det mest i hjemmelaget potetmos, bakt potet med fyll (retromiddag 😄), og stekte poteter. Av og til lager jeg litt tradisjonelle middager også, og da blir det en selvfølge å ha kokte poteter til. Anonymkode: b4d46...ab4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #120 Skrevet 22. august 2021 Morpheus skrev (På 14.1.2021 den 11.41): Poteter er nok noe gammeldags eldre sverger til av gammel vane. Det var jo Men det har kommet så mye fine matkulturer bare de siste 20 årene. Så nå har man fått en stor mengde andre og kanskje mer egnede tilbehør, som ris, bulgur, pasta, nan-brød, pommes fristes, søtpoteter osv. Det vi lager til middag har også endret seg. Derfor passer poteten sjeldnere inn. Man kan F.eks ikke lage pizza med poteter. Tikka masala med kokte poteter, Taco med kokte poteter, poteter bolognese, lasagne med poteter, kebab med kokte poteter osv, osv. Nå passer kokte poteter nesten kun inn med ribbe og kjøttkaker. Men det er jo noe man spiser sjeldent. Dessuten er det et ordentlig styr med poteter, når de må kokes i 30min, skrelles osv. De er også ferskvare og må lagres mørkt og kjølig. De holder seg veldig dårlig sammen lignet med F. Eks ris eller makaroni. Når foreldrene dine vokste opp, viste de ikke en gang hva pizza var. Første frossenpizzaer kom til Norge i 1978, og var veldig eksklusiv vare. Hahaha, jeg er født i 1965, og jeg visste veldig godt hva pizza var i barndommen. Å lage pizza hjemme var vanlig, men også sett på som veldig "moderne" på midten av 1970-tallet, på landsbygda der jeg vokste opp . Og frossenpizza har aldri blitt sett på som eksklusivt. Hvor i all verden har du det ifra? Peppe's ble imidlertid sett på som trendy på den tida, og dit dro vi ofte for å spise når vi var på bytur. Anonymkode: 386d8...729
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå