malifika Skrevet 31. desember 2020 #161 Skrevet 31. desember 2020 Dolce skrev (1 time siden): Jeg kan ærlig talt ikke se problemet med at folk får med seg kjæledyrene sine? Så vidt jeg har lest, er det ikke snakk om egne redningsoperasjon/sele for dyra. Men at folk ikke fikk holde rundt sine dyr på vei opp i helikopterne? Mesteparten av dyrene som er savnet veier langt under 10 kilo.... Det er ikke St. Bernhardshunder, så vidt jeg kan se. Helt enig med deg. Og uansett om det så hadde vært et stor hund så må den helekopter stroppen være laget for å løfte tungt. Det finnes store mennesker. Min hund veier 36 kg og jeg 60. Hvis ikke den stroppen hadde greid å løfte vår 96 kilo så hadde det ikke vært liv laga uansett for meg. 4
AllahBallah Skrevet 31. desember 2020 #162 Skrevet 31. desember 2020 Interessant for de som bryr seg: 10
Camlon Skrevet 31. desember 2020 #163 Skrevet 31. desember 2020 (endret) 8 minutter siden, Sinsiew said: Om du var der, er det ikke sikkert du hadde klart å komme deg vekk uten hjelp. Eller insinuerer du at alle som trengte hjelp for å komme seg ut, er evne eike? De venter på hjelp av en grunn. Om de hadde kommet seg vekk av egen maskin, skal jeg love deg at de hadde gjort det for lenge siden. Nei, men jeg tenkte at de kanskje var redd for å bli tatt av et skred om de gikk utendørs nær skredet. Men miss summers informerte oss at det var bare de som ble tatt av skredet som ble hentet med helikopter. Da er det naturligvis trist å måtte forlate sine dyr, men det er bedre enn å dø selv. Endret 31. desember 2020 av Camlon 2
Populært innlegg moon_child Skrevet 31. desember 2020 Populært innlegg #164 Skrevet 31. desember 2020 Folk har mistet sine hjem og muligens sine nærmeste, og dere krangler om hvilket liv er verdt mer. Det er veldig ufølsomt av dere å ha denne diskusjonen akkurat nå. 54
Butterbeer4 Skrevet 31. desember 2020 #165 Skrevet 31. desember 2020 Vi kan alle skrive under på at dagens hendelser har vært en eneste stor tragedie. Samtidig blir jeg rørt over all omtanken som vises. Donasjoner, støtteerklæringer på nett og frivillige som har meldt seg. I tillegg har et svensk Kriseteam ankommet, og Danmark tilbyr hjelp. Utallige nødetater jobber på spreng, og personell står klare også utenfor Gjerdrum om det skulle være behov for dem. Uansett hvor fælt dette er, er det godt å vite at man ikke står alene. ♥️ Spoiler 8
Sinsiew Skrevet 31. desember 2020 #166 Skrevet 31. desember 2020 Jeg håper så inderlig de siste blir funnet, selv om tiden renner ut. Det må være så jævlig å miste alt man eier. Ja, det er viktigst at alle kom seg ut. Men å miste "hele livet sitt" i eiendeler, klær og minner, må være nitrist. Jeg har familie i område, og heldigvis er ingen berørt selv om en står husløs tilbake. Det er helt "utenkelig" når slikt skjer. Men så lenge vi bygger på ulendt terreng, slik som kvikkleire, må det påberegnes at det kan skje når klimaet endres. Jeg vet jeg bor på et utsatt sted selv, og det kjenner jeg er litt skummelt. Dette er tross alt andre raser som slås opp om på kort tid, selv om det forrige kun var snakk om ved en bussgarasje. Håper etterrasene ikke tar med seg altfor mange hus og kjæledyr som sitter igjen. 3
Sinsiew Skrevet 31. desember 2020 #167 Skrevet 31. desember 2020 Camlon skrev (5 minutter siden): Nei, men jeg tenkte at de kanskje var redd for å bli tatt av et skred om de gikk utendørs nær skredet. Men miss summers informerte oss at det var bare de som ble tatt av skredet som ble hentet med helikopter. Da er det naturligvis trist å måtte forlate sine dyr, men det er bedre enn å dø selv. Ah, da misforsto jeg deg 😊 Ja huff. Jeg liker å tro at jeg hadde fått stappa kattene i en sekk på ryggen, for jeg kan ikke tenke meg noe særlig mer hjerterått enn å ikke få med meg alle "barna" mine. Men i situasjonen, er jeg redd mine menneskebarn er alt som hadde stått i hode på meg om det virkelig hastet med å komme oss ut. 6
miss summers Skrevet 31. desember 2020 #168 Skrevet 31. desember 2020 Camlon skrev (9 minutter siden): Nei, men jeg tenkte at de kanskje var redd for å bli tatt av et skred om de gikk utendørs nær skredet. Men miss summers informerte oss at det var bare de som ble tatt av skredet som ble hentet med helikopter. Da er det naturligvis trist å måtte forlate sine dyr, men det er bedre enn å dø selv. Slik jeg har forstått det har folk blir hentet opp fra selve raset i dag. Da med helikopter. De kan ikke gå ned dit, fordi det er utrygt. Øvrige har selv løpt, gått til kommunehuset der de ble sendt videre. Politiet har banket på dører og ringt på tlf. Og naboer har varslet hverandre i natt. De gikk/løp derfra. Noen rakk å pakke litt. De første som ble berørt av raset er nok de som endte i hullet. 😩😭 4
Kath H. Skrevet 31. desember 2020 #169 Skrevet 31. desember 2020 Trynefaktor skrev (55 minutter siden): Dette er så fryktelig. Det lille barnet det blir delt bilde av. Gråter for Gjerdrum i dag. Hvor blir det delt bilder? 1
sirenas Skrevet 31. desember 2020 #170 Skrevet 31. desember 2020 Kath H. skrev (2 minutter siden): Hvor blir det delt bilder? Facebook
Kath H. Skrevet 31. desember 2020 #171 Skrevet 31. desember 2020 Camlon skrev (27 minutter siden): Om jeg var der, så tviler jeg på at jeg ville ventet til redningsfolkene kommer og henter meg. Jeg ville tatt med meg familien og hunden og kommet meg så langt unna som mulig. Min tanke er at neste hus kunne vært min, så det er bedre å komme seg vekk så fort som mulig. Poenget med et ras i kvikkleire er at du ikke kommer deg unna. 11
I Grosny Skrevet 31. desember 2020 #172 Skrevet 31. desember 2020 Geologiske rapporter og planarbeid som lå i link hos VG: https://sru.gjerdrum.kommune.no//api/utvalg/1/moter/416/behandlinger/5/10 1
Høsta Skrevet 31. desember 2020 #173 Skrevet 31. desember 2020 På NRK har de direktekamera på en del av åstedet. Helikopter og drone sirkulerer og skal angivelig gjøre det hele natten. De håper å få signaler fra enten fra mobil og/eller kroppsvarme. Håper de finner noen! 1
Miss-Grey Skrevet 31. desember 2020 #174 Skrevet 31. desember 2020 I Grosny skrev (16 minutter siden): Et problem er at en byråkrat ser at et prosjekt ikke oppfyller alle krav og bremser det, men så blir det sendt til politisk behandling og banket igjennom allikevel. Ja, dette kjenner jeg meget godt til. Og nettopp derfor er det prematurt å legge skylden på byråkratiet. Vi vet ikke hvilke vurderinger som har ligget til grunn her, så det er for tidlig å fordele skyld. Men jeg kjenner godt til den dynamikken mellom byråkrati og politikere som du beskriver i innlegget ditt. Og derfor synes jeg at det er ekstra leit at enkelte skylder på «byråkrater» mens redningsaksjonen fortsatt pågår og alt er uvisst. 11
clyde Skrevet 31. desember 2020 #175 Skrevet 31. desember 2020 Valeera skrev (1 time siden): Hvorfor fokuserer alle på dyrene?! JA det er forferdelig, men det er BARN som er savnet!!! Da havner chihuahuan ganske langt ned på prioriterslisten Jeg tror nok at alle her synes det er jævlig at det er barn blant de savnede. Jeg synes det er fint at frivillige ser etter bortkomne dyr og at alle andre styrker blir brukt til å finne de savnede menneskene, spesielt barna. Det går an å ha flere tanker i hodet på en gang her. 19
I Grosny Skrevet 31. desember 2020 #176 Skrevet 31. desember 2020 (endret) I Grosny skrev (16 minutter siden): Geologiske rapporter og planarbeid som lå i link hos VG: https://sru.gjerdrum.kommune.no//api/utvalg/1/moter/416/behandlinger/5/10 Dette forsto jeg ikke helt, men lurer på om det er tiltaket som skal ha stabilisert nok til at det ble trygt nok til utbygging: "7.3 Tiltak - terrengplanering Fjelstadbekken De planlagte veianleggene i Fjelstadbekkdalen vil ventelig innebære oppfylling på gjennomsnittlig 2-3 m. Dette vil ha en positiveffekt på sikkerheten mot skred for arealene øst for Fjelstadbekken. Effekten vil imidlertid ikke være tilstrekkelig til at kravet i PBL tilfredsstilles. For å tilfredsstille kravet i PBL må gjennomsnittlig mektighet av oppfyllingen, i følge ROS-analysen, økes til 3-4 m, samt at oppfyllingen må forlenges noe i forhold til hva som er nødvendig for veibyggingen, se tegning 05. I de fleste tilfeller vil det være økonomisk gunstigst å utføre supplerende grunnundersøkelser! stabilitetsanalyser før type og omfang av sikringstiltak bestemmes. Det ligger her godt til rette for å gjennomføre tiltak direkte, under forutsetning av at tiltakene utføres som en del av det planlagte veianlegget. Tiltakene vil kun representere en mindre utvidelse av de planlagt utførte arbeidene. Tilleggskostnadene på grunn av tiltakene bør således kunne bli moderate. På tegning 05 er det angitt områder hvor det stabilitetsmessig vil være gunstig å anlegge massetak. Enkle stabilitetsanalyser, basert på eksisterende data, anbefales for kontroll." Den oppfyllingen i forbindelse med veianlegget, skulle den være bare 3-4 meter dyp? Jordmassenes/kvikkleiereblandingas dybde i området er vel 30 meter eller noe sånn. Eller er det en oppfylling som går helt ned til grunnfjellet? Endret 31. desember 2020 av I Grosny 1
Gjest In absentia Skrevet 31. desember 2020 #177 Skrevet 31. desember 2020 Dere som bruker tiden på å bekymre dere for hundene mens 10 mennesker er savnet burde virkelig skamme dere!
Visdomstannaverker Skrevet 31. desember 2020 #178 Skrevet 31. desember 2020 2ro skrev (3 timer siden): Trøsten må være at de helt sikkert var evakuert. Det er en mager trøst, men de er heldigere enn de som venter på livstegn fra sine kjære. 💔 Det er så hjerteskjærende. Jo flere hus som raser, jo vanskeligere er det å finne de 10 savnede. Blir mer ras over de😭 3
Vinterjenta Skrevet 31. desember 2020 #179 Skrevet 31. desember 2020 clyde skrev (21 minutter siden): Jeg tror nok at alle her synes det er jævlig at det er barn blant de savnede. Jeg synes det er fint at frivillige ser etter bortkomne dyr og at alle andre styrker blir brukt til å finne de savnede menneskene, spesielt barna. Det går an å ha flere tanker i hodet på en gang her. Takk. Endelig et fornuftig innlegg. 8
Rant Skrevet 31. desember 2020 #180 Skrevet 31. desember 2020 Visdomstannaverker skrev (6 minutter siden): Jo flere hus som raser, jo vanskeligere er det å finne de 10 savnede. Blir mer ras over de😭 Det er grusomt!! Tenker sånn på dem - og på de pårørende. Håper de fleste blir funnet i løpet av natten og morgendagen, slik at de pårørende slipper å gruble og stresse. 😣 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå