Gå til innhold

KaBom trener


KaBom

Anbefalte innlegg

Skjønner godt du skulle ønske du fikk et annet resultat på vekten i dag :klem3: Men nå er det jo så mye annet som skjer, så kan være greit å fokusere på det en liten stund. Husker meg selv i januar i fjor altså - det var overveldende! Nytt år, skulle avruse meg fra julen, begynne et nytt og sunnere liv, og i tillegg komme tilbake på jobb etter et helt års fravær 😵‍💫 Veien kort for å bikke under! Men jeg tok èn time av gangen. Fokuserte mest i starten på å få husholdningen til å gå rundt, få søvn og komme seg på jobb. Etter uke to klarte jeg å begynne å velge meg litt sunnere mat, ikke junk på farten osv. Først i februar klarte jeg å begynne å tenke på trening/hverdagstrim. Når rutiner er på plass og de faktisk føles som rutiner (ikke midt i en overgang), så er det mye lettere å prioritere disse tingene.
Skal pappaen være hjemme og ha sin permisjon nå? Det hadde min, og jeg var glad for den myke overgangen sånn sett. Da bidro han ekstra til å holde hus ryddig og lage middager. Da syns jeg overgangen i august da vi begge skulle på jobb og ungen i barnehage var tøffere 😶

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk @Wit og @Amatariel 🥰 Skal ikke la dette ødelegge motivasjonen, for etter en "hvilehøst" føler jeg meg ganske klar for å gjøre en mer aktiv innsats her. Og ikke minst så tror jeg at det blir fint å komme seg litt mer ut av huset. Litt mindre tid til å gå hjemme og føle seg småsulten, og ikke minst så kan jeg ikke daffe rundt i joggeklær dagen lang lengre. Akkurat det har jo blitt en hvilepute for å godta at andre klær fortsatt sitter litt stramt. 

Pappaen skal ha perm og det blir veldig fint, for da kan han få hovedansvaret for noen ting hjemme. Å slippe å planlegge middager ser jeg frem til og håper at det kan frigjøre hjernekapasitet til å gjøre bedre valg til lunsj og kvelds. 

Også blir det jo litt lysere hver dag. Glad for at jeg starter på jobb igjen på akkurat denne årstiden. Selv om mandagen sikkert blir tøff med barnehagelevering og så jobb i tosifret minusgrader og mørke så kan jeg trøste meg med at vi går mot enklere tider og at hver dag hjelper på. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med første uke tilbake i jobb. 😀 Veldig gøy å være tilbake, men det er mye å sette seg inn i, og jeg har ikke helt kontroll og oversikt ennå, men det kommer vel.

Men utenom det har uka vært ganske kaotisk. Jeg er avhengig av kollektivtransport både for å levere i barnehagen og komme meg på jobb og enkelte dager har den reisen (som er innenfor en radius på bare 4 km) endt opp med å ta to timer (frem- og tilbaketur sammenlagt). Onsdag måtte vi gi opp alt som het middag og gå for frossenpizza, og i går måtte jeg gå ganske langt med 4-åringen fordi ingen busser stoppet der vi bor. Også er det jo allerede mørkt og kaldt fra før av, så den hverdagspendlingen har vært alt annet enn hyggelig. Det jeg trøster meg med er at det bare kan bli bedre fra nå av. 😉 Trøster meg med at vi nå har over en time ekstra med dagslys og at vi om under to uker kan skrive februar i kalenderen. 

Vekten hadde jeg ganske få forventninger til. Endelig er skap og skuffer helt tomme for julegodt, men jobbstart og mye pendling har gitt meg en helt utrolig apetitt 🙈 Så det har vært litt vanskelig å styre porsjonene og jeg gikk på en kakesmell på jobben her en dag. Men jeg velger å tro at dette vil gå seg til når kroppen blir mer vant til den nye hverdagen. 

Jeg ante ikke hva jeg skulle forvente da jeg gikk på vekta, men er absolutt overlykkelig over 700 gram ned. Nå har jeg trua på å se 6-tallet først innen februar. 

Vektliste 2024
3. januar (0) -71.1-
05. januar (1) -70.8- kg (-0.3 kg)
12. januar (2) -70.9- kg (+0.1 kg)
19. januar (3) -70,2- kg (-0,7 kg)
26. januar (4) -- kg (-kg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du er tilbake på jobb igjen! Du fikk jo nettopp baby ❤️ Tiden flyr virkelig!
Utgjort at det skulle bli så dårlig vær og styr i kollektivtrafikken akkurat ved oppstarten din da (regner med du bor på østlandet der vi har lest ståa i media 😜) Men sant som du sier - det kan bare bli bedre herifra! Åh her om dagen mens jeg kledde på en trassete 2-åring så drømte jeg meg helt vekk i sommer, asfalt, småsko og intet yttertøy. Det blir tider det!

Supert vektresultat også!! Ekstra godt når man ikke forventer det :klemmer: Gooood helg!! (den smaker ekstra godt når man er i jobb igjen).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra vektnedgang denne uka @KaBom 👍 Forrige uke var utfordrende og særlig når det var første uka di på jobb også. Misunnet ingen med barn i barnehage onsdag forrige uke. Selv brukte jeg 3 timer hjem på en vei som normalt tar 30 minutter. Hadde jeg ikke fått sitte på med noen til bilen på togstasjonen hadde jeg brukt noen timer til........

I dag derimot valgte jeg hjemmekontor, det ble vi også oppfordret til å gjøre for å slippe å belaste veinettet enda mer sånn at de som skal strø og salte får plass til å gjøre jobben sin.

Håper du får en fin uke 👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord, @Wit og @Amatariel ❤️ Litt sjokk for systemet å være tilbake, men også veldig hyggelig. Været og pendlingen har derimot vært en egen historie... Siden jeg ikke har fått full opplæring i noen nye systemer ennå så kan jeg ikke ta hjemmekontor, og siden kollektivtrafikken har knelt for været har det gått en del tid og energi bare på pendling og innom barnehage. Men jeg trøster meg med at vi går mot lysere tider, og at det maks er to måneder igjen med snø.

Siden jobbstart har snudd på rutinene til alle i familien er jeg litt forsiktig med å legge lista for høyt. Har prøvd å fokusere på å komme inn i gode matpakkerutiner (som så langt har gått veldig fint). En fin bivirkning av jobbstart er at mannen tar seg av alt av handling, og færre turer til butikken betyr helt klart færre fristelser utenom de vanlige måltidene. Trening får komme litt etter hvert, men jeg har et lite håp om at jeg skal klare å få til et par økter i uka fremover. Vil ikke stresse for mye med det, men tenker at korte økter er mye bedre enn ingenting, og kroppen har jo godt av å bli brukt. 

Oppdaterer treningslista, selv om det ikke er så veldig mye å skryte av. Men jeg konkurrerer jo bare mot meg selv. Målet med januar er å overleve, så får målet med februar bli å slå januar. 😅

Treningsøkter januar

  • 1. 25 minutter styrke underkropp (8. januar)
  • 2. 5 km joggetur på 32 minutter (14. januar)
  • 3. 24 minutter styrke med kroppsvekt helkropp (21. januar)
  • 4. 5 km joggetur på 31 minutter (23. januar)
Endret av KaBom
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne uka har vært den første på lenge der jeg føler at jeg virkelig har fått til de rutinene jeg vil ha. Søvnen har vært bedre enn på lenge, og spisingen har også gått veldig bra. Teller ikke kalorier, men har spist meg mett på sunn mat, hatt gode matpakker og tilnærmet null cravings. 

Det ble derfor en liten nedtur da jeg våknet i går med migrene og mensen, så fredagen ble tilbrakt på et mørkt rom. Var også ganske uggen, så orket ikke å spise noe fornuftig mat heller. Skulle egentlig jogge meg en tur etter jobb, men det ble jo verken jobb eller jogging. 

Er helt ok fornøyd med ukas vekt. :) Litt irriterende at jeg ikke fikk sett 6-tallet først nå som jeg er så nær og alt, men jeg vet at mensen tuller mye med væskebalansen, så får ikke gjort så mye med akkurat det. Og jeg er veldig fornøyd med å gå ut av januar over en kilo lettere enn det jeg startet. 

Vektliste 2024
3. januar (0) -71.1-
05. januar (1) -70.8- kg (-0.3 kg)
12. januar (2) -70.9- kg (+0.1 kg)
19. januar (3) -70,2- kg (-0,7 kg)
26. januar (4) -70- kg (-0,2 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå snart 6-tallet da!! Det blir neste uke! 😁 Du er kjempeflink. Kjedelig med den migrenen da, håper det går bedre med deg nå ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Amatariel ❤️ Går bedre nå, men kroppen har fått seg en støkk. Jeg har heldigvis ikke anfall så ofte, men når jeg har så sitter det litt i. Jeg både spydde og var ganske uvel hele fredagen og var veldig slapp i går til tross for mer søvn enn på lenge. 

I dag er jeg heldigvis enda bedre, men fortsatt litt på minus-siden, noe som begynner å bli en gjenganger her inne. Tror jeg skal gå til legen og be om å ta blodprøver for å utelukke mangler om formen ikke tar seg opp. Bedre å sjekke enn å gå og handle lenge i alle fall, må bare gi kroppen noen dager på å restituere seg før jeg blåser i fløyta. 

Ble derfor ingen trening i helga, men i dag gjorde jeg noe jeg ikke har gjort på lenge lenge: gikk tur med en venninne. ☺️ 1,5 timer, nesten 12 000 skritt og mye skravling. Blir jo nesten frisk av sånt 😂😀 Skal bli flinkere til å invitere med på slike ting. Venninnekvelder med god mat og vin er også fantastisk, men det er vanskeligere å få plass til i kalenderen, og frisk luft og dagslys (selv med det grå været som var her i dag) gjør så uendelig godt for kroppen. 

Også hjelper det veldig å vite at dette var siste helg i januar. Neste helg kan jeg skrive februar og nyte en halvtime mer dagslys. Sånt blir man nesten optimistisk av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste uke ser du 6-tallet først, det vet jeg :klem3:

Jeg også gleder meg veldig til å se februar på kalenderen. Januar har vært laaaaaaaaang. Og det med venninne tid og skravling er helt uvurderlig for kropp og sjel 😊

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles veldig deilig å kunne skrive første februar, selv om dagen har vært lik mange januardager: litt stressende med pendling og litt lite energi på ettermiddagene. 

Setter meg følgende mål for februar, og jeg har med vilje satt lista litt lavt: 

- Spise litt mer i hverdager for å holde energinivået oppe. Jeg trenger nok et mellommåltid kl. 14, for å unngå total ettermiddagskollaps. 

- Spise litt bedre i helgene. Litt mindre kos og litt mer næring, men ønsker fortsatt å kunne skeie ut litt. 

- Slå januar i antall treningsøkter. 

Sistnevnte blir ikke så vanskelig (håper jeg), siden det kun ble fem økter. Jeg har så innmari lyst til å nærme meg 2-3 økter i uka i snitt, for det gjør så godt, men samtidig så er det viktig for meg å prioritere familietiden også. Men ser ut til at husets yngste har begynt å sove litt bedre på kveldene, så jeg skimter håpet i det fjerne. 

 

Treningsøkter januar

  • 1. 25 minutter styrke underkropp (8. januar)
  • 2. 5 km joggetur på 32 minutter (14. januar)
  • 3. 24 minutter styrke med kroppsvekt helkropp (21. januar)
  • 4. 5 km joggetur på 31 minutter (23. januar)
  • 5. 5 km joggetur på 32 minutter (31. januar)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha noen februarmål :hjerte: Jeg syns de hørtes veldig fine ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Amatariel ❤️ Kanskje ikke de mest konkrete målene, men jeg føler ikke helt at vi har kontroll nok på rutinene ennå til at jeg ønsker å binde meg til for mye. Er nok kanskje mer riktig å kalle det for fokusområder enn mål. 

Veldig fornøyd med dagens vekt og hele 1,3 kilo ned. Det føles ekstremt mye etter å ha ligget og vugget på 70-72 kilo i et halvt år. Samtidig så er jeg ikke direkte overrasket. Forrige helg hadde jeg veldig dårlig matlyst på grunn av migreneanfall, og jeg er også på det stedet i syklusen der vekten typisk er lavest, så om jeg klarer å holde meg der eller om jeg fyker rett opp igjen gjenstår å se. 😅 

Jeg må uansett si meg fornøyd, og jeg synes selv at kroppen har endret seg en del de siste ukene. Tror også at energiforbruket har gått kraftig opp etter at jeg begynte å jobbe (jeg er i alle fall mye mer sulten nå enn før, men uten at jeg finner så mye mer tid til å spise, så må fortsatt arbeide med rutinene der). 

 

Vektliste 2024
3. januar (0) -71.1-
05. januar (1) -70.8- kg (-0.3 kg)
12. januar (2) -70.9- kg (+0.1 kg)
19. januar (3) -70,2- kg (-0,7 kg)
26. januar (4) -70- kg (-0,2 kg)
02. februar (5) -68.7- kg (-1,3 kg)
09. februar (6) -- kg (- kg)
16. februar (7) -- kg (- kg)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja man blir jo fornøyd når vekten endelig tikker ned! Selv om det kanskje beror litt på sykdom. Men hjelper såå på motivasjonen, og så får man heller ha som mål neste uke "å holde på den". Det var det jeg  gjorde i midten av januar da jeg hadde omgangssyken, og det fungerte. Ikke gått opp det igjen 👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren så lyst jeg har til å "kopiere" målene dine :klem3: Likte også veldig godt begrepet fokusområder. Jeg har jo egentlig de samme målene som deg, men du satte så fine ord på det. 

Og gratulerer med et fantastisk vektresultat!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig når vekta enda litt flytter litt på seg igjen :klem3: Håper du får en fin uke uten sykdom og migrene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk, alle sammen ❤️ Blir veldig glad og motivert av å åpne dagboka og finne støttende ord. Og fint å høre at det går an å holde på "omgangssjukevekta", @Amatariel 😂 Forrige uke var så hard på kroppen at jeg ikke tar tungt på å gå opp litt igjen, (og i tillegg var jeg -kremt- i en bursdag i helga, og det ble både kaker og kakerester dagen derpå, i tillegg til god mat ellers) men håper virkelig at jeg klarer å holde meg på under 70 kilo fremover. Det hadde vært fint for den mentale biten å passere det platået som jeg har vært på en stund, selv om jeg gladelig tar noen ekstra kilo over en ny runde omgangssyke. 

Søndag hadde jeg egentlig sett meg ut en litt lengre joggetur, men da yngste i hus fikk feber så utgikk planene om å sende barna på minisats med pappaen sin. Men jeg fikk meg en kort hjemmeøkt med styrke mens hun sov dupp, og det var fint. Ikke verdens hardeste økt, men greit å være i gang med februartreningen. Jeg kjenner at med to små barn + jobb er det dobbelt så mange ting som kan forstyrre planlagt trening, så om jeg skal klare å få til mer enn enkeltøkter her og der så må jeg klare å tenke alternativt. 

Treningsøkter februar

  • 4. februar: 25 minutter styrke helkropp med kroppsvekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er neimen ikke verst å klare å snike inn en økt da nei! Når mine sover dupp så er både jeg og mannen skjønt enig i at da har vi egentid og gjør bare det vi har lyst til. Jeg er ikke heeelt der at trening er øverst på listen over det jeg har lyst til enda, men målet er absolutt å komme dit :nikke: For det krever faktisk utrolig mye å ha barn (spesielt flere), være i full jobb og ta vare på hus og hjem. Måltider skal familien også ha... alt dette tar sånn tid! Jeg kan nesten ikke fatte hvordan det var i gamle dager. Da de ikke hadde maskiner som kunne ta oppvasken og klesvasken 😵‍💫 og vedovn som må koke opp vann (ja, ser på Farmen :knegg:). Men igjen, de hadde ikke "forstyrrelsene" som TV og internett da 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær for streng mot deg selv hvis du en uke ikke får til de treningsøktene du hadde planlagt. Snart blir det vår, varmere ute og lettere å finne på ting i hverdagen. Du har jo også akkurat startet med jobb igjen, så det tar litt tid å komme inn i de gode rutinene.

Håper du har en fin uke :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fornøyd med vekta denne uken. 😊100 gram i minus er ikke mye, men helt perfekt etter stor nedgang forrige uke, og i tillegg nedgang fire uker på rad, som jo også er fantastisk til meg å være. Gir motivasjon til å stå på. Jeg hadde egentlig tenkt å handle inn et lass med usunn mat i dag, siden det er helg, barna har vært syke og jeg synes synd på meg selv etter en hard uke med lite søvn, men nå skal jeg jaggu prøve å begrense litt, som jeg egentlig har sagt at jeg skal ha fokus på. Søndag er det jo fastelaven, så da er det kanskje lurt å «spare» litt til da 😉

 

 

Vektliste 2024
3. januar (0) -71.1-
05. januar (1) -70.8- kg (-0.3 kg)
12. januar (2) -70.9- kg (+0.1 kg)
19. januar (3) -70,2- kg (-0,7 kg)
26. januar (4) -70- kg (-0,2 kg)
02. februar (5) -68.7- kg (-1,3 kg)
09. februar (6) -68.6- kg (-0,1 kg)
16. februar (7) -- kg (- kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...