AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #21 Del Skrevet 23. desember 2020 Har du riktig kildebruk? Anonymkode: 92bf4...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #22 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Brev er ikke bra. Da har de tatt deg i juks og sender et formelt brev om dette. Anonymkode: 36870...b31 Så det er sikkert at de skal anklage meg for juks? Så dårlig følelse dette gir... Anonymkode: 969d0...173 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #23 Del Skrevet 23. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Så det er sikkert at de skal anklage meg for juks? Så dårlig følelse dette gir... Anonymkode: 969d0...173 Nei, det er ikke sikkert! Vi prøver å analysere hva du kan ha gjort galt, det kan være flere grunner enn juks. Anonymkode: e87de...32e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #24 Del Skrevet 23. desember 2020 Det kan jo være at det er noe galt med kildehenvisningene dine, for eksempel? Det er en type formell feil som lett fører til utredning om juks. Men det trenger ikke være tilfelle. Jeg opplevde noe litt sprøtt en gang jeg hadde en tellende innlevering som så skulle vurderes formelt samtidig som eksamensbesvarelsen. Jeg ble beskyldt for plagiat pga at universitetet benyttet en slags programvare som sammenlikner teksten din med tilgjengelige tekster på nett osv, og beregner en slags «% plagiering» som de så har satt en grenseverdi for som du ikke får overstige. Problemet var ikke mangel på kildehenvisning etc, da dette var et «skjønnlitterært emne» der vi skulle produsere originale tekster ved å rett og slett benytte prinsipper vi hadde lært. Jeg fikk et formelt brev og ble innkalt til et møte, der jeg ble forelagt de tekstene de mente jeg hadde plagiert - materiell jeg aldri hadde sett før. Det hele var ganske absurd. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha overbevist dem dersom det ikke hadde vært for at jeg skrev mye som ungdom, og kunne legge frem to daterte notatbøker med sirlig innførte dikt og noveller, som jeg hadde «oppsirkulert» til denne innleveringen rett og slett fordi de passet perfekt til temaene i oppgavene som var gitt. Mitt egenproduserte originalmateriell var jo over 10 år gammelt, og tilfeldigvis eldre enn begge de tekstene jeg ble beskyldt for å plagiere. Min far hadde også lest og bearbeidet originaltekstene med meg da jeg var tenåring, og kunne bevitne at de var autentiske. Jeg hadde flikket og endret litt på det til innleveringen, men i utgangspunktet er det jo ikke straffbart å levere allerede generert tekst som en ny besvarelse dersom det uansett er ditt eget åndsverk og til og med upublisert. Det var mitt forsvar, og de trodde på meg. Jeg kunne jo ikke noe for at noen andre hadde tenkt samme tanker og publisert dem på nett. Anonymkode: ac396...94f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #25 Del Skrevet 23. desember 2020 Resultat sperret er ikke teknisk feil, det er en innstilling vi må sette på manuelt. Jeg vil tro det kanskje er for stort utslag på plagiat? Anonymkode: 2f622...496 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #26 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan være kildehenvisningen de henger seg opp i, det pleier å være veldig strengt. Brukte du kilder på en korrekt måte? Anonymkode: e87de...32e Jeg har ikke brukt kildehenvisninger. Det var "ikke formelt sagt", men det var sagt at vi skulle ikke tenke på det... Anonymkode: 969d0...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #27 Del Skrevet 23. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg har ikke brukt kildehenvisninger. Det var "ikke formelt sagt", men det var sagt at vi skulle ikke tenke på det... Anonymkode: 969d0...173 Man må alltid bruke kildehenvisninger, og særlig i høyere utdanning. På VGS er de kanskje litt slappe med det, men det gjelder egentlig der og. Det kan være grunnen, at de må ta en vurdering pga. det. Anonymkode: e87de...32e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #28 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke brukt kildehenvisninger. Det var "ikke formelt sagt", men det var sagt at vi skulle ikke tenke på det... Anonymkode: 969d0...173 Au, da. Om du har tatt ting fra nettet skulle du selvsagt oppgitt hvor du hadde det fra. Anonymkode: 52335...308 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #29 Del Skrevet 23. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Man må alltid bruke kildehenvisninger, og særlig i høyere utdanning. På VGS er de kanskje litt slappe med det, men det gjelder egentlig der og. Det kan være grunnen, at de må ta en vurdering pga. det. Anonymkode: e87de...32e Var kanskje litt vel påståelig, men så godt som alltid i hvert fall! Anonymkode: e87de...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #30 Del Skrevet 23. desember 2020 men du, TS - vent til du har fått brevet, og se hva de skriver. Krysser fingerene for at det har gått bra. Til senere - ALLTID bruk kilder, uansatt hva som blir sakt muntlig. Man vet aldri, og med ekstern sensor kan det raskt bli krøll. Like greit å venne seg til kildehenvisninger først som sist. Kildekompasset.no er en knallgod hjelp, og APA (stil) er sjeldent feil. Anonymkode: e87de...32e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #31 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): men du, TS - vent til du har fått brevet, og se hva de skriver. Krysser fingerene for at det har gått bra. Til senere - ALLTID bruk kilder, uansatt hva som blir sakt muntlig. Man vet aldri, og med ekstern sensor kan det raskt bli krøll. Like greit å venne seg til kildehenvisninger først som sist. Kildekompasset.no er en knallgod hjelp, og APA (stil) er sjeldent feil. Anonymkode: e87de...32e Tusen takk. Anonymkode: 969d0...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #32 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har ikke brukt kildehenvisninger. Det var "ikke formelt sagt", men det var sagt at vi skulle ikke tenke på det... Anonymkode: 969d0...173 De kjører alt gjennom et plagiatkontroll-program, så hvis du ikke har henvist til kilder du har brukt vil det regnes som juks på universitet. Det står garantert i eksamensreglementet til fakultetet ditt. Er du sikker på at du ikke misforsto foreleseren din da det ble sagt at dere ikke skulle kildehenvise på en hjemmeeksamen? Anonymkode: 511b4...9ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #33 Del Skrevet 23. desember 2020 Kan også hende de trekker ut tilfeldig en viss prosent av eksamenene for nærmere sensur av en annen sensor, som en slags intern kvalitetssikring av sensorer. Vet et universitet gjør det i Frankrike, vet ikke i Norge. Eller bare at det er litt teknisk skurr i systemene og at det du ser er en generell feilmelding. Men så er jeg enige med andre her, bedre med en kildehenvisning for mye enn en for lite. Forskere og universitetsfolk lever og ånder for å få sine idéer/arbeider spredd under egne navn (mange bryr seg mer om dette enn de bryr seg om lønn, mange kunne fått mer lønn i privat sektor, i alle fall innen visse fag). Hvor høy "score" de har i sitatspillet bidrar igjen til hvor mye penger de får for fremtidig forskning. Å ta æren for andres idéer/arbeider vurderes derfor ganske strengt (litt som doping i idretten) Derfor kildehenvisning! Anonymkode: 143fe...a2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #34 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De kjører alt gjennom et plagiatkontroll-program, så hvis du ikke har henvist til kilder du har brukt vil det regnes som juks på universitet. Det står garantert i eksamensreglementet til fakultetet ditt. Er du sikker på at du ikke misforsto foreleseren din da det ble sagt at dere ikke skulle kildehenvise på en hjemmeeksamen? Anonymkode: 511b4...9ac Det var ikke lagt vekt på kildehenvisninger når foreleseren snakket om det, fordi det er et så kort tekst, altså ikke akademisk, og kvaliteten er heller ikke bra fordi vi alle er studenter som lærer norsk, og derfor målet var egentlig bare å skrive en forståelig tekst med noen argumenter og en god struktur. 300 ord du kan knapt skrive noe. Og nå husker jeg at, mens jeg skrevet teksten, hentet jeg argumenter fra ...gjette hvor... " Kvineguiden" ! Ja, jeg fant mine argumentene her på kvineguiden! Temaet var vindmøller, og jeg fant noen tråd her som snakket om det, og mange fine meninger... Anonymkode: 969d0...173 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #35 Del Skrevet 23. desember 2020 Hva slags fag/kurs og skole/universitet er det da? Kanskje det ikke er like strengt overalt. Spesielt ikke på korte tekster som du sier. Anonymkode: 143fe...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #36 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags fag/kurs og skole/universitet er det da? Kanskje det ikke er like strengt overalt. Spesielt ikke på korte tekster som du sier. Anonymkode: 143fe...a2b Det er bare et betalende norskkurs fra UIO, som heter NORA0130. Anonymkode: 969d0...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #37 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var ikke lagt vekt på kildehenvisninger når foreleseren snakket om det, fordi det er et så kort tekst, altså ikke akademisk, og kvaliteten er heller ikke bra fordi vi alle er studenter som lærer norsk, og derfor målet var egentlig bare å skrive en forståelig tekst med noen argumenter og en god struktur. 300 ord du kan knapt skrive noe. Og nå husker jeg at, mens jeg skrevet teksten, hentet jeg argumenter fra ...gjette hvor... " Kvineguiden" ! Ja, jeg fant mine argumentene her på kvineguiden! Temaet var vindmøller, og jeg fant noen tråd her som snakket om det, og mange fine meninger... Anonymkode: 969d0...173 Omformulerte du argumentene, eller skrev du dem inn som du fant dem på nett? Hvis du skriver rene sitater, må du vise til kilder for at det ikke skal bli plagiatet. Anonymkode: f18ee...558 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #38 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Omformulerte du argumentene, eller skrev du dem inn som du fant dem på nett? Hvis du skriver rene sitater, må du vise til kilder for at det ikke skal bli plagiatet. Anonymkode: f18ee...558 Ja, jeg omformulerte og til slutt oppsummerte alt og skrev min egen konklusjon. Altså, det kan godt hendt at noen kort setninger ble som jeg fant dem. Anonymkode: 969d0...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #39 Del Skrevet 5. januar 2021 I dag fikk jeg dette brev fra UIO, så nå vet jeg at jeg har blitt anklaget for plagiat. Hva skal jeg gjøre da? Suspicion of Academic Misconduct - NORA0130 The International Summer School has received a report regarding suspicion of academic misconduct and/or attempted cheating in respect of your take home exam paper, NORA0130 in the autumn semester 2020. All exam papers in the course NORA0130were run through Urkund, an automatic text recognition system made for detecting plagiarism. The report states that your paper contains text from uncredited online sources, totaling 53% of your paper. This is not in accordance with the academic requirements at our institute. The International Summer School now awaits your accounts for the facts of the case. This account may be given orally at a meeting with the institute, or be submitted in writing to the institute (at the address given at the bottom of this letter). You may note that you are not obliged to make such a statement. Please inform us no later than January 25th whether and /or how you wish to present your account. In accordance with customary practice in these types of cases, the ISS is responsible for the preparation of further proceedings with an assessment of the case at the administrative level. The ISS will, based on the given information, decide whether the case shall be submitted to the University of Oslo Central Appeals Committee. The Appeals Committee alone makes decisions in cases concerning suspicion of academic misconduct and/or attempted cheating. Please note that your case is being treated as one concerning suspicion of academic misconduct, not (actual) cheating. If the Appeals Committee finds sufficient evidence that academic misconduct and/or cheating has taken place during an examination, it can pass a decision to invalidate the result of the student’s examination and to exclude the student concerned from taking examinations and attending cheating for a period of up to one year (Act relating to universities and university colleges, §4-7 and §4-8). You have the right to call on the assistance of a lawyer or another proxy (spokesperson) at all stages of the proceeding, and the University of has a duty to cover your expenses for legal assistance in line with official rates and the terms and conditions in the relevant regulations (Act relating to universities and university colleges, §4.8 sections 1 and 5). Anonymkode: 969d0...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #40 Del Skrevet 5. januar 2021 Sorry, å ikke bruke kildehenvisninger i det hele tatt og samtidig hente informasjon fra ulike steder er så godt som juks på universitets-nivå.... Anonymkode: 63322...3e1 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå