Gå til innhold

UIO - Resultat sperret ? Juks ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, 53 % utslag på plagiatsjekken er ganske oppsiktsvekkende. Det er et dataprogram som sammenligner din tekst opp i mot bl.a. internettsider. Det vil jo si at det er ren kopi, og ikke dine egne ord du har brukt på over halvparten av oppgaven, noe som ikke er holdbart når det er språket du skal testes i.

Og selv om du har betalt for kurset så betyr ikke det at du står. De akademiske kravene er de samme som om du hadde gått på en bachelor eller lignende.

Anonymkode: 2f622...496

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, men når jeg skrevet besvarelsen til  eksamen  følte jeg ikke at jeg hadde plagiat. Og mitt svar prøver på en måte å forklare hva jeg tenkte da, ikke hva jeg tenker nå. 

Anonymkode: 969d0...173

Nei, bare nei!

Bare fordi du ikke kjenner til definisjonen plagiat betyr ikke at du ikke har gjort noe galt. Du har jukset, og nå kommer straffen. Skjønner at du ikke sier deg enig, men her er reglene tydelige. 

Anonymkode: f77c1...a2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da! Jeg vet at dere har rett!! Jeg må innrømme at det er min feil, etter så mange kommentarer som sier det samme.

Men jeg har  allerede sendt brevet mitt til skolen ( fordi jeg trodde den var så godt forklart og jeg ville slippe unna med det ).

Jeg kan vente for svar, og hvis det er negativ, henter jeg en advokat.

Eller skulle jeg hente en advokat med en gang?

 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det en sak ut av det får du opplyst dine rettigheter fra UiO.

Der jeg jobber ville vi nok annullert eksamen, så du måtte ha tatt den på nytt neste gang den gikk.

Anonymkode: 2f622...496

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, men når jeg skrevet besvarelsen til  eksamen  følte jeg ikke at jeg hadde plagiat. Og mitt svar prøver på en måte å forklare hva jeg tenkte da, ikke hva jeg tenker nå. 

Anonymkode: 969d0...173

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok da! Jeg vet at dere har rett!! Jeg må innrømme at det er min feil, etter så mange kommentarer som sier det samme.

Men jeg har  allerede sendt brevet mitt til skolen ( fordi jeg trodde den var så godt forklart og jeg ville slippe unna med det ).

Jeg kan vente for svar, og hvis det er negativ, henter jeg en advokat.

Eller skulle jeg hente en advokat med en gang?

 

Anonymkode: 969d0...173

Hva er egentlig kravet for dette nivået av norsk du tok? Det kan se ut som du ikke formulerer deg like godt som eventuelle artikler fra nett. 

Anonymkode: 7b52f...eb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok da! Jeg vet at dere har rett!! Jeg må innrømme at det er min feil, etter så mange kommentarer som sier det samme.

Men jeg har  allerede sendt brevet mitt til skolen ( fordi jeg trodde den var så godt forklart og jeg ville slippe unna med det ).

Jeg kan vente for svar, og hvis det er negativ, henter jeg en advokat.

Eller skulle jeg hente en advokat med en gang?

 

Anonymkode: 969d0...173

Vel, du får håpe at du ikke har driti deg ut og at de er noe sympatiske med deg. Du må lære deg å ikke miste impulsen når det kommer til slike saker. Du har ikke tjent noe på dette, og det kan ikke komme som en overraskelse at du ikke kommer til å få medhold. 

Anonymkode: f77c1...a2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Hva er egentlig kravet for dette nivået av norsk du tok? Det kan se ut som du ikke formulerer deg like godt som eventuelle artikler fra nett. 

Anonymkode: 7b52f...eb3

Kurset er på B2 nivå, dvs at det ikke er så høyt. Det finnes en annen høyere nivå, C1, og C2 er morsmål. 

 

Stemmer at jeg ikke formulerer meg like godt som de artiklene fra nett, men så er med alle de andre elever som kunne se på alle artiklene slik som jeg. 

 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kurset er på B2 nivå, dvs at det ikke er så høyt. Det finnes en annen høyere nivå, C1, og C2 er morsmål. 

 

Stemmer at jeg ikke formulerer meg like godt som de artiklene fra nett, men så er med alle de andre elever som kunne se på alle artiklene slik som jeg. 

 

Anonymkode: 969d0...173

Alle de andre har evnet å omformulere tekster og artikler og skrevet dem i egne ord. Du har kopiert og limt inn 53% av andres tekst inn i din eksamensbesvarelse. Av 300 ord er minst 150 ord ikke dine egne. 

Du har jukset. Du har tabbet deg ut. Du har brutt regelverket. Du kan ikke bevise at du har B2 språkevner når over halvparten av teksten ikke er din egen. 

Det forstår du vel?

Anonymkode: f77c1...a2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 21.02):

Ja, jeg omformulerte og til slutt oppsummerte alt og skrev min egen konklusjon. Altså, det kan godt hendt at noen kort setninger ble som jeg fant dem.  

Anonymkode: 969d0...173

Noen korte setninger som klippes ut og limes inn, blir fort ganske mye når hele teksten totalt er på 300 ord. Jeg har følelsen av at setningene du kopierte var lengre og flere enn hva du prøver å gi inntrykk av her.  53% er ganske mye når man blir tatt i plagiatkontroll.

Anonymkode: c2edd...111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig for TS å bli tatt for juks på en Summer School. Lol. Eller er det ikke Summer School likevel? Rart å ha eksamen i desember.

Mine tanker rundt dette, siden alle andre også har meninger: 

1. De aller fleste studenter (men ikke alle) er klar over at de aller fleste eksamener skal gjennom et sånt dataprogram som sjekker for plagiering. Så mitt poeng er hvis en student prøver seg å kopiere ord såpass ordrett, så er det bare idiotisk fordi dataprogrammet fanger opp sånt.

MEN samtidig, så kan TS iallfall forsvare seg her og si at han eller hun er helt klar over at eksamener skal kjøres via dataprogrammet der man sjekker for plagiering, slik at det gir ingen mening å faktisk kopiere ord og tro at man kommer unna med det. Det hadde vært å be om å bli tatt rett og slett. Litt som å speede med vilje i fart selv om du ser fartskontrollen, Lol.  

Så jeg tror at det er snakk om en god, gammeldags språkmisforståelse angående regler og hva som ble forventet av studentene. Her har TS mest sannsynlig misforstått og det viktigste her er å vise at TS hadde INGEN intensjon om å jukse overhodet.

En misforståelse oppstår til og med mellom to mennesker som kan flytende norsk, så det burde ikke være overraskende at det kan oppstå misforståelser i denne situasjonen der det er snakk om å vise hvilket nivå du ligger på når det gjelder norsk. 

Slik jeg ser det, burde ikke dette gi TS noen konsekvenser utover det at du får en ny dato for å ta en ny eksamen, og at TS og de som holder kurset går gjennom eksamensreglene en gang til, slik at begge er klar over forventningene. Blir reaksjonen verre enn dette, så blir det helt feil.

Det TS gjorde var i verste fall, misforstått fattigdomsplagiering. Som sagt, nesten alle vet at tekst kjøres gjennom dataprogrammet, så jeg forstår ikke hvordan universitetet sitter og tror at det der er den beste måten å ta folk som jukser.

Folk som har flere ressurser (penger og nettverk), jukser på langt mer avanserte måter der de aldri blir tatt. De samarbeider f eks med andre studenter når de ikke skal og holder det skjult. Hvis det står at de skal skrive en selvstendig oppgave, (f eks jus, økonomi eller hva det måtte være), så benytter de seg av foreldrene gratis som enten er jurister / advokater ++. Ingen sjanse for at de blir tatt i dette. 

Eller så outsourcer de oppgavene til andre studenter nivået over og finner folk som gjør dette for dem, for penger. Det finnes til og med nettsider der en kan betale for at de skriver oppgaven for en, og garanterer at den er original og den blir original fordi du som betalende kunde påpeker detaljert hva du ønsker at oppgaven skal fokusere på.  

Det er de med mest penger og nettverk som er i posisjon til å jukse systematisk uten å aldri bli oppdaget. Det TS holdt på med, er det jeg kaller for fattigmanns-juks, siden sjansen for å bli tatt er sånn ca 100%. 

 

 

 

 

Anonymkode: 3984b...e0d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjedelig for TS å bli tatt for juks på en Summer School. Lol. Eller er det ikke Summer School likevel? Rart å ha eksamen i desember.

Mine tanker rundt dette, siden alle andre også har meninger: 

1. De aller fleste studenter (men ikke alle) er klar over at de aller fleste eksamener skal gjennom et sånt dataprogram som sjekker for plagiering. Så mitt poeng er hvis en student prøver seg å kopiere ord såpass ordrett, så er det bare idiotisk fordi dataprogrammet fanger opp sånt.

MEN samtidig, så kan TS iallfall forsvare seg her og si at han eller hun er helt klar over at eksamener skal kjøres via dataprogrammet der man sjekker for plagiering, slik at det gir ingen mening å faktisk kopiere ord og tro at man kommer unna med det. Det hadde vært å be om å bli tatt rett og slett. Litt som å speede med vilje i fart selv om du ser fartskontrollen, Lol.  

Så jeg tror at det er snakk om en god, gammeldags språkmisforståelse angående regler og hva som ble forventet av studentene. Her har TS mest sannsynlig misforstått og det viktigste her er å vise at TS hadde INGEN intensjon om å jukse overhodet.

En misforståelse oppstår til og med mellom to mennesker som kan flytende norsk, så det burde ikke være overraskende at det kan oppstå misforståelser i denne situasjonen der det er snakk om å vise hvilket nivå du ligger på når det gjelder norsk. 

Slik jeg ser det, burde ikke dette gi TS noen konsekvenser utover det at du får en ny dato for å ta en ny eksamen, og at TS og de som holder kurset går gjennom eksamensreglene en gang til, slik at begge er klar over forventningene. Blir reaksjonen verre enn dette, så blir det helt feil.

Det TS gjorde var i verste fall, misforstått fattigdomsplagiering. Som sagt, nesten alle vet at tekst kjøres gjennom dataprogrammet, så jeg forstår ikke hvordan universitetet sitter og tror at det der er den beste måten å ta folk som jukser.

Folk som har flere ressurser (penger og nettverk), jukser på langt mer avanserte måter der de aldri blir tatt. De samarbeider f eks med andre studenter når de ikke skal og holder det skjult. Hvis det står at de skal skrive en selvstendig oppgave, (f eks jus, økonomi eller hva det måtte være), så benytter de seg av foreldrene gratis som enten er jurister / advokater ++. Ingen sjanse for at de blir tatt i dette. 

Eller så outsourcer de oppgavene til andre studenter nivået over og finner folk som gjør dette for dem, for penger. Det finnes til og med nettsider der en kan betale for at de skriver oppgaven for en, og garanterer at den er original og den blir original fordi du som betalende kunde påpeker detaljert hva du ønsker at oppgaven skal fokusere på.  

Det er de med mest penger og nettverk som er i posisjon til å jukse systematisk uten å aldri bli oppdaget. Det TS holdt på med, er det jeg kaller for fattigmanns-juks, siden sjansen for å bli tatt er sånn ca 100%. 

 

 

 

 

Anonymkode: 3984b...e0d

Takk for god og ærlig tilbakemelding. 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste «misforståelsen» her er at TS ikke skjønner hva et plagieringsprogram er/gjør. INGEN tror at copy/paste er et tillatt hjelpemiddel.

Anonymkode: 8d257...e2d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Den eneste «misforståelsen» her er at TS ikke skjønner hva et plagieringsprogram er/gjør. INGEN tror at copy/paste er et tillatt hjelpemiddel.

Anonymkode: 8d257...e2d

Hvis alle hjelpemidler var tillatt, så må også det være tillatt.

Anonymkode: 4c3b6...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis alle hjelpemidler var tillatt, så må også det være tillatt.

Anonymkode: 4c3b6...7ff

Du er fullstendig på luggeføre. Om du bruker andre sin intellektuelle eiendom må du selvfølgelig kreditere dem også, med kildehenvisning.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis alle hjelpemidler var tillatt, så må også det være tillatt.

Det er ikke et hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du sier at du har tatt et metalende kurs i regi av UiO og at det ikke er akademisk tekst du skulle skrive. Så lenge du tar kurs i regi av et universitet eller hvilken som helst annen skole så skal du følge deres regler. I dette tilfelle, ingen plagiat. Du hadde alle hjelpemidler tillatt. Vet du hva hjelpemidler er? Å kopiere svar fra kvinneguiden er ikke å bruke et hjelpemiddel, det er å bruke andres svar, dvs plagiat.

Du skriver at oppgaven var å skrive om vindmøller og ditt argument for og imot. Hvorfor brukte du andres argummenter overhodet??? Det var DINE argummenter de ville ha. Det du skulle ha gjort var å bruke hjelpemidler for å lese om temaet og dermed argumentere hvorfor DU synes vi burde eller ikke burde ha vindmøller. Type, "jeg mener vindmøller er bra siden de er mer miljøvennlige".

Siden du brukte direktesitat fra et nettsted så skulle du selvfølgelig ha brukt riktig kildehenvisning. Jeg har også hjemmeeksamen for tiden, og selv om alle hjelpemidler er tillatte så står det på hver eksamen at ved direkte brukte kilder, så MÅ kildehenvisning brukes.

Du har ikke gjort alt riktig i dette tilfellet, og tror nok du blir anklaget for juks, og jeg mener at du burde det. Det kjedeligste i dette tilfellet er at du mest sannsynlig blir utestengt fra alle universiteter i et år.

Anonymkode: dc598...18c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes nå uansett lærerne burde ha vært mer tydelig i behovet for kildehenvisninger her. Det er én ting at studenter som er vant med oppgaveskriving å ta dette som en selvfølge, men på et norskkurs er det kanskje ikke like selvfølgelig. 

Anonymkode: 4483d...c6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/23/2020 at 8:49 PM, AnonymBruker said:

Det er bare et betalende norskkurs fra UIO, som heter NORA0130. 

Anonymkode: 969d0...173

Jeg leser på emnesider at du må følge regler for kildehenvisninger og at det er ingen hjelpemidler godtatt:(

Anonymkode: 2480f...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis alle hjelpemidler var tillatt, så må også det være tillatt.

Anonymkode: 4c3b6...7ff

Det er kun tillatt hvis du bruker kildehenvisning OG tydelig markerer at det er et sitat. 

Anonymkode: 7886d...cc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Oj, 53% er vel ikke tillatt om man benytter kilder og sitat engang. Det er over halve teksten. 
 

Klipp og lim, og direkte avskrift, er aldri et tillatt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...