Gå til innhold

UIO - Resultat sperret ? Juks ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts jer. Dette stemmer ikke. Ingen hjelpemidler når det var skoleeksamen. Reglene endret seg pga corona og de har endret til hjemmeeksamen og redusert til 25% av karakteren. Og alle hjelpemidler tillat. Men jeg skjønner nå  at kopiering tekster fra internet var likevel ikke tillat. 

Anonymkode: 969d0...173

Det har du da visst hele tiden.

AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 19.49):

Jeg har brukt forskjellige artikler fra internet for å finne argumenter, med så vidt jeg vet dette var tillat. 

Jeg kunne godt ikke brukt noe internet i det hele tatt, og jeg ville sikkert består. Men læreren var veldig tydelig av vi skulle bruke all vi ville, bortsett fra copy paste. 

Anonymkode: 969d0...173

 

Anonymkode: c2edd...111

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Emnebeskrivelsen sier at ingen hjelpemidler er tillatt. 

Det ser ut som tidligere eksamener ikke var en hjemmeeksamen, men oppmøte og varighet på 4 timer. Det er nærliggende å tro at det bør gjort et unntak på dette før jul. 

At ts ikke har forstått at plagiat ikke er lov må være tull? Man godtar jo eksamensreglementet? 

Anonymkode: 7b52f...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Emnebeskrivelsen sier at ingen hjelpemidler er tillatt. 

Det ser ut som tidligere eksamener ikke var en hjemmeeksamen, men oppmøte og varighet på 4 timer. Det er nærliggende å tro at det bør gjort et unntak på dette før jul. 

At ts ikke har forstått at plagiat ikke er lov må være tull? Man godtar jo eksamensreglementet? 

Anonymkode: 7b52f...eb3

Mange skumleser sånt...

Anonymkode: 3be97...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts jer. Dette stemmer ikke. Ingen hjelpemidler når det var skoleeksamen. Reglene endret seg pga corona og de har endret til hjemmeeksamen og redusert til 25% av karakteren. Og alle hjelpemidler tillat. Men jeg skjønner nå  at kopiering tekster fra internet var likevel ikke tillat. 

Anonymkode: 969d0...173

Hadde du oppført kilde og satt tekst som direktesitat så hadde du ikke blitt tatt for plagiat. Men du hadde likevel ikke bestått for det hadde ikke vært DIN argumentasjon men en annens.

Det samme hadde gjaldt dersom du hadde skrevet fra en bok også. Du hadde like mye blitt tatt i juks dersom du ikke hadde oppført kilde. Dersom du skriver om teksten, gjør den om til din egen så er det ikke plagiat.

Anonymkode: dc598...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde du oppført kilde og satt tekst som direktesitat så hadde du ikke blitt tatt for plagiat. Men du hadde likevel ikke bestått for det hadde ikke vært DIN argumentasjon men en annens.

Det samme hadde gjaldt dersom du hadde skrevet fra en bok også. Du hadde like mye blitt tatt i juks dersom du ikke hadde oppført kilde. Dersom du skriver om teksten, gjør den om til din egen så er det ikke plagiat.

Anonymkode: dc598...18c

Jo, selv om man kildehenviser kan ikke ubegrenset mye være direkte sitat. 20% er maks der jeg går. 

Anonymkode: 7b52f...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 22.12):

Alle de andre har evnet å omformulere tekster og artikler og skrevet dem i egne ord. Du har kopiert og limt inn 53% av andres tekst inn i din eksamensbesvarelse. Av 300 ord er minst 150 ord ikke dine egne. 

Du har jukset. Du har tabbet deg ut. Du har brutt regelverket. Du kan ikke bevise at du har B2 språkevner når over halvparten av teksten ikke er din egen. 

Det forstår du vel?

Anonymkode: f77c1...a2a

Hei. Ts her .

Etter at jeg har sendt det brevet lagt ut her på KG til UIO, fikk jeg  dette svar i dag :

 

"Vi kan godt avtale et tidspunkt for en muntlig forklaring fra din side, men da vil jeg understreke at det vi spør etter nå er en beretning om hva som skjedde fra din side. Den kan godt gjøres til oss muntlig, så refereres det ned og blir sendt kopi av til deg, men det vil ikke være noen diskusjon eller samtale i dette møtet."

"Hvis du fortsatt ønsker det skal jeg sette opp en tid til neste uke sammen med kursansvarlig og et vitne til forklaringen."

 

Hva anbefaler dere å gjøre?

Jeg har ikke kontaktet en advokat enda. 

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Ts her .

Etter at jeg har sendt det brevet lagt ut her på KG til UIO, fikk jeg  dette svar i dag :

 

"Vi kan godt avtale et tidspunkt for en muntlig forklaring fra din side, men da vil jeg understreke at det vi spør etter nå er en beretning om hva som skjedde fra din side. Den kan godt gjøres til oss muntlig, så refereres det ned og blir sendt kopi av til deg, men det vil ikke være noen diskusjon eller samtale i dette møtet."

"Hvis du fortsatt ønsker det skal jeg sette opp en tid til neste uke sammen med kursansvarlig og et vitne til forklaringen."

 

Hva anbefaler dere å gjøre?

Jeg har ikke kontaktet en advokat enda. 

Anonymkode: 969d0...173

GJØR DET GJØR DET GJENNOMFØR DET!

Anonymkode: 19010...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

GJØR DET GJØR DET GJENNOMFØR DET!

Anonymkode: 19010...b27

Tuller du eller?

Anonymkode: 969d0...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tuller du eller?

Anonymkode: 969d0...173

Jo, jeg gjør det. Kontakt advokat hvis du kan. Vet ikke hvor stor denne saken er for deg, men det viktigste er at du ikke blir utestengt fra universitetet. Det er kanskje noe av det verste som kan skje, ikke faktumet at du strøk. 

Anonymkode: 19010...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen råd å gi deg, men ville bare si at jeg også har plagiert. Jeg skjønner godt at man ikke alltid tenker over hvor viktig det er å ikke skrive av andres setninger. Spesielt under eksamen når man jobber under tidspress så er det lett å gjøre ting man ikke burde. Ikke alltid man tenker over at man plagierer eller hvor mye av det man skriver som i realitetens er andres ord. 

Ser at det verste som kan skje er at du stryker og blir utestengt ett år fra universitetet. Selv om det er surt så  er det ikke verdens undergang. Du har jo også nå lært hva man ikke bør gjøre. 

Synes også du skriver veldig bra norsk. Så om du både har lært norsk og at man ikke skal plagiere etter dette kurset så har du jo lært veldig mye. Det viktigste er jo hva man lærer og ikke om man får en karakter. Karakteren er jo bare en bokstav. 

Sender deg en klem. Skjønner veldig godt at dette ikke er en gøy situasjon. Synes du er kjempeflink og ser jo på svarene dine at du er en ærlig person. 

Endret av SVK
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo plagiert så grovt at du bare må legge deg paddeflat, unnskylde og love bedring til en annen gang. Ikke legg skylden på andre slik du har gjort i brevet ditt, ta ansvar for egne handlinger. Da jeg tok master fikk vi beskjed om at over 15% treff på plagiatkontroll var problematisk, de fleste lå under 10%. du har faktisk kopiert over halve oppgaven, det er veldig alvorlig. 

Anonymkode: a59c2...19d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde skjønt at en akademisk oppgave ikke er å direkte kopiere med egne ord - og at det er plagiatkontroll på eksamen.... Men om du skaffer deg en advokat så vinner du denne lett. Dersom du har med referanse på det du har kopiert så viser bare plagiat at du ikke klarer å gjøre det om til egne ord. Du har ikke stjelt noen andre sitt arbeid så lenge du viser til hvem som har laget det opprinnelig. Er nesten umulig å ta noen på plagiat....

Anonymkode: 045e4...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken verden lever dere i som anbefaler advokat i en plagieringssak med universitet for et norskkurs? Det er da veldig voldsomt. Jeg synes TS skal møte opp og forklare seg selv som de blir tilbudt. 

Anonymkode: 81450...eac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 18.49):

Sorry, å ikke bruke kildehenvisninger i det hele tatt og samtidig hente informasjon fra ulike steder er så godt som juks på universitets-nivå....

Anonymkode: 63322...3e1

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men det er viktig å lese formalia. På mine eksamener som har blitt omgjort til hjemmeeksamen har det stått at man ikke trenger å referere til kilder. Dermed er det ikke en faktor som bedømmes, uansett om du henter det direkte fra et nettsted. Med andre ord skal man ikke bruke tid på kildehenvisning. 

Men som hovedregel stemmer det jo det du skriver. 

Anonymkode: 813b4...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men det er viktig å lese formalia. På mine eksamener som har blitt omgjort til hjemmeeksamen har det stått at man ikke trenger å referere til kilder. Dermed er det ikke en faktor som bedømmes, uansett om du henter det direkte fra et nettsted. Med andre ord skal man ikke bruke tid på kildehenvisning. 

Men som hovedregel stemmer det jo det du skriver. 

Anonymkode: 813b4...157

Men det å ikke trenge referere til en kilde, betyr jo heller ikke at man kan klippe og lime inn en tekst. Man må jo fremdeles skrive om med egne ord så man skaper en egen tekst, ellers så har man jo ikke lagt noen innsats inn selv i det hele tatt, når 175 ord av 300 er kopiert rett inn. Dette gjelder også i tilfeller hvor man må referere til kilder, man kan ikke bare bruke andres tekst rett tatt ut av boka/fra nettet.

Dette er jo spesielt sant når det er snakk om en språktest: hvordan skal man bevise at man kan språket, når man har kopiert noe andre har skrevet? 

Anonymkode: 81450...eac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det å ikke trenge referere til en kilde, betyr jo heller ikke at man kan klippe og lime inn en tekst. Man må jo fremdeles skrive om med egne ord så man skaper en egen tekst, ellers så har man jo ikke lagt noen innsats inn selv i det hele tatt, når 175 ord av 300 er kopiert rett inn. Dette gjelder også i tilfeller hvor man må referere til kilder, man kan ikke bare bruke andres tekst rett tatt ut av boka/fra nettet.

Dette er jo spesielt sant når det er snakk om en språktest: hvordan skal man bevise at man kan språket, når man har kopiert noe andre har skrevet? 

Anonymkode: 81450...eac

Som nevnt er det formalia som er avgjørende, og som sensorene må følge. Så fremt det fremgår at man ikke skal føre opp noen kilder er det slik det er. Hvis det ikke står det må man ta utgangspunkt i at man må følge vanlige regler for kildehenvisning. 

Jeg endte opp med å klippe og lime på en hjemmeeksamen i fjor med sterkt tidspress (rakk rett og slett ikke å redigere før besvarelsen hadde blitt sendt inn automatisk), og det ble aldri en sak ut av det på grunn av de formelle retningslinjene. Fikk ikke noe trekk for dette på oppgavene det gjaldt. Var uvant for alle (både studenter, sensorer og eksamenskommisjon) å ha en slik eksamen som hjemmeeksamen. Jeg gjorde en bedre innsats i høst, men poenget mitt står der fremdeles. Det viktigste er å følge de formelle retningslinjene for eksamen. Så lenge man gjør det har man en god sak. I denne aktuelle saken er det tydelig at det som har blitt formulert muntlig ikke stemmer overens med de skriftlige retningslinjene for eksamen, og de skriftlige retningslinjene trumfer fordi det er rammen for eksamen og kan tilbakevises. Som student er det derfor utrolig viktig å lese eksamensoppgaven og rammene for denne skikkelig. TS er ikke den første som har brent seg på det, selv om det ikke dreier seg om copy-paste. 

Anonymkode: 813b4...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvilken verden lever dere i som anbefaler advokat i en plagieringssak med universitet for et norskkurs? Det er da veldig voldsomt. Jeg synes TS skal møte opp og forklare seg selv som de blir tilbudt. 

Anonymkode: 81450...eac

1. Man er den svake part i saken, 2. man får advokatutgifter dekket og 3. konsekvensene kan være store med utestenging fra all høyere utdanning i opptil et år. Man har altså ingenting å tape på det, og det er flust av advokater som har bistått studenter i slike saker og har bedre måte å tilnærme seg saken enn studenten som står midt opp i det. Det er bare lurt å få bistand fra advokat i slike saker. 

Anonymkode: 813b4...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de som insisterer så mye at jeg har plagiert og at dette er det verste som kan skje i verden.

Men mitt spørsmål denne gangen  var bare om hva  skal  jeg gjøre eller hva skal jeg  skal svare til skolen. Jeg allerede sagt hva jeg ville når jeg sendt det første brev. Jeg har ikke mer unnskyldninger. Sånn er det. 

Så skal jeg avtale en møte?

Skal jeg kontakte en advokat? 

 

Ts. takk.

Anonymkode: 969d0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for de som insisterer så mye at jeg har plagiert og at dette er det verste som kan skje i verden.

Men mitt spørsmål denne gangen  var bare om hva  skal  jeg gjøre eller hva skal jeg  skal svare til skolen. Jeg allerede sagt hva jeg ville når jeg sendt det første brev. Jeg har ikke mer unnskyldninger. Sånn er det. 

Så skal jeg avtale en møte?

Skal jeg kontakte en advokat? 

 

Ts. takk.

Anonymkode: 969d0...173

Hva mener du «hva skal jeg gjøre»? Hva vil du egentlig oppnå? Du er tatt for plagiat - du har ordrett kopiert over halvparten av teksten du har skrevet. Da er det ikke slik at hvis du kommer med rette forklaring / unnskyldning / advokat, at avgjørelsen gjøres om til din fordel. Hvilket du later til å tro.

Du studerer for å lære. Nå har du lært noen veldig viktige ord og begreper: Du har lært hva plagiat er. 
Nå må du også lære hva «med egne ord» betyr, samt kildehenvisning.

Så tar du faget opp igjen neste semester, så får du ta eksamen på nytt og vise dine kunnskaper da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange i denne tråden som svarer ut fra sitt "norske ståsted med erfaring fra høyere utdanning/oppgaveskriving/kildehenvisninger osv". 

Er jo 100 % tydelig at dette er tragiske misforståelser av ts. Fremstår ærlig og hadde definitivt normalt bestått oppgaven slik vi ser hun skriver her. Ingen grunn til å slakte henne. Konsekvensene blir som de blir, forklar deg ærlig og legg deg flat som noen har påpekt. 

Lykke til videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...