Gå til innhold

Svigermor "angrep" datteren vår på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vold mot et barn er Aldri greit!!! 

Anonymkode: 80478...c08

Selvsagt ikke. Men det er greit å skille mellom å dytte bort en unge, som da tilfeldigvis treffer en bordkant og får et kutt, og det å bevisst påføre henne et hull i hodet. Bestemoren hadde vært tydelig gjennom hele dagen at det var for mye med barna, og kanskje var hun ikke selv i stand til å trekke seg unna. Er det snakk om demens eller psykiatri så er det i tillegg en viktig faktor.

Anonymkode: 8e710...681

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt ikke. Men det er greit å skille mellom å dytte bort en unge, som da tilfeldigvis treffer en bordkant og får et kutt, og det å bevisst påføre henne et hull i hodet. Bestemoren hadde vært tydelig gjennom hele dagen at det var for mye med barna, og kanskje var hun ikke selv i stand til å trekke seg unna. Er det snakk om demens eller psykiatri så er det i tillegg en viktig faktor.

Anonymkode: 8e710...681

Bestemoren gjorde det bevisst. 
Vi fikk en telefon av henne i dag hvor hun ikke på noe måte beklaget seg men presiserte at hun håpet barnet hadde lært. 
Jeg spurte om hun viste hvor hardt hun dyttet jenta vår og om det var bevist at hun skulle treffe bordet? Svigermor svarer da ja på begge spørsmål. 

Anonymkode: 9dbc6...abc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er dette en trolletråd, eller så er svigermor på vei til å bli dement/har en hjernesvulst eller lignende. 

Anonymkode: 4729e...fdb

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bestemoren gjorde det bevisst. 
Vi fikk en telefon av henne i dag hvor hun ikke på noe måte beklaget seg men presiserte at hun håpet barnet hadde lært. 
Jeg spurte om hun viste hvor hardt hun dyttet jenta vår og om det var bevist at hun skulle treffe bordet? Svigermor svarer da ja på begge spørsmål. 

Anonymkode: 9dbc6...abc

Uthevede er sitert fra TS’ innlegg.

Anonymkode: 9dbc6...abc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bestemoren gjorde det bevisst. 
Vi fikk en telefon av henne i dag hvor hun ikke på noe måte beklaget seg men presiserte at hun håpet barnet hadde lært. 
Jeg spurte om hun viste hvor hardt hun dyttet jenta vår og om det var bevist at hun skulle treffe bordet? Svigermor svarer da ja på begge spørsmål. 

Anonymkode: 9dbc6...abc

Har hun historie på vold?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestemoren hadde vært tydelig gjennom hele dagen at det var for mye med barna, og kanskje var hun ikke selv i stand til å trekke seg unna. Er det snakk om demens eller psykiatri så er det i tillegg en viktig faktor.

Anonymkode: 8e710...681

Uansett grunn, om den er fysisk eller psykisk eller ingen av delene, så hadde bestemoren vært klar ovenfor TS flere ganger at det ble for mye for henne. Da er det TS' ansvar å gjøre noe med det. Men typisk småbarnsforeldre. Alle skal ta hensyn til dem, dem skal ikke ta hensyn til noen. 

Anonymkode: 11185...783

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Til TS: Ring ordføreren i kommunen din og få de til å sette krisestab så fort som mulig. Dere trenger et tverrfaglig spesialistteam som må følge familien din tett fremover. Du burde gå til fastlegen og kreve langtidssykemelding på generelt grunnlag. Som noen har nevnt over; tving svingermor til å flytte ut av kommunen så dere får ro frem til rettssaken og hennes soning i fengsel. 
 

Det er også viktig for alle involverte å gjennomføre en emosjonell debriefing der en rekonstruerer hendelsesforløpet. Lykke til videre i denne tunge tiden. 

Anonymkode: 2f351...17e

De fleste kommuner har virkelig ikke ressurser til å sette opp et helt kriseteam for dette.

Ts: skjønner selvsagt at dette er en kjempevond situasjon, men av og til blir det sånn at man nesten kan "retraumatisere" et barn om man prater for mye om noe. 

Anonymkode: 749a3...525

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestemoren gjorde det bevisst. 
Vi fikk en telefon av henne i dag hvor hun ikke på noe måte beklaget seg men presiserte at hun håpet barnet hadde lært. 
Jeg spurte om hun viste hvor hardt hun dyttet jenta vår og om det var bevist at hun skulle treffe bordet? Svigermor svarer da ja på begge spørsmål. 

Anonymkode: 9dbc6...abc

Dette sier meg lite når TS ikke vil svare på om dette er vanlig oppførsel fra bestemoren. Har hun alltid vært slik? Har hun endret atferd nylig? Hvis dette har vært en normal kvinne tidligere, som plutselig dytter vekk barn i desperasjon om litt stillhet og ro så er det helt tydelig noe på gang med henne.

Dessuten, hun dyttet barnet bort i affekt. Du skal være bra treffsikker i en slik situasjon hvis du kalkulerer at barnets hode skal treffe bordet.

Anonymkode: 8e710...681

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok en gang presisere at jenta vår ikke får med seg noe som helst av disse instansene vi snakker med omkring dette. 
Her hjemme trygger vi henne alt vi kan, har lagt planer for en rolig og positiv feiring innenfor hennes forutsetninger og helse i morgen og snakker med henne om at bestemor er syk i tankene sine og at det hverken var julen eller storesøster sin feil det som skjedde. 
Storesøster presiserer igjen og igjen at hun ikke vil ha bestemor her før bestemor er "frisk i tankene" noe vi har lovet henne å imøtekomme. 
Politiet anbefaler som sagt midlertidig besøksforbud og ser situasjonen som svært alvorlig, også med tanke på at bestemoren ikke angrer seg og også svar ja på at hun viste at hun både dyttet hardt og med formål om at storesøster skulle treffe bordet. 

Innstansene som ble direkte involvert var barnelege og Barnevern da vi fikk snakke med ei som var på vakt før hjemreise, deretter dialog med politiet. 
De eneste ressurspersonene storesøster har opplevd å forholde seg til er barnelege og øvrig sykehuspersonell. 

Det er jeg som mor som har søkt veiledning hos både BV og også spurt om dialog med psykiatrisk team fordi jeg vil sikre meg på alle måter at jenta vår kommer gjennom dette på en så god måte som mulig i tillegg til at jeg vil tilegne meg all informasjon jeg bare kan for å møte eventuelle reaksjoner her hjemme så godt som mulig. 

Det jeg gjør gjør jeg av kjærlighet til barnet vårt, det er på ingen måte for å bidra til traumatisering. At enkelte her kan påstå noe slik er for meg helt sjokkerende. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Apis skrev (4 minutter siden):

Har hun historie på vold?

Virker ikke som ts bryr seg så mye om å svare på akkurat det. Blir mindre og mindre troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 19.43):

Dere overdriver noe voldsomt. Det er ikke bestemoren som ødelegger datteren, det er dere fordi der setter i gang et voldsomt apparat bare for å ta denne bestemoren. Barnet deres vil bli traumatisert av måten dere opptrer på.

Anonymkode: 3725d...428

Helt feil.
Det å føle at noen står opp for en ved urett, det betyr veldig mye. Man er hjelpeløs i en traumatisk situasjon, og da trenger man noen handlekraftige folk rundt seg.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke fatte at det sitter voksne folk i denne tråden og forsvarer en bestemor som med viten og vilje dytter barnebarnet, som kom for å gi en juleklem (som hun faktisk sa i fra om på forhånd), rett i bordkanten.
 

Det er å forsvare vold mot et lite barn, et 7 år gammelt barn, som mest trolig har sett på sin bestemor som et varmt og godt menneske. Et menneske hun har hatt tillit til.

Anonymkode: ffc30...228

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jenta vår er sterkt preget av episoden og begynte å hylgråte da vi kom inn dørene hjemme i dag hvor julepynten står fremme. Hun sier at julepynten gjorde Bestemor slem og at hun ikke vil bli kastet i bordet eller slått.... tårene mine triller mens jeg skriver dette. Jeg har sittet på loftstuen med henne å lest eventyr mens mannen har ryddet bort hele jula slik at det skal oppleves så ok som mulig for henne. Vi har også fortalt henne at det ikke er julepynten som er farlig, men at bestemor ble syk i tankene sine. Vi har lovet at bestemor aldri skal komme hit igjen. 

Dette avsnittet av Hi sier heldigvis at det er trolling,

Anonymkode: 83ae1...39b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må nok en gang presisere at jenta vår ikke får med seg noe som helst av disse instansene vi snakker med omkring dette. 
Her hjemme trygger vi henne alt vi kan, har lagt planer for en rolig og positiv feiring innenfor hennes forutsetninger og helse i morgen og snakker med henne om at bestemor er syk i tankene sine og at det hverken var julen eller storesøster sin feil det som skjedde. 
Storesøster presiserer igjen og igjen at hun ikke vil ha bestemor her før bestemor er "frisk i tankene" noe vi har lovet henne å imøtekomme. 
Politiet anbefaler som sagt midlertidig besøksforbud og ser situasjonen som svært alvorlig, også med tanke på at bestemoren ikke angrer seg og også svar ja på at hun viste at hun både dyttet hardt og med formål om at storesøster skulle treffe bordet. 

Innstansene som ble direkte involvert var barnelege og Barnevern da vi fikk snakke med ei som var på vakt før hjemreise, deretter dialog med politiet. 
De eneste ressurspersonene storesøster har opplevd å forholde seg til er barnelege og øvrig sykehuspersonell. 

Det er jeg som mor som har søkt veiledning hos både BV og også spurt om dialog med psykiatrisk team fordi jeg vil sikre meg på alle måter at jenta vår kommer gjennom dette på en så god måte som mulig i tillegg til at jeg vil tilegne meg all informasjon jeg bare kan for å møte eventuelle reaksjoner her hjemme så godt som mulig. 

Det jeg gjør gjør jeg av kjærlighet til barnet vårt, det er på ingen måte for å bidra til traumatisering. At enkelte her kan påstå noe slik er for meg helt sjokkerende. 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Hvem snakket dere med hos politiet? Var vel barnevernsvakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bestemoren har en forhistorie med pillemisbruk og har ved enkelte anledninger vært voldelig i min manns oppvekst. Det er riktig nok snakk om 15 år siden sist hun misbrukte piller eller tydde til vold. Jeg har på mine 10 år i familien ikke sett antydning til en slik adferd hos henne.

-TS

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (2 minutter siden):

Helt feil. Jeg har ikke opplevd det datteren til TS har opplevd, men jeg opplevde en svært dramatisk hendelse på skolen som 16 åring. Hele familien ble involvert, og jeg ble også hentet på skolen, i tillegg til at barnevernet ble kontaktet. Familien tok tak i situasjonen, sendte folk for å hjelpe, jeg fikk dra hjem fra skolen og jeg ble tatt på alvor. Det er fortsatt en skremmende hendelse å se tilbake på, men jeg er veldig takknemlig for at situasjonen ble så tatt på alvor. Det var akkurat det jeg trengte da. Skjerming, være nær familie og å bli tatt på alvor i den traumatiske situasjonen. Kan se for meg at det er det samme datteren til TS også trenger. Noen som møter henne på følelsene og tar ekstra hensyn i den nærmeste tiden. Det å føle at noen står opp for en ved urett, det betyr veldig mye. Man er hjelpeløs i en traumatisk situasjon, og da trenger man noen handlekraftige folk rundt seg.

 

Det er stor forskjell på en 7åring og en 16åring. Og det er ingen her som sier at foreldrene skal bagatellisere det som hendte, men at de kan påføre mer skade ved å overdramatiserw det hele. Barn blir skremt av å se foreldrene sine redde og hysteriske. De trenger å trygges.

Anonymkode: 8e710...681

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestemoren har en forhistorie med pillemisbruk og har ved enkelte anledninger vært voldelig i min manns oppvekst. Det er riktig nok snakk om 15 år siden sist hun misbrukte piller eller tydde til vold. Jeg har på mine 10 år i familien ikke sett antydning til en slik adferd hos henne.

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Hva sier din mann om alt sammen? Det virker jo som dere er enige i alt som har blitt gjort etterpå?

Anonymkode: ffc30...228

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bestemoren har en forhistorie med pillemisbruk og har ved enkelte anledninger vært voldelig i min manns oppvekst. Det er riktig nok snakk om 15 år siden sist hun misbrukte piller eller tydde til vold. Jeg har på mine 10 år i familien ikke sett antydning til en slik adferd hos henne.

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Men kan du svare på hvorfor dere ikke tok mer hensyn til bestemor når hun gjentatte ganger sa at ting ble for mye for henne? Hvorfor prøvde dere ikke få kontroll på barna? Få roet dem ned? Du kan ikke skylde på at i julen så får barn være apekatter døgnet rundt. Dette er ansvarsfraskrivelse. Dere pushet bestemoren til et bristepunkt, mens dere satt og så på. 

Anonymkode: 11185...783

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...