Gå til innhold

Svigermor "angrep" datteren vår på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg undres over hvorfor du føler du trenger å "lufte" denne påståtte hendelsen etter å allerede ha snakket med vakthavende lege, politi, barnevern og miljøarbeider.

Anonymkode: 31ef8...d33

Jeg har nok hatt ett behov for å lufte tanker og følelser da jeg ikke har snakket med noen andre enn mannen og øvrig helsepersonell omkring dette. 
Vi bor i en liten bygd og jeg ønsker ikke å henge ut bestemoren til ungene, spesielt ikke dersom hun nå skulle vise seg å være psykisk syk. 
Ryktene går fort her og vi har blitt enige om å holde dette for oss selv inntil videre. 
Dette er imidlertid noe som opptar tankene mine noe voldsomt og jeg har også ekstremt vondt av mannen min oppi det hele. 
Jeg ønsker å være her for han og la han lufte tanker og følelser til meg, da kjenner jeg at jeg trenger å "blåse ut" litt til noen jeg også.... 
Nå ble det altså her på KG jeg valgte å gjøre det... 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

vi har ønsket besøksforbud da vi ble anbefalt å gjøre dette på bakgrunn av at vi ikke vet hvorfor svigermor reagerte så voldsomt og voldelig som hun gjorde. Med tanke på tidligere historikk med henne og at vi da som sagt ikke vet om det ligger fysisk eller psykisk sykdom bak dette så er det også en fare for at hun vil gjenta samme adferd. Spesielt siden hun hverken beklager eller er lei seg for det som skjedde men presiserer at barnet "kanskje lærte" og trengte harde rammer i oppdragelsen sin. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Ja. Men er det fare for at hun oppsøker dere slik at noe slikt kan skje igjen? Er der ikke naturlig at dere tar en "pause". Og hvis det plutselig er så naturlig med et besøksforbud, hvorfor var dere ikke mer på vakt rundt svigermor før hendelsen? Det virker jo som det her kom helt ut av det blå. 

Anonymkode: a78c1...f74

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye som skurrer, ikke minst lurer jeg på hvorfor barnet måtte sy sting i panna, nå bestemor dyttet henne fra seg og mot bordet. Slengte bestemor henne i et bor bak stolen hun satt på, eller kom barnet hoppende fra siden? 

Anonymkode: 56e9c...835

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye misforståelser her. Å ta tak i et traume og involvere hjelpeapparatet for å bearbeide hendelsen bidrar IKKE til traumatisering. Det bidrar til at ungen føler seg hørt, sett, anerkjent og tatt på alvor. Å IKKE gjøre noe, derimot, er det som skaper traumer og en følelse av å ikke være verdt å beskytte. TS, dere gjør helt rett. Kan ikke få sagt det nok ganger. Dere er fantastiske.

 

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (4 minutter siden):

Du gjør en fantastisk jobb. Tar av meg hatten for deg! Virkelig. Barnet kommer seg gjennom dette når dere skaffer hjelp og er så handlekraftige som dere er. Det viktigste er alltid hva som skjer etter et traume, og traumet blir mye større om det ikke blir tatt tak i. Her gjør dere alt rett. Dere tar tak i det slik at det ikke skal feste seg. Det er bedre å ta tak i det med én gang enn å vente til det utvikler seg til kronisk traumatisering. 
 

Tusen takk for en så god og reflektert forståelse fra deg! Jeg setter stor pris på det og sitter i lettere sjokk over fremstillingen hos enkelte her som både forsvarer vold mot barn og ilegger meg særdeles grufulle egenskaper. Alt fra påståelse om trolling om noe så alvorlig til at jeg bidrar med traumatisering av eget barn..... Jeg blir ordløs. 

-TS 

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for så gode ord, det varmer. 
Jeg sitter i lettere sjokk over at veldig mange her forsvarer vold mot barn 😮 Jeg tror nesten ikke mine egne øyne når jeg leser. Er det normalt å godta slik??
Det er i min verden nemlig HELT uakseptabelt. 

De andre i selskapet er fremdeles i sjokk og har vært her i dag med nybakte rundstykker, suppe og en stor kurv med frukt,nøtter og diverse godis til oss og barna.... 
De ble igjen å ryddet opp når vi måtte haste til sykehuset.... Helt fantastiske mennesker som ikke vet hva godt de skal få gjort. 
De har alle sagt ja til å gi vitneuttalelse til politiet og flere av de ønsker også å anmelde hendelsen. Slik jeg har forstått skal det ikke være nødvendig at de gjør det, siden anmeldelse allerede ligger inne, men det vil være sentralt med deres tilbakemeldinger om hva de så og opplevde i ett avhør. 

Mannen er sjokkert, lei seg og sint. Mest av alt har han ekstremt vondt av jenta vår :(

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Tror mye av motstanden du møter her bunner i den EKSTREMT dårlige avgjørelsen deres med å pakke bort jula så for dere var hjemme fra sykehuset. Hvis man er i stand til å ta så dumme avgjørelser så blir det til at man stiller spørsmålstegnet ved andre valg dere tar\har tatt også. 
Hvorfor i helvete skulle jula bort med en gang?? For å straffe minstemann litt ekstra også? Virkelig underbygge at jula er farlig og skyld i at dette skjedde? 
Vet at du har skrevet at jula skal fram igjen, men makan til dårlig dømmekraft! Er det mulig!?

Anonymkode: 80467...75a

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde du møtt svigermors følelser for støyterskel så hadde dette ikke skjedd. Det er noe med å se hverandres behov i sosiale lag. 

Anonymkode: f9042...2fb

Så alle skal danse etter svigermors pipe og barn ses, men ikke høres? Høres it som du hører hjemme på 1800-tallet.

Ts, kan dette være begynnende senilitet? Synes dere gjorde mye bra, med å sende svigermor hjem og dra på legevakten, men at det ble HELT feil å rydde bort julen - da bekreftet dere overfor barnet at det var julen sin feil. Seriøst, dere bidrar til å skape et traume med å ikke takle det som voksne folk; svigermor er blitt syk og må gå hjelp av andre enn oss, ferdig med det, nå feirer vi jul. 

Anonymkode: 9189c...f3a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja og det var vel bv.vakta som kontaktet politiet? Samme bv.vakta som hadde en miljøterapeut parat på juleaften😏

Anonymkode: ea944...13d

Ja, det var nok sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Men er det fare for at hun oppsøker dere slik at noe slikt kan skje igjen? Er der ikke naturlig at dere tar en "pause". Og hvis det plutselig er så naturlig med et besøksforbud, hvorfor var dere ikke mer på vakt rundt svigermor før hendelsen? Det virker jo som det her kom helt ut av det blå. 

Anonymkode: a78c1...f74

Dette kom ut av det blå, det var derfor ingen grunn til at vi skulle være på vakt. 
Utfordringene hun har hatt tidligere er langt tilbake i tid og hun har ikke ved noe anledning vist noe i nærheten av slik adferd de 10 årene jeg har kjent henne. 

Med tanke på at hun har utvist voldelig adferd tidligere, ikke viser noe tegn til anger, syns det hele var velfortjent (altså at barnet fortjente en alvorlig hodetraume) så ble vi anbefalt å søke om besøksforbud inntil situasjonen er avklart da det potensielt sett kan være fare for helsen til barna og eventuelt oss. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg forstår behovet for å lufte hodet her... Jeg har selv gjort det når jeg var i en livskrise, og angrer i dag. Det er mange stygge mennesker på internett. Prøv å sil så godt du kan. De som forsvarer barn er ikke trygge eller troll. Du vet selv hva som er sannheten. 

Mine barn har sydd mer enn en gang i hodet (men ingen hjernerystelse), det er en del av å være barn... Men å bli utsatt for vold (for det er ikke et uhell ut fra reaksjonen) er ikke en del av å være barn. Det er heller aldri barnet sin feil. ALDRI!

Anonymkode: 32cd0...619

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kom ut av det blå, det var derfor ingen grunn til at vi skulle være på vakt. 
Utfordringene hun har hatt tidligere er langt tilbake i tid og hun har ikke ved noe anledning vist noe i nærheten av slik adferd de 10 årene jeg har kjent henne. 

Med tanke på at hun har utvist voldelig adferd tidligere, ikke viser noe tegn til anger, syns det hele var velfortjent (altså at barnet fortjente en alvorlig hodetraume) så ble vi anbefalt å søke om besøksforbud inntil situasjonen er avklart da det potensielt sett kan være fare for helsen til barna og eventuelt oss. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Fordi hun sannsynligvis kommer til å oppsøke dere snarlig  etter dette? 

Anonymkode: a78c1...f74

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rabrabara skrev (2 minutter siden):

Ja, det var nok sånn

det er somsagt en venn av familien som jobber i BV som tilbudte seg å komme innom oss ved hjemkomst da jeg ringte henne for å konferere med henne i situasjonen som hadde oppstått.  Mulig det ikke kom tydelig frem men dette gjorde hun altså av fri vilje. 
Vakt i BV var barnelege i telefondialog med under innleggelse fordi vi og barnelege ønsket en dialog omkring hvordan vi på best mulig måte kunne trygge barnet etter dette og hva som var anbefalt å gjøre videre mtp anmeldelse etc. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nok hatt ett behov for å lufte tanker og følelser da jeg ikke har snakket med noen andre enn mannen og øvrig helsepersonell omkring dette. 
Vi bor i en liten bygd og jeg ønsker ikke å henge ut bestemoren til ungene, spesielt ikke dersom hun nå skulle vise seg å være psykisk syk. 
Ryktene går fort her og vi har blitt enige om å holde dette for oss selv inntil videre. 
Dette er imidlertid noe som opptar tankene mine noe voldsomt og jeg har også ekstremt vondt av mannen min oppi det hele. 
Jeg ønsker å være her for han og la han lufte tanker og følelser til meg, da kjenner jeg at jeg trenger å "blåse ut" litt til noen jeg også.... 
Nå ble det altså her på KG jeg valgte å gjøre det... 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Nå ble jeg skikkelig nysgjerrig. Hvor i landet er dette stedet med så stor tilgang på ressurser og hjelpeinstanser i ei lita bygd? 
 

Dersom noe slikt hadde skjedd i bygdene jeg har bodd i, ville barnet blitt sydd på legevakten ( som i en av bygdene ville vært på et sykehus i en annen kommune)  og så sendt hjem og bedt om å ta det med ro. Politiet i kommunen, ville ikke vært på vakt, men jeg måtte ha snakket med vakthavende politi en times kjøring unna,som ville ha notert seg hendelsen og bedt meg levere en anmeldelse når de hadde åpent. ( Aner ikke hvordan slikt gjøres nå for tiden, mulig det er mulig å levere rent digitalt) 
 

Legen ville kanskje anbefalt å snakke med barnevernet eller helsesykepleier om foreldrene hadde spørsmål, men det ville ikke vært noe slikt tilgjengelig midt i jula. 

Anonymkode: 56e9c...835

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hvilket grunnlag i lov om rettergangsmåten i straffesaker, søker dere om besøksforbudet? 

Anonymkode: a78c1...f74

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for så stort engasjement på kort tid! Jeg ser selv nå at det blir feil å rydde bort julen... jeg og mannen er enig om at vi i morgen skal pynte igjen sammen hvor lillebror og storesøster bestemmer hvor pynten skal stå. Jeg tenker vi spiller litt julemusikk som de liker å fokuserer på ufarliggjøring og positiv opplevelse. Vi skal ogsp åpne pakker i morgen da dette naturlug nok ikke ble gjort på julaften 

Lillebror og storesøster ønsket pølser i brød i morgen til julemat så vi tenker å lage til det mens de er "pyntesjefer" etterfulgt av gaveåpning. Alt må selvsagt foregå rolig og med pauser med tanke på storesøster som har hjernerystelse og ikke skal presse seg. 

Jeg vurderer å ringe legekontoret der svigermor har fastlege for å ytre en bekymring, dette er jo overhode ikke en frisk handling. 

Til de som tror jeg troller: jeg skulle VIRKELIG ønske at dette bare var ett mareritt,men det er det desverre ikke. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Altså, dere høres helt hysteriske ut. Enig i at det svigermor gjorde var feil, og at hun fortjener kjeft for det, men barnevern, psykolog, eventuelt fri fra skolen og politi? Går dere i gang med alt dette kan jeg love deg én ting; det er ikke svigermor barnevernet vil granske.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har nok hatt ett behov for å lufte tanker og følelser da jeg ikke har snakket med noen andre enn mannen og øvrig helsepersonell omkring dette. 
Vi bor i en liten bygd og jeg ønsker ikke å henge ut bestemoren til ungene, spesielt ikke dersom hun nå skulle vise seg å være psykisk syk. 
Ryktene går fort her og vi har blitt enige om å holde dette for oss selv inntil videre. 
Dette er imidlertid noe som opptar tankene mine noe voldsomt og jeg har også ekstremt vondt av mannen min oppi det hele. 
Jeg ønsker å være her for han og la han lufte tanker og følelser til meg, da kjenner jeg at jeg trenger å "blåse ut" litt til noen jeg også.... 
Nå ble det altså her på KG jeg valgte å gjøre det... 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Så nå tenker du plutselig på mannen din? De første 10 sidene av denne tråden var nemlig bare stakkars meg og datteren min. Jeg har også vondt av minstemann, vær så snill husk på han og.

Om dette er en liten bygd har jo allerede svært mange mennesker fått kjennskap til dette gjennom deg selv. En ting er at noen av instansene du nevner har taushetsplikt, noe annet hvor godt dette blir overholdt mellom dem og deres nærmeste. 

Anonymkode: 7023e...adc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ts, dessverre er det alt for mange som legitimerer vold her inne. Anbefaler deg å forlate tråden og ta deg av familien din nå. 
 

Til dere som mener TS overdriver, håper dere ikke har barn selv. Dere er vell av den sorten at «men, hun/han sa sånn...» eller gjorde sånn eller sånn, så hun/han fortjente å bli slått til blods. Ja, jeg referere til voldelige forhold her også. Ved ingen omstendighet er vold ok, finnes ingen unnskyldninger i hele verden. Når det gjelder BARN så er de høylytte noen ganger og takler dere ikke det, så vet dere for faan hvor døren er. Og..vær grei mot verden å ikke få barn selv...Vær så snill

Anonymkode: a2ba2...387

Det er stor forskjell på å si til barn at de ikke skal bråke så mye og å slå dem. At vi foreldre setter grenser for barna våre, betyr jo ikke at vi slår dem.

Det får nå være måte på også 🙄

Anonymkode: 3725d...428

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det er somsagt en venn av familien som jobber i BV som tilbudte seg å komme innom oss ved hjemkomst da jeg ringte henne for å konferere med henne i situasjonen som hadde oppstått.  Mulig det ikke kom tydelig frem men dette gjorde hun altså av fri vilje.
Vakt i BV var barnelege i telefondialog med under innleggelse fordi vi og barnelege ønsket en dialog omkring hvordan vi på best mulig måte kunne trygge barnet etter dette og hva som var anbefalt å gjøre videre mtp anmeldelse etc. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

I HI skriver du «Jeg snakket også med barnevernet i dag som sendte ut en miljøterapaut på vakt for å bistå oss litt i dialogen og frykten til jenta vår når vi kom hjem...». Men her skriver du altså at du tok direkte kontakt med en venn av familien som jobber i bv og som kom til dere av EGET initiativ. HMMMMM......

Anonymkode: ea944...13d

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt utilgivelig det svigermoren din gjorde, men... i alle dager. Traumeteam? Psykiater og miljøterapeut? Rydde bort jula?! 

Dere må selvsagt gi dette konsekvenser i form av samvær en stund, men jeg syns dere gjør én fjær til fem høns. Følelsene hennes skal bli tatt på alvor og hun må vite at det bestemor gjorde ikke var greit, men å ta seg fri fra jibb, Bente med skole osv gjør dette enda verre enn det er (misforstå meg rett). 
 

Hvordan reagerte svigermor etter dytten? 

Deres voldsomme reaksjon vik også traumatisere barnet, hun kommer til å være livredd mor for alltid, oppleve vanskeligheter med jula (da dere rydder den bort), kriseteam osv. 

 

Bekreft følelser, prat om det og ta vare på henne, men slapp litt av også. Dét kan dere gjøre for henne! 

Anonymkode: 97cc0...c6b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...