Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt gryteskrubb, og jeg har kokt vann med zalo oppi. Men, hmm kanskje ikke så lenge som 10 minutter? Det eneste som har skjedd ved begeg metodene er at vannet oppi gryten såvidt har blitt litt misfarget :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har brukt gryteskrubb, og jeg har kokt vann med zalo oppi. Men, hmm kanskje ikke så lenge som 10 minutter? Det eneste som har skjedd ved begeg metodene er at vannet oppi gryten såvidt har blitt litt misfarget :(

Jeg hadde gjort som de foran, og latt belegget bløte seg godt. Maskinoppvask er bedre enn Zalo. Så ville jeg prøvd å fjerne det grøvste ved å bruke stekespade (ikke metall), forsiktig hvis du har non-slip og det er en dyr gryte. Deretter ny såpekoking eller direkte på skrubbing med grovsiden av kjøkkensvampen.

Gjest Grafica
Skrevet

Men har du skrubbet rett etter å ha tatt kjelen av plata? Poenget er at varmen og zaloen (eller maskinoppvasksåpe) er mer effektiv sammen, og mykgjør belegget.

• 3 uker senere...
Skrevet

Okey folkens, jeg har et seriøst skittent dusjkabinett å ta meg av. Jeg kan ikke skjønne hva slags folk som har bodd her før; kjøkkenvifta kan ikke ha blitt vasket på flere år, i peisen var det nok aske til å fylle en halv søppelpose, og i dusjen er det svart i hjørner og kanter. Men nå skal den til pers!

Så, eh, beste tips for å få dusjen min rein igjen? Det er snakk om vegger og dører i plast, ikke glass.

Skrevet (endret)

Til dusjen er Ajax professional kalk/fett genial! Stor, rosa sprayflaske. Den løsner kalk og skitt, det er bare å spraye på, fordele utover, la sitte 5 minutter og skylle av (evt. skrubbe litt, men skitten sitter løst etter behandlingen). Den er i hvertfall redningen i vår dusj, som er av glass - den ser helt ny ut etter vask. Fungerer sikkert på plast også :)

Edit: Skrev feil produktnavn

Endret av Fat Sally Lee
Skrevet
Okey folkens, jeg har et seriøst skittent dusjkabinett å ta meg av. Jeg kan ikke skjønne hva slags folk som har bodd her før; kjøkkenvifta kan ikke ha blitt vasket på flere år, i peisen var det nok aske til å fylle en halv søppelpose, og i dusjen er det svart i hjørner og kanter. Men nå skal den til pers!

Så, eh, beste tips for å få dusjen min rein igjen? Det er snakk om vegger og dører i plast, ikke glass.

Jeg sverger til Cilit Bang. Enten ''kalk-rens'' eller ''fett-rens''. Vidundermiddelet mitt! :rødme:

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg leste et sted at man kunne helle Cola ned i sluket til vasken, og la det ligge over natta, for å løse opp ting neddi der. Prøver det i kveld (:

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har lenge latt opphengsskinnen som fulgte med Jif-moppen min ligge å slenge i bunnen av vaskeskapet, men nå har jeg endelig skrudd den opp, og den er virkelig praktisk! Jeg sparer gulvplass, moppen velter ikke ved uhell, og skinnen har også plass til Jif-dusteren og 2 mopper. Tar minimalt med plass. Anbefales!

Sikkert ikke noen nyhet for mange, men kanske det finnes flere der ute som tenkte som meg at "Den skal jeg skru på plass en vakker dag...". Jeg er veldig glad vi fikk drill til jul, for nå er det ryddig i vaskeskapet :)

Gjest Grafica
Skrevet

Vi har hengt den opp i gangen, der hvor moppen alltid stod og velta utover den ene og den andre veien. Nå ligger både dusteren, våtmoppen og tørrmopp-pakka stappa oppi der. Genialt :)

Jeg ønsker meg fortsatt noe som gjør at skapet under vasken blir lettere å holde ryddig (vi har dobbeltskap der). Jeg prøver liksom å stappe alle vasketingene nedi en tilitersbøtte, men det funker dårlig, så det ender opp med totalt kaos. Bleh.

Forresten så har jeg finni ut at trikset for et ryddigere hjem, er å ha en søppelbøtte i hvert rom. Når man ikke trenger å gå fra soverommet til kjøkkenet for å kaste noen merkelapper fra klær, så blir det plutselig så mye ryddigere. Den er bitteliten den vi har på soverommet, og i stua har vi bare en papirkurv som det ikke skal noe mat eller noe annet ett "tørt" søppel oppi. Det har gjort det innmari mye lettere å holde det ryddig for sånt småsøppel!

Skrevet
Elsker slike tips, og kom på et til.

Eddik i stedet for skyllemiddel til vask av håndklær forbedrer oppsugingsevnen.

wow, seriøst?? uten at det lukter?

Skrevet
Forresten så har jeg finni ut at trikset for et ryddigere hjem, er å ha en søppelbøtte i hvert rom. Når man ikke trenger å gå fra soverommet til kjøkkenet for å kaste noen merkelapper fra klær, så blir det plutselig så mye ryddigere. Den er bitteliten den vi har på soverommet, og i stua har vi bare en papirkurv som det ikke skal noe mat eller noe annet ett "tørt" søppel oppi. Det har gjort det innmari mye lettere å holde det ryddig for sånt småsøppel!

Dette har vi også. Det er genialt å gjøre det på den måten, for ellers blir det veldig fristende å legge papirer o.l på skrivebordet og der blir de glemt. Vi har i tillegg til en skittentøyskurv på badet, en på soverommet. Til sokker, undertøy, topper og lignende, slik at det ikke blir liggende på gulvet. (Ja, det blir ofte slengt ned, samboer er ikke spesielt flink til det, men nå er det alltid ryddig på soverommet!)

Gjest Grafica
Skrevet

Vår står alltid på soverommet, siden det er der vi kler av og på oss for det meste :Nikke: Også bare tar vi med hele kurver inn på badet, som ligger vegg i vegg, når vi skal vaske klær.

Skrevet
lei av at strømpebuksene rakner?

FØR du bruker den, skyll den i iskaldt vann, å heng den til tørk. da bevarer du fibrene i str buksa, og den rakner ikke så fort:)

Og hva skal man gjøre dersom strømpebuksa allerede har et lite rift? For å hindre at den rakner videre: Bruk klar neglelakk på riftet. Funker!

Skrevet
Hvis du har peis med glass foran, og skal vaske peisen er det lureste du gjør å bruke asken som ligger igjen fra veden. Ta aske på en klut, tørk av glasset, og tørk deretter av med en våt klut.

Eller enda lurere.............bruk Salmiak og vask med papirhåndkle. Inngrodd sot forsvinner så lett som bare det........

Skrevet

Mulig dette er besvart før i tråden, men det er litt mange sider å bla gjennom... ;)

-Hvordan får man fjernet fastbrente rester inne i komfyren? Har fått med meg at man kan bruke zalo eller grønnsåpe og la komfyren stå på en liten stund, men hva skal man skrubbe med etterpå? Har prøvd dette før med bare klut, og det hjalp ikke nevneverdig.

-Og hvordan få ren risten som også har fastbrente flekker?

-Og det største problemer; hver gang vi lar vannet på badet vårt renne litt, begynner det å lukte dritt/kloakk. Skjønner at dette mest sannsynlig kommer fra sluken, men den greier jeg ikke å komme til! Den ligger godt gjemt under badekaret på det knøttlille badet vårt og siden vi leier har jeg ikke så lyst til å prøve å demontere badekaret for å komme til sluken...

-Hvordan vaske vekk, og evt. forhindre, mugg som sitter i vinduskarmene på badet? Det er ingen skikkelig ventilasjon på badet, malingen på karmene flasser av bare man kommer borti med støvkluten, og de er sorte av mugg. Eneste mulighet for lufting er å åpne vinduet, som ikke alltid er så aktuelt når det er minusgrader ute og flere som skal bruke badet.

Genial tråd!!:)

Skrevet

Jeg har et pussevindu triks, når det blir høst og minusgradene kommer snikende er det litt vanskelig med vann som fryser på glasset. Så jeg heller ca 1-2 dl vodka i vaskevannet og vinduene blir vanvittig fine. Har prøvd med spylervæske også, men den inneholder noe som gjør at det ikke blir så bra. Men jeg bruker altså 7 liter vann, en spiseskje zalo, to spiseskjeer eddik og vodka. Nå skal det sies at jeg ikke liker vodka, men fikk to flasker en gang av en kompis, så jeg bruker det heller til vindusvask enn å drikke det opp.

Gjest Aluminiumskasserolle i vask
Skrevet

En aluminiumskasserolle havnet i oppvaskmaskinen og nå er den virkelig ikke no pen lenger! Matt og stygg! Hvordan får jeg den blank igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...