Gå til innhold

Du som er under 40

Fremhevede innlegg

Skrevet
kaleidoskop skrev (6 minutter siden):

Ble mer poteter da vi fikk barn. Poteter er enkelt og greit og en grønnsak. og jeg vil ikke at ungene mine skal spise nudler, pasta, ris og pizza hele uka. Elsker asiatisk mat, men mye ris og nudler der. 

Er potet så mye bedre (næringsmessig)? Er jo stort sett stivelse og karbohydrater. 

ts

Anonymkode: 98173...147

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mikaela24 skrev (4 minutter siden):

Jeg i midten av 20-åra, og spiser nesten aldri poteter. Potetene tar lang tid å koke, og jeg synes heller ikke de er særlig gode. Bruker heller ekstra grønnsaker enn poteter.

Det er jo noe av det mest smakløse tilbehøret du kan ha til en middag! Eneste grunnen til at de over 40 spiser det hver eneste dag er at det var en av få ting man kunne dyrke i Norge uten drivhus før... Alle med en gressflekk kunne dyrke poteter og den kunne lagres lenge. 

Idag får man importert frukt og grønt som smaker så latterlig mye bedre

Anonymkode: b2b27...32e

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig i at poteter kan være litt kjedelig og at små poteter bakt i olje med godt krydder, stekt i smør, hasselback eller fløtegratinerte og moste poteter er kjempegodt. Men prøver å holde til helgemat. Det blir fort en del ekstra kalorier på den måten. Så til hverdags er det kokte poteter. Men vi har jo både ris og pasta et par ganger i uka. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er potet så mye bedre (næringsmessig)? Er jo stort sett stivelse og karbohydrater. 

ts

Anonymkode: 98173...147

Jeg vil si det er ganske mye bedre med poteter ja. 

1 porsjon potet (2 middels =110 g) gir: 59 kcal og 12,3 g karbohydrat. 1 porsjon jasminris gir ( 55 g tørr ris) gir: 195 kcal og 43,7 g karbohydrat. 1 porsjon pasta gir (75 g tørr pasta) gir: 260 kcal og 52,3 g karbohydrat

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo noe av det mest smakløse tilbehøret du kan ha til en middag! Eneste grunnen til at de over 40 spiser det hver eneste dag er at det var en av få ting man kunne dyrke i Norge uten drivhus før... Alle med en gressflekk kunne dyrke poteter og den kunne lagres lenge. 

Idag får man importert frukt og grønt som smaker så latterlig mye bedre

Anonymkode: b2b27...32e

Nå er jeg ikke over 40, men jeg er lite glad i de mer "eksotiske" grønnsakene. Foretrekker gulrot, blomkål, broccoli, løk og andre kjedelige grønnsaker. 

Skrevet

31 år her, spiser potet som tilbehør ca. 2 ganger i uka, men da som stappe, bakt eller i båter. Tipper vi har kokte poteter ca. 10 ganger i året eller noe slikt.

Anonymkode: ffcf2...602

• Liker 1
Skrevet

Vanlige kokte poteter kanskje 1-2 ganger i uken, men vi spiser poteter i andre former og har potet i alle fall 4-5 dager.

Anonymkode: c5bbb...2ee

Skrevet

Kokt potet er jo ganske typisk norsk, så det er ikke rart at det faller litt ut av favør når de yngre spiser litt mer internasjonal mat. 

Kjæresten og jeg spiser ganske mye forskjellig, men en typisk uke kan vi ha en dag med sushi, en dag med taco, et par dager med indisk/thai (kylling, ris), og et par dager med kjøttretter, typisk coq au vin, langtidskokt oksekjøtt, eller lam. 

Når jeg bruker poteter er det bakt i ovnen, med olje og krydder.

Jeg er alltid på jakt etter nye oppskrifter, og når jeg finner noe nytt på en nettside, er det aldri med kokte poteter.

Så jeg tror nok moren din forholder seg til slik hennes generasjon lager mat. Moren min lager fortsatt mye kokt potet.

• Liker 2
Skrevet

Er sjeldent jeg spiser poteter, så nei.

Skrevet

Poteter er nok noe gammeldags eldre sverger til av gammel vane. Det var jo 

Men det har kommet så mye fine matkulturer bare de siste 20 årene. Så nå har man fått en stor mengde andre og kanskje mer egnede tilbehør, som ris, bulgur, pasta, nan-brød, pommes fristes, søtpoteter osv. 

Det vi lager til middag har også endret seg. Derfor passer poteten sjeldnere inn. Man kan F.eks ikke lage pizza med poteter. Tikka masala med kokte poteter, Taco med kokte poteter, poteter bolognese, lasagne med poteter, kebab med kokte poteter osv, osv. 

Nå passer kokte poteter nesten kun inn med ribbe og kjøttkaker. Men det er jo noe man spiser sjeldent. Dessuten er det et ordentlig styr med poteter, når de må kokes i 30min, skrelles osv. De er også ferskvare og må lagres mørkt og kjølig. De holder seg veldig dårlig sammen lignet med F. Eks ris eller makaroni. 

Når foreldrene dine vokste opp, viste de ikke en gang hva pizza var. Første frossenpizzaer kom til Norge i 1978, og var veldig eksklusiv vare. 

Skrevet

29 år her. Vi har potet jevnlig til middag, i ulike former. Men jeg anser ikke potet som nødvendig for at det skal være middag. Vi har alltid en karbohydratkilde til middag i form av f.eks hele byggryn, havregryn, hvetekorn  bokhvetekorn, ris, quinoa eller bulgur. Potet spiser vi kokt, bakt, stekt i båter eller som potetmos. Variasjon er vel målet hos oss.

Anonymkode: 52687...22a

Skrevet

Spiser poteter kanskje 1-2 ganger i uka, men ikke nødvendigvis som kokte poteter med mindre vi har typ kjøttkaker eller fiskegrateng til middag. Men denne uka ble det for eksempel suppe med jordskokk og potet en dag, og chili sin carne med bakt potet en annen dag 😋

Anonymkode: 74f28...2e1

Skrevet

Singel, barnløs og i midten av tredveårene. 

Har potet som tilbehør på rundt 70-80 % av middagene mine. Sjeldent "vanlig" kokt, men lager veldig ofte ovnsbakte potetbåter, eller har potet i gryteretter. 

• Liker 1
Skrevet

Femti her, vokste opp med potet som definisjonen på "middag". Mange år med å utforske (les: motsette meg) måltidsrutiner.

Nå har jeg potet, i en eller annen form, minst en gang per uke, helst to, gjerne tre. Men ikke mer. Når jeg tilbereder selv, blir de kokt, råstekt, kokt og spist kalde (i salade nicoise 😍), revet i potetkake, most. Bakt potet og pommes frites velger jeg heller når jeg spiser ute. 

Potet er en grønnsak, ja, men jeg regner den ikke som grønnsak, men som stivelse, som jeg også roterer gjennom hver uke - alt etter hva jeg skal ha det til - søtpotet, byggryn, ris, pasta, wraps osv. 

Skrevet

Er 37 og mener poteten er undervurdert 😍Nå spiser jeg verken kjøtt eller fisk,men poten viker ikke av den grunn 🙌🏻

Anonymkode: 767c5...a5b

• Liker 3
Skrevet

Spiser potet 1-2 ganger i uken eller sjeldnere. Vanligvis i annen variant enn bare kokt: båtpoteter stekt i ovn eller potetmos. 

Kokt potet kun til fiskeboller, tradisjonelle kjøttkaker og litt annet. 

Er rett under 40. Din mor minner meg om mine besteforeldre: 'Det er ikke middag om det ikke er poteter og kål!' 😂😂

Skrevet

Jeg spiser kokte poteter (dvs dampet mandelpotet) til hjemmelaget fiskegrateng og fiskekaker, til julemiddagen, og til makrell eller annen fersk fisk om sommeren når jeg har små økologiske nypoteter. Så ikke så ofte om én gang i måneden engang.

Båtpoteter eller andre varianter av ovnsstekte poteter har jeg imidlertid gjerne opptil én gang i uka, det samme med potetmos (gjerne iblandet sellerirot, persillerot og/eller pastinakk). Hjemmelagde potetgnocchi eller fløtegratinerte poteter også en gang imellom. Dessuten har vi ganske ofte potet i suppe til hverdags, feks potet- og purresuppe, caldo verde (med grønnkål og chorizo) eller for å tykne diverse andre purésupper av andre grønnsaker.

Utover det har varierer jeg med både ulike typer ris, couscous, polenta, linser, byggryn, emmer, spelt, polenta... eller bare grønnsaker som tilbehør til kjøtt eller fisk.

Jeg er over 50 da, så mulig jeg ikke hadde lov til å svare i tråden. :lol: 

Anonymkode: 3886a...8d8

Skrevet

Jeg er fortsatt under 40 i 4 mnd til, og jeg spiser potet når jeg har lyst på det. Ofte spiser jeg ikke potet om jeg spiser kjøtt da det kan være tungt fordøyelig sammen. 

Om jeg lager potetbåter i ovnen kan jeg fint spise det til fisk eller kjøttboller fordi det er godt. 

Kokt potet kan være godt noen ganger til visse retter. 

Anonymkode: 5e9ad...1ae

Skrevet

Er 35, spiser kokte poteter rett som det er. Prøver å spise mere fisk og syns kokte poteter hører til. Bruker det i suppe og lapskaus også. 

Anonymkode: 98eaf...bc1

• Liker 1
Skrevet

Tror det er ganske jevnt fordelt med potet, ris og pasta til middag her i huset. 1-2 ganger i uken. 

Fredag er taco, dermed ingen av delen. Lørdag pizza. 

Anonymkode: c93cb...fb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...