Gå til innhold

Svigermor "angrep" datteren vår på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første; et offer for vold har ALDRI skyld i handlingen, uansett hvor fremprovosert den må ha vært. 
For det andre; det ts beskriver i innlegget sitt, er normal bråk fra barn. Kommer kanskje som et sjokk på deg, men barn både skal og bør synes og høres. Å stoppe de når det blir for høylydt er helt greit og noe de fleste bør gjøre - men man reiser ikke hjem til noen som har barn og forventer at det skal være ro og stillhet. Spesielt ikke på en dag som julaften hvor barn er gira og oppspilte fra før. 
 

Anonymkode: ae40b...7f1

Normalt for hvem? Jeg unnskylder ingen her, men normalt bråk kan defineres ulikt. Vi har verdens snilleste besteforeldre , men vi tar hensyn til lydnivå og tolererer ikke altfor høyt lydnivå. Ungene har å oppfører seg, juleaften eller ei. 

Anonymkode: 4a2d9...2a4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kan du svare på hvorfor dere ikke tok mer hensyn til bestemor når hun gjentatte ganger sa at ting ble for mye for henne? Hvorfor prøvde dere ikke få kontroll på barna? Få roet dem ned? Du kan ikke skylde på at i julen så får barn være apekatter døgnet rundt. Dette er ansvarsfraskrivelse. Dere pushet bestemoren til et bristepunkt, mens dere satt og så på. 

Anonymkode: 11185...783

Nå må du seriøst gi deg. Bestemoren fikk tilbud om å gå på loftstua hvis leken ble for mye for henne. Julaften er for barna.

Anonymkode: ffc30...228

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bestemoren har en forhistorie med pillemisbruk og har ved enkelte anledninger vært voldelig i min manns oppvekst. Det er riktig nok snakk om 15 år siden sist hun misbrukte piller eller tydde til vold. Jeg har på mine 10 år i familien ikke sett antydning til en slik adferd hos henne.

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Men hvem snakket dere med hos politiet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke på noe tidspunkt fremstått stresset, hysteriske eller redde ovenfor barnet vårt i denne situasjonen, utover at vi selvsagt reagerte raskt men rasjonelt og rolig da hun blødde kraftig fra hode, var omtåket og kvalm. 
Bestemoren ble tatt ut av huset av andre gjester som var tilstede, noe som foregikk relativt ok fordi  Bestemoren sa at hun ville hjem og sa at hun ikke ville være tilstede i dette "galehuset" ett minutt lenger. 

-TS
 

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (1 time siden):

Ikke greit. Men det var da voldsomt da... Tror dere trenger mer hjelp og støtte enn dattera deres. Blir feil å sette hele hjelpeapparatet i alle ledd i gang for å hjelpe en psykisk syk dame. Er ikke meningen å bagatellisere vold, men det går vel ann å roe det litt ned..?

Dette. Skulle tro BV har mer enn nok av andre ting å ta seg av. TS, det er jo ikke noe å gjøre. Dere skal bare leve livet som normalt videre, så ikke dette blir en større greie enn det trenger å være. Snakk med jenta hvis hun ønsker å snakke, men ikke gnag på dette i det uendelige, det gavner ikke barnet.

 

Rhodiola skrev (1 time siden):

Vær forsiktig med å legge opp til ett liv hvor hun lærer å kompensere psykiske smerter ved å stoppe opp livet å unngå det hun ser på som ukomfortabelt.

Veldig viktig!!

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var vel en ubetenksomt og slitent øyeblikk hos farmor som endte med et uhell?

Veldig uheldig, men syns dette ble blåst ut av dimensjoner. Hva skal de tre barna vi leste om i media 1.juledag (som selv måtte ringe polititet pga familievold) få slags behandling, om din datter skal ha traumeteam og psykiater. 
 

hva med å forklare at voksne ikke har lov til å gjøre slikt, uhell skjer og at ting blir bra. Bryte kontakt og besøksforbud om dama fra før av er ei ok dame syns jeg er et større tap for din datter. Miste sin farmor fordi hun var stresset, sliten og kanskje noe gammeldags i barneoppdragelsen. Jeg forsvarer henne ikke, men syns dette var mye drama. God trøst, samtaler og regulerte voksen er det jenta deres tenger. 

Anonymkode: a52d2...810

 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Til TS: Ring ordføreren i kommunen din og få de til å sette krisestab så fort som mulig. Dere trenger et tverrfaglig spesialistteam som må følge familien din tett fremover. Du burde gå til fastlegen og kreve langtidssykemelding på generelt grunnlag. Som noen har nevnt over; tving svingermor til å flytte ut av kommunen så dere får ro frem til rettssaken og hennes soning i fengsel. 
 

Det er også viktig for alle involverte å gjennomføre en emosjonell debriefing der en rekonstruerer hendelsesforløpet. Lykke til videre i denne tunge tiden. 

Anonymkode: 2f351...17e

Helt enig. Synes dette er helt vanvittig overdrevet.

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min far reagerte som ts når en nabo tok tak i meg når jeg var 7. Anmeldelse og full drama. Var veldig slitsomt for meg å forholde meg til selvom det hele pågikk i bakgrunnen uten at jeg skulle få det med meg. Men barn plukker opp energier hos voksne og forstår ofte mer enn vi tror. 

Endte med at jeg ble livredd for å komme borti andre for da kunne de slå seg og ville bli hentet av politiet og full baluba. 

Anonymkode: 1c489...34c

Nettopp. Barn er flinke til å se fremover, vi må hjelpe de med det. Å henge seg opp i en traumatisk hendelse i fortiden vil ikke være til hjelp.

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bestemoren gjorde det bevisst. 
Vi fikk en telefon av henne i dag hvor hun ikke på noe måte beklaget seg men presiserte at hun håpet barnet hadde lært. 
Jeg spurte om hun viste hvor hardt hun dyttet jenta vår og om det var bevist at hun skulle treffe bordet? Svigermor svarer da ja på begge spørsmål. 

Anonymkode: 9dbc6...abc

Da er den gamle kjerringa blitt mentalt syk. Dere må finne ut hvordan. Demens, altzeimers...

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fleste kommuner har virkelig ikke ressurser til å sette opp et helt kriseteam for dette.

Ts: skjønner selvsagt at dette er en kjempevond situasjon, men av og til blir det sånn at man nesten kan "retraumatisere" et barn om man prater for mye om noe. 

Anonymkode: 749a3...525

Nettopp. Og derfor er det også feil at de instansene skal bruke sine begrensede ressurser på dette. Jenta som slo hodet har et godt og trygt hjem, det er det ikke alle barn som har og de burde prioriteres!!

 

Zwish skrev (5 minutter siden):

Det er noe av det sykeste jeg har lest- og da mener jeg din reaksjon, håndtering og overdramatisering i etterkant av situasjonen. Vil tenke det gjør mer skade enn ddn gale svigermora. 

Enig!

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må nok en gang presisere at jenta vår ikke får med seg noe som helst av disse instansene vi snakker med omkring dette. 
Her hjemme trygger vi henne alt vi kan, har lagt planer for en rolig og positiv feiring innenfor hennes forutsetninger og helse i morgen og snakker med henne om at bestemor er syk i tankene sine og at det hverken var julen eller storesøster sin feil det som skjedde. 
Storesøster presiserer igjen og igjen at hun ikke vil ha bestemor her før bestemor er "frisk i tankene" noe vi har lovet henne å imøtekomme. 
Politiet anbefaler som sagt midlertidig besøksforbud og ser situasjonen som svært alvorlig, også med tanke på at bestemoren ikke angrer seg og også svar ja på at hun viste at hun både dyttet hardt og med formål om at storesøster skulle treffe bordet. 

Innstansene som ble direkte involvert var barnelege og Barnevern da vi fikk snakke med ei som var på vakt før hjemreise, deretter dialog med politiet. 
De eneste ressurspersonene storesøster har opplevd å forholde seg til er barnelege og øvrig sykehuspersonell. 

Det er jeg som mor som har søkt veiledning hos både BV og også spurt om dialog med psykiatrisk team fordi jeg vil sikre meg på alle måter at jenta vår kommer gjennom dette på en så god måte som mulig i tillegg til at jeg vil tilegne meg all informasjon jeg bare kan for å møte eventuelle reaksjoner her hjemme så godt som mulig. 

Det jeg gjør gjør jeg av kjærlighet til barnet vårt, det er på ingen måte for å bidra til traumatisering. At enkelte her kan påstå noe slik er for meg helt sjokkerende. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Ok. Da har du fått vite det du trenger. Ikke henvend deg noe mer enn du trenger, disse instansene har nok av seriøse saker å drive med.

Anonymkode: 17e4a...5be

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå må du seriøst gi deg. Bestemoren fikk tilbud om å gå på loftstua hvis leken ble for mye for henne. Julaften er for barna.

Anonymkode: ffc30...228

Juleaften er ikke bare for barna!!!

Anonymkode: 9e655...03c

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tenker på alle de barna i jula som reelt opplever traumer og vold i familiær sammenhenger, synes jeg det er svært upassende at denne trolle-tråden ikke stoppes.

Anonymkode: 83ae1...39b

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rabrabara skrev (1 minutt siden):

Men hvem snakket dere med hos politiet? 

Barnelege og Barnevernsvakt kontaktet politiet på vakt, jeg ønsker ikke å utdype fylke eller navn på politistasjonen. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har heller ikke på noe tidspunkt fremstått stresset, hysteriske eller redde ovenfor barnet vårt i denne situasjonen, utover at vi selvsagt reagerte raskt men rasjonelt og rolig da hun blødde kraftig fra hode, var omtåket og kvalm. 
Bestemoren ble tatt ut av huset av andre gjester som var tilstede, noe som foregikk relativt ok fordi  Bestemoren sa at hun ville hjem og sa at hun ikke ville være tilstede i dette "galehuset" ett minutt lenger. 

-TS
 

Anonymkode: b63fb...423

Du tror barn er dummere enn de er. Din datter har fått med seg hvor ekstremt mye rabalder denne hendelsen har satt i gang!

På tide å legge dette bak seg hvis ikke dere vil at dette traumet skal sette seg som en stor verkebyll i ungen.

Anonymkode: 17e4a...5be

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bestemoren har en forhistorie med pillemisbruk og har ved enkelte anledninger vært voldelig i min manns oppvekst. Det er riktig nok snakk om 15 år siden sist hun misbrukte piller eller tydde til vold. Jeg har på mine 10 år i familien ikke sett antydning til en slik adferd hos henne.

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Da har dere funnet ut hvor grensene hennes ovenfor barnebarna går.. i det minste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå må du seriøst gi deg. Bestemoren fikk tilbud om å gå på loftstua hvis leken ble for mye for henne. Julaften er for barna.

Anonymkode: ffc30...228

Absolutt ikke. Julen er for hele familien! Barn, foreldre, single, besteforeldre og alle andre! 

Barn bør virkelig kunne holdes i tøylene på julaften også. Det har med oppdragelse å gjøre. Det skal ikke være fritt frem selv om det er jul. Det er faktisk ikke greit at barna eskalerer med slik atferd fordi det er jul. Barn kan også læres å være rolig i julen, men det er vel kanskje ikke så viktig for dere? 

Anonymkode: 11185...783

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnelege og Barnevernsvakt kontaktet politiet på vakt, jeg ønsker ikke å utdype fylke eller navn på politistasjonen. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Det er ikke det jeg mener du skal. Men det er prosesser på dette og de kjenner jeg godt. Hva skjer videre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må da være en trolletråd?

Anonymkode: fff3f...73a

Enig. Mye som lukter av denne historien. At barnevernet rykker ut i selveste jula på noe som ikke er akutt er lite sannsynlig. 

Anonymkode: ea944...13d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig så er vel det vanlige at helsepersonell kontakter barnevernet på bakgrunn av mulig vold i hjemmet, ikke som en service tjeneste til bekymrede foreldre. 

Med en slik historie ville jeg varslet barnevernet så de selv fikk avgjøre hva som hadde skjedd. Noe i historien skurrer. 

Anonymkode: 1c489...34c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere håndterte galskapen bra, omstendighetene tatt i betraktning. Støtter dog tanken om å finne fram julepynten igjen, og å leve som normalt så fort som mulig. Jeg ville ha snakket med datteren min om at det bestemor gjorde var feil og ulovelig, og understreket at datteren ikke gjorde galt! 

Deretter ville jeg ha tatt en ny prat med bestemor. Dersom hun faktisk gjorde dette bevisst, og slett ikke angrer, er saken grei; hun er ute av livene deres.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
rabrabara skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det jeg mener du skal. Men det er prosesser på dette og de kjenner jeg godt. Hva skjer videre? 

Barnevernsvakta blir oftest kontaktet av politiet. Ikke omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt ikke. Julen er for hele familien! Barn, foreldre, single, besteforeldre og alle andre! 

Barn bør virkelig kunne holdes i tøylene på julaften også. Det har med oppdragelse å gjøre. Det skal ikke være fritt frem selv om det er jul. Det er faktisk ikke greit at barna eskalerer med slik atferd fordi det er jul. Barn kan også læres å være rolig i julen, men det er vel kanskje ikke så viktig for dere? 

Anonymkode: 11185...783

Det bestemmer ikke du i mitt hus med mitt barn. Ei heller TS' svigermor i TS' (og mannens) hus. Takler du ikke lydnivået jeg er komfortabel med fra mitt barn i mitt barns hjem, er du hjertelig velkommen til å dra.

Anonymkode: 111f5...6ab

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er ikke beskjeden vi fikk av lege på legevakten da datteren vår fikk kraftig hjernerystelse. Hun skulle være forsiktig med å få opp pulsen, altså ikke trene, løpe osv, ellers kunne hun gjøre alt i sitt tempo. 

Anonymkode: 04821...37e

Venninnen min sitt barn som fikk hjernerystelse skulle holde seg i ro i flere dager. Når jeg selv ble innlagt på sykehus med kraftig hjernerystelse måtte jeg holde meg i ro i over en uke etter jeg kom hjem. 

Det endrer uansett ikke at denne tråden bare er trolling. TS overdriver og tilpasser hele tiden historien etter svarene hun/han får. Ganske lik stil som valpetråden, vold mot små barn og hunder er en suksessoppskrift for juletrolling tydeligvis.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Normalt for hvem? Jeg unnskylder ingen her, men normalt bråk kan defineres ulikt. Vi har verdens snilleste besteforeldre , men vi tar hensyn til lydnivå og tolererer ikke altfor høyt lydnivå. Ungene har å oppfører seg, juleaften eller ei. 

Anonymkode: 4a2d9...2a4

Ut i fra innlegget høres det ut som for meg som at det var barnelatter, kombinert med litt høye lyder innimellom. TS skriver jo selv at det stort sett var innestemme i bruk... Jeg vil også tro de løp rundt og hoppet og spratt litt. I sitt eget hjem synes jeg slike ting skal være lov. Det er ikke dårlig oppførsel, julaften eller ei. Bestemoren fikk dessuten tilbudet om å ta i bruk loftstuen, hvis hun trengte litt ro rundt seg. Det valgte hun å ikke gjøre. 

Anonymkode: ae40b...7f1

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dersom bestemor dyttet barnet med vilje så er det selvsagt ikke greit, men det er da vel mye å stenge henne ute fra livene deres for alltid for. Dere lovte barnet at bestemor aldri skulle komme til dere mer? Hvorfor snakket ikke dere med bestemor for å finne ut av dette? Vet dere at det var med vilje? Kanskje bestemor hadde litt kort lunte både pga. bråket og andre ting som kanskje skjer i livet hennes? Holder hun på å bli syk? 

Jeg håper virkelig at dette er en trolletråd fordi det hjelpeapparatet dere har satt i gang er rimelig spesielt.

Anonymkode: dffb7...71f

Selvsagt er det ikke for mye å stenge  bestemor ute av livet for alltid! Uansett bråk, om man er sliten etc. så er det ALDRI OK å agere med vold, og iallefall ikke mot et barn. Da får man trekke seg tilbake eller reise hjem.

Barnet har blitt offer for vold, og denne skal slippe å møte denne personen igjen. Det er offeret det er synd på, ikke den som utøver volden.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...