Gå til innhold

Tips til Biologieksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Noen som kan gi konkrete tips til biologieksamen?  (bi2) både muntlig og skriftlig. 

Som tips på hvilke forsøk jeg burde sette meg inn i? 

Ev. Hva de ser etter/ forventer de at jeg viser på eksamen. Føler boka mi ikke er god nok.  Kanskje tips til oppgaver/bøker? 

(har lest læreplan, men syns ikke den er utfyllende/konkret nok🙂

Takk! 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tilgang til tidligere gitte eksamen? I såfall gjør alle du kommer over, og pugg pugg pugg.

Anonymkode: 1ed2a...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken karakter sikter du mot?

Anonymkode: f0820...1d0

Jeg fikk 6 i biologi 1. Jeg sikter ganske høyt, men skal bli greit fornøyd med fire. Helst fem. Jeg har jobbet knallhardt allerede. Men på grunn av det som skjedde forrige eksamen i bi2 tenkte jeg at jeg hadde fokusert feil. Møtte mange ting jeg ikke fant i boka mi osv. Da jeg kom hjem. 

Finner ikke utfyllende plan på udir, den bare tar opp overskrifter i kapittelene i boka, om du skjønner. Og finner ikke egen ndla del i bi2🙃. Ble litt komplisert å organisere og forberede seg syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgang til tidligere gitte eksamen? I såfall gjør alle du kommer over, og pugg pugg pugg.

Vanskelig uten fasit, fasiten/eksempelbesvarelser  på bi 2 er ikke lagt ut på nett som med andre fag😳😬 men jeg har øvet på noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg har til og med kjøpt eget oppgavehefte🤣👏👏👏👏 Den også var uten fasit, det var lureri🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fasit, for alt du trenger står i boken. Det er for å pugge og også forstå hva som er de vesentlige delene av pensum. Fasit er for sensor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke fasit, for alt du trenger står i boken. Det er for å pugge og også forstå hva som er de vesentlige delene av pensum. Fasit er for sensor.

Unnskyld meg.. Det er ikke riktig. Biologi som alt annet av realfag er teorier (oftest utprøvde) oppå andre teorier..  Skal jeg lære noe er det vesentlig med fasit. Og det er vesentlig med en læreplan, siden biologi er så enormt at man kan studere det et helt liv.

Man klekker ikke ut latinen i biologi uten fasit for eksempel. Og for å sjekke at man har skjønt matematikken er det også greit med fasit. Og som jeg sa tidligere, boken min er mangelfull. 

Beklager å rive deg ned. Men du trengte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Problemet med bi2 eksamen som noen faktisk har skrevet hovedoppgave om, er at det faglige nivået på eksamen er langt over det i boka. Så selv om du kan gjengi alt i de lærebøkene som tilbys, kan du ikke like mye teori som de forventer til eksamen. 

Til TS: det finnes eksamenshefter med eksempelbesvarelser, og du kan lage fasiter selv til tidligere eksamensoppgaver du kan bruke for å øve deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Problemet med bi2 eksamen som noen faktisk har skrevet hovedoppgave om, er at det faglige nivået på eksamen er langt over det i boka. Så selv om du kan gjengi alt i de lærebøkene som tilbys, kan du ikke like mye teori som de forventer til eksamen. 

Til TS: det finnes eksamenshefter med eksempelbesvarelser, og du kan lage fasiter selv til tidligere eksamensoppgaver du kan bruke for å øve deg.

Det er det jeg har fått inntrykk av! Det er omtrent ikke  samme pensum mye av det! Boka mi har et enormt kapittel og et kjempefokus på plante cellen, men det var så vidt det kom på eksamen. 

Takk, jeg skal forsøke å se på disse🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg.. Det er ikke riktig. Biologi som alt annet av realfag er teorier (oftest utprøvde) oppå andre teorier..  Skal jeg lære noe er det vesentlig med fasit. Og det er vesentlig med en læreplan, siden biologi er så enormt at man kan studere det et helt liv.

Man klekker ikke ut latinen i biologi uten fasit for eksempel. Og for å sjekke at man har skjønt matematikken er det også greit med fasit. Og som jeg sa tidligere, boken min er mangelfull. 

Beklager å rive deg ned. Men du trengte det

Jeg som svarte har tatt biologi på høyskole, med beste karakter. Det står i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg som svarte har tatt biologi på høyskole, med beste karakter. Det står i bøkene.

Gratulerer. Hvilken bok da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det står i bøkene? Du er fullstendig på luggeføre, og vet ikke hva du snakker om. Andelen som får A på høyskoler er også mye høyere enn andelen som får 6 på bi2 eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk 6 i biologi 1. Jeg sikter ganske høyt, men skal bli greit fornøyd med fire. Helst fem. Jeg har jobbet knallhardt allerede. Men på grunn av det som skjedde forrige eksamen i bi2 tenkte jeg at jeg hadde fokusert feil. Møtte mange ting jeg ikke fant i boka mi osv. Da jeg kom hjem. 

Finner ikke utfyllende plan på udir, den bare tar opp overskrifter i kapittelene i boka, om du skjønner. Og finner ikke egen ndla del i bi2🙃. Ble litt komplisert å organisere og forberede seg syns jeg. 

Var det skriftlig eller muntlig som var «værst»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var det skriftlig eller muntlig som var «værst»?

I bi 1? :) Eller bi2?  På bi 2 er det skriftlig som var ille. Jeg har inntrykk av at lærerne er interessert i å bruke samme bok som eleven å spørre seg ut i fra på muntlig, så setter de karakter ut fra samme referansepunkt🙂

På den skriftlige eksamen er det ikke muligheter for å tilpasse seg sånn sett☺️ Da ble det gjettelek for min del. Det burde ikke være hokus pokus med eksamen. Hvis man ser for seg at eksamen skal teste om man har tilegnet seg kunnskapen og egenskapene man trenger (og er enige om) i læreplanen på forhånd. Jeg opplever at læreplanen, bøker, elever og lærere vektlegger forskjellige ting. Da blir eksamen umulig, spesielt den skriftlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ganske lenge siden jeg tok skriftlig eksamen i biologi (det het 3Bi den gang), men jeg fikk 6 i biologi (skriftlig eksamen). Jeg er enig i at «alt man trenger å kunne» ikke står i boka. Jeg opplevde at man ikke bare måtte kunne pensum, men man måtte også være god til å skrive og uttrykke seg, argumentere, og trekke paralleller til samfunn/nyheter etc. Du må kunne vesentlig mer bare å gulpe opp fakta fra boka for å få 6. Litt som norskeksamen, faktisk. Nå vet jeg ikke om det er endret. Men jeg kjenner meg igjen i det at det i undervisningen og i boka var et voldsomt fokus på planter, planteceller, plantearter etc, mens det ikke eller i veldig liten grad var et tema på eksamen. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kunne læreplanen i noen større grad enn at jeg tok faget for dritlenge siden... 

- Celler

- glykolyse/krebs syklus/oksidativ fosforylering, ATP, aerob vs anaerob 

- fotosyntese

-  DNA, replikasjon, transkripsjon, translasjon, proteiner, enzymer, kofactorer

- Celledeling

- Evolusjon i korte trekk

- Miljø? Bioteknologi?

Hvis du kan disse, så har du et greit utgangspunkt. Du får gjerne spørsmål som krever at du tenker selv, at du feks skal sammenligne aerob og anaerob celleånding og forklare hva som skjer i forskjellige situasjoner. Boka forteller deg teorien du trenger, men du må selv vite når du skal bruke hva, hvilke paralleller du kan trekke, hva som er relevant. 

Hvis boken er mangelfull er du jo ganske fucked. Førsteåret på NTNU i celle-/molekylærbiologi brukes Campbells Biology av Jane Reece, det er en grei introbok hvis du vil ha mer. Men ingen kan garantere at det vil hjelpe deg på eksamen. Hør med læreren din hva vedkommende tror?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (16 minutter siden):

Uten å kunne læreplanen i noen større grad enn at jeg tok faget for dritlenge siden... 

- Celler

- fotosyntese

- Celledeling

- Miljø? Bioteknologi?

Hvis du kan disse, så har du et greit utgangspunkt. Du får gjerne spørsmål som krever at du tenker selv, at du feks skal sammenligne aerob og anaerob celleånding og forklare hva som skjer i forskjellige situasjoner. Boka forteller deg teorien du trenger, men du må selv vite når du skal bruke hva, hvilke paralleller du kan trekke, hva som er relevant. 

Hvis boken er mangelfull er du jo ganske fucked. Førsteåret på NTNU i celle-/molekylærbiologi brukes Campbells Biology av Jane Reece, det er en grei introbok hvis du vil ha mer. Men ingen kan garantere at det vil hjelpe deg på eksamen. Hør med læreren din hva vedkommende tror?

Takk, skal gå igjennom disse temaene  igjen. 

Jeg er privatist, kan ikke spørre lærer🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
Ginny skrev (30 minutter siden):

- Celler

- fotosyntese

- Celledeling

- Miljø? Bioteknologi?

Med unntak av glykolysen er alt du nevner ganske elementært pensum for bi1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...