Gå til innhold

UIO - Resultat sperret ? Juks ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonym90059005 skrev (5 minutter siden):

Altfor mange i denne tråden som svarer ut fra sitt "norske ståsted med erfaring fra høyere utdanning/oppgaveskriving/kildehenvisninger osv". 

Er jo 100 % tydelig at dette er tragiske misforståelser av ts. Fremstår ærlig og hadde definitivt normalt bestått oppgaven slik vi ser hun skriver her. Ingen grunn til å slakte henne. Konsekvensene blir som de blir, forklar deg ærlig og legg deg flat som noen har påpekt. 

Lykke til videre.

Ville argumentert for at det er direkte rasistisk å mene at det er en misforståelse å tro at man kan klippe og lime over halve oppgaven, når formålet er å vurdere hvor godt du skriver norsk. 
 

Ingen er så dum at de tror det er lov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hvilken måte er det en tragisk misforståelse når TS utmerket godt visste at copypaste ikke var lov? 
Hun prøvde seg, og hun ble tatt. Så enkelt er det.

Anonymkode: c2edd...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er så klokkeklart at ts visste alt dette og jukset med vilje og ble tatt, så tror ikke jeg denne tråden på over 7 sider og alle hennes innlegg her hadde eksistert og fremstått på måten de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym90059005 said:

Altfor mange i denne tråden som svarer ut fra sitt "norske ståsted med erfaring fra høyere utdanning/oppgaveskriving/kildehenvisninger osv". 

Er jo 100 % tydelig at dette er tragiske misforståelser av ts. Fremstår ærlig og hadde definitivt normalt bestått oppgaven slik vi ser hun skriver her. Ingen grunn til å slakte henne. Konsekvensene blir som de blir, forklar deg ærlig og legg deg flat som noen har påpekt. 

Lykke til videre.

Dette dreier seg om et studie på UiO, så det er vel ikke merkelig at vi som har studert svarer "ut fra vårt ståsted".

Det har ingenting med å komme fra utlandet å gjøre, plagiat-problematikk er like gjeldene om man er norsk eller utenlandsk.

Og skulle det være en misforståelse at copy+paste ikke er lov, så tror jeg ikke universitetet har vært like klar som de pleier å være. Plagiat og konsekvensene er noe vi stadig ble opplyst om da jeg studerte for noen år tilbake, vel og merke på et annet universitet her i landet. Det har svært lite med hvor du kommer fra å gjøre. 

At det kan være misforståelse, jo, det er helt klart, men selv om man misforstår loven, er man ikke unnlatt å følge den, eller konsekvensene det gir å bryte den.

Anonymkode: e87de...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (11 minutter siden):

Altfor mange i denne tråden som svarer ut fra sitt "norske ståsted med erfaring fra høyere utdanning/oppgaveskriving/kildehenvisninger osv". 

Er jo 100 % tydelig at dette er tragiske misforståelser av ts. Fremstår ærlig og hadde definitivt normalt bestått oppgaven slik vi ser hun skriver her. Ingen grunn til å slakte henne. Konsekvensene blir som de blir, forklar deg ærlig og legg deg flat som noen har påpekt. 

Lykke til videre.

Hei og takk for god innspill.

Ja, konsekvensene blir som det blir, og jeg har allerede forklart hva jeg tenker i det brevet jeg har sendt til UIO, så har egentlig ikke lyst til å forklare meg igjen med de samme argumentene. 

Dette er et privat og betalende kurs, hvor vi var evaluert kontinuerlig hele semester , med 5 skriftlig oppgaver, 2 videoer, og en 45 minutter  muntlig presentasjon som telte 75% av alle karakteren, og jeg fikk bestått i alle. Denne hjemmeeksamen telte bare 25%.

Her kommer en kommentar fra min lærer:

"Det er leit at du har kommet i denne situasjonen, for jeg vet jo veldig godt at du kunne ha skrevet en god tekst uten å bruke kilder. Problemet her, tror jeg, er at du ikke har oppgitt kilder/referanser???

Så problemet er ikke bruk av hjelpemidler, for man kan bruke så mange man trenger. Problemet er å ikke lage en liste til slutt i teksten som viser hvor man har hentet info.  Spørsmålet er derfor om du hadde en sånn."

 

Og jeg innrømmer gjerne at det de sier i brevet er sant.

Spørsmålet her er at jeg vet ikke hvordan vi skal gå framover, jeg kan ikke få råd fra skolen fordi det er de som anklager meg, derfor henviser  jeg meg  til kvineguiden. 

 

 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym90059005 said:

Dersom det er så klokkeklart at ts visste alt dette og jukset med vilje og ble tatt, så tror ikke jeg denne tråden på over 7 sider og alle hennes innlegg her hadde eksistert og fremstått på måten de gjør.

Enig i dette, men TS må uansett ta konsekvensene. Om de er gjort "med vilje" eller ikke har ingenting å si. Vi er tross alt et stykke forbi barnehagen når vi studerer.

Anonymkode: e87de...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei og takk for god innspill.

Ja, konsekvensene blir som det blir, og jeg har allerede forklart hva jeg tenker i det brevet jeg har sendt til UIO, så har egentlig ikke lyst til å forklare meg igjen med de samme argumentene. 

Dette er et privat og betalende kurs, hvor vi var evaluert kontinuerlig hele semester , med 5 skriftlig oppgaver, 2 videoer, og en 45 minutter  muntlig presentasjon som telte 75% av alle karakteren, og jeg fikk bestått i alle. Denne hjemmeeksamen telte bare 25%.

Her kommer en kommentar fra min lærer:

"Det er leit at du har kommet i denne situasjonen, for jeg vet jo veldig godt at du kunne ha skrevet en god tekst uten å bruke kilder. Problemet her, tror jeg, er at du ikke har oppgitt kilder/referanser???

Så problemet er ikke bruk av hjelpemidler, for man kan bruke så mange man trenger. Problemet er å ikke lage en liste til slutt i teksten som viser hvor man har hentet info.  Spørsmålet er derfor om du hadde en sånn."

 

Og jeg innrømmer gjerne at det de sier i brevet er sant.

Spørsmålet her er at jeg vet ikke hvordan vi skal gå framover, jeg kan ikke få råd fra skolen fordi det er de som anklager meg, derfor henviser  jeg meg  til kvineguiden. 

 

 

Anonymkode: 969d0...173

Men kan du svare på hva du ønsker å oppnå? Ønsker du at UiO skal «syntes synd på deg» og la deg bestå selv om du har kopiert over halve besvarelsen? Ønsker du å skru tiden tilbake å gjøre det annerledes?

Du må jo bare ta eksamen igjen på neste forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (11 minutter siden):

Men kan du svare på hva du ønsker å oppnå? Ønsker du at UiO skal «syntes synd på deg» og la deg bestå selv om du har kopiert over halve besvarelsen? Ønsker du å skru tiden tilbake å gjøre det annerledes?

Du må jo bare ta eksamen igjen på neste forsøk.

Akkurat så ønsker jeg bare at de gir meg en muligheten til for å vise at jeg klarer å skrive en tekst på norsk på B2 nivå, og at de bare avslutter saken og ikke gjør en stor greia av det. 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat så ønsker jeg bare at de gir meg en muligheten til for å vise at jeg klarer å skrive en tekst på norsk på B2 nivå, og at de bare avslutter saken og ikke gjør en stor greia av det. 

Anonymkode: 969d0...173

Tror du misforstår. Det har ikke noe å si om du er flink i norsk. Det eneste som teller er hva du skrev på eksamensoppgaven. Det blir ikke noe mindre plagiat av at du er flink i norsk. 

Tror du har misforstått fra starten av. Du virker å ha tenkt at siden du kunne fått bestått på denne eksamensoppgaven om du skrev med egne ord så var det ikke så farlig om du leverte inn andres ord. Men universitetet sjekker ikke hva du kan, de sjekker kun hva du leverer på eksamen. Du leverte inn andres ord og da viste du ikke at du kunne norsk på B2 nivå. I tillegg brøt du de akademiske reglene. 

Om du er villig til å godta utestengelse fra universitetet i opptil ett år så kan du jo være ferdig med denne saken allerede nå. For du kan jo ikke få en strengere straff. Om du ønsker å prøve å få lavere straff så kan du benytte både advokat og møte med universitetet. Det er jo opp til deg.  Kan jo også være at du får lavere straff enn ett års utestengelse selv om du avslutter saken i dag.  

Anonymkode: 8e4f7...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Enig i dette, men TS må uansett ta konsekvensene. Om de er gjort "med vilje" eller ikke har ingenting å si. Vi er tross alt et stykke forbi barnehagen når vi studerer.

Anonymkode: e87de...32e

Aldri sagt hun ikke må ta konsekvensene, jeg skrev det til og med i første innlegg at konsekvensene blir som de blir. 

Jeg reagerte på "lynsjingen" blant flere her og at jeg tror mange med veldig mye mer erfaring fra høyere utdanning svarer litt for mye fra sitt ståsted, kontra å sette seg inn i konteksten for ts og det hun legger fram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym90059005 said:

Altfor mange i denne tråden som svarer ut fra sitt "norske ståsted med erfaring fra høyere utdanning/oppgaveskriving/kildehenvisninger osv". 

Er jo 100 % tydelig at dette er tragiske misforståelser av ts. Fremstår ærlig og hadde definitivt normalt bestått oppgaven slik vi ser hun skriver her. Ingen grunn til å slakte henne. Konsekvensene blir som de blir, forklar deg ærlig og legg deg flat som noen har påpekt. 

Lykke til videre.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å få til en kommunikasjon med læreren din? Den spør jo i kommentaren vedlagt over om du hadde med en kildeliste, og da tenker jeg du kan være ærlig å si at nei det hadde du ikke, men prøve å få til en kommunikasjon med hva som kan gjøres videre. Kanskje du kan ta eksamenen på nytt (konte)? For med stryk/juks på denne vurderingen vil nok ikke faget godkjennes. 

Du fikk også en mail fra UiO som du vedla tidligere i tråden, og da skriver de tydelig at de ikke er ute etter en diskusjon eller samtale med deg. De vil kun vite hva som skjedde under eksamenen som gjorde at 53% er plagiert, det vil si ingen unnskyldninger elle noe i den duren. 

Spørsmålet er hva du ønsker å få ut av dette? Faget ender nok opp som ikke bestått, og jeg personlig hadde latt det ligge vel vitende om at 53% er plagiert, men dersom du ønsker å kjempe hadde jeg kontaktet advokat. 

Anonymkode: 6a9ef...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva eksamensoppgaven var TS?

Anonymkode: 7e944...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får oppdatere oss med hvordan det gikk etter møtet med UiO! 

Anonymkode: 6e84b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 6.25):

Den eneste «misforståelsen» her er at TS ikke skjønner hva et plagieringsprogram er/gjør. INGEN tror at copy/paste er et tillatt hjelpemiddel.

Anonymkode: 8d257...e2d

 

AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 7.04):

Hvis alle hjelpemidler var tillatt, så må også det være tillatt.

Anonymkode: 4c3b6...7ff

 

AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 9.11):

Jeg synes nå uansett lærerne burde ha vært mer tydelig i behovet for kildehenvisninger her. Det er én ting at studenter som er vant med oppgaveskriving å ta dette som en selvfølge, men på et norskkurs er det kanskje ikke like selvfølgelig. 

Anonymkode: 4483d...c6f

Jeg har vært lærer for minoritetsspråklige i norsk i veldig mange år, og erfaringsmessig er det mange av elevene som ikke er vant til det norske skolesystemet som kopierer andres tekster, rett og slett fordi de har en annen kultur. Bortforklaringer er også vanlig. 

Jeg tror nok at ts vet at dette ikke er greit, men da lærer man til neste gang. 

Ut i fra det du har vist, ville jeg ha vurdert deg til nærmere B1 enn B2, men det kan jo selvsagt være fordi du er stresset. Om du trenger hjelp, anbefaler jeg deg å kontakte en studieveileder. 

Anonymkode: 02815...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (På 8.1.2021 den 21.17):

Altfor mange i denne tråden som svarer ut fra sitt "norske ståsted med erfaring fra høyere utdanning/oppgaveskriving/kildehenvisninger osv". 

Er jo 100 % tydelig at dette er tragiske misforståelser av ts. Fremstår ærlig og hadde definitivt normalt bestått oppgaven slik vi ser hun skriver her. Ingen grunn til å slakte henne. Konsekvensene blir som de blir, forklar deg ærlig og legg deg flat som noen har påpekt. 

Lykke til videre.

Dette har ingenting med norsk utdanningssystem å gjøre, du fordummer resten av verden med å fremstille det sånn. Ingen steder i akademia, hverken i Norge eller utlandet, er det greit å kopiere andres tekst og utgi den for å være sin egen. Det er ikke en særnorsk regel, det er et internasjonalt annerkjent prinspipp om opphavsrett og kreditering. Det er ikke sånn at alt utenfor våre grenser er et utdanningsmessig villniss, man følger faktisk samme regler. 

Anonymkode: a59c2...19d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

Jeg har vært lærer for minoritetsspråklige i norsk i veldig mange år, og erfaringsmessig er det mange av elevene som ikke er vant til det norske skolesystemet som kopierer andres tekster, rett og slett fordi de har en annen kultur. Bortforklaringer er også vanlig. 

Jeg tror nok at ts vet at dette ikke er greit, men da lærer man til neste gang. 

Ut i fra det du har vist, ville jeg ha vurdert deg til nærmere B1 enn B2, men det kan jo selvsagt være fordi du er stresset. Om du trenger hjelp, anbefaler jeg deg å kontakte en studieveileder. 

Anonymkode: 02815...be3

Er det akseptert å plagiere ved utenlandske universiteter altså? Eller greit å droppe kildehenvisning?

Jeg tviler på at norske universiteter og høgskoler skiller seg så mye fra andre lands skoler på dette punktet.

Anonymkode: e87de...32e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 20.08):

Så du ble tatt i plagiat og har ikke noen råd der. Utrolig leit og håper det ordner seg for deg. Synes også du skriver bra norsk!

Men tips til neste gang:  Om du ønsker å hente argumenter så hent dem fra en kilde som er på et annet språk enn norsk. Da tvinges du til å formulere egne setninger. Poenget med kurset er jo at dere skal lære norsk og poenget med eksamen er å teste norskkunnskaper.  Om man bruker norske kilder er det veldig lett å ende med å kopiere mer enn man burde. 

Kan legge til at jeg selv  har fått advarsel om plagiat. Jeg fant noen meninger jeg syntes var gode og trodde jeg omformulerte dem. Viste seg at jeg omformulerte dem mindre enn det jeg trodde jeg gjorde. Jeg slapp unna med en advarsel og etter det har jeg vært flinkere til å være selvstendig. 

Anonymkode: 8e4f7...dec

Omformuleringer (parafrase) skal også ha kilde når du skriver akademisk. 

Anonymkode: 8b211...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får oppdatere oss med hvordan det gikk etter møtet med UiO! 

Anonymkode: 6e84b...be8

Det skal jeg. 

Anonymkode: 969d0...173

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 16.51):

Det skal jeg. 

Anonymkode: 969d0...173

Når har du møtet? 

Anonymkode: 6e84b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...