KaBom Skrevet 19. mai 2023 Forfatter #341 Del Skrevet 19. mai 2023 Denne uka har vært både fin, men også vanskelig. Vi har hatt besøk av familie i forbindelse med 17. mai og superlanghelg, og i tillegg har det vært mye helseavtaler og diverse, så tidsskjemaet for å fikse ting har vært stramt. Jeg gikk på en stress-spise-smell på tirsdag. Mye å fikse til 17. mai, misnøye med kjolen jeg til slutt endte opp med i kombinasjon med en stor tax free-sjokolade, gave fra reisende familiemedlem, som lå i kjøkkenskuffen hjemme og ropte på meg. 😝 Jeg er egentlig ikke imot litt sjokolade (hører hjemme i et balansert kosthold, spør du meg), men dette var skikkelig stress-spising der man ikke nyter det man spiser fordi man bare trøkker det i seg. Ble kvalm og uvel etterpå. Heldigvis så klarte jeg å børste av meg episoden uten å dvele på det og kom meg helskinnet gjennom nasjonaldagen. Det ble både is og litt sjokolade der også, men i langt mer moderate og fornuftige mengder. 😀 Veldig fornøyd med dagens vekt, siden uka ikke har vært helt ideell med tanke på livsstil (har også gått langt mindre enn jeg pleier pga. andre planer og baby som ikke ville sove i vogn en av dagene), men akkurat det stresser meg ikke. Gode vaner skal tåle og rokkes på når det kommer annerledesdager. 4,9 kilo ned på 10 uker er veldig bra, synes jeg. har ikke kjørt noe ekstremt opplegg på kosten, og 90% av aktivitetene jeg har gjort har vært rolige turer som ikke er for hardt på amme- og nattevåkskroppen. Spent på om jeg kommer til å se 75-tallet neste uke, men stresser ikke med det. Kjenner kroppen min og vet at etter tre uker på rad med nedgang så kan det komme en liten vektøkning, siden væskebalansen alltid er litt uforutsigbar når jeg ammer. Men i løpet av de neste to ukene har jeg veldig lyst til å se det. 😀 Da vil jeg også ha en BMI på 28. Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg) 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg) 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg) 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg) 28. april (uke 7): 77,6 kg (+0,1 kg) 5. mai (uke 8): 76,7 kg (-0,9 kg) 12. mai (uke 9) 76,4 kg (-0,4 kg) 19. mai (uke 10) 76,1 kg (-0,3 kg) Totalt ned siden 15. mars: 4,9 kg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 21. mai 2023 Forfatter #342 Del Skrevet 21. mai 2023 Endelig ferdig med helvetesuka. 😅 Føles fælt å si det om tidenes langhelg. Vi har hatt familie på overnatting fra forrige søndag og til nå, med 17. mai og flere festmiddager de andre dagene og generelt mye opplegg som har gått på bekostning av mine og barnas rutiner. Har kost meg veldig, altså, og føler både skam og dårlig samvittighet fordi jeg har brukt mye av uka på å tenke negativt om det som egentlig skal være hyggelige dager med familoen. Men det blir litt mye for meg i en periode der jeg kjenner at jeg trenger ro, struktur og forutsigbarhet. God blanding av det å være litt introvert + tredje trimester. Jeg har klart å opprettholde daglige turer, selv om det noen dager ble korte turer, og andre dager ble trilletur erstattet med joggetur. Stolt over å kunne si at jeg nå har gått (eventuelt jogget) tur hver dag i over 30 dager. 🏆Ikke at målet var å ha en streak på det (holdt på å droppe tur på 17. mai fordi vi hadde vært på farten hele dagen, men ble en kort tur på kvelden likevel fordi jeg trengte å lufte hodet etter en veldig sosial dag). Tror jeg gir opp å skrive ned alle øktene i en liste, det blir litt mye jobb, og jeg har uansett oversikten i appen på aktivitetsklokka. Men det ble i alle fall totalt 25 kilometer med gåtur og 10 km jogging totalt denne uka. Neste uke skal jeg prøve å få til litt mer styrketrening 🤞🏻Jeg prøvde jo å starte en 28 day abs-challenge, som jeg fortsatt har lyst til å gjennomføre, men tror bare jeg kan glemme å få det til på 28 dager i strekk. Livet og baby er litt for ufortutsigbar akkurat nå. Det som funker i forhold til søvn den ene dagen er umulig neste dag, og noen dager er det så vidt vi får til å gå tur med vogn uten at det bare blir gråting. Det er litt fortvilende at det ikke går an å planlegge noe særlig, men trøster meg med at det ikke er sånn for alltid. Jeg kommer jo aldri til å ha så små barn som det jeg har nå senere. 🥺 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. mai 2023 #343 Del Skrevet 21. mai 2023 Jeg skjønner følelsene dine godt! Vi hadde dåp i påsken i fjor og hadde 16 gjester boende hos oss. Selvfølgelig hyggelig at familie kommer langveisfra, men det er klart det er krevende. Og det ble jo så lenge... Mamma mfl. ville gjerne komme en uke i forkant av dåpen (langt og dyrt og reise, så når de først kommer må de nesten få bli en stund), mens svigers kom rett før dåpen og ville da være igjen en uke etterpå... Så til sammen hadde vi vel gjester boende her i to hele uker. Det innvirker mye på livet vårt! Både rutiner, hverdagen forøvrig, samspillet og alt mulig. Man blir helt vippet av pinnen. Men så er det godt at man kan komme til normalen igjen! Syns du har vært (og er) suuuperflink med turer og trim altså! Virkelig en inspirasjon. Jeg har vært dårlig de to siste ukene egentlig, men bare ved å lese innlegget ditt så ble jeg inspirert! Neste uke skal jeg klare det 🚶♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #344 Del Skrevet 23. mai 2023 Oi, det hørtes mye ut, @Amatariel! Jeg elsker å være med familien min, men som du sier så påvirker et sånt besøk hele rytmen i familielivet. Jeg har dessuten en lei tendens til å gå på tær for andre når vi har besøk eller er på hytta med familie. I stedet for å ta den dusjen eller joggeturen som jeg ønsker meg så går jeg og tripper rundt alle andre fordi jeg tror de vil det, eller for å være beredt i tilfelle de endrer planer og vil dra et sted sammen eller finne på noe. Har blitt litt flinkere til å prioritere meg selv i slike sammenhenger og for eksempel si at jeg tar en joggetur etter frokost, og det er jo aldri et problem for noen, det er bare en demon i hodet mitt. 🤷♀️ Hadde en solid NSV i dag. Det var uttrykk for regn da jeg skulle gå på tur og jeg slengte på meg allværsjakke på vei ut og til min store overraskelse så passet den mye bedre i dag. For noen uker siden satt denne så stramt over brystet og magen at man tydelig kunne se at den var mer enn en størrelse for stor og det var ubehagelig å gå i den med glidelåsen lukket. I dag passet den helt perfekt med tynn trøye under. Ideelt sett burde det være plass til et mellomlag i ull for høst-turer i den, men det er jo uansett ikke aktuelt nå. Dagens tur ble bare 4 km, siden baby våknet ved tre km og innen vi fant oss en buss hjem så var det regelrett vræling, og jeg hadde nok minst like høy puls på den bussturen som på gåturen før det. 🙈I et forsøk på å se det positive i situasjonen så sovnet hun nå fint i vogn på balkongen og forhåpentligvis får hun seg en god dupp slik at jeg kan trene styrke og ordne litt på kjøkkenet til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 23. mai 2023 #345 Del Skrevet 23. mai 2023 Du har gjort en kjempejobb @KaBom 👍 Ikke enkelt å få alt inn i en rutine med liten baby. Og akkurat nå skal du jo ikke slanke deg sånn at du går ned veldig mye hver uke. Syns du gjør ting helt riktig 👍 Og det med jakker som plutselig passer er en deilig følelse 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #346 Del Skrevet 23. mai 2023 Takk, @Wit. Jeg tror jeg er god til å høres flink ut, på en måte. Jeg, som i det virkelige liv sliter med å vise at jeg er god på noe og helst bare vil gjemme meg bort, har blitt flink til å skryte av meg selv her i dagboka. Men merker at selvskryt forsterker den atferden som jeg vil ha mer av og at det er motiverende å kunne komme inn her og skryte litt av meg selv. Forøvrig så kan jeg gladelig melde om at hovmodet jeg viste i innlegget mitt tidligere i dag stod til fall. Baby ville absolutt ikke sove mer enn 15 minutter sammenhengende resten av dagen, og den eneste måten jeg fikk fullført treningsøkten på var ved å springe ut på balkongen mellom settene og gi smokk. Heldigvis var økten kort og jeg fikk fullført. Veldig deilig å trene styrke igjen. Nå kjennes kroppen omtrent normal, bortsett fra at jeg er svakere og har litt dårligere balanse, så det er deilig å kunne gi alt uten å være redd for skader eller lignende. ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 24. mai 2023 #347 Del Skrevet 24. mai 2023 KaBom skrev (10 timer siden): Takk, @Wit. Jeg tror jeg er god til å høres flink ut, på en måte. Jeg, som i det virkelige liv sliter med å vise at jeg er god på noe og helst bare vil gjemme meg bort, har blitt flink til å skryte av meg selv her i dagboka. Men merker at selvskryt forsterker den atferden som jeg vil ha mer av og at det er motiverende å kunne komme inn her og skryte litt av meg selv. Forøvrig så kan jeg gladelig melde om at hovmodet jeg viste i innlegget mitt tidligere i dag stod til fall. Baby ville absolutt ikke sove mer enn 15 minutter sammenhengende resten av dagen, og den eneste måten jeg fikk fullført treningsøkten på var ved å springe ut på balkongen mellom settene og gi smokk. Heldigvis var økten kort og jeg fikk fullført. Veldig deilig å trene styrke igjen. Nå kjennes kroppen omtrent normal, bortsett fra at jeg er svakere og har litt dårligere balanse, så det er deilig å kunne gi alt uten å være redd for skader eller lignende. ☺️ Men selvskryt her er lov 👍😊🥇 Her er vi jo en hel gjeng som jobber mot samme mål. Et mer sunt og aktivt liv. Og det er motiverende for meg ihvertfall å lese om andres fremgang. Så det må du fortsette med 👍 Imponerende at du fikk trent til tross for baby som ikke ville sove 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. mai 2023 #348 Del Skrevet 24. mai 2023 I sin egen dagbok er det i høyeste grad lov med selvskryt ja...! 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 25. mai 2023 Forfatter #349 Del Skrevet 25. mai 2023 Takk @Amatariel og @Wit 🥰 Jeg tror det er veldig sunt for meg å øve på å ha tro på meg selv og hva jeg kan få til. Og ikke minst fint å ha en gjeng som heier på meg. Jeg har alltid hatt ganske lav selvtilitt, særlig på ting som krever dedikasjon og disiplin, og jeg tror at den lave selvtilitten har vært med på å la meg akseptere dårlige vaner og mønstre, så det er deilig å få snudd litt på den tankegangen og effekten det har på rutinene mine. Jeg snik-veide meg litt i dag morges, og vekten for denne uka ser veldig lovende ut. Virker som om det er "noe" i kroppen som har løsnet der jeg for to måneder siden stod helt fast. Viser bare hvor viktig det er å ikke gi opp. I dag tok jeg nye mål av kroppen. Jeg tok noen mål i slutten av mars, men fordi jeg synes det er vanskelig å måle helt nøyaktig så har jeg bevisst valgt å vente med å måle igjen, og heldigvis ser jeg en del fremgang. 26. mars: Mage (under navlen): 104 cm Midje: 95 Lår: 62 25. mai: Mage: 100 Midje: 90 Lår: 60 Ned 11 cm på bare disse tre punktene er jeg veldig fornøyd med! Jeg bruker jo å ta disse målene med en klype salt, for skal godt gjøres å treffe helt samme målepunkt hver gang, men det er ingen tvil om at jeg IKKE er i nærheten av å ha en midje som er rundt 95 cm lengre, for eksempel. Så det er bra. Tenker å vente til etter fellesferien før jeg måler igjen (og sikkert greit å la feriemagen roe seg litt før jeg finner igjen målebåndet da også). Siden jeg akkurat har vært gravid så er nok ikke all denne fremgangen fett-tap, men sikkert muskler og innmat (i mangel av bedre ord? 😂) som trekker seg tilbake som en naturlig prosess, men det er jo uansett progresjon mot målet mitt om å få på meg jeansene mine igjen, for der er det nemlig magen som er den store hindringen. Jeg har jo egentlig sagt til meg selv at jeg ikke ønsker å kjøpe masse klær til den kroppen jeg har nå, av miljøhensyn, men også fordi jeg er lei av midlertidige klær. Selv om jeg både arvet og kjøpte litt brukt så gikk det noen kroner på gravidklær, særlig mot slutten da magen vokste ganske mye på kort tid, og det er så kjedelig når det er en kortsiktig investering, men vurderer likevel å kjøpe en fin og ammevennlig kjole, f.eks. med knapper foran brystet. Til daglig i perm går jeg mye med sporty/stretchy klær som funker fjell til min bruk (stort sett gåturer og hjemmepusling), men jeg skal være med på en del sommeravslutninger, både med jobb, barnehage og en aktivitet jeg er i permisjon fra, så jeg må jo ha noe å gå i til da. Utfordringen min er at jeg er så stor rundt brystet sammenlignet med tidligere, så det er nok omtrent umulig å finne noe som både passer nå og etter fullamming. Må nok søke litt rundt på nett og orke å bestille med mulighet for retur, for jeg har null ønske om å gå rundt i butikker for tiden. Søvnmønsteret til baby har vært litt annerledes de siste dagene, og de siste turene har vært stressende fordi baby har våknet så ofte. Men jeg vet av erfaring at det bare er å akseptere det og håpe på en bedre periode litt senere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 25. mai 2023 #350 Del Skrevet 25. mai 2023 Jeg syns også måling er vanskelig (og unngår det stort sett), men som du sier så er det jo ingen tvil om at noe har skjedd her, så da kan man smile! 😁 Kjempebra! Jeg har egentlig aldri likt nettshopping av den enkle grunn at jeg syns jeg har en vanskelig kropp som "aldri passer noe". Må definitivt prøve, og helst kjenne på stoffer o.l. Men med korona og så rett over i svangerskap og permisjon så ble jeg pent nødt da fysisk butikk rett og slett ikke ble noe alternativ. Og det gikk overraskende greit! Jeg har nok blitt bedre i selvinnsikt ang. type klær, men jeg har også brutt ut av terskelen vedr. retur. Det er null stress! Begynte i fjor å gjerne kjøpe samme plagg i to størrelser der jeg var usikker for bedre odds om at det ville passe. Jeg har best erfaring med Zalando, Ellos og Bubbleroom. Surf rundt der så finner du kanskje noe du liker 😊 Man blir fort hektet på å bare få levert klær hjem/ til posten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 26. mai 2023 Forfatter #351 Del Skrevet 26. mai 2023 Skjønner hva du mener med at retur er en terskel, @Amatariel 😅 Ting jeg kjøper på nett har en tendens til å bli dyttet innerst i skapet om jeg ikke synes det passer bra nok, men har lovet meg selv å bli flinkere til å returnere. Vet du om Bubbleroom sender returseddel med pakningen? Måtte nylig returnere noe babyutstyr (som jeg hadde bestilt dobbelt av, hei ammetåke 😂), og da måtte jeg vente i tre sure dager for at Jollyroom skulle sende den på mail. Er så mange fine kjoler der med knapper foran brystet, men er så redd for at de er litt for utringet for meg nå 🫠 Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg) 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg) 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg) 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg) 28. april (uke 7): 77,6 kg (+0,1 kg) 5. mai (uke 8): 76,7 kg (-0,9 kg) 12. mai (uke 9) 76,4 kg (-0,4 kg) 19. mai (uke 10) 76,1 kg (-0,3 kg) 26. mai (uke 11): 75,5 kg (-0,6 kg) Totalt ned siden 15. mars: 5,5 kg Veldig fornøyd med dagens vekt ☺️ Er litt overrasket over at nedgangen har vært så tydelig i mange uker, for jeg har jo ikke talt kalorier eller gjort andre grep med porsjoner som jeg vanligvis må for å gå ned så jevnt. Tipper at det er amming + turer som bikker meg over i et relativt solid underskudd. I tillegg er jeg litt dårlig på å spise lunsj. 😬 Blir ofte til at jeg er på tur rundt den tiden og da blir det gjerne bare en proteinbar eller lignende. Skal prøve å bli flinkere til å få inn et mer skikkelig måltid mellom frokost og middag nå som jeg ammer. Prøver å ta igjen det jeg ikke rekker i løpet av dagen som kveldsmat, da ☺️ Nå har jeg endelig kommet dit at jeg selv merker på kropp og klær at jeg har gått ned 😀 Siden kroppen min har endret seg massivt det siste året så har jeg ikke klart å se endringene etter fødsel like godt siden jeg uansett ikke har rukket å bli vant til etter fødsel-kroppen, om det gir noe mening. 5,5 kilo ned siden jeg begynte å registrere vekt etter fødsel, og samtidig 5,5 kilo igjen til jeg passerer 70. Jeg prøver å tenke at jeg skal ta meg god tid til vektnedgangen og ikke stresse det, men hadde vært deilig å nå 70 kg innen august, slik at jeg kan bruke høsten på å jobbe meg videre ned derfra. Jeg elsker egentlig typisk høstklær: skjørt/kjoler med strømpebukser, gode strikkeplagg og jordtoner, og føler at jeg ble litt snytt for høsten i fjor da jeg begynte å gå opp i vekt i forbindelse med graviditeten og samtidig prøvde å skjule magen litt. 😛 Men vi får se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. mai 2023 #352 Del Skrevet 26. mai 2023 Nå er det så lenge siden jeg har handlet på Bubbleroom, at jeg husker ikke ang. returslipp. Zalando har i alle fall det. Er så kjekt at man slipper å betale noe for å vente på penger i retur, samt at frakten dekkes av dem. Kanskje utringet blir bra...?? Både sommer snart og kjekt når man ammer! Gratulerer med flott vektnedgang i dag og generelt altså! Tikke jevnt og trutt nedover, det er virkelig drømmen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 31. mai 2023 Forfatter #353 Del Skrevet 31. mai 2023 Siste langhelg på en stund overstått. Føler at jeg kom OK ut av helga. Det ble litt potetgull/is/pannekaker, men fordelt over tre fridager med mye sol så synes jeg ikke det ble for ille. Var likevel veldig fint å lande litt i hverdagen igjen. I går hadde jeg en helt super dag i permisjon der "alt" klaffet: gikk tur og hørte på podkast i nesten 1,5 timer, handlet mat uten at baby våknet, fikk trent styrke under neste dupp (baby våknet riktignok på slutten, men fordelen med 30-minutters økter er at det ikke er lengre enn at baby kan sitte vi vippestol og se på avslutningen) og til slutt lagd middag og ordnet opp litt i huset. Det er veldig sjeldent at en dag glir såå bra, men jeg håper i alle fall at jeg kan rekke en kort treningsøkt de dagene vi ikke har andre planer fremover. Men vi får se. I forrige uke brukte jeg jo nesten halve dagen i perm på å prøve å legge en overtrøtt baby, så da var det ikke mye rom for annen trening, men jeg ser en klar fordel i å få til 2-3 styrketreninger i uka i alle fall. Ellers blir jeg så håpløst gangsperr når jeg først får til en økt. I dag skal jeg på tur med barselgruppe. Kjenner at det stresser meg litt å skulle "time" babys søvn til et gitt tidspunkt og at jeg kommer til å savne lydboka. Men jeg har så innmari godt av å komme meg litt ut av egen boble og treffe andre, så jeg satser på at det går fint. I kveld skal jeg også være alene med begge barna frem til legging av storesøster. Har gjort det en gang før, men da hentet far først, så dette blir første gang jeg gjør hele ettermiddagen alene. Er spent på hvordan det går. Som belønning skal jeg jogge meg en tur når mannen kommer hjem i kveld (hvis minst ett av barna har sovnet til da, vi krysser fingrene!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 2. juni 2023 Forfatter #354 Del Skrevet 2. juni 2023 Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg) 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg) 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg) 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg) 28. april (uke 7): 77,6 kg (+0,1 kg) 5. mai (uke 8): 76,7 kg (-0,9 kg) 12. mai (uke 9) 76,4 kg (-0,4 kg) 19. mai (uke 10) 76,1 kg (-0,3 kg) 26. mai (uke 11): 75,5 kg (-0,6 kg) 2. juni (uke 12): 74,8 kg (-0,7 kg) Totalt ned siden 15. mars: 6,2 kg Denne uka er jeg litt ambivalent til vekten. 😅 På den ene siden er jeg overlykkelig over å endelig se 74-tallet. Det betyr under 5 kg igjen til 70, som er en stor milepæl, først og fremst fordi jeg estimerer at det er ca. den vekten jeg må gå for å passe inn i klær, men også fordi at jeg da nærmer meg en vekt som er mer innenfor normalen for meg. Jojo-slanker KaBom for noen år siden ville vært overlykkelig over en så rask nedgang, men akkurat nå er jeg heldigvis på et mentalt sted hvor helse er førsteprioritet, og god helse er ikke bare målbart i cm rundt livet og kilo. Blant annet har jeg veldig lyst til å bli sterkere og forbedre kondisjonen, og det krever godt med energi og jeg tror jeg har vært litt i manko denne uka. Prøver å spise litt større måltider gjennom dagen, men det er sjeldent at jeg rekker mer enn en rask frokost før baby er klar for å sove på morgentur, og når vi er tilbake fra turen går det ofte litt i ett med bleieskift, lek, husarbeid og middagsforberedelser og det eneste jeg har spist siden frokost er noen mandler og en proteinbar. Så målet for neste uke er helt klart å få i meg en god lunsj. Prøvde å koke noen egg i går kveld for å lage en litt mer mettende sandwich, men den eldste datteren min spiste plutselig alle til frokost i dag, og siden hun er av den kresne og småspiste typen så lot jeg henne få de, men til neste uke tror jeg at jeg skal prøve å lage meg noen "matpakker" som kan spises selv om jeg ammer, pludrer eller blir avbrutt midt i en oppgave av baby som våkner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 3. juni 2023 #355 Del Skrevet 3. juni 2023 Høres ut som en veldig sunn tilnærming! Det er deilig når man kommer til det punktet at man innser at helsen er viktigst, og vektnedgang "bare" blir en bonus ofte. Men wow - er virkelig motiverende å se minustallet ditt uke etter uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 5. juni 2023 Forfatter #356 Del Skrevet 5. juni 2023 Amatariel skrev (På 3.6.2023 den 8.35): Høres ut som en veldig sunn tilnærming! Det er deilig når man kommer til det punktet at man innser at helsen er viktigst, og vektnedgang "bare" blir en bonus ofte. Men wow - er virkelig motiverende å se minustallet ditt uke etter uke! Takk. ❤️ Ja, det er fint å se at tallene går nedover, særlig når jeg har hatt en ganske lang periode der selvbilet har vært ganske lavt. Kjenner at det ikke bare er det fysiske som er preget av graviditet og barseltid, og det er ikke hver dag at jeg klarer å se hele bildet og ha fokus på de langsiktige målene, men derfor liker jeg godt å ha dagboka her som utløpssted. Har hatt en pause fra å loggføre øktene mine her inne, siden det ble litt mye å skulle logge seg inn hver dag og føre opp dagens gåtur. Men samtidig så synes jeg det er fint å holde oversikt. Skal derfor prøve å logge treningsøkter per uke og bare holde en samlet kilometersoversikt over gåturene i tillegg. Det er jo ikke hver dag jeg får gått like mye. Jeg merker jo blant annet at baby begynner å få sin egen rytme nå og at det ikke bare er å putte henne i vogna når det passer meg og gå så lenge jeg vil. 😆 Da vil for eksempel forrige uke se slik ut: Uke 22: Mandag: løpetur, 5 km Tirsdag: styrke overkropp, 30 minutter Onsdag: løpetur, 5 km Lørdag: løpetur, 5 km Søndag: løpetur 5 km Gåturer: 21 kilometer totalt Har blitt mye løping denne uka. Det har endelig løsnet litt med baby på kveldene. Er fortsatt ikke snakk om dyp søvn før jeg legger meg, men henger ikke på puppen hele tiden heller, så jeg rekker en rask løpetur uten at det er krise. Skulle gjerne ha variert lengde på økter og kjørt litt flere intervaller, men det er lettere å få tid til økter på under 40 minutter, og på det nivået jeg jogger nå så tror jeg ikke det har noe å si. I dag er jeg gåen i beina etter å ha jogget to dager på rad. Prøver å komme litt inn i styrketreningen igjen og fikk så vidt kjørt en økt i dag, selv om baby våknet og jeg måtte pause litt underveis. Klarer til min store overraskelse å kjøre 2x8kg på de aller fleste øvelsene, selv om jeg måtte droppe og kjøre sett med bare en manual på noen øvelser. For bare noen uker siden måtte jeg moderere mye mer og kjøre noen øvelser uten manualer. Uke 23: Mandag: styrke helkropp sirkeltrening Gåturer: 6 km hittil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #357 Del Skrevet 9. juni 2023 (endret) Ikke helt kjemperesultat på vekten i dag, men jeg var ganske forberedt på det. Etter 5 uker på rad med nedgang og mye fokus på trening og aktivitet, så har jeg vært litt sliten denne uka og ikke hatt like mye "drive" for å gjennomføre turer og trening som tidligere. Har også vært i en bursdag + sommeravslutning i barnehagen i går, så kostholdet har heller ikke vært helt topp. Har vel bakt tre kaker siden forrige veiedag, noe som er ny rekord for min del. 😂 Prøver også å tenke på livsstil i et større perspektiv enn trening/kosthold/vekt, og denne uka har jeg definitivt slurvet med søvn og skjermtid. Har litt problemer med å roe skikkelig ned på kveldene og finne en god rutine der. Litt utfordrende fordi husets yngste ikke har noe fast leggetid ennå, men virker som om det begynner å gå seg til nå, så jeg skal jaggu prøve å fokusere på å egen rutine også. Hittil har det vært mye frem og tilbake med baby som kanskje sover, men våkner mens jeg spiser kveldsmat eller står på badet, så da mister jeg jo litt av flyten selv og ender opp med å ligge mye på mørkt rom med baby mens jeg scroller på mobilen. Men i dag kom vi oss endelig på tur igjen etter en real hviledag i går, og det var deilig. Neste uke har vi ikke så mange avtaler, så satser på at det blir lettere å få trent og kommet seg på tur når vi får legge opp dagen selv. Jeg trodde jo at jeg skulle klare å få inn 3 styrkeøkter i uka på formiddagene, men det har vist seg å være helt umulig med det søvnmønsteret som har vært i det siste med maks 30 minutters dupper. Da blir også turene kortere, men prøver å ikke stresse med det. Husker fra første barn at det er mye som går seg til av seg selv. Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg) 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg) 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg) 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg) 28. april (uke 7): 77,6 kg (+0,1 kg) 5. mai (uke 8): 76,7 kg (-0,9 kg) 12. mai (uke 9) 76,4 kg (-0,4 kg) 19. mai (uke 10) 76,1 kg (-0,3 kg) 26. mai (uke 11): 75,5 kg (-0,6 kg) 2. juni (uke 12): 74,8 kg (-0,7 kg) 9. juni (uke 13): 75,3 kg (+0,5 kg) Totalt ned siden 15. mars: 6,2 kg Uke 23: Mandag: styrke helkropp sirkeltrening Tirsdag: 5km jogging Gåturer: 18 km hittil Endret 9. juni 2023 av KaBom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 12. juni 2023 Forfatter #358 Del Skrevet 12. juni 2023 Uke 23 ble litt ujevn, både på aktivitetsfronten og med kostholdet, men sånn blir det noen ganger, og jeg prøver heller å tenke at jeg kom greit ut av det til tross for at det var mange planer og aktiviteter som utfordret meg litt. I dag er jeg litt gåen i beina etter jogging to uker på rad. Kom meg ut på en fin gåtur med 6 km + en liten butikkrunde uten at baby våknet. Første gang på lenge at det har gått. Kjenner at det er fysisk tøft å jogge når man er 10+ kg tyngre enn det jeg var i fjor og kroppen har vært gjennom mye. Føles litt som om noen muskler ikke helt får kontakt, mens andre overbelastes. Jeg husker jo at det var sånn en god stund etter forrige fødsel også, men at alt det jevnet seg ut med styrketrening. Må likevel innrømme at jeg synes det er vanskelig å prioritere styrke når det er så fint og sommerlig vær ute. De periodene baby sover er det lettere å prioritere gåturer eller jogging, så i det siste har 1-2 økter i uka vært nok. Får se om jeg øker litt hvis det kommer perioder med dårligere vær igjen. Ellers er det litt kaos i huset etter mange finværsdager hvor vi bare har pakket ned masse greier til barna og kommet oss ut så fort som mulig, så skal bruke litt tid på husarbeid nå. Luksusen med å være i permisjon er at jeg kan ta så mye som mulig at husarbeidet på dagtid med lydbok på øret fremfor på ettermiddagen da baby sover dårligere og storesøster løper rundt. Kommer nok til å savne å ha den "roen" senere Uke 23: Mandag: styrke helkropp sirkeltrening Tirsdag: 5km joggetur Lørdag: 5km joggetur Søndag: 5km joggetur Gåturer: 22 km totalt Uke 24 Gåturer: 6 km hittil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 13. juni 2023 #359 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg er fortsatt så umåtelig imponert over all trimmen du får gjort i permisjon! Skulle ønske jeg leste denne dagboken før min permisjon i fjor 🙈 Husker godt når lille baby endelig kunne legges bort fra puppen, få 30-60 minutters egentid her og der. Da slang jeg ikke akkurat på meg løpeskoene for å si det sånn. Det var mer pc'n på fanget, dupp på sofaen, tv-serie med mannen osv. Men ja, det gjenspeilet jo formen/vekten min også da. Permisjonsåret mitt var nesten like ille som svangerskapet sånn sett Så veldig god investering du gjør for deg selv nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 15. juni 2023 Forfatter #360 Del Skrevet 15. juni 2023 Takk, @Amatariel ❤️ Jeg er litt overrasket selv også, for jeg var IKKE like aktiv i graviditeten for å si det mildt. Men føltes veldig naturlig å ta opp igjen den treningsrutinen som jeg endelig hadde bygd opp før graviditeten. Tror det at jeg hele tiden har drevet med hjemmetrening (løping + manualer i stua) har gjort det lettere for meg å starte igjen, siden jeg har drevet med lavterskelaktiviteter. Denne uka begynner også å se bra ut. Hadde en hviledag på mandag siden jeg var bakpå med husarbeid og prioriterte gåtur i stedet og i kveld håper jeg på en liten løpetur hvis det ikke blir kaos under legging av barn og det ikke er for varmt (noe jeg mistenker... er nemlig 30 grader her nå klokken 13...). Vi får se. Uansett så er jeg fornøyd med å ha fått gått mye. Har lagt opp en rutine der vi prøver å komme oss ut av huset så tidlig som mulig for å unngå den verste varmen og det er virkelig deilig å få startet dagen med en tur i strålende vær. Et av permisjonens største privilegier Uke 24 Tirsdag: løpetur 5km Onsdag: styrke helkropp, 30 minutter Gåturer: 21 km hittil Ellers så har jeg endelig innsett at jeg måtte kjøpe noen nye klær. Jeg veier jo fortsatt over 10 kg mer enn før jeg ble gravid, og nå begynner det virkelig å bli krise her. Har heldigvis masse romslige og sporty klær som jeg bruker til vanlig, men har absolutt niks og nada til sommerlunsj, sommerfest og bursdag som jeg er invitert i resten av måneden, så jeg måtte bare krype til korset. Jeg husker fortsatt hvordan jeg endevendte klesskapet før 17. mai og følte meg så grusom, ikke fordi kroppen min ser så grusom ut (kroppen min er helt normal selv om jeg er overvektig, og det har jeg jobbet mye med å akseptere ❤️), men fordi det ser fælt ut med klær som sprenger på og ikke passer. Så nå har jeg kjøpt meg en streeetchy sommerbukse, noen fine t-skjorter og en sommerkjole i en størrelse større enn klesskapet ellers, noe som vil gjøre de LITT små nå (men ikke mye etter hvert som jeg går ned) og kanskje LITT store når jeg når målvekten min, men ikke så store at de må gis vekk, forhåpentligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå