Gå til innhold

Flere som har sluttet med snus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lilletrille her.

Herregud nå får jeg virkelig kjenne på fristelsen til å ta en snus. Jeg er på dag 6 nå og har sååå lyst på. Hode, kropp og sinn er i ubalanse og jeg prøver å rettferdiggjøre å bare ta én… sånn bare for å vise for meg selv at det ikke er så godt som jeg tror…

Hva er det som skjer egentlig? Synes det var veldig merkelig at det gikk så fint å slutte med påfølgende 4 dager som gikk lekende lett, og så plutselig kom abstinensene som en bølge igår (dag 5). Abstinensene kommer ikke i bølger på noen minutt, nei de kommer og varer i flere timer om gangen 😣 

Anonymkode: fef2f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 29 uten snus her 🤌

Anonymkode: 60b8c...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lilletrille her.

Herregud nå får jeg virkelig kjenne på fristelsen til å ta en snus. Jeg er på dag 6 nå og har sååå lyst på. Hode, kropp og sinn er i ubalanse og jeg prøver å rettferdiggjøre å bare ta én… sånn bare for å vise for meg selv at det ikke er så godt som jeg tror…

Hva er det som skjer egentlig? Synes det var veldig merkelig at det gikk så fint å slutte med påfølgende 4 dager som gikk lekende lett, og så plutselig kom abstinensene som en bølge igår (dag 5). Abstinensene kommer ikke i bølger på noen minutt, nei de kommer og varer i flere timer om gangen 😣 

Det blir nok å smake så godt at du fortsetter hvis du tar deg en nå. De psykiske abstinensene er verre og mer langvarige enn de fysiske. Er derfor folk begynner igjen etter mange måneder. Inkludert meg selv. 

Prøv å minne deg selv på alle grunnene til å slutte. Til å begynne å være en ikke-snuser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dag 29 uten snus her 🤌

Og hvordan går det? Tenker du fortsatt på snus? Noen glipp? 

Mvh Lilletrille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hvordan går det? Tenker du fortsatt på snus? Noen glipp? 

Mvh Lilletrille

Ingen glipper. Kan savne snus noen ganger om dagen, men det går over i løpet av noen sekunder.  Har lest at man kan få en knekk ved 40 dager, så er spent. Har vært overraskende lett så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta å snuse November 2022 ❤️ etter å ha vært nikotinavhengig siden 2004 ish! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Lava Anne skrev (På 19.2.2024 den 21.01):

Oooomg. Så trist å lese denne 😅 jeg sprakk 12. November 2023. Men åh, jeg ble motivert av denne tråden. Hadde ikke engang tenkt på å prøve og slutte igjen, men nå tror jeg faktisk jeg slår til igjen. Da snuser jeg den boksen jeg har, og så kjører jeg på for andre gang. Jeg tror uansett ikke det kan bli mer jævlig enn sist, og nå vet jeg litt mer om hva jeg går til også.

Har du sluttet nå? Hvordan går det? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Etter titalls forsøk på å slutte prøver jeg igjen.. jeg har bestemt meg for at jeg MÅ slutte nå og vil slutte. Jeg har mange motivasjonsfaktorer, men det er det å sette to streker for snusen som er vanskelig. Det blir fort at jeg tenker at det kan utsettes til i morgen, neste uke osv. 

Men, idag er dagen. Jeg kan ikke utsette det mer nå. Jeg fyller snart 35 år og har lovet meg å slutte før det. Jeg har snust siden jeg var 21 år.. tannkjøttet har trukket seg opp og jeg sliter med å gå opp i vekt mm. Mange motivasjonsfaktorer med andre ord.

Jeg vet at det én dag vil komme en dag jeg ikke lenger tenker på snus, og det ser jeg frem til men jeg vet den ikke kommet med det første. Dette kommer til å ta måneder.

Så nå er det bare å stålsette seg på ny. Jeg forventer et helvete de neste ukene.. 🫣 husker fra sist.., Men det må man igjennom før eller siden uansett.. det finnes ingen «perfekte» dager å slutte på, og det kan ikke utsettes lengre… 

Kommer til å oppdatere litt underveis, for de som er interessert, og for egen «terapi» 😅

Gi meg styrke 🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 21.15):

paxi her,

Ja... slutta å snuse i sommer, da. Rart å lese her hvor vanskelig jeg hadde det. Nå har det gått 7 måneder siden jeg tok en snus. Hadde så mye abstinenser de første ukene at jeg trodde aldri jeg skulle bli ordentlig glad igjen.

Som motivasjon til de som vurderer å slutte, så vit dette:

Jeg tenker i dag aldri på snus. Kjenner null sug. Kunne ikke falt meg inn å ta en pris en gang. Helt uinteressant. Har spart penger, helsa og føler meg mye piggere. Lukter bedre også. Å slutte er noe av det lureste jeg har gjort for meg selv. Hvis du lurer på om du skal: JA! GJØR DET!

Anonymkode: e164a...0c4

Hei, jeg har tenkt en del på det du har skrevet her. Du har i dag etter 7 mnd snusfri ingen sug lengre? Er det sant? Jeg syns jeg hører støtt og stadig folk som kjenner fristelsen flere år etter dem har sluttet med snus. At f.eks kaffe ikke lengre er like godt uten snus osv. Følelsen av at noe mangler.. 

Og har du funnet en erstatter for snus mtp. stress? Husker du nevnte at du brukte det mye for å roe ned stressfølelsen på jobben. 

Jeg er så redd for å bli den som savner snus uansett hvor lenge jeg har vært uten. En sa til meg en gang at han hadde kuttet snus for 1 år siden, men at livet ikke var like koselig som før. Det var som kaffe sa han. Kan leve uten kaffe, men livet er bedre med. 

Tenk om det blir sånn med snusen? At det liksom ikke blir et like fullkomment liv uten? 😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å snuse for 6 år siden, da hadde jeg snust i 10år. Har en og annen gang tatt en snus i på fest (maks 5 snus totalt på de 6 årene) og det har gått helt fint.

Men, jeg var på helgetur i helgen og da kjøpte jeg meg faltisk en boks snus. Kan ikke gi noen gode argumenter for det, men avtalte med meg selv at jeg bare skulle ha denne ene boksen. Så digg! Det ble med den ene da

Så da kan jeg vel ikke skryte på meg 6år lengre😌

Anonymkode: 902ad...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men- mitt tips er å slutte tvert. Det blir ikke noe bedre av å trappe ned. Det er verst første 48timene. Alt annet er vane. Blir vane å strekke seg etter snus på nattbordet, etter morgenkaffen, i bilen, etter måltider osv. Når det ikke lengre er en vane går det veldig fint!

Anonymkode: 902ad...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Andre som er midt i snusslutt? 

Jeg har nå holdt meg i 16 dager og det går greit. Eneste problemet er at jeg enda føler at livet hadde vært litt bedre med snus. Mangler noe kjenner jeg 😞

Hvordan er det med dere andre? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2024 at 7:07 PM, AnonymBruker said:

Andre som er midt i snusslutt? 

Jeg har nå holdt meg i 16 dager og det går greit. Eneste problemet er at jeg enda føler at livet hadde vært litt bedre med snus. Mangler noe kjenner jeg 😞

Hvordan er det med dere andre? ☺️

9 måneder snusfri her. Tenker på snus veldig ofte fortsatt. Må bare tenke at det er psykisk og at man skiller på det psykiske og det fysiske. Bare fordi psyket mitt sier at jeg vil ha snus så trenger jeg ikke fysisk kjøpe og stappe inn. Jeg bestemmer jo selv over kroppen min, ikke avhengigheten. Sånn har jeg tenkt hele tiden og det er det som skiller dette snussluttet fra tidligere forsøk. Da tok psyket over relativt fort. Eller jeg la avhengigheten bestemme. 

Anonymkode: 25f59...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff har bare prøvd å slutte én gang. Var kjempelett å slutte i seg selv. Sugene var håndterbare. Etter 5 uker begynte jeg igjen, da hadde abstinensene vært så ille at jeg ikke klarte mer. Sinnsyke hodepine og verstav alt, jeg sov ikke. Har ikke giddi å prøvd siden :( "det verste er over etter x dager". Paha. Etter 5 uker kjøpte jeg en boks og tok en før jeg la meg hver kveld og begynte igjen. Jeg har fortsatt lyst til å slutte, men jeg orker faktisk ikke å gå gjennom det der en gang til. Bra jobba til Alle dere som klarer det! 

Anonymkode: a08dc...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Da er jeg omtrent 6 uker inn i snus-slutten og jeg må si jeg sliter litt enda 😣 Jeg har ikke rørt nikotin på 6 uker men føler enda at jeg savner det hver dag. Føler liksom ikke at jeg er helt meg selv. Koser meg ikke slikt som før. Det er samme følelse om at noe mangler. 

Det koseligste jeg visste før (når jeg hadde fri fra jobb) var å levere ungene i barnehagen for å så dra hjem igjen, sette meg ned i sofaen alene med en god kopp kaffe/te og en snus, mens jeg leste avisen/bok, eller bare la planer for resten av uken mens det kanskje regnet utenfor.

Spesielt koselig var det på vinteren når det fortsatt er mørkt lenge om morgenen, snøen daler og man sitter med snusen og kaffi under pleddet 🥹😫 

Jeg prøver å gjøre det samme nå. Kose meg med en kopp kaffe men det er bare 50% av kosen i forhold til det en gang var 😢

Håper virkelig det endrer seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt meg i 558 dager og 6 timer 😅

Har brukt litt snus uten nikotin, men de er så dyre at jeg har kuttet ut de og. 

Anonymkode: 2e8bf...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sassinach skrev (På 31.3.2024 den 0.29):

Første gang jeg skriver her, 31 dager snusfri. De første dagene var skikkelig dritt, men så hadde jeg noen ok uker. De siste ukene har jeg vært veldig plaget med angst og indre uro. Hvis jeg sitter stille får jeg skikkelig tankekjør og trykk i brystet. Lurer på om noen har opplevd det samme og vil dele erfaringer?

Fikk aldri svar på denne så oppdaterer selv i tilfelle noen er i samme situasjon nå. Angsten lettet etter et par mnd. Nå er jeg 5 1/2 mnd snusfri, tenker stadig på snus men kunne ikke falt meg inn å begynne igjen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For n’te gang er jeg innstilt på å slutte nå!! Men vil også i gang med en snopestopp frem til 01. Desember, etter en litt for lang og sløv ferie🙈 Planlegger snusslutt fra søndag av.. noen som har troa på å kombinere, eller graver jeg min egen grav?? 

Anonymkode: bac93...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For n’te gang er jeg innstilt på å slutte nå!! Men vil også i gang med en snopestopp frem til 01. Desember, etter en litt for lang og sløv ferie🙈 Planlegger snusslutt fra søndag av.. noen som har troa på å kombinere, eller graver jeg min egen grav?? 

Anonymkode: bac93...1e2

Min personlige erfaring er at man allerede har tapt om man planlegger å slutte på en søndag, etter jobbhelg eller neste uke osv. Hvis man skal klare å slutte, må man være motivert nok til å slutte tvert, ikke utsette det. 

Angående å slutte med snop og snus samtidig, vil jeg si er nesten umulig 🫣 Kanskje bedre å slutte med snus først, slik at du kan trøste deg med alt annet de første ukene, og så kutte snopet etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 10.02):

Da er jeg omtrent 6 uker inn i snus-slutten og jeg må si jeg sliter litt enda 😣 Jeg har ikke rørt nikotin på 6 uker men føler enda at jeg savner det hver dag. Føler liksom ikke at jeg er helt meg selv. Koser meg ikke slikt som før. Det er samme følelse om at noe mangler. 

Det koseligste jeg visste før (når jeg hadde fri fra jobb) var å levere ungene i barnehagen for å så dra hjem igjen, sette meg ned i sofaen alene med en god kopp kaffe/te og en snus, mens jeg leste avisen/bok, eller bare la planer for resten av uken mens det kanskje regnet utenfor.

Spesielt koselig var det på vinteren når det fortsatt er mørkt lenge om morgenen, snøen daler og man sitter med snusen og kaffi under pleddet 🥹😫 

Jeg prøver å gjøre det samme nå. Kose meg med en kopp kaffe men det er bare 50% av kosen i forhold til det en gang var 😢

Håper virkelig det endrer seg snart.

Jeg som skrev dette her. 

Jeg har sprukket igjen…FAEN. 6 uker og så klarte jeg ikke mer. 

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å holde motivasjonen oppe like lenge som det tar før det psykiske suget forsvinner. Motivasjonen daler etterhvert som jeg holder meg og til slutt faller jeg for fristelsen å bommer. Og når jeg først har bommet, klarer jeg ikke stoppe og så kjøper jeg en boks, og nå sitter jeg her med snus i leppa igjen. 

Har bare snust i to dager, og lurer på om jeg skal kutte igjen. Tror dere abstinensene blir like gale igjen nå som jeg bare har snust i to dager? Er jeg tilbake til start? 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...