Gå til innhold

KaBom trener


KaBom

Anbefalte innlegg

Du imponerer som alltid @KaBom 👏 Skjønner nesten ikke hvordan du får tid til alt.

Husk uansett på å spise nok så lenge du ammer, selv om du selvsagt ikke trenger å gå opp i vekt 😉 Husker godt den følelsen av å føle seg veldig tynn de første dagene etter fødselen for så å oppdage at det ikke helt var sånn 😂 Men jeg antar at alt går seg til igjen når du bare gir det litt mer tid. Du passer inn i jeans igjen før du vet ordet av det........

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wit skrev (18 timer siden):

Du imponerer som alltid @KaBom 👏 Skjønner nesten ikke hvordan du får tid til alt.

Husk uansett på å spise nok så lenge du ammer, selv om du selvsagt ikke trenger å gå opp i vekt 😉 Husker godt den følelsen av å føle seg veldig tynn de første dagene etter fødselen for så å oppdage at det ikke helt var sånn 😂 Men jeg antar at alt går seg til igjen når du bare gir det litt mer tid. Du passer inn i jeans igjen før du vet ordet av det........

Takk! Nå er jeg ikke så «flink» som jeg kanskje får det til å høres ut som her inne. 🙈 Jeg er i permisjon med en baby som sover best i vogn, og det har vært nydelig vær ute, så det ville nesten vært rart om jeg ikke gikk på tur. 😅 Ellers er nok hverdagen ganske rolig og sittestillende. Man får kort radius av å være mye hjemme, og jeg føler meg ikke helt klar til å være mye sosial og ute blant folk ennå. Lovte meg selv etter forrige barseltid å ikke legge for mange avtaler i starten, og det er jeg glad for. Selv om det blir litt ensformig i lengden så er jeg glad for at jeg først og fremst har meg selv og baby å passe på i perm, og at det bare er oss det går utover når ting ikke går etter planen. 😉

Angående ammingen så spiser jeg hele tiden. 🙈 Eneste restriksjon er at jeg prøver å spise næringstett, unngå mye sukker og salt og at jeg prøver å ikke spise meg alt for mett hvert måltid da jeg har en tendens til å spise meg stappet. Men går liksom og knasker nøtter, knekkebrød, havregrøt osv. hvis jeg blir sulten. Håper jeg klarer å gå ned litt til tross for dette, men hvis ikke så får jeg nok uansett vente til ungen begynner med fast føde om 3-5 måneder (føles lenge til, men i et større perspektiv er det jo nix og nada). Ungen har forresten gått opp over en kg på tre uker så foreløpig ingen problemer med ammingen 😂

Endelig litt nedgang på vekten igjen også etter to uker opp. :)  Er bare 100 gram ned fra vekten jeg hadde før påske, men fortsatt ny laveste vekt etter svangerskap, og det kan jeg ikke være misfornøyd med. Skal også sies at jet som regel veier meg med fulle bryster fordi baby ikke våkner før etter jeg har spist frokost. Ikke at det har noe å si for de store tendensene, men det skaper jo litt svinginger. 

Ble tur i går også, men venter med å oppdatere tur-listen til etter dagens tur. :) 

 

Vektliste:

  • 15. mars (uke 1): 81 kg
  • 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg)
  • 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg)
  • 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg)
  • 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg)
  • 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg)

Total vektnedgang: 3,5 kg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (50 minutter siden):

Jeg er i permisjon med en baby som sover best i vogn, og det har vært nydelig vær ute, så det ville nesten vært rart om jeg ikke gikk på tur.

Det er likevel ikke gitt at man får det til, så klapp på skulderen ti deg! Jeg hadde/har også vognbaby, men i det øyeblikket hun lukket øynene og sovner så setter jeg henne fra meg utenfor hjemme og løper inn. Har liksom alltid tusen unnskyldninger for ting som må gjøres - som oftest husarbeid, men også egentid som TV-serier, internett o.l. Og ikke minst søvn. I hele høst så slang jeg meg på sofaen og sov mens hun sov i vognen. Til og med etter netter som ikke hadde vært såå vanskelige. Men glad i å sove bare 🙄 Så jeg er i alle fall veldig imponert over at du går så mye tur nå altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 21.4.2023 den 10.13):

Det er likevel ikke gitt at man får det til, så klapp på skulderen ti deg! Jeg hadde/har også vognbaby, men i det øyeblikket hun lukket øynene og sovner så setter jeg henne fra meg utenfor hjemme og løper inn. Har liksom alltid tusen unnskyldninger for ting som må gjøres - som oftest husarbeid, men også egentid som TV-serier, internett o.l. Og ikke minst søvn. I hele høst så slang jeg meg på sofaen og sov mens hun sov i vognen. Til og med etter netter som ikke hadde vært såå vanskelige. Men glad i å sove bare 🙄 Så jeg er i alle fall veldig imponert over at du går så mye tur nå altså.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det med å bli gira på husarbeid og skjerm i permisjonen. 😅 Baby sover ganske mye på meg etter mating, så jeg føler at jeg får dosen min med surfing eller serier da, har alltid iPad i nærheten :P Har også fått veldig støv på hjernen og oppdager hele tiden nye ting som burde vært gjort, men har vært litt streng mot meg selv denne uka og prioritert tur foran husvask, og det har vært litt deilig. Soving på dagen får jeg utrolig nok ikke til, noe jeg selv synes er litt rart mtp. personligheten min. Jeg er ellers ganske bedagelig anlagt, kan ligge timesvis på sofaen om jeg har tid og ikke pisker meg selv opp, men akkurat soving får jeg ikke til. Sov litt på sykehuset i dagene etter fødsel og kanskje en gang etter at vi kom hjem. 

I går var det sentrumsløpet her i Oslo og god løpestemning. Rart å tenke på at jeg løp i fjor og perset på 10km (deilig følelse!), mens i år blir det mest gåturer. 😂 Men det er greit med litt kontraster her i livet, og jeg blir utrolig nok bare mer og mer glad i de turene. 

Denne uka har jeg passert 32 km og over 7 timer totalt i gåturer på Strava (og da har jeg ikke logget veldig korte turer, som til/fra butikken). Veldig imponert over meg selv der, men må prøve å ikke legge lista for høyt for meg selv og tenke at alt skal være en "streak", eller at neste uke hele tiden skal slå forrige uke. Nå til uka er det nemlig meldt en del regn og selv om jeg så absolutt bør prøve å komme meg ut i frisk luft likevel så vil jeg ikke gå for turer på over 5km hver dag. 😅

I dag regner det og vi skal på besøk til noe familie, og i kveld skal jeg og samboer se en serie sammen, så dette blir nok hviledag. En fin ting med å være i perm er at det blir lettere for meg å prioritere samboer og eldste barn i helgene, for jeg vet jo at jeg og baby kan ta igjen trilleturene våre til uka. Den balansen blir nok 10x vanskeligere å få til når jeg begynner å jobbe igjen, men får ta de utfordringene når de kommer. 

Aktivitetsliste: 

  • 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 
  • 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 
  • 9. april: gåtur (4,3 km på en time)
  • 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter)
  • 11. april: gåtur (2,5 km på 30 minutter) + yoga for bekkenbunnen (20 minutter)
  • 12. april: litt cardio + styrketrening med kroppsvekt, lår (40 minutter totalt)
  • 14. april: gåtur (3,8 km på 45 minutter) + styrke overkropp med manualer (30 minutter)
  • 16. april: joggetur (5 km på 35 minutter)
  • 17. april: bekkentrening (10 min), styrke underkropp med manualer (30 min) + gåtur (5km på 1 time).
  • 18. april: gåtur (6,5 km på 1,5 time) 
  • 19. april: gåtur (5 km på en time)
  • 20. april: gåtur (6,3 km på en time og 10 min)
  • 21. april: gåtur (5,3 km på en time)
  • 22. april: gåtur (6,1 km på en time og 10 min)

Totalt økter i mars: 4

Totalt økter i april: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det ikke ble tur i går, men sneik meg ut en time med vogna mens vi var hos svigers på søndagsmiddag. Det fine med å ha en baby er at man har en unnskyldning for å trekke seg litt tilbake fra selskaper og andre anledninger med mye folk uten at man blir regnet som uhøflig, og det ble faktisk nesten 5 km, selv om jeg ikke hadde planlagt noen lang tur. Og enda rarere: nå som jeg har tvunget meg selv til å gå tur ganske mange dager på rad så har den daglige turen blitt en vane. Selv om det var surt vær så føltes det helt naturlig å ta på klær og komme seg ut. :D 

I dag trodde jeg det kom til å bli en kort tur (surt, kaldt, frostrøyk og vind da jeg kom ut), og egentlig hadde jeg lovet meg selv at jeg skulle få lov til å gå inn igjen etter 30 minutter, men da jeg først kom i gang føltes det like greit å bare ta en litt lengre runde, og jeg endte opp på en times tur, 5.5 km. :) 

Aktivitetsliste: 

  • 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 
  • 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 
  • 9. april: gåtur (4,3 km på en time)
  • 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter)
  • 11. april: gåtur (2,5 km på 30 minutter) + yoga for bekkenbunnen (20 minutter)
  • 12. april: litt cardio + styrketrening med kroppsvekt, lår (40 minutter totalt)
  • 14. april: gåtur (3,8 km på 45 minutter) + styrke overkropp med manualer (30 minutter)
  • 16. april: joggetur (5 km på 35 minutter)
  • 17. april: bekkentrening (10 min), styrke underkropp med manualer (30 min) + gåtur (5km på 1 time).
  • 18. april: gåtur (6,5 km på 1,5 time) 
  • 19. april: gåtur (5 km på en time)
  • 20. april: gåtur (6,3 km på en time og 10 min)
  • 21. april: gåtur (5,3 km på en time)
  • 22. april: gåtur (6,1 km på en time og 10 min)
  • 23. april: gåtur (4,7 km på en time)
  • 24. april gåtur (5,5 km på en time) 

Totalt økter i mars: 4

Totalt økter i april: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slitsomme dager og netter her i det siste, så trening eller løpeturer blir det lite av. Har en baby som henger konstant i puppen når hun ikke trilles i vogn, og all tid hvor samboer kan avlaste blir brukt på storesøster eller husarbeid. Prøver likevel å nyte babytiden og ikke stresse for mye med det, i det store og hele er det en kort periode av livet, og jeg kommer jo til å angre meg hvis jeg bruker for mye energi på å la det stresse meg på grunn av trening. 

Men de daglige trilleturene er i alle fall helt gull for mental helse. Om jeg blir supersprek av de vet jeg ikke, men snittfarten går opp jevnt og trutt selv om jeg går i "trivselstempo", og jeg føler jo oppriktig at jeg får brukt store deler av kroppen, f.eks. når jeg triller opp en lang bakke og kjenner at det virkelig er tungt å dytte vogna. Har også blitt en veldig koselig vane å planlegge hvor dagens tur skal gå. Dessverre er det ikke tørt i marka ennå så jeg har ikke gått så mye i skogen, men ser for meg at det blir noen veldig fine turer der også i nær fremtid. :) 

Ellers håper jeg veldig på nedgang på vekten i morgen. Jeg spiser en del (ulvehunger under amming er absolutt en greie her), men har fått en bedre rutine på måltidene de siste to ukene. Håper at amming + aktivitet hver dag hjelper på å forbrenne fett, for jeg er ikke klar for å kutte videre ned på maten akkurat nå. Jeg har jo på ingen måte alvorlig overvekt, men dette er det absolutt høyeste jeg har ligget på noen sinne, sett bort ifra graviditet og tiden rett etter fødsel, så jeg håper det går uten for store kutt i maten. Det er rundt 10 uker til fellesferien begynner og målet mitt er å prøve å stabilisere vekten på rundt 70 kilo (+/-).

Begge svangerskapene mine har jeg veid rundt 90 høygravid, men med første så sank vekten nesten automatisk til rundt 72-74 kg helt uten innsats fra min side, så det overrasket meg veldig at det ble så annerledes denne gangen, for jeg har egentlig hatt en mye bedre livsstil, både i svangerskap og etterpå nå, men kroppen er merkelig noen ganger. 🤷‍♀️

Trodde det ikke ble tur i går, men sneik meg ut en time med vogna mens vi var hos svigers på søndagsmiddag. Det fine med å ha en baby er at man har en unnskyldning for å trekke seg litt tilbake fra selskaper og andre anledninger med mye folk uten at man blir regnet som uhøflig, og det ble faktisk nesten 5 km, selv om jeg ikke hadde planlagt noen lang tur. Og enda rarere: nå som jeg har tvunget meg selv til å gå tur ganske mange dager på rad så har den daglige turen blitt en vane. Selv om det var surt vær så føltes det helt naturlig å ta på klær og komme seg ut. :D 

I dag trodde jeg det kom til å bli en kort tur (surt, kaldt, frostrøyk og vind da jeg kom ut), og egentlig hadde jeg lovet meg selv at jeg skulle få lov til å gå inn igjen etter 30 minutter, men da jeg først kom i gang føltes det like greit å bare ta en litt lengre runde, og jeg endte opp på en times tur, 5.5 km. :) 

 

Aktivitetsliste: 

  • 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 
  • 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 
  • 9. april: gåtur (4,3 km på en time)
  • 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter)
  • 11. april: gåtur (2,5 km på 30 minutter) + yoga for bekkenbunnen (20 minutter)
  • 12. april: litt cardio + styrketrening med kroppsvekt, lår (40 minutter totalt)
  • 14. april: gåtur (3,8 km på 45 minutter) + styrke overkropp med manualer (30 minutter)
  • 16. april: joggetur (5 km på 35 minutter)
  • 17. april: bekkentrening (10 min), styrke underkropp med manualer (30 min) + gåtur (5km på 1 time).
  • 18. april: gåtur (6,5 km på 1,5 time) 
  • 19. april: gåtur (5 km på en time)
  • 20. april: gåtur (6,3 km på en time og 10 min)
  • 21. april: gåtur (5,3 km på en time)
  • 22. april: gåtur (6,1 km på en time og 10 min)
  • 23. april: gåtur (4,7 km på en time)
  • 24. april gåtur (5,5 km på en time) 
  • 25. april: gåtur i forferdelig snøvær (2,7 km på 30 minutter)
  • 26. april: gåtur (5,2 km på en time)
  • 27. april: gåtur (6,3 km på 1 time og 10 minutter)

Totalt økter i mars: 4

Totalt økter i april: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vektliste:

  • 15. mars (uke 1): 81 kg
  • 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg)
  • 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg)
  • 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg)
  • 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg)
  • 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg)
  • 28. april (uke 7): 77,6 kg (+0,1 kg)

Total vektnedgang: 3,4 kg

Dagens vekt… Er faktisk fornøyd med litt oppgang, for jeg trodde det skulle bli verre. Siden ungen for en gangs skyld sov lengre enn meg (noe som aldri skjer og må utnyttes godt) måtte jeg veie meg med sprengfulle pupper. Var alt for kaffetørst til å pumpe først eller vente til småen våknet 😝Dessuten gikk jeg på en ørliten smell i går kveld og spiste tre skiver på rappen med blåmuggost 😂 Ikke bekymret for kaloriene, men kjente etterpå at det var ganske salt, og at jeg sikkert kom til å binde litt ekstra vann. 

Jaja, nå vet jeg i alle fall at jeg bør se en tydelig nedgang neste uke så lenge jeg holder meg til det jeg har gjort hittil. 

Inspirert av matbildene til @Amatariel så legger jeg ved bilde av dagens frokost. Har spist dette nesten hverdag etter at jeg kom hjem fra sykehuset og det er sååå godt. Kjøleskapsgrøt med havre, chia, mandelsmør, yogurt og melk. I dag toppet jeg med kakaonibs og en ts agavesirup, men pleier å variere toppingen. Nøtter, banan, granola eller sukkerredusert syltetøy er også helt nydelig. Også skal det visstnok være matvarer som hjelper på melkeproduksjonen, men akkurat det tar jeg med en klype salt. ;) 

9480231E-3769-4EBD-810F-3A7193E0D2DF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa gøy med matbilder 🤗 Den frokosten der både så og hørtes skikkelig god ut! Og den oppgangen er ingenting å snakke om nei. Garantert vannvekt, så fortsetter du sånn her så tror jeg helt klart du får et resultat neste uke du kan være fornøyd med.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å holde deg i aktivitet i permisjonen. Jeg må si jeg savner litt å ha baby når jeg leser om trilleturer og permisjonslivet (har fortrengt nattevåk og amming skjønner jeg😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine heiameldinger ❤️❤️
 

En ting jeg har lært om perm er at helgene er mye mer hektisk enn hverdagene. 😅 Vi har mange koselige stunder, men har ikke helt funnet flyten på ting ennå. Plutselig våkner baby og har bæsjet gjennom flere lag med klær og tepper i det en av oss er opptatt med middagslaging og den andre med største og alt må rokkeres om, noe husets 4-åring ikke responderer kjempegodt på for tiden. Ordner seg jo alltid og det blir som regel god stemning til slutt, men jeg merker at å det er mye å forholde seg til sammenlignet med tidligere. Før brukte jeg alltid helgene til lange joggeturer etterfulgt av lang dusj, nå blir treningen som regel droppet og dusjene er kortere for å si det mildt. 
 

Men siden jeg har verdens snilleste samboer så tok han med begge barna ut i går slik at jeg kunne jogge og dusje alene, og det var veldig godt. Tenk at jeg er i den situasjonen at den egentiden jeg savner mest med to barn er muligheten til å jogge. 😂 Hadde jeg aldri trodd da jeg først ble mamma.
 

Ble 5 kilometer med deilig tankeflyt. Elsker måten en god joggetur kan rydde opp i hodet når man kommer inn i flyten. Men det er langt ifra den beste turen jeg har hatt. Det er mye tyngre å jogge når man har 80 kg som skal bæres rundt (sammenlignet med rundt 62 i fjor sommer), og mye av det er ren «dødvekt». Jeg har fått veldig store og tunge bryster, og har ikke trenings-BHer som passer godt (her må jeg bare krype til korset og bestille meg en ny i størrelse diger straks, ser ikke ut som om de har tenkt å bli mindre med det første…), og jeg merker at muskulaturen i rygg, kjerne og lår ikke bare er svakere, men også helt utrent til den type bevegelse som jogging produserer. Kontrasten var stor til gåturene, som jeg føler at jeg har fått dreisen på. 

 Ingen krise at formen er dårlig, jeg har jo tid til å bygge, tenkte jeg, men så oppdaget jeg til min store forskrekkelse at jeg skal løpe Holmenkollstafetten med jobben om bare 14 dager 🙈 Er ingen som forventer at jeg skal løpe 10 uker etter fødsel, altså, men jeg har så lyst bare fordi jeg synes det er gøy. Kommer til å be om å få en kort etappe og tåle dårlig plassering på den så lenge laget ikke taper mye tid totalt. 
 

Nå kan jeg endelig runde av treningslisten for april. Dagens tur ble kort, og jeg ville veldig gjerne gå lengre, men det var det jeg rakk i dag, da helgene er klart vanskeligst for tiden. Veldig fornøyd med 22 økter, selv om de fleste er rolige turer så har hverdagsaktiviteten gått markant opp i alle fall, og det er fint for psyken. Er jo veldig mye sittende når jeg ammer, og det kan man jo bli veldig lei av om man ikke har en motvekt.
 

Aktivitetsliste: 

  • 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 
  • 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 
  • 9. april: gåtur (4,3 km på en time)
  • 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter)
  • 11. april: gåtur (2,5 km på 30 minutter) + yoga for bekkenbunnen (20 minutter)
  • 12. april: litt cardio + styrketrening med kroppsvekt, lår (40 minutter totalt)
  • 14. april: gåtur (3,8 km på 45 minutter) + styrke overkropp med manualer (30 minutter)
  • 16. april: joggetur (5 km på 35 minutter)
  • 17. april: bekkentrening (10 min), styrke underkropp med manualer (30 min) + gåtur (5km på 1 time).
  • 18. april: gåtur (6,5 km på 1,5 time) 
  • 19. april: gåtur (5 km på en time)
  • 20. april: gåtur (6,3 km på en time og 10 min)
  • 21. april: gåtur (5,3 km på en time)
  • 22. april: gåtur (6,1 km på en time og 10 min)
  • 23. april: gåtur (4,7 km på en time)
  • 24. april gåtur (5,5 km på en time) 
  • 25. april: gåtur i forferdelig snøvær (2,7 km på 30 minutter)
  • 26. april: gåtur (5,2 km på en time)
  • 27. april: gåtur (6,3 km på 1 time og 10 minutter)
  • 28. april: gåtur (7 km på 1 time og 20 minutter)
  • 29. april: joggetur (5 km på 34 minutter)
  • 30. april: gåtur (3,5 km på 35 minutter)

Totalt økter i mars: 4

Totalt økter i april: 22 økter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (32 minutter siden):

En ting jeg har lært om perm er at helgene er mye mer hektisk enn hverdagene. 😅

Oooh yes, I hear you! Husket i fjor at jeg alltid gledet meg til fredagen kom, for da var det helg og familien kunne være samlet. Men søndagen hadde knapt begynt før jeg begynte å glede meg til mandagen slik at jeg og baby kunne få litt ro og slappe av 😅

April ble jo virkelig en flott måned for deg! Du har vært utrooolig god på aktivitet altså 👏 Og shit, stafett med jobben snart! Det er tøft da. Men noe jeg tror helt sikkert du vil klare med glans.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å starte på aktivitetslogg for mai. 😎 Jeg begynner å få en ganske god «streak» med aktivitet hver dag nå. Mesteparten av aktiviteten er trilleturer på asfalt og så lavterskel som det kan bli, men det gjør ikke noe. Med en kropp som innimellom sover lite og en baby som ikke har skikkelige rutiner så er det enklere for meg å ha fokus på én ting fremfor å skulle forbedre alt på en gang. Jeg har jo veldig lyst til å trene opp styrken i kroppen igjen, og løpeturer er som balsam i sjela, men hverdagen blir så kavete hvis jeg skal finne tid, og jeg orker ikke å skulle følge opp alt for mye greier i barseltiden. 
 

Men 16 dager med hovedsaklig gåturer har båret frukter til slutt: i dag så jeg endelig 76-tallet på vekten! 👌 ikke at det er veiedag helt ennå, men fint å vite at det endelig løsner og går litt nedover. Jeg hadde helt ærlig trodd at mer av vekten min som gravid var vann som ville forsvinne raskere, og at ammingen ville sette i gang en slags «superforbrenning», så helt ærlig så har det vært utfordrende å stå i mentalt. Men nå ser det endelig ut som om jeg har funnet en slags rutine som funker for å gå ned samtidig som jeg spiser nok mat (eller nesten nok, har fortsatt dager der lunsjen blir inntatt stående og mer som en snack, for eksempel en proteinbar, noen daddel-kuler og litt nøtter enn som et faktisk måltid, men det har kommet seg veldig altså 😅). 
 

I dag tok jeg sjansen på å trene litt styrke da baby sovnet godt i senga si etter frokost og jeg visste at jeg ikke hadde masse husarbeid etter et realt skippertak i går. Viste seg å være ren flaks at det gikk, for vi har slitt med søvnen resten av dagen, men mye korte dupper og surving i vogna, men sånn blir det noen dager. 🤷🏼‍♀️ 

Aktivitetsliste mai:

  • 1. mai: gåtur 5km, 50 minutt
  • 2. mai: gåtur 5km, 50 minutt
  • 3. mai: styrke helkropp med manualer, 30 minutt og gåtur 5km på en time

Totalt økter i mars: 4

Totalt økter i april: 22 økter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå fikk jeg et innfall av panikk her. 😅 Det er jo bare to uker til 17. mai, hjelp?? 

Vi har ikke så veldig fancy planer, skal se ett barnetog og grille hos svigers, liksom, men er det en dag i året der verken nylig fødsel eller amming er godkjente unnskyldninger for å ikke pynte seg så er det jo 17. mai. 

Bunaden var stram for 10 kilo siden, så den er det ikke vits i å prøve, i tillegg til at den er veldig lite ammevennlig. Jeg har heldigvis en god samling av litt løstsittende sommerkjoler som tåler noen kilo ekstra, men nå veier jeg over 12 kilo mer enn samme tid i fjor, og vekta er i tillegg ikke jevnt fordelt, men veldig konsentrert rundt mage og bryst. Er nesten redd for å prøve noen av de gamle klærne i frykt for å se ut som en muffins 😂

Hvis ingenting passer så må jeg nesten ut og handle, men hva handler man dersom man håper på minst 10 kilo ned til neste sommer, liksom…? 😅 Tar imot alt av tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på samme sted i fjor, og endte da med en fin sommerkjole. Blå og hvit omslagskjole med noe blomster på. Følte meg faktisk fin! Og godt utringet, så lett å amme i 😅 Jeg syns Bubbleroom har mye fint.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @Amatariel ❤️ Var mange fine kjoler der!! Dessverre tør jeg ikke å bestille på nett med så kort «frist», for jeg er helt i villrede på hva slags størrelse jeg må ha. Fant heldigvis et fint og sommerlig skjørt med regulerbar midje blant gravidklærne mine som jeg kanskje kan bruke hvis jeg finner en topp som passer. Akkurat nå håper jeg på t-skjortevær, for da har jeg litt å velge i som passer :fnise:

Deilig å endelig se en solid nedgang på vekten. Prøver å mentalt forberede meg på at det kan være vanskelig å se nedgangen fra uke til uke, siden både fordøyelse og væskebalanse er litt i ulage på grunn av ammingen. Jeg har den uvanen at jeg ofte går på vekta utenom fredager, og det er mye svinginger for å si det mildt. Men totalt 4,3 kg på under to måneder er en grei nedgang, synes jeg. :) 

I dag er det fredag og sola skinner! ☀️ Litt for kaldt til å kalles sommer, men likevel koselig vær å gå tur i. I går gikk jeg til sammen 7 km (med en pause etter 5 km da vi var på helsestasjonen for time), og det var kjempekoselig. Er veldig takknemmelig for at baby sover godt i vogn (enn så lenge 🤞🏻🤞🏻). 

Dessverre har jeg også fått vondt i det ene kneet 😒 Kjente det ganske plutselig i går morges mens jeg gjorde oss klare til tur, og etter at jeg klarte å slå samme kne i et bordbein (😂) senere på kvelden ble det enda vondere, så nå vet jeg ikke hva som er forslått og hva som muligens er en slags belastningsskade. Jeg tar likevel sjansen på en rolig tur senere i dag, orker ikke helt tanken på å sitte inne, men skal prøve å finne en rute med færrest mulig bakker og prøve å kjenne godt etter underveis.  Håper virkelig at det går over snart!

I morgen skal vi i familiebursdag og jeg er spent på om jeg klarer å nyte i fornuftige porsjoner. Merker at apetitten har økt i takt med melkeproduksjonen. Sikkert ikke dumt, men jeg sliter sånn med å finne metthetsfølelsen når jeg spiser. 🙄 Trøster meg med at jeg kan ta med vogna og trille meg en tur med baby som unnskyldning når jeg trenger en pause. 😉

 

Vektliste:

  • 15. mars (uke 1): 81 kg
  • 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg)
  • 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg)
  • 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg)
  • 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg)
  • 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg)
  • 28. april (uke 7): 77,6 kg (+0,1 kg)
  • 5. mai (uke 8): 76,7 kg (-0,9 kg

Totalt ned siden 15. mars: 4,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner det med nettbestilling... har aldri vært glad i å shoppe klær generelt, og i alle fall ikke fra nett da det alltid er så demotiverende. Passer ikke, ser stygt ut på meg osv. Men jeg har blitt litt bedre! Funnet noen plagg i alle fall som stort sett passer. Og er flink til å returnere. I fjor skulle vi til syden og jeg var jo midt i permisjonen. Da kjøpte jeg faktisk noen klær jeg likte via nettsiden - flere like i forskjellige størrelser - og så returnerte jeg det som ikke passet. Bedre odds på at noe passet i alle fall 😂 Men skjønner det ikker er så aktuelt for deg allerede nå til 17.mai. Da skal man kjenne leveringstiden på butikker godt...

Håper knesmerten din går over raskt! :klem3: Hipp hurra for flott nedgang på vekten da! 😊 Kjempedeilig å entrè helgen med det. Kos deg!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Innom for å oppdatere aktivitetslisten. Den blir jo tullete lang når jeg skriver ned alle de daglige turene. Burde sikkert notere ukentlige kilometer eller noe i stedet (forrige uke passerte jeg 40 🤩💪🏻), men det er noe veldig tilfredsstillende med å logge det her også, i tillegg til at jeg har data fra aktivitetsklokken. 

Knevondt har blitt mye bedre, selv om jeg fortsatt kjenner at det er «noe» der, men det er i alle fall ikke slik at det har blitt verre av å opprettholde turene, tvert imot så kjennes det stivest etter at jeg har sittet i ro, som for eksempel ved intervallamming på kveldene. 

I dag klarte jeg å lure baby til å sove en litt lengre dupp på balkongen, så da fikk jeg til en skikkelig styrkeøkt (30 minutter underkropp). Når det går en uke mellom hver gang så føles hver økt litt som «første økt» fordi jeg er litt ute av det, men i dag merket jeg endelig at balansen og stabiliteten har økt siden fødsel, og mange av øvelsene var merkbart enklere å utføre.

Etter styrke tok jeg en 10-minutters økt som skal styrke kjernemuskulaturen og bekkenbunn etter fødsel. Det er en 28-dagers challenge som visstnok skal gi gode resultater  (den brenner ikke bort magefettet, men skal visst hjelpe magen med å trekke seg mer sammen fordi man får bedre kontakt med musklene). Linker til den her hvis flere vil prøve, da jeg vet at mange her inne har født, enten nylig eller for lenge siden. Jeg tok faktisk før-bilder av magen min også 🙈 Hvis jeg klarer å gjennomføre hver dag i 28 dager og ser resultater så skal jeg poste etter-bildene. 😅😎 Tanken er at man visstnok ser bedre resultater av å gjøre korte økter med fokus på pust og riktig kontakt med muskler enn ved å trene mye og hardere. Jeg skal i alle fall oppdatere dere om jeg merker forskjell.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å få flat mage, akkurat, men håper jeg vil se litt mindre gravid ut og tørre å jogge mer uten å frykte for skvetting underveis 😜

Nå skal jeg spise litt lunsj før det blir en trilletur på vei til barseltreff. Jeg blir egentlig litt stresset av å ha sosiale planer under perm, vet ikke helt hvorfor, kanskje fordi jeg fortsatt ikke har rutiner på baby og at det derfor er lettere å fokusere på kun oss, men tror jeg har godt av å komme litt ut av bobla også. Merker at jeg begynner å savne mer sosial kontakt. 

 

Aktivitetsliste mai:

  • 1. mai: gåtur 5km, 50 minutt
  • 2. mai: gåtur 5km, 50 minutt
  • 3. mai: styrke helkropp med manualer, 30 minutt og gåtur 5km på en time
  • 4. mai: 5km + 3 km turer (til sammen 1 time og 40 min)
  • 5. mai: 7 km gåtur, 1t og 20 min
  • 6. mai: 5km gåtur (55 min)
  • 7. mai: To korte gåturer (2,3 km og 3 km, sakte fordi vi hadde med unger)
  • 8. mai: gåturer 8 + 4 km (til sammen nesten 2,5 timer)

 

Totalt økter i mars: 4

Totalt økter i april: 22 økter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at kneet er bedre! :klem: Og er sykt imponert over treningen din altså, bøyer meg i støvet! Blir veldig spennende å høre om magechallengen om en måneds tid :nikke:

Og barseltreff er så fint! Jeg har vært veldig glad i, og avhengig av, sosial kontakt med andre i samme situasjon. Vi hadde faktisk barseltreff hver uke i fjor vi... savner det nå altså 💔

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Amatariel 🥰 Både turer og trening har vært ganske utfordrende den siste uka da søvnmønsteret på baby har endret seg ganske mye. Fra 2-4 timers dupper på dagen til 40 minutter hvis vi er heldige, i tillegg til vanskeligere innsoving. Har fått til turer hver dag, selv om noen av de har vært litt ambisiøse og endt med gråt på hjemveien 😅 

 

Vektliste:

  • 15. mars (uke 1): 81 kg
  • 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg)
  • 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg)
  • 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg)
  • 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg)
  • 21. april (uke 6): 77,5 kg (-1,2 kg)
  • 28. april (uke 7): 77,6 kg (+0,1 kg)
  • 5. mai (uke 8): 76,7 kg (-0,9 kg
  • 12. mai (uke 9) 76,4 kg (-0,4 kg)

Totalt ned siden 15. mars: 4,6 kg

Veldig fornøyd med dagens vekt 😀 Håper nå at jeg har funnet en balanse som gjør at jeg fortsetter å gå ned i vekt, selv om det går i rykk og napp. 

Hadde vært helt gull å starte fellesferien rundt 70-tallet. Det er nok litt for amibsiøst egentlig, men hadde vært gull å passe i litt flere klær. 

Måtte krype til korset i dag og kjøpe meg en ny «ykkelshorts (altså typen til å løpe/gå i, ikke sånn ekte med pute i rumpa) og en treningsbh med ammeåpning. Vil jo helst ikke investere for mye i nåværende størrelse, men begge deler vil nok bli mye brukt fremover. Shortsen er sort og enkel og kan nok brukes til fritid så vel som trening, og BH-en er også kjekk da jeg trenger litt mer støtte til tur enn det vanlige amme-bher tilbyr. 😅☀️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedgang i rykk og napp er supert! Viktigste er at man ser en nedgang over tid, så tenker det er en veldig sunn og bra måte og gå ned i vekt på. Spesielt for deg som ammer ♥️ Flott resultat på deg i dag. Du er kjempeflink!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...