Gå til innhold

Svigermor "angrep" datteren vår på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter fremdeles i sjokk etter julefeiringen.

Den eldste jenta vår på 7 år var selvsagt overlykkelig gjennom hele dagen, med ekstremt store forventninger til både julestrømper,overraskelse fra rampenissen og gavene i seg seg selv. Både hun og lillebroren på 5 år var "høyt og lavt" gjennom dagen, noe jeg anser som helt normalt med tanke på all spenningen deres knyttet mot feiringen. Det er jo barn! Vi hadde det utrolig gøy samnen gjennon dagen med brettspill som rampenissen hadde fikset, litt godis og leker i strømpene,julemusikk og kakao mens vi ventet på julemiddagen. 

Svigermor kom ganske tidlig å ytret fort ganske tydelig at ungene var "for glad" og høylytte. Jeg fortalte henne at denne julegleden skal barna få ha, og de hadde også i all hovedsak innestemme. De lekte og koste seg,lo og lekte "sisten" med dukkene sine som de fikk i julestrømpen. Etter enda en liten stund roper svigermor høyt: "Har dere unnlatt å fortelle oss at denne eldste ungen har ADHD??"

Jeg ble helt satt ut og gikk bort til henne for å informere nok en gang om at dette er glade barn og hvis hun ikke tåler det kan hun gå opp i loftstuen for en pause. Det skal sies at svigermor er frisk på alle måter og det er ingenting fysisk eller psykisk som skal gjøre at hun ikke håndterer glade barn. Det var aldri snakk om at barna hylte,kastet på ting eller på annen måte oppførte seg påfallende utover hva som er normaltav barn på 5 og 7 år på en slik dag. 

Rett før vi skulle spise kommer da eldste jenta i rask gange mens hun "hopper" smilende mot svigermor med armene i været samtidig som hun sier " juleklem bestemor!!" Dette resulterer i at svigermor med viten,vilje og kraft, dytter til jenta vår i fart så hun slår hode rett i kanten på bordet! Jeg og mannen slapp det vi hadde i hendene å løp bort, i tillegg kom øvrige gjester stormende til hvor ett par av de fikk med seg svigermor bort fra situasjonen. Hun brølte: "der lærte hun kanskje å oppføre seg!!"

Svigermor fikk klar beskjed av oss og de andre gjestene om å reise rett hjem og fikk beskjed om at hun overhode ikke var velkommen inn dørene her igjen!

Jenta vår hylgråt mens blodet rant og jeg så raskt at dette måtte sys. Jeg og mannen fikk henne i bilen og rett til akuttmottaket hvor hun ble svært medtatt på vei ned. Det hele endte med 5 sting i pannen og ett døgn innleggelse på grunn av hjernerystelse og behov for sterke smertestillende og kvalmestillende. 

Jeg er helt knust på vegne av hva jenta vår har måttet oppleve og har så dårlig samvittighet at jeg ikke klarer å beskrive det. Jeg hadde ingen anelse om at svigermor var i stand til en slik handling men føler likevel jeg skulle klart å stoppe det. Hjertet mitt blør for jenta vår 😭 vi har valgt å anmelde dette i samråd med sykehuslege på vakt og jeg ønsket også en dialog med barnevernet som støttet dette fult ut. 

Jenta vår er sterkt preget av episoden og begynte å hylgråte da vi kom inn dørene hjemme i dag hvor julepynten står fremme. Hun sier at julepynten gjorde Bestemor slem og at hun ikke vil bli kastet i bordet eller slått.... tårene mine triller mens jeg skriver dette. Jeg har sittet på loftstuen med henne å lest eventyr mens mannen har ryddet bort hele jula slik at det skal oppleves så ok som mulig for henne. Vi har også fortalt henne at det ikke er julepynten som er farlig, men at bestemor ble syk i tankene sine. Vi har lovet at bestemor aldri skal komme hit igjen. 

Vi var i dag i dialog med politiet igjen for å få besøksforbud mot bestemoren, i tillegg til anmeldelse.

Jeg har også ringt barneavdelingen og spurt om vi kan komme inn til psykiater eller spesialist på barn og traumer så fort som mulig. Jeg snakket også med barnevernet i dag som sendte ut en miljøterapaut på vakt for å bistå oss litt i dialogen og frykten til jenta vår når vi kom hjem... 

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette annet enn å lufte meg,  jeg er helt i sjokk og tror fremdeles det hele bare har vært ett mareritt.

Er det noe mer jeg kan gjøre for jenta vår? Noe jeg bør være ekstra oppmerksom på? Vi sender henne selvsagt ikke på skole før hun er klar igjen, jeg skal i møte med sjefen i morgen for å høre om jeg kan bruke ferie og avspasere en periode...

Dersom dere har tips og råd så kom gjerne med det, hjertet mitt føles ut som det er knust i tusen biter på vegne av hva jenta vår har måttet oppleve😭

Anonymkode: b63fb...423

  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så utrolig trist at både du og datteren din måtte oppleve dette. ❤️ 

Men dere høres ut som gode, ressurssterke foreldre som ikke er redde for å søke den hjelpen dere trenger. 
Godt hun har dere. 

 

Dette kommer til å gå bra. 

Anonymkode: 29523...4fc

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hadde du møtt svigermors følelser for støyterskel så hadde dette ikke skjedd. Det er noe med å se hverandres behov i sosiale lag. 

Anonymkode: f9042...2fb

Dette er noe av det villeste jeg har lest og jeg håper det var et godt forsøk på trolling. Det er aldri, absolutt aldri greit å dytte barn på den måten. Ærlig talt, velger man å feire jul med små barn får man også tåle barn som lever i lykkerus - det kan da ikke finnes noe finere enn det. Jeg var fullstendig kokt i hodet etter julaften, men for en dag barna hadde. Det fortjener alle barn. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke gjøre dette mer traumatisk og større enn det er

Anonymkode: 5122c...419

Barnet reagerer jo allerede kraftig, ganske skummelt å ikke møte barnet når det allerede har disse følelsene. 

 

TS: Jeg synes det virker som dere håndterer det fint. Ikke overdriv, men lytt til henne, snakk med henne og hjelp henne. Vårt barn opplevde noe lignende og har hatt endel utfordringer med det, men i vårt tilfelle fikk vi ikke vite om det før 3 mnd senere. Da hadde hun for lengst havnet i krisemodus uten at noen kunne forklart eller hjulpet henne med følelsene. Heia dere, stå på for datteren deres og ta hverdagen og tryggheten tilbake med henne ❤️ 

Anonymkode: ed63e...02d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du møtt svigermors følelser for støyterskel så hadde dette ikke skjedd. Det er noe med å se hverandres behov i sosiale lag. 

Anonymkode: f9042...2fb

Ja, for det er en unnskyldning for å skade et barn 🙄🙄🙄

Ts, bare ta tiden til hjelp. Hun er fremdeles i sjokk. Og jeg tviler på at det var meningen å skade henne. 

Det at hun ikke reagerte med skrekk og anger over at barnet skadet seg er bekymringsverdig. Det må jo være noe psykisk? 

Har hun vist noe tegn til anger i ettertid? 

Hadde uansett ikke invitert henne inn i mitt hjem igjen, bare så det er sagt. 

Ellers så tror jeg det vil gå seg til med noen rolige dager og la henne få snakke, spørre og ta ting i sitt tempo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du sikker på at svigermor dyttet jenta med vilje? Så dere hva som faktisk skjedde?

 

Anonymkode: b896f...21a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde du møtt svigermors følelser for støyterskel så hadde dette ikke skjedd. Det er noe med å se hverandres behov i sosiale lag. 

Anonymkode: f9042...2fb

For det første; et offer for vold har ALDRI skyld i handlingen, uansett hvor fremprovosert den må ha vært. 
For det andre; det ts beskriver i innlegget sitt, er normal bråk fra barn. Kommer kanskje som et sjokk på deg, men barn både skal og bør synes og høres. Å stoppe de når det blir for høylydt er helt greit og noe de fleste bør gjøre - men man reiser ikke hjem til noen som har barn og forventer at det skal være ro og stillhet. Spesielt ikke på en dag som julaften hvor barn er gira og oppspilte fra før. 
 

Anonymkode: ae40b...7f1

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo anmelde svigermor for vold. Veldig viktig å få denne inn i politiloggen på grunn av faren for at barnet senere må søke om voldserstatning. Dokumenter - anmeld - still med vitner.

Så må dere trygge barnet på at pappas mamma er gal, og at hun (barnet) aldri mer vil måtte forholde seg til henne. Foreslår at din mann kjøper en gps og tvinger sin mor til å ha den på seg til enhver tid slik at dere holder kontroll på at gamla ikke er i nærheten. Bor hun i samme by eller kommune - tving henne til å selge og flytte.

Anonymkode: 360b5...7ee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...