Gå til innhold

Togkonduktør uthengt som rasist på sosiale medier: Nye videoopptak viser hva som faktisk skjedde på toget

Dankert

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig billettkontrollører hiver folk ut av bussen er det ulovlig nå ? Du blir holdt igjen av butikkansatte eller vektere hvis du stjeler fra butikker også. De innkaller politiet når det er nødvendig, som regel når beløpet er enormt eller du er motvillig å gi personlig informasjon. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (30 minutter siden):

Når du går på toget eller bussen så aksepterer du transportsbyråets regler som at du må løse billett, betale evt gebyrer og at du i visse tilfeller kan bli holdt igjen av konduktøren til politiet kommer.

Ja, og nå må du lese hva du selv skrive. Å bli holdt igjen er hverken å bli fysisk dratt ut av togvognen, eller med makt nektet å gå inn på den, slik som den forrige videoen.

Ordlyd er essensielt i lovtekst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underligsirkel skrev (20 minutter siden):

Jeg ser stadig billettkontrollører hiver folk ut av bussen er det ulovlig nå ? Du blir holdt igjen av butikkansatte eller vektere hvis du stjeler fra butikker også. De innkaller politiet når det er nødvendig, som regel når beløpet er enormt eller du er motvillig å gi personlig informasjon. 

Straffeprosessloven § 176 gir enhver rett til å holde igjen noen som har nasket og nekter å oppgi personalia frem til politiet kommer.

Å fysisk kaste noen av bussen er det bare politiet som har hjemmel til. Offentlig transport er å anse som et offentlig sted, og det er kun politiet som har anledning til å bruke fysisk makt for å fjerne noen fra et offentlig sted mot deres vilje.

Vektere bryter daglig dette, men det er ønsket sedvane fra politikerne, for vi går i den retningen at kun de som har råd til å betale for beskyttelse skal få det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Så ikke noe annet enn respektløse drittunger som manglet oppdragelse, og som hindret en mann å gjøre jobben sin i den videoen. 

Kan godt være dette var planlagt. Tiltok er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (1 minutt siden):

Så ikke noe annet enn respektløse drittunger som manglet oppdragelse, og som hindret en mann å gjøre jobben sin i den videoen. 

Kan godt være dette var planlagt. Tiltok er noe dritt.

Du skulle gått til Specsavers.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SamusAran said:

Vektere bryter daglig dette

Men så får de jaggu mye dritt fra hovne, ufordragelige, snørrunger også, som i denne saken. Som for eksempel å bli stemplet som pedofile. Jeg sier ikke at ikke ungdommene fortjener beskyttelse, eller trygghet, og at vektere og lignende ikke skal følge lover og regler, men man ligger som man reder. Klarer man ikke å oppføre seg i offentlighet så må man gå i seg selv. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gibralfaro skrev (2 minutter siden):

Men så får de jaggu mye dritt fra hovne, ufordragelige, snørrunger også, som i denne saken. Som for eksempel å bli stemplet som pedofile. Jeg sier ikke at ikke ungdommene fortjener beskyttelse, eller trygghet, og at vektere og lignende ikke skal følge lover og regler, men man ligger som man reder. Klarer man ikke å oppføre seg i offentlighet så må man gå i seg selv. 

Så du mener fysisk maktbruk er legitim reaksjon på verbale uttalelser fra barn? Ja, hva skal man si...

Og om du så videoen, så forstår du hvorfor han ble "stemplet som pedofil". Han truet med å låse seg inn på toalettet. Jeg skal gjerne se hjemmelen hans for å gjøre det, du.

Om du vil bli politi, så får du gå på politihøgskolen. Og selv politiet har strenge regler å forholde seg til.

Endret av SamusAran
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
SamusAran skrev (Akkurat nå):

Du skulle gått til Specsavers.

Neida. Jeg så en gjeng ungdom som var ute etter å lage en scene. På samme måte som dramakjerringer som kaster seg ned på utesteder, og beskylder uskyldige mannfolk for å ha slått dem.

Denne ungen «mistet» telefonen i gulvet selv. Den ufordragelige oppførselen, og det råtne språket, vitner om manglende oppdragelse og irettesettelse.

Jeg gikk mellom to stykker en gang, for å hindre dem i å sloss. Da en annen fyr trodde hun ble slått. Men nei, hun kasta seg ned med vilje. Denne drittkjerringa og venninna løy for politiet. Jeg så og hørte alt, og kunne bekrefte for politiet hva som hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SamusAran said:

Så du mener fysisk maktbruk er legitim reaksjon på verbale uttalelser fra barn? Ja, hva skal man si...

Du behøver ikke å pålegge meg meninger som jeg ikke har. Forstår du ikke hva jeg mener, så spør på en ordentlig måte. Hersketeknikker gidder jeg ikke å bruke tid på.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (1 minutt siden):

Neida. Jeg så en gjeng ungdom som var ute etter å lage en scene. På samme måte som dramakjerringer som kaster seg ned på utesteder, og beskylder uskyldige mannfolk for å ha slått dem.

Denne ungen «mistet» telefonen i gulvet selv. Den ufordragelige oppførselen, og det råtne språket, vitner om manglende oppdragelse og irettesettelse.

Jeg gikk mellom to stykker en gang, for å hindre dem i å sloss. Da en annen fyr trodde hun ble slått. Men nei, hun kasta seg ned med vilje. Denne drittkjerringa og venninna løy for politiet. Jeg så og hørte alt, og kunne bekrefte for politiet hva som hadde skjedd.

Du nekter altså for at togkonduktøren brukte fysisk makt for å dra en av ungdommene av toget?

Dine anekdotiske beretninger interesserer meg lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (1 minutt siden):

Du behøver ikke å pålegge meg meninger som jeg ikke har. Forstår du ikke hva jeg mener, så spør på en ordentlig måte. Hersketeknikker gidder jeg ikke å bruke tid på.

Jeg problematiserer måten du ordlegger deg på, for det du skriver kan absolutt leses som at det er greit å ty til maktbruk dersom noen er ekle mot deg.

Du må gjerne omformulere de og forklare meg hva du egentlig mente. Du må også ha i mente at togkonduktøren er en voksen person på jobb, og dermed profesjonell. De andre er per definisjon barn, og det settes dermed mye lavere krav til dem enn konduktøren.

Endret av SamusAran
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
SamusAran skrev (5 minutter siden):

Du nekter altså for at togkonduktøren brukte fysisk makt for å dra en av ungdommene av toget?

Dine anekdotiske beretninger interesserer meg lite.

Det blir en annen sak.

Anklagene mot ham er uriktige, men han burde nok tilkalt politi/vektere i stedet for å ta i dem ja. Rasist kan man ikke kalle ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Dankert said:

https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-videoopptak-viser-hva-som-faktisk-skjedde-pa-toget/s/12-95-3424060369

En ungdomsgjeng slo og ropte «pedo» og «rasist» til konduktøren.

Historien fortalte noe helt annet: Flere vitner forteller til Nettavisen at det var ungdomsgjengen som først gikk til angrep på togkonduktøren. Konduktøren tok heller ikke noe kvelertak på den mørkhudede jenta i den korte videoen.

Jenta som la ut videoen på sin egen TikTok-kanal, og som hevdet hun ble tatt kvelertak på, mener det var konduktøren som gikk til angrep på dem.

Hva er poenget med å spre dette mølet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villfisker skrev (4 minutter siden):

Det blir en annen sak.

Anklagene mot ham er uriktige, men han burde nok tilkalt politi/vektere i stedet for å ta i dem ja. Rasist kan man ikke kalle ham.

Jeg forstår virkelig ikke hvor du vil hen med dette. Nei, rasist blir søkt å kalle ham ut i fra videoene som er kommet ut, men det er på det rene at han har utøvd fysisk makt som han ikke har hjemmel til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SamusAran said:

Jeg problematiserer måten du ordlegger deg på, for det du skriver kan absolutt leses som at det er greit å ty til maktbruk dersom noen er ekle mot deg.

9 minutter siden, Gibralfaro said:

Jeg sier ikke at ikke ungdommene fortjener beskyttelse, eller trygghet, og at vektere og lignende ikke skal følge lover og regler

Jeg ser ikke helt hvordan dette skulle tilsi at jeg legitimiserer vold, så det får du ta på din kappe.

Jeg sier at vektere skal følge lover og regler, og at ungdom skal oppføre seg. Ikke verre enn det. Jeg har ikke legitimert vold på noen som helst måte. Det jeg sier er at når mennesker oppfører seg ufyselig, så får det ofte konsekvenser for de. I noen tilfeller vil jeg ha sympati for de. I andre ikke. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Jeg forstår virkelig ikke hvor du vil hen med dette. Nei, rasist blir søkt å kalle ham ut i fra videoene som er kommet ut, men det er på det rene at han har utøvd fysisk makt som han ikke har hjemmel til.

Forstår ikke eller vil ikke forstå? Jeg har gitt mitt synspunkt på hva jeg så. Kan ikke se at jeg har sagt noe galt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gibralfaro skrev (Akkurat nå):

Jeg ser ikke helt hvordan dette skulle tilsi at jeg legitimiserer vold, så det får du ta på din kappe.

Jeg sier at vektere skal følge lover og regler, og at ungdom skal oppføre seg. Ikke verre enn det. Jeg har ikke legitimert vold på noen som helst måte. Det jeg sier er at når mennesker oppfører seg ufyselig, så får det ofte konsekvenser for de. I noen tilfeller vil jeg ha sympati for de. I andre ikke. 

Hmm... Dette er hva jeg skrev:

SamusAran skrev (32 minutter siden):

Vektere bryter daglig dette

og dette er dine ord, Gibralfaro, som du svarte direkte på det:

Gibralfaro skrev (22 minutter siden):

Den første setningen din tolkes lett som en legitimering. "Vektere bryter daglig reglene"..... men fordi de får mye dritt så....

Jeg er enig i at ungdom skal oppføre seg, men nå har det seg sånn at togkonduktører og vektere er ansatte med en stillingsbeskrivelse, mens ungdom er privatepersoner. Det stilles altså langt høyere krav til en voksen person på jobb enn en ungdom på fritiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamusAran skrev (3 minutter siden):

Utrolig trist at "han har utøvd fysisk makt" er det du legger vekt på i denne saken. Så vidt jeg kunne se i filmen har han tatt en ungdom rundt håndleddet for å prøve å få henne ut av toget. Ja, han dro i armen hennes, men å kalle dette vold er å ta HARDT i. Hun hadde hatt mengder av tid til enten å betale eller å gå av toget frivillig, han hadde snakket rolig og behersket til henne hele tiden, og da han omsider tok tak i henne for å føre henne ut så det ikke ut for meg som om det var kraftige bevegelser eller noe som på noen måte kunne smerte henne hvis hun hadde gjort som hun skulle og gått av toget. At dette blir omtalt som overtramp er grunnen til at sånne ungdommer ikke blir bedre. De får lov til å oppføre seg akkurat som de vil og ingen skal ha noen som helst mulighet til å stoppe dem.

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesten skrev (1 minutt siden):

Utrolig trist at "han har utøvd fysisk makt" er det du legger vekt på i denne saken. Så vidt jeg kunne se i filmen har han tatt en ungdom rundt håndleddet for å prøve å få henne ut av toget. Ja, han dro i armen hennes, men å kalle dette vold er å ta HARDT i. Hun hadde hatt mengder av tid til enten å betale eller å gå av toget frivillig, han hadde snakket rolig og behersket til henne hele tiden, og da han omsider tok tak i henne for å føre henne ut så det ikke ut for meg som om det var kraftige bevegelser eller noe som på noen måte kunne smerte henne hvis hun hadde gjort som hun skulle og gått av toget. At dette blir omtalt som overtramp er grunnen til at sånne ungdommer ikke blir bedre. De får lov til å oppføre seg akkurat som de vil og ingen skal ha noen som helst mulighet til å stoppe dem.

Jeg har ikke kalt dette vold. Jeg har kalt det fysisk makt.

Det er totalt irrelevant hvordan hun har oppført seg eller hvor lang tid hun har brukt. Så lenge det ikke er akutt fare for noens liv eller helse har ikke konduktøren lov til å ta tak i henne på denne måte. Det eneste han kunne hjemlet var å holde henne igjen fordi hun nektet å oppgi personalia, men det var heller ikke tilfelle. Han tok tak i henne for å fysisk kaste henne av toget. Det er ikke lov.

Det er ironisk at du ikke vil ha en verden der slik oppførsel er lov, når du samtidig vil ha en verden der hvem som helst kan utøve fysisk makt når de selv finner det for godt. Tenk litt over det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kalt dette vold. Jeg har kalt det fysisk makt.

Det er totalt irrelevant hvordan hun har oppført seg eller hvor lang tid hun har brukt. Så lenge det ikke er akutt fare for noens liv eller helse har ikke konduktøren lov til å ta tak i henne på denne måte. Det eneste han kunne hjemlet var å holde henne igjen fordi hun nektet å oppgi personalia, men det var heller ikke tilfelle. Han tok tak i henne for å fysisk kaste henne av toget. Det er ikke lov.

Det er ironisk at du ikke vil ha en verden der slik oppførsel er lov, når du samtidig vil ha en verden der hvem som helst kan utøve fysisk makt når de selv finner det for godt. Tenk litt over det.

Det siste avsnittet ditt er å tolke mitt innlegg altfor bredt. Det har jeg ikke sagt. Jeg har heller ikke sagt det var greit. Jeg har sagt jeg synes det er galt fokus å velge. Jeg er enig i at han ikke burde gjort det, han burde ringt politiet og bedt dem komme. Jeg mener likevel at å henge seg opp i at han prøvde å lede henne ut av toget er nesten like søkt som å henge seg opp i hudfargen til disse jentene. Problemet er et helt annet, og du gjør disse ungdommene en tjeneste ved å vende fokus til konduktørens ene tabbe fremfor deres totale skyld i saken.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...