Gå til innhold

KaBom trener


KaBom

Anbefalte innlegg

Uff så tungt med så mye sykdom :trøst: Blir greit å legge oktober bak seg nå da, satse på en frisk tid fremover!

Det er jammen mange overganger man skal igjennom på et slikt barselår, og akkurat den der med at barnet sover mindre og krever mer våkenstimuli er litt tung (men selvsagt koselig som du sier). Men dog en overgang, så man må jo tilpasse litt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig kjedelig med mye sykdom. Hører om mange som er syke nå og særlig mange som har korona.

Håper ting roer seg litt nå og du får brukt litt på deg selv igjen :klem3:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet har løpt litt fra meg for tiden. 😅 Sa vel for to uker siden at jeg skulle begynne på igjen, men dagene går fort, og veiedagene passerer uten at jeg husker å registrere vekten, og selv om jeg prøver å holde rutiner på kosten, så sklir det lett ut når hodet ikke holder fokus. Men den siste uka har alle holdt seg relativt friske, og merker at bare det hjelper mye på. ;) 

Fikk en hyggelig overraskelse da jeg for en gangs skyld husket veiedag i dag: ny laveste vekt etter fødsel og under 70 kg. Føles veldig bra 😀 Føles ikke helt «fortjent» da jeg ikke har fokusert så mye på det, men jeg tar det med glede likevel og håper at det gir en boost til å gi litt mer innsats fremover. 

Vektliste:

  • 15. mars (uke 1): 81 kg
  • 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg)
  • 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg)
  • 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg)
  • 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg)
  • 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg)
  • 28. april (uke 7): 77,6 kg (+0,1 kg)
  • 5. mai (uke 8): 76,7 kg (-0,9 kg
  • 12. mai (uke 9) 76,4 kg (-0,4 kg)
  • 19. mai (uke 10) 76,1 kg (-0,3 kg)
  • 26. mai (uke 11): 75,5 kg (-0,6 kg)
  • 2. juni (uke 12): 74,8 kg (-0,7 kg
  • 9. juni (uke 13): 75,3 kg (+0,5 kg)
  • 16. juni (uke 14): 74,2 kg (-1,1 kg)
  • 23. juni (uke 15): 74,0 kg (-0,2 kg)
  • 30. juni (uke 16): 73,8 kg (-0,2 kg)
  • 28. juli (uke 20): 72,6 kg (-1,2 kg)
  • 4. august (uke 21): 72,4 kg (-0,2 kg)
  • 11. august (uke 22): 72.0 kg (-0,4 kg)
  • 12. august (uke 23): 71,0 kg (-1 kg)
  • 25. august (uke 24): 71,9 kg (+0,9 kg)
  • 1. september (uke 25): 70,7 kg (-1,2 kg)
  • 15. september (uke 27): 70.7 kg (-)
  • 22. september (uke 28): 70.3 kg (-0,4 kg)
  • 10. november: 69,8 kg (-0,5 kg)

Totalt ned siden 15. mars: 11,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!😄 Nå må jeg stikke hodet inn og si:

Så utrolig gøy med nytt tall på vekten! Gratulerer så mye med det glade sekstitallet🥳

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dere! 🤩 Jeg har ikke vært så flink til å sette av tid til å skrive i egen eller andres dagbøker i det siste. Jeg leser mye her inne, men da på kvelden når jeg er for trøtt til å skrive noe vettugt selv, men skal prøve å oppdatere litt oftere fremover, for å hjelpe mitt eget fokus. 

Selv om jeg absolutt skal fortsette å logge vekten, så kommer jeg ikke til å aktivt prøve å gå i kaloriunderskudd fremover. Det hadde vært fantastisk å se mer fremgang på vekten fremover, men jeg sliter med både søvn og energinivå fra før av i tillegg til at jeg ammer, så det blir ikke kaloritelling på meg med det første i alle fall. Men jeg har falt inn i en del uvaner på kostholdsfronten som jeg har lyst til å komme meg ut av. I perioden der både jeg og mannen var syke ble det en del enkel ferdigmat (som jo er greit i seg selv når det brenner på alle fronter, spør du meg), og i ettertid har det ballet på seg med mye usunn småspising. 

Har begynt å kjøpe meg en bakevare til kaffen når jeg handler på formiddagene, spiser proteinbar i stedet for lunsj, og drikker brus og forsyner meg fra snacks-skuffen på kveldene. Jeg lever jo etter "litt er lov"-prinsippet, men nå har det blitt vel mye og jeg merker at det stjeler litt av appetitten på "ekte" mat. I tilleg så spiser jo husets yngste mer mat nå, så de fleste dagene lager jeg jo uansett litt eggerøre eller lignende til henne, så da kan jeg jo ikke skylde på at jeg ikke har tid til å fikse noe til meg selv heller. 

I tillegg er det jo dyrtid, og jeg har ulønnet perm nå, så jeg har i utgangspunktet veldig gode grunner til å lage mer mat fra bunnen av enn å kjøpe dyre ferdigprodukter. Så blir det jo spennende å se om det også gir utslag på vekt og energi. 

I dag satte jeg meg ned sammen med minsten og spiste en real sandwitch med mye grønt på til lunsj fremfor en stående proteinbar samtidig som jeg rydder kjøkkenet mens hun sover, og det var veldig deilig. Fikk også bestilt matkasse med sunne retter til neste uke i håp om at det blir enklere å planlegge smarte handleturer hvis jeg tar fokuset vekk fra middag. Kommer nok ikke til å kjøre matkasse hver uke, men kanskje annenhver/hver tredje fremover vil gi litt mer fokus på et godt handlemønster. Skal prøve å oppdatere litt om hvordan det går, sånn at jeg får ansvarliggjort meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke fått logget vekt, da vekten min har blitt ødelagt... tror jeg, da. Den viser liksom ny vekt og svinger veldig hver gang jeg går på, så burde kanskje se etter en ny på Black Friday-salg. Vi får se... Akkurat nå er jeg der hvor jeg setter lista SÅ lavt for meg selv at vektnedgang virker litt fjernt. 

Skal ikke sutre for mye her, vil egentlig ha mest mulig positiv energi i dagboka, men de siste ukene har vært ganske slitsomme: bihulebetennelse som ikke gir seg, baby som sover urolig, lite energi, og lite lyst på fornuftig mat. Jeg ser den onde sirkelen her: legger meg for sent, spiser for dårlig, mye scrolling og generelt lite konstruktiv tidsbruk. På dagtid ruller timene forbi mens jeg henger i kaffekoppen før jeg plutselig må løpe til butikken og fikse middag, før det er familietid noen timer og legging av baby som tar litt for lang tid. 

Har prøvd å ta skippertak her og der og har noen dager som er bedre enn andre, altså, men føler meg fortsatt fastlåst og vil jo ikke ha det slik. I dag fikk jeg endelig sovet litt mer, så fikk ukeshandlet og fikset en del ting i heimen som må unna for at resten av uka går radigere. Klarte også å spise litt jevnere og drikke mer vann og følte meg faktisk bedre på ettermiddagen enn på lenge. Orket liksom å engasjere 4-åringen i en aktivitet og rydde kjøkkenet nå på kvelden uten å være helt i kjelleren-sliten og det var en liten seier i seg selv. Så satser jeg gull på at dagen i morgen også blir bittelitt bedre enn de siste ukene har vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært kjempeflink @KaBom :klem3:

Håper søvnen også bedrer seg etterhvert. Det er jo bevist at søvn og vekt også henger sammen. Så fokuser heller på å få tilbake døgnrytmen så du ikke er så sliten hele tiden.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk, @Wit og @Amatariel ❤️ 

Vekten ble faktisk helt fin igjen med nye batterier og en runde med omstart :D Kommer til å ta en pause med vekten da jeg tar med barna og reiser på tidlig juleferie til vestlandet i dag og blir borte til over nyttår. Ligger og vipper rundt 70-71 fortsatt, men akkurat nå så føles det helt greit med vedlikehold. Det å være hjemme med en ni måneder gammel baby er ganske mye travlere enn en nyfødt, så jeg har ikke hatt så mye overskudd til å ligge i kaloriunderskudd. 

Men, som den optimisten jeg er, skal jeg ta med treningstøy og håper at det blir noen gå/trim/joggeturer på ferie. Har tatt det rolig de siste ukene på grunn av et overtråkk, men nå har jeg ikke kjent noe siste uka, så vil tro det er ingen fysiske hindre til aktivitet. Om jeg får tid til det med to barn, ingen barnehage og uten mannen (han kommer etter nærmere jul) blir en annen ting, men får bare se an, tenker jeg. Dette blir jo det eneste året jeg kan ta en så lang juleferie, så det må jeg nok bare nyte uansett, tenker jeg. Trening blir en bonus. 

Nå er det uansett bare litt over en måned til jeg begynner å jobbe igjen. Blir nok trist å være mye borte fra minsten, men herregud som jeg gleder meg til voksentid, drikke kaffe i fred og få ha en annen arena å spille på. Håper og tror at det blir litt lettere å gjøre gode valg når man er tilbake i en tvungen rutine. Er ikke like mange fristelser på jobben som når man er på trilletur og stadig har mulighet til å kjøpe med seg en muffins eller bolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå herlig med lang juleferie!! 🎄 Må kose deg masse! Jeg har også benyttet meg av lang juleferie i tidligere permisjoner jeg har hatt. Som du sier, ikke så ofte man kan det! Så nyt nyt! Sikkert noen besteforeldre som gleder seg til å treffe barnebarn??

Gå turer i julen er bare koselig, så håper du får til det. Godt å bevege seg litt blant all maten :fnise:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Godt nyttår fra julebobla 😀

Vi drar ikke hjem før i morgen, så her nytes juleferien fortsatt, men nå gleder jeg meg veldig til å ta fatt på det nye året og stake ut en litt tydeligere kurs for meg selv. 

Jula har gått helt greit, Mye god mat og drikke og mange små barn samlet på hytta, så det har vært litt for hektisk til å rekke mye trening og egentid. Men det ble noen fine trilleturer, samt en joggetur for å teste en ny vinterløpejakke som jeg fikk til jul. 😎

Gleder meg nå til å komme hjem til huset vårt og finne rutiner igjen. Nå har jeg ikke veid meg på en god stund, og aner ikke hva vekten ligger på, men gleder meg til å få oversikt og kunne sette meg noen mål. 

Januar blir nok ganske hektisk. Halvannen uke i permisjon (inkludert et par planleggingsdager med to barn hjemme som sikkert blir veldig hektiske) og jobbstart (som sikkert blir enda mer hektisk ettersom det blir mye nytt å sette seg inn i etter 11 måneder hjemme), så jeg skal prøve å være litt strategisk og sette lista lavt i starten og heller trappe opp enn å gå for hardt ut med en gang. Tenker at kosthold må bli hovedfokus: legge bort julegodisen og prøve å komme inn i matpakkerutiner, så får jeg prøve å finne tid til trening etter hvert.

Tror jeg ødela litt for meg selv i høst ved å ha for høye forventninger til hvor mye jeg skulle få trent. Jeg savner veldig å trene fast 3-4 ganger i uka, men kjenner at det er mange rutiner som må på plass i familielogistikken før jeg kan konsentrere meg om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år KaBom :klem: Høres ut som du har hatt en lang og fin juleferie!

Skjønner akkurat hva du føler ang. jobboppstart snart. Jeg var på dette stedet på samme tidspunkt i fjor! Grugledet meg til jobb, nye rutiner og hverdag igjen. Og ekstremt klar for en sunnere livsstil. Er bare så mye på en gang... det hjalp veldig for min del å legge lista veldig lavt. Starte med litt skrittmål og gåturer på kvelden. For å i det hele tatt komme i gang. Men vet at du er i veldig mye bedre form nå enn det jeg var i fjor da 😅 Men poenget var ja, å sette lista passelig i forhold til der du er nå.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk @Amatariel ❤️ Ja, enig. Ambisjonene kan ikke overstige hva jeg har kapasitet til, særlig nå som det blir en del endringer på hjemmefronten fremover. Men, små grep kan også gi resultater så lenge man er tålmodig. :) 

I dag var første gang jeg våknet hjemme i egen seng på over to uker, og dermed første mulighet til å få en morgenvekt på egen vekt. Landet på 71.1 kg, omtrent som forventet. :) 

Tipper at jeg kommer til å føle litt på ekstra cravings de neste dagene, siden jeg har blitt vant til litt julekos nesten hver dag, så strategien er å fylle kjøleskapet med god og sunn mat og spise meg mett på skikkelige råvarer slik at jeg får avvent meg fra den søte, salte og veldig fete maten det har blitt mye av i det siste. Så får det heller bare være om det ikke blir nedgang helt med det første. Kommer til å veie meg igjen på fredag uansett, bare for å komme inn i rytmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år @KaBom :klem3:

Kjenner meg godt igjen i det å crave etter maten jeg har blitt vant til i jula, og ikke minst det å spise mer og oftere 😜 Men heldigvis går det ganske greit. Syns det er litt deilig også å kjenne at jeg er tilbake til "normalen" og spiser det som er litt mer "riktig". 

Jeg veier meg også i morgen, men kommer ikke til å logge vekta før neste fredag. Jeg vet at kroppen  min bruker bittelitt tid på å stabilisere seg igjen etter en periode med annerledes spising.

MEN, vi gir oss jo ikke, så her er det bare å ønske et sunt og sprekt 2024 velkommen 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle jo egentlig bli flinkere til å skrive her oftere, men allerede er jeg bakpå med å logge fredagsvekten. 😅 Skylder på at denne helga ble "langhelg", siden barnehagen var stengt, så det har vært relativt hektisk her hjemme. Sprengkulden har ikke akkurat hjulpet den heller, for med astma i familien blir det ikke mye utetid med tosifrede blå kuldegrader heller. Uansett så viser vekten en liten nedgang. Det er nok bare vann som forsvinner ut av kroppen, men deilig å se at utgangspunktet er nærmere 70 enn det jeg trodde.

Nå er jeg veldig motivert for å legge 7-tallet bak meg, og i vi som skal ned før påske-tråden har jeg nå satt målet mitt til 67 kg. Det føles litt vågalt, for jeg har jo slitt med rutiner og energinivå i hele høst, noe som går utover både motivasjon og gjennomføringsevne (i hele helgen har jeg for eksempel følt meg bakfull på grunn av mangel på søvn siden minsten i hus plutselig insisterer på å die hele natten), men hvis jeg klarer å være konsekvent på maten og komme litt i gang med treningen igjen så skal det nok gå så lenge jeg bare unngår de største utskeielsene. Jeg tror det er de som først og fremst hindrer meg i å se progresjonen. 

I dag fikk jeg heldigvis startet med en styrkeøkt hjemme. Det var lenge siden sist og det føltes. Det var en underkroppsøkt, og selv om den var på bare 40 minutter totalt måtte jeg gi meg da jeg kom til 60% og spole over til nedtrappingsdelen av videoen. Beina var helt gele. 🙈 Trøster meg med at jeg vet at progresjonen på den type utholdenhet går relativt raskt opp. Det handler ikke om hvor jeg er i dag, men hvorvidt jeg får inn enda en økt innen rimelig tid slik at jeg får sett bedring. 

Treningsøkter januar

  • 1. 25 minutter styrke underkropp (8. januar)


Vektliste 2024
3. januar (0) -71.1-
05. januar (1) -70.8- kg (-0.3 kg)
12. januar (2) -- kg (-kg)
19. januar (3) -- kg (-kg)
26. januar (4) -- kg (-kg)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt en "inne-helg" selv. Med temperaturer mellom -20 og -30 fristet det ikke så mye med turer ute. Sliter litt med pusten også når det blir veldig kaldt, så jeg satt heller foran TV'en og strikket 😂

Jeg er helt sikker på at du klarer påskemålet ditt. Du er kjempeflink 👍

Selv har jeg valgt å ikke melde meg på den tråden. Ble så innmari frustrert av å ikke klare det de siste gangen, så da får jeg heller holde meg til min vanlig tråd 👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (18 minutter siden):

har jeg nå satt målet mitt til 67 kg. Det føles litt vågalt, for jeg har jo slitt med rutiner og energinivå i hele høst, noe som går utover både motivasjon og gjennomføringsevne

Men nå er vi over på det fine halvåret - der sola har snudd og alt blir lysere og bedre :D Satser i alle fall på det! Sikkert litt vanskelig å føle på nå når dere har det så kaldt (🥶), men forhåpentligvis vil vi alle kjenne på at energinivået vil øke i takt med at det blir lysere og lysere ute.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt ble ingen opptur, gitt. 100 gram opp er selvsagt ingen stor greie, men jeg hadde veldig lyst til å kjenne at jeg var i gang, så en liten nedgang ville vært mye bedre for motivasjonens del. 

Samtidig så har jeg vært ganske forkjølet, slitt litt med søvn og følt meg litt hoven på grunn av det, så håper at jeg vil se mer utslag på vekta i neste uke. Da begynner jeg på jobb igjen, noe som blir både fint og litt skummelt. Gleder meg til litt voksentid på jobben, men gruer meg til logistikken rundt hverdagen. Nå får jeg jo også mindre tid med barna, så når leggingen tar tid er det ikke mye tid igjen til trening, for eksempel, men det får jeg finne ut av underveis. Hovedmålet blir å fokusere på kosthold og søvn og finne rutiner i en helt ny hverdag (jeg må for eksempel starte matpakkegamet igjen), så får vi ta treningen i helger og litt underveis, tenker jeg. 

Uansett så tror jeg det blir fint å bare komme i gang. Denne uka har føltes som en "venteuke", så jeg tror det blir fint å hoppe i det nå. 

Vektliste 2024
3. januar (0) -71.1-
05. januar (1) -70.8- kg (-0.3 kg)
12. januar (2) -70.9- kg (+0.1 kg)
19. januar (3) -- kg (-kg)
26. januar (4) -- kg (-kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er på "stedet hvil" og ingen oppgang. 100 gram er jo egentlig kun et glass vann 😊 Når du ikke har vært helt frisk heller, så er det mye som spiller inn på vekta. Håper du ser det bedre neste uke.

Lykke til med å komme tilbake til hverdagen igjen. Det blir nok slitsomt i starten, men jeg er sikker på at du fort kommer inn i nye vaner igjen 👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...