Gå til innhold

UIO - Resultat sperret ? Juks ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aiaiai, 53 prosent også da. Det var ikke lite. Jeg ville nok skrevet og forsvart meg selv, eller prøvd å forklare. Kanskje fordummet meg litt. Jeg vet ikke. Lykke til i hvert fall!

Anonymkode: f18ee...558

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forklar at du misforsto om kildelistene og at det er en ærlig feil. Ønsker deg lykke til. Dette er ikke verdens undergang, prøv igjen neste semester 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/23/2020 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Det var ikke lagt vekt på kildehenvisninger når foreleseren snakket om det, fordi det er et så kort tekst, altså ikke akademisk, og kvaliteten er heller ikke bra fordi vi alle er studenter som lærer norsk, og derfor målet var egentlig bare  å skrive en forståelig tekst med noen argumenter og en god struktur. 300 ord du kan knapt skrive noe. 

 

Og nå husker jeg at, mens jeg skrevet teksten, hentet jeg argumenter fra ...gjette hvor... " Kvineguiden" ! Ja, jeg fant mine  argumentene her på kvineguiden! Temaet var vindmøller, og jeg fant noen tråd her som snakket om det, og mange fine meninger...

Anonymkode: 969d0...173

Så du ble tatt i plagiat og har ikke noen råd der. Utrolig leit og håper det ordner seg for deg. Synes også du skriver bra norsk!

Men tips til neste gang:  Om du ønsker å hente argumenter så hent dem fra en kilde som er på et annet språk enn norsk. Da tvinges du til å formulere egne setninger. Poenget med kurset er jo at dere skal lære norsk og poenget med eksamen er å teste norskkunnskaper.  Om man bruker norske kilder er det veldig lett å ende med å kopiere mer enn man burde. 

Kan legge til at jeg selv  har fått advarsel om plagiat. Jeg fant noen meninger jeg syntes var gode og trodde jeg omformulerte dem. Viste seg at jeg omformulerte dem mindre enn det jeg trodde jeg gjorde. Jeg slapp unna med en advarsel og etter det har jeg vært flinkere til å være selvstendig. 

Anonymkode: 8e4f7...dec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 19.54):

Jeg har ikke brukt kildehenvisninger. Det var "ikke formelt sagt", men det var sagt at vi skulle ikke tenke på det...

Anonymkode: 969d0...173

Med 53% i Urkund er vi langt forbi at dere «ikke trengte bruke kildehenvisninger», da er mye ordrett hentet fra andre kilder. Jeg er sensor selv og bruker Urkund, og 53% er veldig mye. Anbefaler at du skriver ned tilsvaret ditt uansett, men kanskje er det ikke så dumt å ta det på et møte. Det kan være enklere å forklare seg da.

Anonymkode: 7886d...cc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53% er såpass høy score at det vil være nytteløst for deg å hevde at du ikke har funnet informasjon og argumenter i kildemateriale, det er iallfall sikkert! Det var jeg som skrev ovenfor angående at jeg ble anklaget for plagiat når jeg i realiteten hadde skrevet teksten helt på egenhånd, men jeg fikk 21% altså - og det var over «grensen» med verktøyet de brukte der. 
 

Du må ikke finne på å si at du ikke har hentet ting direkte fra nett osv; det er hevet over enhver tvil at du TEKNISK SETT har plagiert andres tekster. Skal du forsvare deg, så må du legge deg flat og si at «jeg hadde inntrykk av at [foreleser] ga beskjed om at vi ikke trengte å føre opp kilder». 
Dette er selvfølgelig ikke noe som vil føre frem med mindre det dreier seg om et kurs uten akademiske rammer overhodet. Du har tatt et kurs ved et UNIVERSITET, og det er ALDRI ok å BRUKE en kilde uten å føre den opp når man studerer på et universitet. 

Dersom saken var at du for eksempel hadde glemt å føre opp henvisning til tekster i et hefte som fulgte med eksamensoppgaven, så kunne det hende du ville være så heldig at de ville ansett det som en glipp og bare gitt deg en dårligere karakter. 
Men du har brukt eksterne kilder og ikke ført opp noen av dem overhodet. Jeg ville strøket deg, og dersom du ikke i tillegg hadde fått ett års sperre så skulle du hatt veldig flaks. 

Anonymkode: ac396...94f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd.

Dette skal være mitt svar. Og her er ingen plagiat, for det var jeg som har skrevet selv. Derfor mange grammatiske feil kan forventes. Hva syns dere?

I forbindelse med deres brev av 05.01.2021 med ref.  ............., vil jeg gjerne gjøre meg tilgjengelig for et møte hos dere, om dere synes det er nødvendige.  Tidspunktet kan dere velge.

Samtidig, vil jeg utrykke min overraskelse for å bli anklaget av plagiat, dersom alle hjelpemidler var tillat på eksamen om 01.12.2020.

Slik jeg husker det, var det spurt om å gi min mening om vindmøller, og om å trekke frem argumenter for og i mot. Det følte bare naturlige å søke opp argumenter fra ulike kilder, for så skape min egen tekst med min egen konklusjon til slutten. Disse argumentene er kjent til alle, og for å ha gode argumenter selvfølgelig måtte jeg lese argumenter fra begge sider, både for og i mot. Og dette var så vidt jeg vet tillat.

På denne eksamen skulle dere teste mine norskkunnskaper. Det var ikke spurt om å skrive en faglig tekst hvor jeg måtte bevise hvor har jeg hentet mine argumenter, eller at jeg måtte vise frem en vitenskapelig forskning.

Jeg vil også nevne at jeg kunne klarte veldig godt å skrive en tekst på B2 nivå uten å se på noe som helst, men slik reglene var, trodde jeg at det var greit å ha en god kunnskap om temaet jeg skulle skrive om, og jeg syns det var korrekt å lese ulike artikler om temaet.  Og som sagt tidligere, dette også var tillat.

Jeg brukte ikke mange kilder, men det er kanskje grunnen til at det blir «plagiat» i teksten?

 

Jeg ber dere å tenke om dette er viktig for innholdet i teksten. Jeg kan mye om temaet. Kan dere kanskje spørre læreren min .................., om hun synes at jeg trenger å kopiere fra andre for å skrive bra om dette temaet?

 

 Vil bare beklage meg om jeg var i strid med reglene, og håper på forståelse og at det finnes en løsning.

Anonymkode: 969d0...173

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at du føler deg overrumplet, men jeg anbefaler deg å legge deg mer flat når du har det resultatet på plagiatkontroll. Det er ingen subjektiv vurdering, men en maskin som har regnet det ut. 

Anonymkode: f18ee...558

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for alle råd.

Dette skal være mitt svar. Og her er ingen plagiat, for det var jeg som har skrevet selv. Derfor mange grammatiske feil kan forventes. Hva syns dere?

I forbindelse med deres brev av 05.01.2021 med ref.  ............., vil jeg gjerne gjøre meg tilgjengelig for et møte hos dere, om dere synes det er nødvendige.  Tidspunktet kan dere velge.

Samtidig, vil jeg utrykke min overraskelse for å bli anklaget av plagiat, dersom alle hjelpemidler var tillat på eksamen om 01.12.2020.

Slik jeg husker det, var det spurt om å gi min mening om vindmøller, og om å trekke frem argumenter for og i mot. Det følte bare naturlige å søke opp argumenter fra ulike kilder, for så skape min egen tekst med min egen konklusjon til slutten. Disse argumentene er kjent til alle, og for å ha gode argumenter selvfølgelig måtte jeg lese argumenter fra begge sider, både for og i mot. Og dette var så vidt jeg vet tillat.

På denne eksamen skulle dere teste mine norskkunnskaper. Det var ikke spurt om å skrive en faglig tekst hvor jeg måtte bevise hvor har jeg hentet mine argumenter, eller at jeg måtte vise frem en vitenskapelig forskning.

Jeg vil også nevne at jeg kunne klarte veldig godt å skrive en tekst på B2 nivå uten å se på noe som helst, men slik reglene var, trodde jeg at det var greit å ha en god kunnskap om temaet jeg skulle skrive om, og jeg syns det var korrekt å lese ulike artikler om temaet.  Og som sagt tidligere, dette også var tillat.

Jeg brukte ikke mange kilder, men det er kanskje grunnen til at det blir «plagiat» i teksten?

 

Jeg ber dere å tenke om dette er viktig for innholdet i teksten. Jeg kan mye om temaet. Kan dere kanskje spørre læreren min .................., om hun synes at jeg trenger å kopiere fra andre for å skrive bra om dette temaet?

 

 Vil bare beklage meg om jeg var i strid med reglene, og håper på forståelse og at det finnes en løsning.

Anonymkode: 969d0...173

Ikke svar, det står jo at universitetet dekker advokatkostnader i forbindelse med saken. Kontakt advokat og ta det gjennom dem. Vel og merke om du ikke har noen moral, da du åpenbart har plagiert om du har fått 53% utslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Ikke svar, det står jo at universitetet dekker advokatkostnader i forbindelse med saken. Kontakt advokat og ta det gjennom dem. Vel og merke om du ikke har noen moral, da du åpenbart har plagiert om du har fått 53% utslag.

Det hoppet jeg glatt over. Kontakt advokat. 

Anonymkode: f18ee...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår at du føler deg overrumplet, men jeg anbefaler deg å legge deg mer flat når du har det resultatet på plagiatkontroll. Det er ingen subjektiv vurdering, men en maskin som har regnet det ut. 

Anonymkode: f18ee...558

Du har rett, jeg prøvde å legge meg  flat, men kanskje det var ikke nok... 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (4 minutter siden):

Ikke svar, det står jo at universitetet dekker advokatkostnader i forbindelse med saken. Kontakt advokat og ta det gjennom dem. Vel og merke om du ikke har noen moral, da du åpenbart har plagiert om du har fått 53% utslag.

Jeg forstår det ikke, trenger man virkelig å hente en advokat og gjøre  universitetet bruke penger med det? Dette var et betalt kurs, jeg valgt å gå der for å lære meg norsk. Og denne eksamensbesvarelse teller bare 25% av endelig karakteren. 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår det ikke, trenger man virkelig å hente en advokat og gjøre  universitetet bruke penger med det? Dette var et betalt kurs, jeg valgt å gå der for å lære meg norsk. Og denne eksamensbesvarelse teller bare 25% av endelig karakteren. 

Anonymkode: 969d0...173

Du trenger ingenting. Men om du blir «dømt» for å ha jukset vil du minimum stryke kurset, og sannsynligvis få en akademisk utestengelse på ett år i tillegg. Med en advokat vil noen kunne tale din sak og øke sjansen for frifinnelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Du trenger ingenting. Men om du blir «dømt» for å ha jukset vil du minimum stryke kurset, og sannsynligvis få en akademisk utestengelse på ett år i tillegg. Med en advokat vil noen kunne tale din sak og øke sjansen for frifinnelse.

Og en advokat kan uansett gi gode råd på veien. 

Anonymkode: f18ee...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

Du trenger ingenting. Men om du blir «dømt» for å ha jukset vil du minimum stryke kurset, og sannsynligvis få en akademisk utestengelse på ett år i tillegg. Med en advokat vil noen kunne tale din sak og øke sjansen for frifinnelse.

Husker at det står:  "Please note that your case is being treated as one concerning suspicion of academic misconduct, not (actual) cheating" , altså ikke juks.

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker advokat så pass på å finne ut hvor store advokatutgifter universitetet faktisk dekker. Det står i brevet at det ikke er ubegrenset. 

Anonymkode: 8e4f7...dec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett, jeg prøvde å legge meg  flat, men kanskje det var ikke nok... 

Anonymkode: 969d0...173

Hvordan var det å legge seg flat å prøve å bortforklare det som ikke din feil? 

Du har rett og skett driti på draget og plagiert. Ville kontakta advokat 

Anonymkode: 7b52f...eb3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker at det står:  "Please note that your case is being treated as one concerning suspicion of academic misconduct, not (actual) cheating" , altså ikke juks.

Anonymkode: 969d0...173

Bla. Cambrigde definerer juks inn under academic misconduct, så hva UIO faktisk mener med dette vet nok ikke de selv helt engang. Men den vanlige straffen for stor grad av plagiat er som jeg beskrev. (Som 53% er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Slik jeg husker det, var det spurt om å gi min mening om vindmøller, og om å trekke frem argumenter for og i mot. Det følte bare naturlige å søke opp argumenter fra ulike kilder, for så skape min egen tekst med min egen konklusjon til slutten. Disse argumentene er kjent til alle, og for å ha gode argumenter selvfølgelig måtte jeg lese argumenter fra begge sider, både for og i mot. Og dette var så vidt jeg vet tillat.

På denne eksamen skulle dere teste mine norskkunnskaper. Det var ikke spurt om å skrive en faglig tekst hvor jeg måtte bevise hvor har jeg hentet mine argumenter, eller at jeg måtte vise frem en vitenskapelig forskning.

 

Anonymkode: 969d0...173

Tror ikke problemet er at du har hentet argumenter fra andre. Jeg tror du har blitt tatt i plagiat fordi du har gjengitt argumentene nærmest ordrett.  Som du skriver så skulle jo eksamen teste norskkunnskapene dine, om du kopierer fra en norsk tekst så viser du jo ikke hva du selv kan skrive. 

Du skriver jo bra så enig i at du ikke hadde trengt å kopiere for å få bestått. Men det som teller er om du kopierte, ikke om du kunne skrive en like bra tekst uten å kopiere. 

Anonymkode: 8e4f7...dec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke send det brevet til universitetet!! Du tar ikke på deg noe skyld, kommer med bortforklaringer og legger skylden på dem. Du er tatt i plagiat uansett hvor mye du mener du ikke er det. Takk heller ja til møtet uten å si noe mer, og få hjelp av en advokat å fremlegge saken din. Sender du brevet er du en idiot.

Anonymkode: f77c1...a2a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men når jeg skrevet besvarelsen til  eksamen  følte jeg ikke at jeg hadde plagiat. Og mitt svar prøver på en måte å forklare hva jeg tenkte da, ikke hva jeg tenker nå. 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...